• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelf calibreren van projector

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Heb de filmpjes op youtube eens bekeken en lijkt toch "gemakkelijk " werken te zijn... Ze hebben een basic en advanced mode maar de basic zou al zeer goed moeten werken..

Kga het in ieder geval ook een kans geven maar het zal in het verlengd week-end zijn voor ik eraan kan beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Okay , heb eens met de i1display kalibratie software liggen spelen vandaag; De i1 is verbonden via usb met de pc die via hdmi verbonden is met de Marantz en dan naar de projector.

installeren van de software verliep vrij vlotjes en mocht al direkt updaten . In de software kan je dus kiezen voor een basic mode of een advanced mode maar denk dat voor de mesten de basic mode wel zal volstaan. Advanced mode is iets uitgebreider op gebied van vergelijk en kwaliteitscontrole

Het kalibreren via de basic mode gaat bijna vanzelf en is gewoon een kwestie van aanklikken wat je wenst te doen en dan op vervolg. Het doorlopen van de test zelf ging vrij vlot maar heb hiervoor de standard kleurenpallet gekozen. Je kan kiezen voor meer uitgebreide versies maar dan duurt het testen gewoon wat langer en zou de analyse achteraf beter moeten zijn (ga ik nog wel eens proberen. )

Na het testen (was minder dan 10 min) kan je wat grafiekjes bekijken en vergelijken voor ,na aan de hand van en foto. Nadien maakt de software een icc profiel aan die je dan kan gebruiken op de pc .... en daar wringt dus het schoentje. De software regelt dus niets bij in de projector . (ik ga de software nog wel eens uittesten wanneer ik de pc rechtstreeks met de projector verbonden heb.
1f609.png
)

Nu het resultaat van de kalibratie... Bij mij kon je goed het verschil voor en na zien , het beeld voor was een beetje te bruin maar na de regeling vond ik mijn beeld een beetje teveel blauw wat ook naar voor kwam in de grafiekje van de 3 hoofdkleuren ;

dus al bij al werkt de software vrij vlot en snel maar is enkel bruikbaar voor op een pc.
1f609.png



kga nu ook eens de software gebruiken die Niels gebruikt heeft en dan zal ik wel nog eens mijn bevindingen laten weten.
1f609.png
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 27
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik heb de bijgeleverde software zeer vluchtig bekeken vanmorgen. De mogelijkheden zijn mijn inziens veel te beperkt in dit programma.

Als ik het goed begrijp, kan je niet eens de greyscale calibreren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
de software doet alles maar je hebt er geen vat op.
1f609.png



Ben nu eens aan het kijken met de software die jij hebt gebruikt en ofwel was de projector al eens gecalibreert want het valt nogal heel goed mee hier , Greyscale is bijna hetzelfde als bij u op de afbeelding,gamma zit netjes tussen 2.2 en 2.3 ( niet prefect plat maar ook geen uitschieters) en bij rgb is het enkel in de onderste regionen dat er wat kan bijgeregeld worden...

Kga het eens allemaal rustig bekijken.
1f609.png
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 28
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel foot lambert jij meet... ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Er zit wel een verloop op de metingen...ze zijn niet echt constant te noemen.. Nu ligt mijn gamma bijna mooi rechtbop de curve en heb nog niets veranderd.. Max dat ik gemeten had was rond 13,8 maar nu meet hem 13,2 blijkbaar speelt de positie van u meettoestel daar een rol want heb deze een beetje verder naar voren gezet en dan haal ik maar max 10

Soit,genoeg voor vandaag morgen nog eens spelen en de projector rechtstreeks op de pc hangen.
1f609.png
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 26
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hoe groot is je scherm en hoeveel uren op de lamp?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Grrrr... oude lamp eens teruggestoken (1326 uur) Deze geeft zo'n 15 foot lambert in low lamp modus met de iris volledig open. Mijn nieuwe lamp geeft zo'n 8 foot lambert.

Meteen een mailtje gestuurd naar de verkoper van de nieuwe lamp...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Scherm is 100" 16/9 en heb nu 468 uur op de lamp low lamp mode en de iris staat op auto1 na handmatige instelling naar max -6

Hoeveel uur heeft uw nieuwe lamp gedraaid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
17... Je zou toch verwachten dat die meer lichtopbrengst heeft dan een lamp die 1320 uren gedraaid heeft...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Normaal wel ja, ze moet dan nog wel wat inbranden maar zoveel verschil mag het nu ook niet geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Ik heb ook het gevoel dat na de aankoop van mijn 2de lamp voor mijn RS25 het beeld donkerder is geworden. Terwijl mijn eerste lamp op 1500 uur zat...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Als jullie er uit zijn en jullie kalibratie op punt staat gelieve dan een kleine tutorial te schrijven zo dat ik mij er ook ene kan aanschaffen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Die moeten wij niet schrijven, die staat gewoon al online

Linkje
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vandaag een zeer bevredigende calibratie gedaan.

Enkele foto's van het resultaat (eerste foto is steeds de standaard bioscoop stand)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Heb ze nu maar bekeken op de ipad maar is uw beeld niet iets te rood en te donker ? Je ziet dat je blauw weghaalt maar ook de helderheid is verminderd . Kleuren komen warmer over maar soms iets te fel gelijk eerste serie het groen te fel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik heb gekozen voor een gamma van 2,4. Ziet er misschien wat donkerder uit, maar wel veel contrastrijker.

Het blijven natuurlijk ook maar foto's...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
nielvm zei:
Die moeten wij niet schrijven, die staat gewoon al online

Linkje
Bedankt voor de link! Heb die ChromaPure software liggen versie 2.5.0 of is di HCFR beter?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hcfr is vooral gratis... Een chromapure licentie is nehoorlijk duur, maar je kan die tutorial ook gebruiken voor hcfr...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Zonet jupiter ascending gekeken. Film zelf was uiteraard niet veel soeps, maar het beeld was met deze instellingen toch wel heel erg mooi!
 
Laatst bewerkt door een moderator: