• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Doe bij maar maal 7 (zeven ja) :oops:

Dacht al dat jij een rack model had Stijn. Gaat bij mij helaas niet lukken, want geen plaats daarvoor. NAS staat nu in de eetkamer in een hoek waar ook mijn UniFi spullen staan. Gelukkig ver genoeg van mijn TV zodat ik daar nul komma nul last van heb. Vandaar ook op zoek naar een stille server.


Kun je dit niet ergens bij je meterkast plaatsen?
Dus je router en switches staan ook in een hoek ?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Meterkast is helaas veel te klein en hangt boven in mijn inkomgang. Is gewoon een houten bak rond elektriciteits- en gasmeter. Oud rijhuis hé
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
In mijn patchkast...
Zal es foto nemen woensdag

Sphinkx, een cache disk is trouwens echt een must bij unraid, geloof me, je zal niet weten hoe makkelijk dat is
heb je echt geen oude disk daarvoor?

Disc is het probleem niet, wel plaats.. Ik zit alle 2de hands sites te bekijken om een hdd rack te vinden voor mijn case. Voorlopig zonder succes..
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
Je kan toch niet downloaden naar die disken? Dat doe je met een cache disk.
Op de cache disk worden ze dan uitgepakt en gerepaired.
Zodra dat done is, wordt alles naar de array geplaatst.
Dat klopt wel degelijk.

Ik heb 150 gig cache, maar das eigenlijk te weinig, 500 zou ideaal zijn, moet ik zo snel niet alles doorsturen nr array
Bovendien is je cache een tijdelijke opvang mocht je array volzitten ;)

ok we zijn over andere dingen aan het praten? Is een cache disk een software begrip i.v.m. unraid? kan je dan niet downloaden naar eerder welk volume op je Nas?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
ok we zijn over andere dingen aan het praten? Is een cache disk een software begrip i.v.m. unraid? kan je dan niet downloaden naar eerder welk volume op je Nas?

Een cache disk is hardware.
Letterlijk een aparte drive die niet in je array zit en dus niet beschermd is door je parity disk.
Hierdoor gaat het schrijven ernaar een stuk sneller, doordat je dus die bescherming niet hebt
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wat een eigen build betreft kijk ik reeds voorzichtig naar componenten om vooral een zo stil mogelijke build te maken

  • Fractal Define R5 of zijn er goedkopere alternatieven ?
  • be quiet! Dark Rock 4 CPU koeler
  • be quiet! Silent Wings fans

Wat voeding, CPU, GPU en moederbord betreft heb ik totaal géén idee wat ik zou moeten kiezen. Sinds '95 geen ervaring meer met PC componenten dus ik tast volledig in het duister hier. Tips zijn zeker welkom.
Ik zie wel dat de Fractal Define de volgende moederborden lust ATX, Micro ATX en Mini ITX maar wat ik dan zou moeten nemen, geen idee o_O
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Je kan altijd eens 2de hands kijken voor case.. Vooraf beslissen hoeveel hd'n je er in wil. Want dat kan een effect hebben op je voeding en je case.

Ga je voor normaal moederbord of server moederbord zoals die van supermicro?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Tweedehands is eventueel een optie.

Denk dat een normaal moederbord OK is. Wat is het voordeel van zo'n supermicro moederbord dan ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Wat een eigen build betreft kijk ik reeds voorzichtig naar componenten om vooral een zo stil mogelijke build te maken

  • Fractal Define R5 of zijn er goedkopere alternatieven ?
  • be quiet! Dark Rock 4 CPU koeler
  • be quiet! Silent Wings fans

Wat voeding, CPU, GPU en moederbord betreft heb ik totaal géén idee wat ik zou moeten kiezen. Sinds '95 geen ervaring meer met PC componenten dus ik tast volledig in het duister hier. Tips zijn zeker welkom.
Ik zie wel dat de Fractal Define de volgende moederborden lust ATX, Micro ATX en Mini ITX maar wat ik dan zou moeten nemen, geen idee o_O

Ik ben eerlijk gezegd ook totaal niet meer mee.

Ik zou, mocht ik jou zijn, gewoon op het unraid forum vragen naar een energiezuinig systeem
Ze gaan je daar zeker helpen.
Vroeger stonden er daar ook diverse builds.. die staan er zeker nog, daar es vragen!!
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Yep. Ik heb ook op basis van de verschillende builds op unraid forum de mijne gemaakt. Ik ben niet mee wat betreft de laatste hardware. Op dat forum wel.. want ik kan alleen maar zeggen wat ik toen gekocht heb een jaar of 2-3 geleden.

Moederbord speciaal voor servers is veel stabieler. Minder toeters en bellers waardoor die energie zuiniger zijn. Zo'n boards zijn gemaakt voor lang op te staan. Dus als je van 0 begint is dat altijd beter. Is ook langer support op want die veranderen niet om de haverklap..
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wellicht een domme vraag, maar moet je een OS installeren op je unRAID systeem? Of kan je gewoon booten van de USB stick (of is unRAID eigenlijk ook een OS)?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Wellicht een domme vraag, maar moet je een OS installeren op je unRAID systeem? Of kan je gewoon booten van de USB stick (of is unRAID eigenlijk ook een OS)?

nah

Unraid is het OS en dat staat op die stick ;)
Daarna boot je van die stick ;)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
OK. Op htforum krijg ik zelfs antwoorden volledig naast de kwestie van mijn vraag :rolleyes:
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik moet trouwens ook nog een extra schijf in proppen en es overstappen op nfs, maar ik wacht op sphinkx :p
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Misschien is een Dell PowerEdge T320 ook wel iets met volgende specs;

Intel Xeon E5-2430v2
16 GB geheugen
Dell PERC H200 RAID Controller (heb ik die eigenlijk nodig?)
iDRAC Express (IPMI vermoed ik, zodat je op afstand server die uitstaat kan booten)

Deze heeft 8 bays en dit alles voor de prijs van 560€
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
560 euro?
Heb je linkje?
16 gb geheugen? Dat ding zal vliegen
Ik heb maar 4gb :p

Heb je op unraid forum gezien of het compatible is?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nog niet gezien. Maar die H700 RAID controller had sowieso een probleem zijn, lijkt me dan beter dat ik ergens een Dell PERC H200 geflashed in IT-mode zoek
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Chinees :p
Zoiezo config check op unraid forum als je denkt iets gevonden te hebben

Max 8 bay? Waarom niet groter? Ben je safer
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Raid of extra controllers moet je zeker checken of ze compatibel zijn. Raid heb je volgens mij zelfs niet nodig?

Is het nadeel aan een dell of ander merk pc niet dat je weinig upgrade mogelijkheid hebt? Ik denk dan aan extra sas controller of hdd cage. Bij een moederbord is het dus van groot belang dat je checkt hoeveel harde schijven je kan aan sluiten. 6 is courant. Maar alles er boven minder.. Ik heb er bv 1 met 10. Via de sas controller kan ik er nog 8 bij steken..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen idee welke case ik dan moet kiezen als ik meer als 8 bays zou willen. Eigenlijk is 8 bays momenteel voldoende, ik heb momenteel veel minder ruimtegebruik als vroeger in mijn huidige NAS.