• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Verlichting in de HT (lightmanager, scenes, hue-lampen, universele ab..)

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
luckske" data-link="https://home-theater.be/topic/1904-verlichting-in-de-ht-lightmanager-scenes-hue-lampen-universele-ab/?postID=43145#post43145"> Kunt toch een KaKu dimmer na uw schakelaar inbouwen? Uw schakelaar laat je opstaan zei:
Heb je nu schakelaars of drukknoppen?
Drukknopschakelaars
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik veronderstel dan maar dat je drukknoppen bedoelt. Vervang dan die drukknop door een schakelaar van dezelfde reeks, kost misschien 10 euro. En dan plaats je een zender achter de schakelaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mm kan dat? Zou ook een optie zijn, ofwel gewoon de kaku lampen. Twijfels
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
hrt is het binnenwerk he, afdekplaatjes zijn hetzelfde denk ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Christof, Dat zijn zenders, zenden doe ik met mijn ab. Het is een ontvanger die ik nodig heb om achter mijn (reeds dubbele!)schakelaar wil steken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
luckske zei:
Kunt toch een KaKu dimmer na uw schakelaar inbouwen? Uw schakelaar laat je opstaan, dus de KaKu dimmer krijgt stroom/connectie en neemt verder de aan/uit functie over.

Licht aan doen met uw schakelaars gaat dan wel niet meer (neemt gewoon stroom weg van de KaKu schakelaar) enkel met KaKu afstandsbediening werkt dat nog. Heb dat hier ook zo op de originele kring.
Allez - dat klopt toch niet - afhankelijk van hoe uw dimmer staat ingesteld zal uw lamp oplichten op X% of gewoon uitstaan... met als gevolg dat ge nog wel uw schakelaar kunt gebruiken om licht op en aan te zetten. (zo werk ik met de ACM-300). Uiteraard moet je stroom hebben (dus schakelaar AAN) om via remote te kunnen bedienen.

Verder: Een drukknop is nog altijd geen impulsschakelaar (teleruptor?) waarover skank het eerder had (die maakt wel gebruik van bv een of meerdere drukknoppen ?)... troost: het is mij nu nog niet duidelijk wat hij steken heeft zenne... maar in ieder geval werkt het analoog met een schakelaar he... de dimmer zet ge dus achter uwen teleruptor die ofwel stroom geeft of verbreekt bij het drukken op de knop. Wat is daar nu moeilijk aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
ToothLess zei:
Allez - dat klopt toch niet - afhankelijk van hoe uw dimmer staat ingesteld zal uw lamp oplichten op X% of gewoon uitstaan... met als gevolg dat ge nog wel uw schakelaar kunt gebruiken om licht op en aan te zetten. (zo werk ik met de ACM-300). Uiteraard moet je stroom hebben (dus schakelaar AAN) om via remote te kunnen bedienen.
Aha mijn excuses, I stand corrected - nu dat je het zegt zal het hier inderdaad ook zo werken. Ik werk eigenlijk volledig via die KaKu dus heb gewoon altijd de originele (analoge) schakelaar op aan staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Visueel heb ik een afdekplaatje met 2 knoppen Voor 2 lichtpunten. Binnenin zit er een kabel met 8 , i dunno hoeveel, draadjes, ipv klasiek 3 draden. Om het licht aan te steken, druk je bv 1x op 1 knop (en springt de knop terug in zn originele positie) en gaat het licht aan, druk je nog eens (knop springt wer in originele positie) dan gaat het licht uit. Dus niet klasiek, 1x drukken en knop blijft gericht naar beneden... Nee

Dus wat is het? Zeggen jullie het maar lol Volgens mij zijn dat drukknoppen met pulsschakelaar, nee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
klopt Skank
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ah voila
263a.png
en dat heeft kaku niet

vraag is dan: - kaku lampen in steken en bedienen met ab, desnoods voor kodi later met ipstation van kaku - hue lampen - pullsschakelaar kan ik niet zomaar vervangen gezien de andere kabel

1 of 2 wat zou het goedkoopste, beste zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Zoals ik al zei, kan je dit oplossen met die zenders. Maar je kan ook de ontvanger achter de teleruptor hangen, deze doet eigenlijk dienst als schakelaar en dan kan je gebruik maken van de bestaande drukknoppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Chr1st0f zei:
Zoals ik al zei, kan je dit oplossen met die zenders. Maar je kan ook de ontvanger achter de teleruptor hangen, deze doet eigenlijk dienst als schakelaar en dan kan je gebruik maken van de bestaande drukknoppen.
dat snap ik niet Ik heb al een zender, de ab Een tweede zender zorgt nog steeds niet dat de lampen gaan branden toch? Een ontvanger wel?

