• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelf calibreren van projector

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
nielvm zei:
Zonet jupiter ascending gekeken. Film zelf was uiteraard niet veel soeps, maar het beeld was met deze instellingen toch wel heel erg mooi!
Prima, dat je het beeld zonder externe hulp naar wens hebt gekregen
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Inderdaad

Gamma van 2,4 vind ik persoonlijk heel mooi. Misschien dat de laagste regionen (5-10IRE) wel net iets lager mogen , zodat het schaduwdetail niet verloren gaat...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Ben ook effe aan het spelen geweest maar kzal den boek van de projector zelf er eens moeten bijnemen en kijken wat nu wat doet. Ook brightness en kontrast moet ik nog eens regelen met zo een testdisk.

Niel , heb je uw saturatie en dergelijke ook goed gezet of heb je daar niet naar gekeken?

Er zullen nog wel wat uurtjes inkruipen voor ik het echt onder de knie zal hebben maar al doende leren we.
1f609.png
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 32
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 33
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Contrast en brightness instellen moet je als allereerste doen skoebiedoe

Color en tint zijn bedoeld voor kleuren bij te stellen. Ik kreeg het daarmee niet echt beter... Jij hebt dacht ik een CMS, dan kan je je kleuren daarmee afstellen. Persoonlijk zou ik dat doen vooraleer je je greyscale doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
nielvm zei:
Jij hebt dacht ik een CMS, dan kan je je kleuren daarmee afstellen. Persoonlijk zou ik dat doen vooraleer je je greyscale doet.
Zoals nielvm aanhaalt, zou ik en wanneer je CMS aan boord hebt enkel deze weg inslaan en de rest vergeten
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
X500 heeft ook geen cms
1f609.png


Kontrast en brightness had ik al op voorhand proberen regelen met die ingebouwde testpatronen maar daar krijg ik het niet echt mee op punt ( of naar mijn goesting
1f609.png
)

Heb liggen spelen met hoge kleuren en de lage kleuren voor de algemene regeling en dan fine tunen met de kleuren onder gamma ( daar kan je wit,rood,groen,blauw bijregelen ) Ik heb eerst groen plat gelegd en dan rood en blauw ernaar toe brengen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hoe bedoel je niet naar je zin?

Vreemd dat de x500 nog steeds geen CMS aan boord heeft...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
gewoon dat ik het niet echt goed krijg ben andere testpatronen gewoon

de X700 heeft wel cms , vergeet niet dat de X500 de instapper is.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Ben nog wat aan het spelen geweest en krijg den boel best wel ingeregeld volgens de meting maar als je de dag nadien weer meet kun je al een verloop krijgen in kleur en grijswaarden... Kga sebiet nog wel een controleren .... Ben benieuwd. Ben gisteren begonnen met de zwartwaarde juist te zetten ( die lijn van 1 tot 4 % mooi er iets onder de referencie waarde ) en bijgeregeld met brightness,dan vervolgens de witwaardes bijna mooi op de reference ( bijregelen met contrast ) en dan de kleuren bijna over heel de lijn netjes op elkaar.. Heb dan nog eens gekeken of ik kleur per kleur kon bijregelen en er is zoiets als color managment voor bijregelen van de kleuren rood,orange, geel,groen,cyan,blauw en magenta...moet nog eens proberen wat dat geeft...

Nadien wat 4k testbeelden via youtube gekeken en dat zag er toch netjes uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vandaag een nieuwe lamp toegekregen, de vorige was niet echt compatibel met mijn projector (paste vooral niet in behuizing).

Hiervoor toch wel even hoed af voor vervangjelamp.nl. Ik heb nog nooit zo'n goede afhandeling van een probleem gehad. Ze zochten onmiddellijk de oorzaak van het probleem, mails werden zeer snel beantwoord, medewerkers zijn enorm vriendelijk, ze stelden zelf voor om de verzendkosten te betalen om de "slechte" lamp terug te sturen... Deze service is voor mij ongeëvenaard.

Morgen hoop ik dus opnieuw te calibreren
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
ben maar terug opnieuw begonnen...blijkbaar heeft de x500 wel een cms (heeft geen isf certificaat ), heb de taal terug in het engels gezet zodat ik den boek ook beter kan volgen. Iris staat nu ook vol open (nadien wel bijregelen als het nodig moest zijn) . het zwart vind ik persoonlijk niet zwart genoeg maar het wit blijft wel wit (geen gelige kleur) Enkel die driehoek ... die is een beetje verschoven op de referentie maar je krijgt die niet terug maar moet ik nu de referentie punten voor de kleuren ook een beetje verschuiven of niet . (gezond verstand zegt van wel )

Heb al een beetje liggen experimenteren wat nu wat verschuift en in welke richting.
1f609.png
(volop aan het bijleren dus)



Niel, fijn om te horen dat het probleem hopelijk is opgelost.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
nielvm zei:
Vandaag een nieuwe lamp toegekregen, de vorige was niet echt compatibel met mijn projector (paste vooral niet in behuizing).

Hiervoor toch wel even hoed af voor vervangjelamp.nl. Ik heb nog nooit zo'n goede afhandeling van een probleem gehad. Ze zochten onmiddellijk de oorzaak van het probleem, mails werden zeer snel beantwoord, medewerkers zijn enorm vriendelijk, ze stelden zelf voor om de verzendkosten te betalen om de "slechte" lamp terug te sturen... Deze service is voor mij ongeëvenaard.

Morgen hoop ik dus opnieuw te calibreren
263a.png
Mooi om weten voor de toekomst dat de service daar prima verloopt en je probleem is afgehandeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Soit, gisteren dus terug effe gespeeld met de calibratiesoftware... Eeerst de projector juist ingesteld (iris vol open en manueel modus ) en dan gewoon een volledige eerste meting uitgevoerd zodat je direct een overzicht krijgt van gamma,grayscale en de kleuren temp en het verloop. Nadien ook de saturatie van de kleuren laten meten en dan het zwartpunt en de witbalans . Dan heb ik gewoon eerst hat zwartpunt ingesteld ( met de brightness control ) en tevens ook de witbalans ( met de kontrast control ) en ook heb ik ervoor gezorgd dat de gamma zo dicht mogelijk tegen de 2,2 lag met de wit controller in het gamma menu. Van de grayscale heb ik mij weinig aangetrokken want normaal zou deze vrij goed moeten zijn als je witbalans en zwartpunt goed hebt gekregen.

Dan ben ik begonnen met de stauratie van de kleuren bij te regelen in het cms ( begrijp de werking nog niet volledig ,asverschuiving bv.) en heb daarvoor de cie diagram en saturation - luminance gebruikt. Gewoon gezordg dat de punten in het cie diagram zoveel mogelijk overeen kwamen en dat de kleur lijnen in de saturation zo recht mogelijk kwamen te liggen . Nadien de kleueren op elkaar regelen via de rgb levels en met de algemene kleurregeling en gamma cerectie van de kleuren zelf in de projector en daarbij is de grayscale automatisch goed komen te liggen.

Mischien dat het nog beter kan maar zoals het nu is lijkt het me prima enkel heb ik terug de iris gebruikt om het zwart wat zwarter te maken ( wat mischien resulteerd in een klein verlies in zwartdetails maar kan ik mee leven. ) Gamma is niet volledig recht maar denk niet dat het gaat opvallen en de kleurtemp ligt toch vrij dicht tegen de 6500K

Kga het nu effe bekijken en mischien dat ik later nog eens een poging waag .
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 28
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    906,1 KB · Weergaven: 26
  • image.jpg
    image.jpg
    998,7 KB · Weergaven: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 26
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ziet er goed uit, skoebiedoe.

Jij kiest voor een gamma van 2.2? Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Ik vind 2.4 mooier, maar dan wel vanaf 20-30IRE. Daaronder moet je toch wel een lager gamma instellen, anders verlies je behoorlijk wat detail. Beetje zoals de BT.1886 standaard dus...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
yep, 2.2 is native dacht ik .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Is blijkbaar veel discussie rond. Blijkbaar zou bt.1886 nu de norm zijn.

Deze standaard gaat uit van een gamma van 2,4 en past het lage bereik aan volgens de capaciteiten van de projector.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
maar tegenwoordig kunnen die projectors wel hel laag gaan , de techniek staat niet stil en aan de beelden die jij hebt laten zien kan je duidelijk vaststellen dat je veel verlies hebt in detaillering van het zwart en dat uw kleuren te warm zijn (te rood). Kan misschien aangenamer zijn om naar te kijken maar je moet volgens mijn bescheiden mening teveel toegevingen doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik heb intussen de lagere regionen meer licht gegeven. Die foto's waren nog met een gamma van 2.4 over het hele bereik. Dan heb je zoals eerder gezegd te weinig schaduwdetail...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hoe plaats jij je meter precies? Ik merk immers dat dit toch ook wel invloed heeft op de meetresultaten...

Het opwarmen van de lamp lijkt ook wel belangrijk. De resultaten zijn toch wel wat anders na 15minuten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
ik plaats deze op een statief ongeveer 50 cm van het scherm en ik richt het oog in het midden van het scherm.(statief moet iets lager staan ) ook laat ik de testbeelden op het volledige scherm afspelen (dus 100%)

Ik laat de projector ongeveer een half tot een uurtje opwarmen...heb ook al gemerkt dat plaatsing van het meettoestel een ander effect heeft.

(projector staat nu al bijna 10 uurtjes te draaien en ik denk als ik nu meet dat ik weer andere waardes krijg.
1f609.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator: