• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Wat doe ik best?
Alles down zetten en direct alles koppelen (switch, USG en AP's)
of stuk per stuk?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zelf één per één gedaan.

In ieder geval Crosstalk Solutions youtube kanaal is een goeie voor Unifi videos.

Ben zelf verre van een netwerk expert dus kon wat hulp gebruiken, want is toch wat meer dan gewoon een Airport Extreme (router+AP) opzetten. Dat is gewoon inpluggen en gaan.

Dus zelf vooral deze video bekeken.

 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Denk dat ik dit weekend me maar eens ga verdiepen in SNMP en monitoren van apparaten op het netwerk vooral om meldingen te krijgen als een device down is bijvoorbeeld.

Nodig? Nee gewoon omdat het kan :)

Zal wellicht gebruik maken van LibreMNS en dan in een Docker container draaien op de Synology NAS.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Denk dat ik dit weekend me maar eens ga verdiepen in SNMP en monitoren van apparaten op het netwerk vooral om meldingen te krijgen als een device down is bijvoorbeeld.

Nodig? Nee gewoon omdat het kan :)

Zal wellicht gebruik maken van LibreMNS en dan in een Docker container draaien op de Synology NAS.

De SNMP-MIB voor Unify is bij de fabrikant te vinden, dus gewoon vinkje zetten in de Unify Controller om SNMP te enablen en juuuu...
MIB'ke voorzien op je NMS of PTRG of whatever je gebruikt moest deze de MIB ni zelf kunnen ophalen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Mijn mager netwerkje met Unifi spullen. Enige wat nu niet te zien is, is de Oppo want staat af.

Screenshot-2019-01-17-at-19-24-51.png
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
nice wel
jij gebruikt een cloudkey?
Waarvoor dient die terug?

Gebruik jij vlans?
Zo ja, kun je ff opsommenn
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Misschien het beste dat je eerst alles uitzet en ontkoppeld.
.
Dan 1 per 1 alles opzetten: eerst je router, dan de switch dan de ap.


Als je bestaande iot devices hebt, kijk je het beste eerst na of je eenvoudig hun ip adres kan veranderen

Vb.

1. mijn mediaspeler koppeld via NFS met de Nas. Ik had de rechten op de Nas share ingesteld via ip source adressen... ik moest dit manueel corrigeren toen ik het netwerk aanpaste.

2. De nest rookmelders konden niet zomaar op een nieuw WiFi netwerk gekoppeld worden. Moet dat toch, dan moet je de instell8gen wijzigen via een koppeling op het oude WiFi netwerk. Andere optie is om je nieuwe WiFi netwerk zelfde naam in os te geven als het oude. Kan geen van beide opties, dan zit er niks anders op dan ze allemaal van het plafond te halen en te restten :-(... had een vergelijkbaar verhaal met een ip camera.

@Stiiburn, had jij ook geen nest rookmelders? Ik zie ze niet in je netwerk?
.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Zelf één per één gedaan.

In ieder geval Crosstalk Solutions youtube kanaal is een goeie voor Unifi videos.

Ben zelf verre van een netwerk expert dus kon wat hulp gebruiken, want is toch wat meer dan gewoon een Airport Extreme (router+AP) opzetten. Dat is gewoon inpluggen en gaan.

Dus zelf vooral deze video bekeken.


ah die cloudkey is hetzelfde als de controller (software)?
beetje moeilijk om deze video te volgen dan
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Skank Skank , ja CloudKey, dat is de controller. Kan goedkoper door de controler op een PI of een PC draaien, of zelfs in de cloud. Dat laatste moet je even opzoeken, heb ik niet meteen bij de hand. 2 VLANs momenteel, hoofdnetwerk en een voor guest netwerk.

krikri krikri , nee geen rookmelders hier, maar moet er wel eens van komen. Nog geen idee welke ik precies ga nemen. Heb wat Elgato slimme stekers, en ze hebben ooit rookmelders aangekondigd maar geen idee of deze reeds verkrijgbaar zijn.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nog een IoT spul, maar zal er wel van komen ... ooit :) Decoder niet apart nee, teveel geklooi, zit nu op een domme switch welke ik nog had.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Skank Skank , als je volluit voor vlans wil gaan denk ik dat je beter de er4 koopt. Most je nog twijfelen....

mn besluit staat vast
ik ga niet meer wijzigen
misschien kom ik ook wel toe met 2 vlans?

Som ik anders ff mn toestellen op?

ik weet nie goed wanneer of waar vlans in te zetten.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Ja.. ik denk dat stiibun zijn netwerkplaatje een mooi voorbeeld is.

Om je wat inzicht te geven in vlans...

Stel dat we de Apple tv 4 (in een andere situatie misschien een netwerkspeler met verouderde Android os) als een iot device zouden beschouwen. En deze dus in een andere vlan zouden steken dan de Nas.
Dan zou most je een film streamen deze via de Nas, naar de us8 150 w gaan, naar de usg, daar worden verwerkt door de usg routing en firewall sw, om dan terug via de us8 terug naar de us8 60 w naar de Apple tv te gaan.

Uwen usg moet dus alle data tussen alle vlans en de vlans en het internet verwerken. Afhankelijk hoe ge die vlans wilt opzetten, hebt ge dus mogelijk een firewall/router nodig al die die datastromen aankan.

Onthoud dat data in een vlan enkel via de usg naar een ander vlan kan.

Bemerk ook wat we in het andere draadje hebben besproken, je zal er enkel een security voordeel uithalen als je bijkomend extra berkingen configureerd in de routing tabellen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Alles toegekomen.
Ik wil woensdag instellen.
Als volgt te werk?
Switch loskoppelen.
Verbinden met huidige modem.
Wifi uitschakelen, router uitschakelen?
Mac passthrough activeren
Nieuwe router koppelen. Instellen? Hoe bereiken?
Dan switch..
Vlans instellen?
Dan de ap's


Voor vlans dacht ik aan 3?

Eigen netwerk
Gastennetwerk
Iot netwerk

Waar de decoder en netflix?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Misschien best beginnen beginnen met de handleiding de bestuderen :) met twee vlans..minimaal eentje voor uwen digibox en een ander voor de rest. Het vlan van de digibox zal moeten in bridge modus moeten staan, denk ik ...daar de digibox rechtreeks op het internet moet komen te zitten...