• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

De nieuwe BMW X3 is en pareltje. Ik vind dat ze het perfect gedaan hebben! Fris design maar toch heel duidelijk de BMW-spirit. Goed uitgeruste EV! Dit komt zeker op mijn shortlist zodra ik weer de markt ben ga voor een upgrade.

Laat ik het zo zeggen …als ik hem tegenkom op de straat draai ik mij toch niet om hoor . ;)
(Of misschien toch wel maar om dan te denken van “wat voor iets lelijks is me datte “ . ;)
Maar heb dan ook niks emotioneel met BMW . ;)

Misschien dat hem in het “echt “ beter overkomt .

Je moet er niet alleen naar kijken, maar ermee rijden – een BMW rijdt écht fenomenaal :-)

Objectief gezien zijn de EV-specificaties ook indrukwekkend: 850 km rijbereik, 800V DC-charging (supersnel laden) en een 108 kWh batterij.
Leuk extraatje: hij is uitgerust met V2H-technologie, dus je kan stroom terugleveren aan je huis … ideaal in combinatie met zonnepanelen denk ik.

De nieuwe Mercedes GLC EQ is ook net gelanceerd, …bij tesla hebben ze nu toch wel een serieus probleem dit zijn beide stevige concurrenten van de model y in de mid size SUV leasemarkt…

Laatst bewerkt:
Ahja , sponserd gij mij dan ook om er mee te rijden . ;)
Prijzen zijn ook wel om effe te slikken héé .
Net ergens gelezen dat de BMW “maar” 805 km zou halen op één lading maar zoals gewoonlijk , de rechtervoet bepaald dit voor het meeste . ;)
De Mercedes vind ik best wel mooi maar met al die onnodige verlichting komt hem vrij kitscherig over op mij …ook dat heel grote scherm als dashboard ….mooi maar niet echt nuttig denk ik
En dat supersnel laden ….ga die laders maar eens zoeken die 400kWh aankunnen en thuislaten kunt ge wel vergeten denkik . ;)

Soit ,ze zijn eindelijk wakker geworden in Europa nu de prijzen nog naar beneden krijgen ….maar denk niet dat dit voor morgen zal zijn . ;)

(Net zoals polestar met zijne 5 of jaguar …als ge prijzen hanteert die enkel maar de Beau monde kan betalen is het niet echt normaal dat uwe verkoop en omzet gene vette gaan zijn . ;) )

Je moet er niet alleen naar kijken, maar ermee rijden – een BMW rijdt écht fenomenaal :-)

Objectief gezien zijn de EV-specificaties ook indrukwekkend: 850 km rijbereik, 800V DC-charging (supersnel laden) en een 108 kWh batterij.
Leuk extraatje: hij is uitgerust met V2H-technologie, dus je kan stroom terugleveren aan je huis … ideaal in combinatie met zonnepanelen denk ik.

De nieuwe Mercedes GLC EQ is ook net gelanceerd, …bij tesla hebben ze nu toch wel een serieus probleem dit zijn beide stevige concurrenten van de model y in de mid size SUV leasemarkt…
Knappe wagens, maar wel met een ander prijskaartje :D
Gelukkig komt Tesla ook met betere batterijen naar de Model Y.

Ik ben vrijdag mijn Model 3 Performance gaan halen. Hij zat op de eerste boot met wagens waar de nieuwe LG 5M accu in zit. Die komt ook in de Model Y te zitten binnenkort. Die is 85kWh i.p.v. 79kWh, maar wel 9kg lichter dan het oude pakket.
Net even aan de snellader gehangen met 48% batterij. Bij 50% deed hij 145kW en bij 60% 112kW. Een stuk sneller dan de LG 5L die de afgelopen 4 jaar gebruikt voor de wagens met NMC accu.

Kwa afwerking is het interieur er goed op vooruit gegaan en de ophanging is ook een stuk beter.

Laatst bewerkt:
60 tot 80K, en dan verschieten ze dat de auto industrie in Europa achteruit gaat 🙄

60k tot 80k is in de leasemarkt het middensegment denk ik, je hebt ook 90K tot 130K 😀

Alle gekheid op een stokje, in de leasemarkt geven BMW en Mercedes serieuze kortingen, 20% minder dan de listprijs is zeker niet abnormaal.
Ik verwacht dat beide modellen bmw en Mercedes gaan concurreren met een model y long range en performance in de leasemarkt. Dat is ook wat de merken zelf aangeven.

Mercedes oogt minder kitcherig als je er inzit, je kan veel van die toeters en bellen afzetten of dimmen. Eigenlijk kan je die wagens niet beoordelen op basis van een filmpje, je moet er eens mee gaan rijden.

Met 800km, laat ons zeggen 550KM realistisch bereik zou ik enkel nog moeten tanken als we met de wagen reizen das minder dan een paar keer per jaar, m.a.w. rijbereik is dan voor ons althans in de praktijk geen enkel probleem meer.

Tja , dan zullen ze ook moeten concurreren met de Chinezen in dat segment en blijkbaar komen er in dat segment nog heel deftige auto’s naar Europa . ;)
Bij ons zijn er ook al mensen die gewoon met BYD rond rijden in Lease nu dus denk dat de weerstand tegen de Chinese rommel nu wel serieus aan het dalen is . ;)

(Denk eerlijk gezegd dat deze inhaalslag een beetje laat komt en niet gaat lukken als ze niets doen aan de prijs , je kan niet eeuwig uw Europese klanten blijven uitmelken om meer winsten te maken . ;) )

Er zijn nog genoeg mensen die kiezen voor BMW/Mercedes omdat ze het kennen als Premium merk en niet eens naar een Chinees gaat kijken. Maar ik ben benieuwd wat het zal geven over 10 jaar als die Chinezen hier goed ingeburgerd raken.

Ik lees en hoor trouwens over de Polestar 3 niet veel goeds. En 't kan wel eens zijn dat dit merk zal verdwijnen.

Premiummerken hebben wel nog een voordeel in merkbeleving, rijcomfort en afwerking. Maar geef toe dat is enkel doorslaggevend als de prijsdelta niet té groot wordt.
Ik merk toch duidelijk verschil in rijcomfort tussen m’n vorige Mercedes en de Tesla. De tesla rammelt meer, vering is ondemaats en zetels geven minder ondersteuning, spraakherkenning is ook minder nauwkeurig Dante Mercedes alsook herkenning snelheidsborden langs de weg. Daartegenover (stond) betere EV specs van de tesla.

Ja maar een Tesla koop je dan ook niet voor zijn afwerking en rijcomfort eerder voor zijn techniek die gebruikt word en geniet je daar van . ;)

Ik zou Tesla nu ook geen premium merk noemen hoor ondanks dat ze hogere prijzen hanteren .
Premium merken …bestaan die dan nog ?
Vind dat er tegenwoordig niet echt een merk meer erboven uit steekt ..buiten Bentley dan misschien .

Mijn schoonvader heeft bijna altijd met Mercedes gereden zijn vorige was een Range Rover. Nu gaat hij voor een BYD, het prijsverschil is gewoon te groot en zo zijn er veel denk ik.

En niet te vergeten dat die Chinees dan ook gewoonlijk full option is en dat er zelfs optie’s op staan die je niet kan krijgen bij een Europeaan . ;)

Net Nederlandse prijzen gezien voor de EV5 en die zou te krijgen zijn voor € 44.000 (wel de air versie maar vrij goed uitgerust ) …EV4 zou ook rond die vanaf prijs draaien blijkbaar .
Dus ja , de Koreanen kunnen het wel dus waarom niet de Europeanen . ;)

Je kan de vraag ok omdraaien, waarom kunnen de Koreanen hun wagens niet verkocht krijgen aan prijzen van de Europeanen?
Kost en prijs zijn twee verschillende zaken, das een van de eerste lessen die wij onze Solution architecten aanleren :-).

krikri , dat kunnen ze wel maar (zie de prijzen van de EV6 ) maar ze willen nog aan andere gewone normale mensen verkopen die een “gemiddeld” inkomen hebben . ;)
Uwe afzet markt maak je zelf (door vraag te creëren naar uw product ) en de aankoop prijs is toch wel ergens bepalend in de hoeveelheid .
En ja kost en prijs zijn inderdaad verschillende zaken maar denk je echt dat een “Europees premium voertuig (zoals jij het noemt ) het dubbele kost om te produceren ?
Indien dat zo is word het tijd dat ze mensen ontslagen en capabel personeel aannemen die wel met een rekenmachine overweg kunnen . ;)

Ik heb nu al 10 jaar een “goedkope” koreaan (de Kia Picanto) in gebruik en op gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit moet die echt niet onderdoen voor een “premium Europeaan” .
Het enigste wat vervangen moest worden , buiten de normale slijtage onderdelen , was de centrale deurvergrendelings unit op al die tijd en dat was dan nog onder garantie vervangen zonder dat daar moeilijk over werd gedaan .

Laatst bewerkt:
Een premium kost meer om te maken – betere materialen, luxere afwerking, fijner rijgedrag en meer features. Omdat volumes kleiner zijn, is de kost per auto gewoon hoger. Vergeet ook niet dat er veel geld word gestoken in sw ontwikkeling enz… is niet enkel de productie van de wagen maar ook de R&D.

Vergelijk het een beetje met audio: mensen die een Bose-setje kopen zijn er heilig van overtuigd dat ze hetzelfde hebben als iemand met een high-end Arcam of NAD installatie., ze zullen verglijkbare argumenten aanhalen als jij…. Alleen… wij weten wel beter 😉

Ja , akkoord maar je gaat dat dan ook zien dat dit een serieus effect heeft op hun afzet markt .
Die gaat veel kleiner worden ineens en dan moeten ze niet afkomen met het feit dat hun auto’s niet tot weinig verkopen want ze gaan het niet alleen halen met wat hun “fanbase“ koopt .

Om het een beetje cru te zeggen , het is nog altijd het “gepeupel” dat zal zorgen dat je winsten maakt en een grote afzetmarkt krijgt maar als je dan uw goedkoop segment gaat verkopen aan prijzen van de high end …gaat niet goed gaan .

Trouwens Renault heeft het blijkbaar wel begrepen nu .
Heb net reclame gehad van hunne 4 en ze verkopen nu met een kleinere batterij maar geven wel veel uitrusting mee en het topmodel blijft nog best “betaalbaar” .
Maar een Fransman zal voor u geen “premium” merk zijn veronderstel ik want word in een verkeerd land gemaakt en niet genoeg vermogen , ondanks dat een Franse auto meer gericht zit op comfort en ruimte . ;)

In '27 (dus nog even de tijd) van plan om te veranderen, volgende wagens staan op shortlist:

- Byd Seal
- Byd Seal 06GT (nog niet uit in Europa)
- Leapmotor B05 (onlangs getoond in München)
- VW ID Polo GTI

Zou gewoon nu afwachten met nu een lijstje te maken en kijken wat er in ‘27 op de markt komt want het gaat soms snel in de Autowereld . ;)

Back
Bovenaan