• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Moederbord heeft wel maar 6 sata? Dus je gaat nog extra controller steken gezien je 8 sata schijven hebt van 4 tb?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ja maar niet direct, ga starten met vier schijven + parity. Later een LSI IT Mode erin voor de rest van de sata’s.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wellicht wissel ik de PSU en SSD nog om naar een Be Quiet! voor PSU en Kingston 480 GB dat maakt dat de prijs zakt met 30€ en voordeel van de Be Quiet! Pure Power 11 tov de Corsair is dat deze 80+ Gold is ipv 80+ Bronze en dus efficiënter is.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nog maar eens een echte beginnersvraag. Om de disc te voeden en verbinden met moederbord, heb ik kabels nodig dat lijkt me logisch. Kabels voor voeding van drive komen wellicht mee met de voeding, correct? Data SATA kabels moet ik dan wel nog apart kopen?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Klopt. Kabels voor voeding HD krijg je. Tegenwoordig zijn dat altijd modulaire kabels. Maar check je best wel want dan gebruik je alleen wat je nodig hebt.

Sata kabels krijg je soms bij een moederbord. Maar niet altijd.. Zo'n kabels kosten wel niet veel.. Gemakkelijk bij te bestellen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
OK duidelijk. Begint wel te kriebelen om eraan te beginnen. Reeds wat build videos bekeken en dat zal helpen als start. De Be Quiet voeding die ik nu op het oog heb is gelukkig semi-modulair dus kan alleen de kabels inprikken die ik ook nodig zal hebben.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Bij de voeding zitten kabels voor SATA schijven, maar meestal niet voor 8 schijven. Kijk even in de technische informatie van de voeding. Die geven normaal wel aan hoeveel connectors er van elk type bijgeleverd zijn. Voor de overige schijven zal je splitters ofzo moeten gebruiken.

Voor SATA data kabels geld hetzelfde. Er zitten meestal 2-4 kabels bij het moederbord. Dat vind je wel in de handleiding of bij de box contents op de site van de fabrikant. Extra kabels kan je gewoon bijkopen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bij het moederbord zitten blijkbaar twee SATA data kabels, dus ga er nog een paar moeten bijkopen. Kabels bij de voeding zijn zoals in onderstaande schets.

Dus zijn dat er nu vijf of acht ? Vermoed dat die HDD de oude stekkers zijn voor pre-SATA schijven en een voor een floppy drive.

Schermafbeelding-2020-01-16-om-15-25-22.png
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Die HDD stekkers zijn 4 pin molex stekkers. Je kan daar een 4 pin molex naar SATA splitter op zetten om meer hdd’s te kunnen aansluiten.
FDD stekker is voor floppy.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nog een vraagje voor de unRAID bezitters hier. Als jullie shares maken ken je die dan toe aan één bepaalde discs of niet? Voor media kan ik me voorstellen dat je dit niet doet, maar misschien wel voor andere data zoals backups van PC's bijvoorbeeld.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Shares staan los van de disc. Unraid zal dat zelf bepalen. Volgens mij kan je het wel instellen dat die share enkel op die disc moet maar ik zou dat niet doen...
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Hummm, is voor beide wel wat te zeggen natuurlijk. Backup share op één disk, als die disk faalt dan ben je alles kwijt. Als je het over volumes gaat uitspreiden dan ben je alleen dit deel kwijt van de falende disk. En dan alleen maar als je geen parity disk hebt of de parity disk kan de array niet herstellen.

Zaken om over na te denken vooraleer ik bestel, zal snel gebeuren, en de onderdelen toekomen :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als je parity wil hebben, dan moet je volume al minstens 3 disks hebben voor een raid 5 array. Dus als uw disks in 1 volume zitten, zal dit niet gaan.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
unRAID maakt geen gebruik van RAID, maar is een OS. Eigenlijk is unRAID JBOD met parity bescherming.

Trouwens de kerk is door de kogel :D

Finale unRAID server bestelling gedaan bij azerty.nl, het wachten kan beginnen want sommige stukken hebben een leveringstijd van 2 à 3 dagen en andere zijn directe leverbaar. Zal wel een grote doos zijn die wordt geleverd op het werk.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik lees hier vreemde dingen
Waarom zou je een backup maken van de ene disk op de andere als je een parity hebt?
Das toch echt te zot !
Een parity is net om een crash te herstellen
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
unRAID maakt geen gebruik van RAID, maar is een OS. Eigenlijk is unRAID JBOD met parity bescherming.

Trouwens de kerk is door de kogel :D

Finale unRAID server bestelling gedaan bij azerty.nl, het wachten kan beginnen want sommige stukken hebben een leveringstijd van 2 à 3 dagen en andere zijn directe leverbaar. Zal wel een grote doos zijn die wordt geleverd op het werk.

Klopt
Top!
De mijne komt ook van azerty

Veel plezier ermee, wat heb je nu besteld
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Even zitten prutsen aan mijn unraid server.. Ik heb 2 oude fans met 3 pin molex vervangen door een 4 pin molex. Die gaan pas in actie schieten als het te warm wordt.. Dit zorgt uiteraard voor lager verbruik en minder lawaai. Stiibun Stiibun ik veronderstel dat jij geen extra fans hebt gekocht. Mogelijks is daar dus nog wat winst uit te halen als jij een fan hebt die teveel lawaai maakt...

Verder ook nog een bestelling gedaan om extra cage te kunnen plaatsen in mijn huidige server. Dan kan ik beginnen denken aan een cache schijf.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ik lees hier vreemde dingen
Waarom zou je een backup maken van de ene disk op de andere als je een parity hebt?

Je leest dingen die niet gezegd werden, of het was niet helemaal duidelijk :p

Ik zal sowieso een share opzetten voor mijn Time Machine backup voor mijn iMac. Mac Mini welke nu dient als media server hoeft niet gebackuped te worden want daar staat eigenlijk geen data op, behalve HomeBridge. Maar die HomeBridge zal ik ook onderbrengen op de unRAID server als een Docker. Met eventueel Plex Media Server ook op de unRAID zou ik de Mac Mini eventueel kunnen uitschakelen. Als dat geen problemen oplevert, zie er niet meteen met mijn configuratie, dan ga 'k mijn pa gelukkig maken met die Mac Mini, want zijn huidige kan niet meer bijgewerkt worden en is toch een traag bakje.

Het is ook de bedoeling dat ik de belangrijkste data op de unRAID via rClone ook in de cloud kan backuppen. Moet eens uitzoeken maar vermoed dat Synology C2 cloud backup niet ondersteund wordt.

Klopt
Top!
De mijne komt ook van azerty

Veel plezier ermee, wat heb je nu besteld

Had wel gedacht dat je curieus zou zijn :D

Case: Fractal Design Node 804 (niet veranderd)
Voeding: Be quiet! PURE POWER 11 400W CM (ipv de Corsair 450W voeding)
Moederbord: Gigabyte H370M D3H GSM (2€ duurder dan vorige DS3H maar wel drie jaar garantie ipv twee, je weet maar nooit)
CPU: Intel i3-9100 (niet veranderd)
Geheugen: Corsair Vengeance LPX DDR4-2400 - 2 x 8 GB (niet veranderd)
SSD: Gigabyte UD PRO 512 GB (als cache drive, was gezakt qua prijs naar 66€ ipv 74€)
Disc: Seagate IronWolf 6 TB (als parity drive)

azerty zal op mijn vraag ook een aantal SATA data kabels meeleveren op de juiste lengte, want was aan het twijfelen welke lengte ik zou moeten nemen, dus de vraag maar bij hen gesteld. En was geen probleem om een aantal SATA kabels mee te leveren.

Even zitten prutsen aan mijn unraid server.. Ik heb 2 oude fans met 3 pin molex vervangen door een 4 pin molex. Die gaan pas in actie schieten als het te warm wordt.. Dit zorgt uiteraard voor lager verbruik en minder lawaai. Stiibun Stiibun ik veronderstel dat jij geen extra fans hebt gekocht. Mogelijks is daar dus nog wat winst uit te halen als jij een fan hebt die teveel lawaai maakt...

Verder ook nog een bestelling gedaan om extra cage te kunnen plaatsen in mijn huidige server. Dan kan ik beginnen denken aan een cache schijf.
Nee heb geen extra fans besteld, zelfs geen voor de CPU. Eerst maar eens zien wat de temperaturen betreft met de cooler die bij de CPU wordt geleverd. Had dit als tip doorgekregen op het unRAID forum om eerst gewoon zo te beginnen.

Voor de rest gewoon de fans zoals die in de Node 804 case zitten, als dat niet stil genoeg is, dan zal ik deze vervangen door Noctua fans.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank and Sphinkx

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Standaard 8 + wellicht nog optie om er meerdere te plaatsen. Je kan ook de drie bays voor 5,25" vervangen door iets anders. Zal zelf starten met vijf schijven (4 data + 1 parity). Moederbord heeft maar 6 SATA connecties, als ik er ooit meer nodig heb zoek ik wel een LSI IT-moded card.