• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Bij mijn hybride krijg ik elke maand rond de 70-80 euro terug van werkgever. Opladen via ZP en een simpele stekker. Maar ik laad nooit op kantoor. Maar dat is ook logisch omdat ik momenteel met een hybride rij. Bij een EV zou ik dat allicht wel doen als het nodig is.

Maar geen laadpunten bij mij in straat. Daarvoor is een wandeling van kwartiertje nodig. Dus als ik ooit een EV heb zal ik wel een laadpaal nemen.

Zelfs in de winter is het CREG tarief hoger dan wat ik betaal voor stroom. Mijn laadpaal stuur ik via EVCC en die leest de huidige piek uit van deze maand en de laadpaal gaat daar niet over. Pas als we een hogere pieken trekken door koken, wassen, ... krijg de laadpaal ook meer vermogen.

Dus de auto beïnvloed mijn piektarief niet en de vaste kosten heb je toch sowieso. Die moet je dus niet meerekenen in prijs/kWh om te laden.
De stroom voor de auto kost mij iets van een 22cent/kWh in de winter en ik krijg rond de 30cent/kWh terug betaald dus ik scheur er verre van mijn broek aan.

Wat ik op jaarbasis terug betaald krijg, dekt mijn volledige energie factuur. Door in de zomer te laden op de zon, is de warmtepomp in de winter betaald.

Ik krijg ook het CREG tarief. Ik heb wel geen flauw idee hoeveel ik betaal aan prijs/kWh. Dat zoek ik beter eens op...

Maar omdat ik via een simpel stopcontact werk zijn er allicht minder mogelijkheden om die af te stemmen op mijn hoge pieken. Maar in de toekomst wil ik dat dan wel doen. Hoe regel jij dit allemaal? Maar dat is allicht heel afhankelijk van je laadpaal. Niet elk type zal even veel mogelijkheden hebben.

Ik krijg ook het CREG tarief. Ik heb wel geen flauw idee hoeveel ik betaal aan prijs/kWh. Dat zoek ik beter eens op...

Maar omdat ik via een simpel stopcontact werk zijn er allicht minder mogelijkheden om die af te stemmen op mijn hoge pieken. Maar in de toekomst wil ik dat dan wel doen. Hoe regel jij dit allemaal? Maar dat is allicht heel afhankelijk van je laadpaal. Niet elk type zal even veel mogelijkheden hebben.
Ik draai EVCC. Die gaat eigenlijk de sturing doen van de laadpaal. Dat werkt samen met heel veel laadpalen. Zeker de moeite om dat eens te bekijken! Die kijkt naar mijn piektarief, PV opbrengst, niveau thuisbatterij

Vroeger zette ik die manueel op 4 of 5kW in de winter. En 2.5kW in de zomer. Nu gaat hij dynamisch elke 20 seconden de digitale meter uitlezen en onder andere mijn piek opvragen. Zo hadden wij op kerstavond 6kW gehaald terwijl alles in de keuken opstond + frietketel. De dagen daarna heeft de auto dan ook vrolijk aan 6kW kunnen laden. Je kunt er maar beter gebruik van maken als er al voor betaald is...

Je kunt bv. ook zeggen dat de thuisbatterij eerst naar 70% moet laden voor hij mag beginnen met de auto. Of als je over de middag even thuis bent, kun je de thuisbatterij bovenop de zonnestroom in de auto duwen en zo sneller laden.
Indien je een hele grote thuisbatterij hebt, kun je zeggen dat hij tot 35% mag ontladen indien je 's nachts thuis komt. Dan steekt hij zoveel mogelijk batterij in de auto en kun je met die overige 35% nog de nacht doorkomen.
Het is knappe software, maar nog een beetje ingewikkeld om in te stellen. Maar ze brengen steeds meer zaken naar de UI.

Via een stopcontact heb je inderdaad niet zoveel mogelijkheden. Ik heb dat vroeger nog een tijdje gedaan en via de Tesla API ging ik dan de auto sneller/trager laten laden, maar soms via die verbinding eens weg en dan was je er aan voor de moeite.

