• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Probleem is dat je maar 1 energy dashboard hebt en ik wil daar echt de gegevens houden van mijn actuele verbruik, afname, injectie, zelfvoorziening etc dus ik heb er niks aan gewijzigd, hoewel ik dat graag zou willen. Daarvoor moet HA eerst extra dashboards toelaten.

Ik heb dus gewoon een overzichtje gemaakt met de belangrijkste parameters hier en dan kan ik over een jaar een Vtest doen daarmee en mijn besparing zien. Of gewoon zelf even rekenen wat de saved energy mij zou opleveren.

Helaas zijn niet al mijn simulaties op dezelfde dag gestart. Ik heb er zowel 2, 3 en 4 juli toegevoegd. Achteraf gezien had ik ze beter allemaal gereset de 4e juli, maar goed op een jaar looptijd gaan die paar kWh's het verschil niet maken.
Staar je vooral niet blind op de besparing nu. Die is nu optimistisch hoog en dramatisch zijn in de winter wanneer je amper nog overschot hebt. Ik ben vooral benieuwd tot wanneer en vanaf wanneer een batterij interessant is. Maar met simulaties via https://mijn-thuisbatterij.be/ is eigenlijk enkel 1x een HomeWizard batterij voordelig voor mij met een terugverdientijd van 7 jaar. Grotere configuraties zitten boven de 10 jaar.

Bekijk bijlage 2471

Hier ook niet helemaal opt zelfde moment gestart maar zal ze restten, veel zit er toch nog niet in.
Kan dit kloppen?

Het zien er mij inderdaad vreemde cijfers uit. Durf niet goed te zeggen wat er fout is zonder dat ik verdere details kan zien, maar ik vermoed dat je iets verkeerd gedaan hebt bij de setup van de batterijen

Die gesimuleerde import/export ziet er vreemd uit. Ik heb daar gevirtualiseerde waardes voor mijn P1 meter staan die een stuk hoger zijn als de jouwe.
Ook dat je met een 7kWh meer bespaard als een 10kWh is vreemd. Zou minstens gelijk moeten zijn.

Ik gebruik hiervoor deze:
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged

Dat zijn toch de juiste he?

Nee, het is sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import en hetzelfde voor export.
Die values die jij nu hebt, geven niet zoveel info over uw virtuele meterstanden. Enkel wat de batterij gedaan heeft en de verliezen er van, maar die zijn niet zo nuttig voor de simulaties.

Maar uw energy saved voor de 10kWh is wat vreemd. En uw 2x HW heeft veel minder cycles als de 5kWh. Ik zou verwachten dat die dichter bij elkaar zitten.

En trek jij echt een 10kWh leeg op een nacht?

Nee, het is sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import en hetzelfde voor export.
Die values die jij nu hebt, geven niet zoveel info over uw virtuele meterstanden. Enkel wat de batterij gedaan heeft en de verliezen er van, maar die zijn niet zo nuttig voor de simulaties.

Maar uw energy saved voor de 10kWh is wat vreemd. En uw 2x HW heeft veel minder cycles als de 5kWh. Ik zou verwachten dat die dichter bij elkaar zitten.

Wacht ik volg je niet...
Als je die sensors aanmaakt moet je "add import meter en export meter" doen.
Hiervoor gebruik ik de sensors:

Dat klopt toch he?
Ik vermoed dat hij daar de gegevens haalt voor :
sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import en hetzelfde voor export.

Ik trek geen 10kWh leeg nee
Waar haal je dat? Is het niet zodat de batterijen smorgens resetten?
Wat de cycles betreft van 2xHW , ik kan daar niet veel aan doen he, als dat de resultaten zijn
Vandaar dat ik vroeg, kloppen de dingen die ik invul bij het aanmaken van de sensors.
Ik heb de sensors eergisteren gereset.
Dit is hoe ze er nu uit zien

Ja, je moet voor import en export DSMR gegevens zien. Niet van de batterij. De DSMR gegevens starten op jouw meter niveau de dag dat jij de batterij aanmaakt/reset en worden daarna verder gesimuleerd.

2x HW is ongeveer hetzelfde als 5kWh. Alleen het vermogen is 1600W vs 2500W. Dus ja, ze gaan niet helemaal gelijk lopen, maar jij zit daar met factor 2 verschil in cycles. Dat kan niet.
Zelfde voor de 10kWh batterij.

Wat zit er bij u achter charge? Want ik het idee dat dit niet de geladen capaciteit is, maar iets anders. Wellicht laadvermogen ipv geladen capaciteit.

Belangrijk is om uw data en simulaties juist te hebben. En naar de goei cijfers te kijken of je kan geen juiste beslissing maken over een jaar.

Ja, je moet voor import en export DSMR gegevens zien. Niet van de batterij. De DSMR gegevens starten op jouw meter niveau de dag dat jij de batterij aanmaakt/reset en worden daarna verder gesimuleerd.

2x HW is ongeveer hetzelfde als 5kWh. Alleen het vermogen is 1600W vs 2500W. Dus ja, ze gaan niet helemaal gelijk lopen, maar jij zit daar met factor 2 verschil in cycles. Dat kan niet.
Zelfde voor de 10kWh batterij.

Wat zit er bij u achter charge? Want ik het idee dat dit niet de geladen capaciteit is, maar iets anders. Wellicht laadvermogen ipv geladen capaciteit.

Belangrijk is om uw data en simulaties juist te hebben. En naar de goei cijfers te kijken of je kan geen juiste beslissing maken over een jaar.

Wel deze zijn toch van dsmr:
Zijn die goed of niet?

Factor 2 verschil in cyclus: 0,666 vs 0,724 ?
Das geen factor 2 he, ik vergelijk nu de nieuwe he, na reset
En 0,362 bij 10kwh

Achter charge zit bij mij
sensor.battery_sim_homewizard_1x_current_charging_rate

Tbegint bij het begin he, gebruik ik de juise import en export... De rest vd settings heb ik zoals jij zei he

Cycli is lastig te zeggen na de reset.
Maar charge, import en export zijn verkeerd.

Charge: sensor.battery_sim_7kwh_battery_sim (hoeveel de batterij gevuld is, niet hoe snel je ze aan laden bent)
Import: sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import (gesimuleerde P1 gegevens en niet die van de batterij. Zal nooit op 0 starten)
Export: sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_export (idem hierboven)

Cycli is lastig te zeggen na de reset.
Maar charge, import en export zijn verkeerd.

Charge: sensor.battery_sim_7kwh_battery_sim (hoeveel de batterij gevuld is, niet hoe snel je ze aan laden bent)
Import: sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_import (gesimuleerde P1 gegevens en niet die van de batterij. Zal nooit op 0 starten)
Export: sensor.battery_sim_battery_sim_7kwh_simulated_sensor_p1_meter_total_power_export (idem hierboven)

Dit zijn mijn entiteiten van 7 kwh batterij

Welke moet ik dan nemen voor charge?
Import
Export

Ik maak die entiteiten niet zelf he, die zijn gekomen bij het maken van de sensor volgens jouw settingss en die 2 import en export entiteiten van dsmr (i dunno of ik daar de juiste heb)

Moet ik dan de sensor.battery_sim_7_kwh_batterij nemen voor de charge?

Charge: sensor.battery_sim_7_kwh_batterij
Import: sensor.battery_sim_7_kwh_batterij_simulated_sensor_dsmr_ ...
Export: sensor.battery_sim_7_kwh_batterij_simulated_sensor_dsmr_ ...

P1 bij mij noemt DSMR bij jou. In beide gevallen is dat onze digitale meter...
En charge is exact hetzelfde hetzelfde. Alleen gebruik jij Nederlandse benamingen en ik Engelse.

Charge: sensor.battery_sim_7_kwh_batterij
Import: sensor.battery_sim_7_kwh_batterij_simulated_sensor_dsmr_ ...
Export: sensor.battery_sim_7_kwh_batterij_simulated_sensor_dsmr_ ...

P1 bij mij noemt DSMR bij jou. In beide gevallen is dat onze digitale meter...
En charge is exact hetzelfde hetzelfde. Alleen gebruik jij Nederlandse benamingen en ik Engelse.
Ok maar dan klopt die import en export sensor toch?
de charge heb ik aangepast.

Volgens mij heb jij daar energy in en out, want ik vermoed dat er ondertussen wel al redelijk wat import en export op uw digitale meter geregistreerd is over de jaren heen. En geen 15kwh en 0.4kwh zoals in uw screenshots.

Volgens mij heb jij daar energy in en out, want ik vermoed dat er ondertussen wel al redelijk wat import en export op uw digitale meter geregistreerd is over de jaren heen. En geen 15kwh en 0.4kwh zoals in uw screenshots.
De sensor energy in en out heb ik niet gebruikt.
Dus jij wil de totale in en export van ALLE jaren?
Maar die zit toch niet in DSMR
Je wil toch de dagelijkse in en export?

Ik heb wel current year, maar alle jaren zitten er niet in hoor, ik weet niet waar je dat haalt.

Wiki zegt:
The relevant parameters are:

• import_sensor: the sensor that measures the energy in kwh imported (coming into) your house cummlatively (e.g. output of a utility_meter component)
  • export_sensor: the sensor that measures the energy in kwh exported (leaving - sometimes called injection) your house cummlatively (e.g. output of a utility_meter component)

Dus dat zijn geen "ALLE jaren samen he"
Is wat er momenteel binnenkomt en die cumulatief is.

Dus dan zijn dat toch deze 2?
electricity_merged = dsmr/day-consumption/electricity_merged
electricity_returned_merged = dsmr/day-consumption/electricity_returned_merged

Of misschien moet dat deze zijn
sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered
sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned

Als dat echt die entiteit is die ik doorgaf, dan is uw setup verkeerd.
Je moet uw entiteit voor de meterstand van import en export toevoegen bij het configureren van de batterij. Dus niks met current year ofzo. Echt de actuele meterstand en daarmee worden dan de simulaties gedaan.

Wat DSMR nog allemaal heeft als extra waardes weet ik niet. Ik heb de HomeWizard P1 meter, maar je wil de raw data uit de meter hebben en niks anders. En dat moet zeker lukken met DSMR want anders kan je ook geen deftig energy dashboard hebben in HA.
Dus als jij al 10 jaar in uw huis woont, gaan die meters al redelijk hoog staan.

Als dat echt die entiteit is die ik doorgaf, dan is uw setup verkeerd.
Je moet uw entiteit voor de meterstand van import en export toevoegen bij het configureren van de batterij. Dus niks met current year ofzo. Echt de actuele meterstand en daarmee worden dan de simulaties gedaan.

Wat DSMR nog allemaal heeft als extra waardes weet ik niet. Ik heb de HomeWizard P1 meter, maar je wil de raw data uit de meter hebben en niks anders. En dat moet zeker lukken met DSMR want anders kan je ook geen deftig energy dashboard hebben in HA.
Dus als jij al 10 jaar in uw huis woont, gaan die meters al redelijk hoog staan.
Je bedoelt deze dan

Dus die moet ik gebruiken bij de import en export?
Want ik lees het wel anders... cumulatief... ok deze is ook cumulatief maar ik zou zeggen cumulatief op het moment zelf, maar is dus totaal.
Ik weet zelfs niet of ik hiervoor een sensor heb, ff zoeken

Euh je spreekt over dashboard, zou die dan bij mij ook verkeerd zijn?

Back
Bovenaan