• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Ik zou het wel weten dan. De i4 zonder twijfel.
Op technologisch vlak steekt de ID7 er dan wel boven uit. 800V architectuur, grote batterij, zeer snel laden zoals de KIA, maar een stuk efficiënter dan de Kia. Jammer dat die dan bovenaan uw budget zit.

Ik zou het wel weten dan. De i4 zonder twijfel.
Op technologisch vlak steekt de ID7 er dan wel boven uit. 800V architectuur, grote batterij, zeer snel laden zoals de KIA, maar een stuk efficiënter dan de Kia. Jammer dat die dan bovenaan uw budget zit.
Waarom zeg je dat de EV6 / Model 2025 "niet efficient" is ? Bedoel je dan vb WLTP-waardes enz ?

Waarom zeg je dat de EV6 / Model 2025 "niet efficient" is ? Bedoel je dan vb WLTP-waardes enz ?
Hoog verbruik in kWh/100km. Van het 2025 model ben ik wel niet op de hoogte, dus misschien is dat ondertussen opgelost zoals Audi/VW dat gedaan heeft met de Q6/ID7.

Een kennis zit aan 22kWh/100km met zijn EV6. Ik aan 14.2kWh/100km met mijn Model 3. Dus je verbruikt gewoon een pak meer stroom om dezelfde rit te doen en je hebt een grotere batterij nodig voor dezelfde range.

Een thuis laadstation is toch te overwegen, als je al eens wat meer kilometers moet afleggen, of indien je met vakantie bent en niet naar het werk kan om te laden, is het toch heel makkelijk om op je eigen oprit te kunnen laden….

Hoog verbruik in kWh/100km. Van het 2025 model ben ik wel niet op de hoogte, dus misschien is dat ondertussen opgelost zoals Audi/VW dat gedaan heeft met de Q6/ID7.

Een kennis zit aan 22kWh/100km met zijn EV6. Ik aan 14.2kWh/100km met mijn Model 3. Dus je verbruikt gewoon een pak meer stroom om dezelfde rit te doen en je hebt een grotere batterij nodig voor dezelfde range.
Ik zie verbruikscijfers van 174Wh/km (EV6). Zeker niet de meest efficiente van de klas, maar nu ook geen drama. De ID4. Pro staat aan 173Wh/km.
Trouwens ev-database.org geeft toch andere cijfers in vergelijking. Als ik ID.4 Pro <> EV6 Long Range 2WD vergelijk, sectie Long Distance Suitability bijvoorbeeld.

Hmja, lastig luxeprobleem...

Ik zie verbruikscijfers van 174Wh/km (EV6). Zeker niet de meest efficiente van de klas, maar nu ook geen drama. De ID4. Pro staat aan 173Wh/km.
Trouwens ev-database.org geeft toch andere cijfers in vergelijking. Als ik ID.4 Pro <> EV6 Long Range 2WD vergelijk, sectie Long Distance Suitability bijvoorbeeld.

Hmja, lastig luxeprobleem...
Hij had wel de 4WD versie en de Gen 1 als ik even de datum van de facelift opzoek.
https://evkx.net is ook een goeie website om vergelijkingen te maken tussen verschillende EV's.

Daar staat120km/h real world perfect condition: 24kWh/100km

Laatst bewerkt:
Ter info, onze model y heeft een gemiddeld daadwerkelijk verbruik (60000KM gereden) 176KWh/100km

Laatst bewerkt:
Vandaag met de hondjes naar de dierendokter gereden in Langdorp (Aarschot en weeral €550 armer ) en met deze temperaturen zat de EV3 gemiddeld rond de 13 a 15 kWh/100 km heb niet speciaal trager gereden als anders maar wel de AC op full auto staan en 20 °C …
Wel iets meer verkeer dan in de week-end maar heb zeker niet trager moeten rijden dan 100 km/u .

Helaas de EV6 is niet meer leverbaar (brand in de fabriek) want dat was anders wel een kandidaat.
Straks nog toerke met een ID.4 gaan maken.
Ben er nog ni echt uit eigenlijk ... vorige week met een Sjinees op stap geweest en dat was ook niet mis. Niet echt "ne zuinige" maar of je daar nu een wagen op moet kiezen terwijl 99% van de verplaatsingen allemaal "dichtbij" zijn dus of je nu 350-400-450-500km kan doen who cares. Enkel maar als je van die lange reis-trajecten doet moet je wat beginnen puzzelen en meer tijd voorzien.

De ID4 lijkt me dik in orde. Ik zou toch ook eens een testrit boeken met de i4 tenzij je echt BMW haat om de een of andere reden.
Ik was ook niet zo BMW minded tot ik eens een weekendje weg met een 3 serie gewonnen hebben. Toen was ik wel onder de indruk en ondertussen al redelijk wat test ritjes gemaakt met BMW. Om de een of andere reden blijven die mij uitnodigen voor test events :p
Ik die auto's zijn altijd dik in orde en een plezier om mee rijden. Jammer genoeg te duur om prive aan te kopen.

Die KIA EV9 dan ?
Zou nu bi-directioneel laden ondersteunen (wel nog enkel op de US varianten . ;) )

Ik kijk eerlijkheidshalve ook niet echt meer naar het verbruik met de ritjes die ik doe , kan mij het wat schelen dat die eens een keertje een hoger verbruik heeft omdat ik de sportstand eens uittest …als de batterij nog maar 60% lading heeft vliegt die gewoon aan de laadpaal en dan valt het nog mee kwestie van laad tijden en wat je moet betalen . ;)
In februari heeft hem 2 keer aan de laadpaal gehangen …
Zit nu op 900 km . ;)

Laatst bewerkt:
Kia EV9 is geen optie omdat hij niet op "de lijst" staat en denkelijk boven budget enz gaat. Enkele dagen geleden wat met een ID.4 gaan rondbollen, wat op de E19 gereden, wat in de file gestaan etc. Goed rijden doet dat zeker, de aandrijflijn is echt wel souplesse.
Zou best kunnen dat in een volgende "bestel-wave" er wel nieuwe modellen inzitten, maar ik moet dus mee met deze bestelrond, uitstel is geen optie.

Zaterdag nog eens met een Sjinees op stap gaan, dan wat op de autostrades gaan rijden ook, wat snelheid maken en wat indrukken op doen qua windruis-geluiden, weg-gedrag enz.

Back
Bovenaan