Laatst bewerkt:
Zolang het een hybride is en stroom gewoon via een stopcontact komt zijn de mogelijkheden idd beperkt. Maar later dit jaar of volgend jaar komt er allicht een EV en beter nu al beetje beginnen met de oefening.

Ik zie dat je die software ook kan installeren op HA. Dat is al iets waarmee ik kan starten :)

Jup, ik draai EVCC als addon binnen Home Assistant. Werkt prima.

De HomeWizard P1 meter is ook volledig ondersteunt binnen EVCC om uw digitale meter uit te lezen. Dan nog even omvormer van de PV koppelen (desnoods via de HA API als je omvormer maar 1 modbos connectie ondersteunt zoals mijn Huawei), laadpaal en klaar. Als je dat al werkend hebt, kun je achteraf die load balancing er nog insteken. Je moet dan maar eens roepen als je zover zit.

Jup, ik draai EVCC als addon binnen Home Assistant. Werkt prima.

De HomeWizard P1 meter is ook volledig ondersteunt binnen EVCC om uw digitale meter uit te lezen. Dan nog even omvormer van de PV koppelen (desnoods via de HA API als je omvormer maar 1 modbos connectie ondersteunt zoals mijn Huawei), laadpaal en klaar. Als je dat al werkend hebt, kun je achteraf die load balancing er nog insteken. Je moet dan maar eens roepen als je zover zit.

HomeWizard P1 heb ik ook en in HA. Mijn omvormer is ook van Huawei maar heb ik nog niet gekoppeld aan HA. Dus zal daar ook al mee verder gaan…

HomeWizard P1 heb ik ook en in HA. Mijn omvormer is ook van Huawei maar heb ik nog niet gekoppeld aan HA. Dus zal daar ook al mee verder gaan…
Er zijn verschillende opties in het geval van Huawei die maar 1 modbus connectie ondersteunt.

1. EVCC heeft een modbus proxy ingebouwd. EVCC maakt dan connectie met de Huawei omvormer en HA kan via modbus naar EVCC verbinden en die geeft de Huawei data door.
2. Je installeert een modbus proxy al HA addon. Zowel EVCC als HA kijken dan naar die proxy.
3. Je laat HA via modbus met de omvormer koppelen en via de REST API van HA haal je de data op in EVCC.

Optie 1 lijkt mij het makkelijkste, maar dat wil wel zeggen dat als EVCC niet werkt, HA ook geen data binnen krijgt van de omvormer.
Optie 2 is ook niet moeilijk, maar je bent dat afhankelijk van die addon i.p.v. EVCC.
Optie 3 is ff zoeken hoe die HA API werkt, maar dan ben je niet afhankelijk van externe systemen. Aangezien ik alles al in HA had, ben ik voor optie 3 gegaan.

Ondertussen een eerste 1000km roadtrip ervaring in de Franse Alpen met de BYD en dat is helemaal niet tegengevallen.
Rijcomfort super. 3 personen (incl mezelf), redelijk wat skimateriaal en nen hond en gaan. De 65L "frunk" vooraan netjes kunnen benutten om m'n reistas in te stoppen. Koffer zat volledig vol en 1/3-zetel omlaag vanwege de 2 paar ski's + snowboard die meegingen.

"laadstress" niet echt, maar toch goed dat ik tijdens de nacht gereden heb. bij de ochtend/dag-uren waren de laadstations aaaardig druk, en sommige zijn kapot etc,etc. Heb nooit moeten aanschuiven dat niet.
Laadsnelheid altijd wel acceptabel met maxima tot 140kW ofzo. (maar dat is niet constant, bij geen enkele auto). Ik had 2 uur "extra" gerekend over het hele traject en dat klopt dan ook wel, max 30min per laadstop
In de heenreis als een bompa gereden (= 105km/u) en dan kon ik 'm onder de 20kWh/100km houden (17/18 ofzo)
Bij terugreis gewoon gedaan (115-130 waar toegelaten)

Ligt in de lijn van wat collega’s ervaren, 2 uur extra voor een trip van 800 a 900km. Met 400v EVs ga je vlotjes boven de 200kw laadsnelheid. Benieuwd naar de prestaties van de nieuwere EVs , 800v modellen met 110kwh batterijen…

Ligt in de lijn van wat collega’s ervaren, 2 uur extra voor een trip van 800 a 900km. Met 400v EVs ga je vlotjes boven de 200kw laadsnelheid. Benieuwd naar de prestaties van de nieuwere EVs , 800v modellen met 110kwh batterijen…
Laadsnelheid is zowat de grootste onbekende factor vind ik persoonlijk, meestal begon die op 85/90kW, dan schoot die snel naar boven 130/140kW, dat kan dan bepaalde tijd worden vastgehouden, dan zakt dat weer etc. Het is natuurlijk wintertijd ook, dus rond 0°C bij laden etc. allemaal serieus verschil tov 20°C
Valt mischien in de software nog wat te verbeteren, betere pre-heating enz en accu-management

Maar wie weet komt de dag snel dat je gewoon consistent/constant (0% <> 100%) +200kW kan pompen en altijd een zeer voorspelbare laadcurve hebt.

Was dat met preheating? De Q4 van mijn kameraad laad ook ongeveer zo, maar die weet niet hoe hij moet preheaten. Hij rijdt altijd op Waze waardoor de auto niet weet wanneer er geladen wordt. En manueel preheaten is niet mogelijk denk ik op de Q4.

Als ik ga laden in de winter, dan begint de auto gewoon al vroeg voor te verwarmen en krijg ik toch deftige snelheden. Maar uiteindelijk scheelt dat ook maar 5-10min.
Als je onderweg eens stopt en tijdens het laden eet, zit je rap aan 30 minuten. We zouden deze zomer naar Denemarken gaan en ABPR zegt 4 stops van 20-30min. Dat vind ik prima en er is genoeg keuze om te laden zodat je het kan combineren met lunch enzo.

Met de nieuwere 800V wagens gaat 10-80% in 20min, dus dat komt wel goed. Elke generatie wordt steeds beter en beter.

Was dat met preheating? De Q4 van mijn kameraad laad ook ongeveer zo, maar die weet niet hoe hij moet preheaten. Hij rijdt altijd op Waze waardoor de auto niet weet wanneer er geladen wordt. En manueel preheaten is niet mogelijk denk ik op de Q4.

Als ik ga laden in de winter, dan begint de auto gewoon al vroeg voor te verwarmen en krijg ik toch deftige snelheden. Maar uiteindelijk scheelt dat ook maar 5-10min.
Als je onderweg eens stopt en tijdens het laden eet, zit je rap aan 30 minuten. We zouden deze zomer naar Denemarken gaan en ABPR zegt 4 stops van 20-30min. Dat vind ik prima en er is genoeg keuze om te laden zodat je het kan combineren met lunch enzo.

Met de nieuwere 800V wagens gaat 10-80% in 20min, dus dat komt wel goed. Elke generatie wordt steeds beter en beter.
Ik kan manueel pre-heating aanzetten, de auto zal echter beslissen of dat effectief gaat gebeuren ;-) Vb op basis van temperaturen etc.
De onboard-navigatie gaf enkele laadstops aan op het 1000km traject, MAAR verder blijft het erg stil rond feedback of de pre-heating EFFECTIEF actief zou zijn "op weg naar de volgende laadstop". De moment dat ik die aan de laders enz hang dan kwam er zo wel effe een subtiel message dat "thermisch batterij-management systeem" actief enz enz.
Enkel met ODB2-stekker denk ik kan je dacht gaan bekijken, maar sinds de laatste OTA is deze data naar schijnt ook encrypted bij de BYD en is het niet zo eenvoudige een een AliExpress ODB2-stekker te gebruiken of zoiets.

Back
Bovenaan