• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
komt wel eens voor, maar is imo eerder heel uitzonderlijk. Waar heb je dat gezien?

Vroeger op't werk, redelijke zware failure gehad op een storage array waarbij 2 extra schijven het lieten afweten tijdens rebuild. Maar goed, eerlijk gezegd achteraf bleek de controller zelf raar te doen...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Dat kan al eens gebeuren... bij een van onze klanten komt Dell emc elke maand falende disken vervangen, maar de wederopbouw gebeurt steeds goed. Impact van raid 5 op schrijfsnelheid is minimaal, waar we vroeger meestal raid 10 adviseerden gebeurt dat nu veel minder vaak.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Nieuwe aankopen gedaan voor mijn unraid:
- ADATA XPG SX8200 Pro 512GB M.2 SSD te gebruiken als cache
- 3 x Noctua NF-A14 PWM, 4-Pin. Mijn huidige ventilators maken teveel lawaai. Ook noodzakelijk omdat ik case aan ombouwen ben
- Noctua NA-FC1 4-Pin PWM. Fan controller
- 2 x Phanteks - Stackable 3.5 HDD case. Daardoor ga ik 4 extra schijven kunnen steken. Komt totaal op 16 en nog die SSD cache uiteraard.

Eerst dit allemaal inbouwen. Als dit klaar is kan ik eens beginnen rond kijken voor extra disc. Maar heb tijd gezien ik nog 10tb vrij heb nu.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wel opletten dat je een SSD neemt 3D TLC of V-NAND, dus geen gewone TLC of QLC (aangeraden door testdasi op unRAID forum)

Heb zelf mijn Gigabyte UD PRO 512 GB kunnen bestellen aan 66€ maar die was vorige week in sale op azerty.nl en nu dus terug wat gestegen in prijs.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen probleem want met je ADATA zit je safe :) De reden waarom geen QLC of TLC zou ik eens moeten opzoeken waarom deze best niet gebruikt worden.

Zit zelf nog wat in met mijn voeding want die heeft twee 12V rails ipv één. De unRAID wiki raadt PSU’s aan met één, maar aan de andere kant die wiki pagina is van 7 jaar geleden :rolleyes:
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ff opgezocht. Is 3D-NAND-Flash. Dus is ok.. Prijs is bij mij ook al gestegen. 10 euro er bij. Maar mijne is wel een m.2. Dus niet de klassieke 2.5 inch vorm.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zolang je een M.2 connectie hebt op je moederbord geen probleem. Die heb ik ook maar heb zelf eentje besteld met SATA connectie. Misschien ooit ga ik voor een tweede, en dan een RAID 1 opzetten voor de cache, kwestie van redundantie of gewoon omdat het kan :D
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
De reden waarom geen QLC of TLC zou ik eens moeten opzoeken waarom deze best niet gebruikt worden.
Een SSD slijt door write/erase cycles op de cellen. Hoe meer bits er op een 1 cell staan, hoe minder tolerantie er is voor afwijkingen.
Maar hoe meer bits je per cell kan bewaren, hoe goedkoper de SSD wordt.

Op een server wordt constant weggeschreven naar de SSD, wat voor slijtage zorgt. Een SLC of MLC SSD kan meer write/erase cycles verdragen dan een TLC of QLC SSD. In een consumer PC wordt er weinig weggeschreven, dus daarvoor is een goedkopere TLC/QLC SSD perfect, maar in server gaat zo'n SSD vrij snel stuk gaan.

SLC= 1bit (Single layer cell)
MLC = 2bits (multi layer cell)
TLC = 3bits (triple layer cell)
QLC = 4bits (quad layer cell)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri and Sphinkx

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Na installatie SSD Sphinx best ook de TRIM plugin installeren en instellen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ok. Bedankt. Heb de SSD pas vandaag of morgen. Installatie is allicht pas vantweekend.

De mijne is trouwens een SLC. Dus in theorie zal doe dus langste meegaan..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Helaas moet je voor unRAID vragen ook al lang niet meer op het htforum zijn. Dat ganse forum puilt eigenlijk uit van arrogante, betweterige gasten. De anciens daar gebruiken wellicht nog unRAID maar bezoeken het forum al lang niet meer, wellicht wegens de genoemde redenen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Denk dat je de vragen beter hier of op unraid forum stelt. Tweakers heel eventueel maar vrees dat je daar niet veel meer goeie info zal vinden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Klopt Stiibun
Ik zoel moeten zien naar mijn mobo, best es opengooien, morgen mss, maar ben met vanalles tegelijk bezig, unifi, HA, unraid

Tweakers is veel te streng dat het niet meer aangenaam is
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Spullen zijn vandaag eindelijk gearriveerd. Dit weekend me eens bezighouden met de build van Firefly. Het ding moet toch een naam hebben hé en Tower ... bwah nee dat bekt niet lekker :) Firefly is natuurlijk niet zomaar gekozen.
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Veel plezier!

Ik heb mijn ventilators en hdd cage ontvangen. Helaas nog niet mijn ssd 😔

Maar de ventilators ga ik toch al installeren..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Hebben jullie aparte shares voor Films en TV Shows en zo ja hoe map je die dan in je Plex/Emby docker?