Achter teleruptor is twee verdiepen lager dus vermoedelijk gn ontvangst
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
En van de teleruptor gaat toch een draad naar je lamp, dan zet je die ontvanger bij je lamp.

Edit: maar dan heb je waarschijnlijk weer geen vaste spanning als voeding
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Dit bedoel ik met de zender:

fPhNvSp.jpg


De zender achter de schakelaar bedient de ontvanger, maar het kan ook via je AB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Die zender achter schakelaar is overbodig, ik moet enkel kunnen zenden met ab, of drukken op de schakelaar. Op die foto zie je duidelijk 2 ontvangers bij de lampen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
En hoe ga je het signaal van de schakelaar versturen naar een KAKU ontvanger?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
RE:

Chr1st0f zei:
En hoe ga je het signaal van de schakelaar versturen naar een KAKU ontvanger?
Dat moet niet. Die schakelaar schakelt gewoon de lamp.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Gewoon ter info:

Ik heb de Hue van de Logitech afgekoppeld - op een of andere vreemde manier verliest de logitech hub de connectie met de hue hub na een uur of 12 niet gebruik. Echter niet voor 100% - snap er niets van. Ik denk wel dat ik weet wat er gebeurt. Ik heb op de Harmony remote een paar fysieke knoppen ingesteld om een Hue groep aan te sturen. Er is ook lichtsturing als er een activiteit start/stopt. Dat laatste werkt altijd, no matter what. Dat eerste dus niet, de connectie gaat verloren na x tijd op de knoppen zelf. Als ik de lichtsturing verwijder van de activiteiten, dan blijft de verbinding op de knoppen WEL actief. Vreemd gedrag als je het mij vraagt. Het Hue ding wordt als 'home control' ingesteld, apart van alle andere devices. Dat is vervelend omdat je op die manier enkel maar een paar pre-gedefinieerde toetsen op de Harmony Elite kan instellen of ze altijd achter een een activeit moet gaan plaatsen. Als je wat wil gaan spelen met verschillende kleuren bv, dan zou je al x aantal activiteiten moeten gaan maken en daar dan de home control (lichten of groepen van lichten) moeten op instellen. Beter had geweest dat logitech gewoon de hue als 'device' beschikbaar zou stellen. Ook iets wat mij stoort: kleurtjes kiezen. Dat doe je ahv een kleurenpallet waar je uw cursor over sleept. Je ziet nergens een kleurcode. Het is dus niet simpel om voor verschillende activiteiten eenzelfde kleur te gaan instellen. Beter zou zijn dat je de hue kleur en temperatuur zou kunnen ingeven (enfin, dat die toont welke kleur je exact gekozen hebt en dat je dat dan ergens kan invoeren/Copy pasten naar een andere scene). Wat je nu moet doen is een kleur selecteren, dat toepassen op alle lampen om dezelfde kleur te hebben binnen 1 activiteit. Tricky wordt het als je verschillende kleuren per lamp zou willen, gezien je enkel kan toeppassen op alle lampen (en dus niet op lamp x, y, z binnen een activiteit).

De lightmanager air doet het werk zoals je het instelt. Perfecto. Via IP stuur je de Hue stuff. Je moet wel even wat commando's aanleren, maar op die manier is het wel super flexibel. Het ding verliest ook zijn verbinding niet want... er is geen verbinding - je stuurt immers een ip commando naar de hue api. Ook remote access is geen issue gezien je de airmanager kan configgen om van buitenaf te gaan bedienen. Ook temperatuur en tijdsturing is mogelijk met het ding. En andere niet Hue verlichting, airco, stopcontacten wordt hiermee gecombineerd. Mooi ding vind ik!

Binnen Kodi: Callbacks instellen icm met Cinemavision voor hue lichtsturing is een no go. Logisch - de cinemavision volgt het ingestelde actionscript terwijl de callbacks ook nog eens de lichten bedient als een video start/stopt/gepauzeerd wordt. Den truuk is dus eerst in het actionscript de callback add-on uit te schakelen en na afloop terug in te schakelen. Op die manier draait de verliching niet zot als je via Cinemavision zou afspelen.

Callbacks is wel nuttig voor normaal gebruik (videokes/films afspelen) - voorlopig gebruikt zoals Brood hierboven heeft aangegeven (php scriptje op webserver), maar ik probeer nadien toch eens op de manier zoals de lightmanger het zou doen (via IP PUT commando's direct).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik kan niet meer volgen. Soit Voor mij weet ik het nog niet. Mijn lampen in het podium zijn maar 6cm hoog, dat lukt dus niet om daar kaku of hue lampen in te steken
 
Laatst bewerkt door een moderator: