• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Welke synology nas?

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik koop sowieso 2 bay, ben geen grote dingen van plan qua opslag, al die warez shit zegt me niets. Wil er al zeker men nas niet mee volstoppen. Haal een filmke af en indien erg goed koop ik hem. Dus wat zou ik in godsnaam met 4 schijven gaan doen. Wil er wel muziek op streamen maar dat neemt niet veel plaats in. Ook mijn foto's wil ik er op bewaren maar ook dit neemt niet veel plaats in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Die RAID dient eigenlijk vooral voor de veiligheid. Gaat een schijf stuk, verlies je (hoogstwaarschijnlijk) geen data. En dat kun je niet regelen met maar 2 schijven. Anders moet je toch nog extra schijfruimte kopen voor back-ups.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Raid is nooit een backup! Een 2de backup bewaar je ook steeds extern.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Bedankt voor de info. Ik neem aan dat ik het raid verhaal ook gewoon links kan laten liggen? Wil gewoon af en toe mijn foto's keertje backu uppen naar externe hd dan ofzo. De rest is geen ramp om te verliezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Voordeel van de Reds tov de Greens is de één jaar langere garantie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
djaxx zei:
Bedankt voor de info. Ik neem aan dat ik het raid verhaal ook gewoon links kan laten liggen? Wil gewoon af en toe mijn foto's keertje backu uppen naar externe hd dan ofzo. De rest is geen ramp om te verliezen.
Volgens jouw eisen voldoet elke nas eigenlijk. 2 disc is meer of genoeg en zonder raid. Vraag is dan natuurlijk of je niet beter gewoon met 2 netwerkschijfjes werkt en een hub.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik maak mijn buck-ups altijd op USB schijven. Die hangen nergens aan als je ze niet gebruikt. Hebben dus ook geen last van blikseminslag of malware die op je pc terucht komt tussen de back-ups door, etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
rho zei:
Ik maak mijn buck-ups altijd op USB schijven. Die hangen nergens aan als je ze niet gebruikt. Hebben dus ook geen last van blikseminslag of malware die op je pc terucht komt tussen de back-ups door, etc.
Prima zo
1f609.png
Alleen is het nog beter om deze op een externe locatie elders te bewaren (dus buitenhuis). Zo doe ik het altans.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Voor als het huis afbrandt? Dat risico wil ik wel nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Kortsluiting, blikseminslag, diefstal, brand, enz... zaken die toch zeer regelmatig voorkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Het kostbaarste bezit loopt hier allemaal rond op 2 voeten.. De rest zoals films, muziek enz , is in mijn ogen bijzaak en belange zooooo belangrijk niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Skank zei:
Het kostbaarste bezit loopt hier allemaal rond op 2 voeten.. De rest zoals films, muziek enz , is in mijn ogen bijzaak en belange zooooo belangrijk niet
foto's en video's van de 2 voeters ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
En daar heb je geen bac-up van...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Back*
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
We gaan wel offtopic lolsoit, nee ik maak geen backup van films fotos en muziek Als mn huis afbrand ja... Ben ik alles kwijt. Maar zoals gezegd materiaal. Zolang mijn vrouw en kds ok zijn..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
We gaan wel offtopic lolsoit, nee ik maak geen backup van films fotos en muziek Als mn huis afbrand ja... Ben ik alles kwijt. Maar zoals gezegd materiaal. Zolang mijn vrouw en kds ok zijn..
Vrouw en Kids, zijn inderdaad het belangrijkste
1f609.png
Maar waarom neem je hiervan dan foto's en video's? Is voor mij toch een soort dagboek/geschiedenis van de kids, vrouw, familie, gezin..... iets waar ik en anderen graag later op terug blikken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dat wel. Maar als ik eerlijk ben... Hoeveel keer kijk je naar de fotos...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Daywalker

Member
11 sep 2014
55
0
9
Hallo,

Toch even een reactie met mijn ervaringen als zelfstandig It'er. Bij de aankoop van een NAS raad ik de eerder besproken WD red schijven aan, ze zijn ontworpen om in een NAS geplaatst te worden en kunnen perfect overweg met variabele toerentallen die in verschillende Nas systemen gebruikt worden om het energieverbruik te drukken.

Wat Raid betreft: even kort Raid 0 = geen enkele vorm van backup bij falen van 1 van de schijven. Raid 1 = 1 op 1 kopie van de 2 schijven Raid 5 = minimum 3 schijven of meer , is volgens mij het veiligst.

Ervaringen met usb toebehoren: externe harde schijven met usb falen regelmatig, gevallen of kapotte connectoren( meestal door gebruiker) usb flash geheugen: faalt ook( heb zelf al enkele dure sticks verloren met kostbare data op)

Meestal plaats ik bij de Nas dan nog een kleine UPS voor bij stroomuitval om de levensduur te verlengen.

Ik heb al tal van gevallen meegemaakt waarbij de klanten gegevens verloren zijn foto's en documenten die niet echt belangrijk zijn maar wel emotionele waarde hebben. Deze kunnen meestal vermeden worden door goed overwogen een Nas in Raid te plaatsen en periodiek een backup te maken op flash of externe disk.

VWalla tot zover mijn raad geheel gratis en voor niets.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Zelf hebben we hier nog een oudere Synology DS411 en deze draait al enkele jaren zonder problemen. Deze wordt voornamelijk gebruikt om backups te nemen van foto en video projecten en hier en daar wat films. Is ook telkens geleidelijk aan geüpgraded - zit nog 1 bay zonder HD.

Persoonlijk ben ik ook wel grote voorstander van off-site backups en dit voornamelijk in de cloud en ook op USB harde schijven (voornamelijk grote video bestanden van de XDCAM op het werk). Wanneer we op het werk moeten gaan filmen op locatie hebben we steeds backups op 2-3 harde schijven, we hebben al veel te vaak gehad dat er een usb schijf gewoon niet meer mount (vooral Lacie is een ramp) en hierna gaan deze backups nog de cloud in.

Persoonlijk heb ik ook steeds een (bijna) 1 op 1 kopie van mijn volledige computer via Backblaze (CrashPlan is een beter alternatief, mijn Backblaze subscription loopt gewoon nog) en ook via Dropbox heb ik nog een hoop documenten, foto's, video's,... bewaard.

Voor de prijs van services zoals Crashplan kan ik het niet laten, ik ben al veel te vaak materiaal kwijt geraakt - vaak door hardware falen, maar door user falen
1f606.png
Bestanden verwijderen die je nog nodig hebt e.d. of als je vb op locatie ergens bent kan je snel toch nog dat een bestand downloaden uit de cloud,.. erg handig.
 
Laatst bewerkt door een moderator: