• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113


Die zijn er echt wel mee bezig héé . ;)
Ik vind het interessant om te zien om te zien dat er zoveel fabrieken opzoek zijn naar alternatieven. Ik ben benieuwd welke technologie het over 20 jaar gaat winnen.
E-fuel en waterstof gaat hem niet worden denk ik. Die brandstoffen gaan gepaard met veel energieverlies.

Elektrisch rijden is eigenlijk heel efficient, dus ik acht de kans wel dat die gaat doorbreken. De haters verzetten zich nu nog even, maar uiteindelijk volgen ze wel. Kwestie van verandering te kunnen accepteren en als ze zien dat het goedkoper wordt in hun portomonee, zullen ze wel snel overstag gaan. Over 5-10 jaar zal het aanbod van EV's op de tweedehandsmarkt groot zijn en dan gaan we er ook veel zien bij particulieren denk ik.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Blijkbaar volgens het HTforum (waar er dus dealers of verkopers zitten ) is de vraag voor een tweedehandse EV met gering (lees 200 a 300 km ) niet zo groot en geraken ze niet van hun auto’s af of ze moeten ze bijna weggeven .; )
Eerlijk gezegd sta ik ook niet te springen om een ev eventueel tweedehands aan te kopen …okay ze geven garantie tot 8 jaar of een max aantal km maar eens dat voorbij …wat als de batterij het dan opgeeft ? Een brandstof motor vervangen is een pak goedkoper .
Hoor nu al horror verhalen van mensen die soms hunne hybride al eens moeten laten repareren aan de drive unit of de batterij …niet echt goedkoop te noemen .

Ik denk (of hoop ) dat je gewoon zult kunnen kiezen ….een elektrische of een milieu vriendelijke brandstof motor Maar inderdaad niet voorlopen op de feiten maar wel alle optie’s open houden . ;)
En dat ze nu eens zorgen voor auto’s met groot rijbereik waar je geen huis voor moet afbetalen . ;) (Niet vergeten dat ik mijn huis hier gekocht heb voor minder dan €50.000 héé )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Een hybride heeft sowieso een complexe aandrijving. Complexer dan een full EV.

200-300km zou ik ook niet moeten hebben, maar ik ken wel mensen met een 2e wagen die maar een 30kWh accu’tje heeft. Dat is 200km op papier geloof ik. Zij vinden dan ideaal als tweede wagen.

Mijn auto heeft 8 jaar garantie of 160k km garantie op de batterij. Die long range modellen 8 jaar of 192k km. Dat is wel ff dus, maar je hebt gelijk dat daarna een nieuwe batterij veel geld kost. Echter kunnen ze het wel goedkoper herstellen door enkel de slechte cellen er uit te halen, maar dat doen fabrikanten (nog) niet. Er zijn wel al firma’s die dat doen, maar zo veel zijn er nog niet. Ik denk wel dat die er in de toekomst gaan bijkomen. De EV is echt nog maar 2-3 jaar populair in ons land, dus tegen dat de batterij garanties verlopen over 5 jaar, hoop ik dat er meer van die bedrijven bestaan zodat je geen 10k moet neertellen voor een nieuwe accu.

En 50k voor uw huis zal ook wel al even geleden zijn zeker? Voor dat geld kun je geen kale bouwgrond meer kopen.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Laatst nog gelezen, een ID.3 schrijft dubbel zo hard af als een Golf. Blijkbaar staat niemand te springen voor een 2dehands EV. En opkopen om naar Afrika te sturen zie ik ook niet gebeuren 😉
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Tja , op HT forum staat ook nog een artikel over een tesla eigenaar (een schot dacht ik ) die met zijnde tesla door hevige regen was aan het rijden …blijkbaar is er op de één of andere manier water in de batterij geraakt en zou de auto een melding gegeven hebben maar ze zijn door blijven rijden .
Op den duur wilt die auto nietmeer vooruit .
Dus batterij kapot en vervangen zou op €20.000 komen en blijkbaar wilt Tesla dit niet doen onder garantie omdat ze niet gestopt zijn .
Dus dan staat ge daar met uwen dure auto met een herstellingskost van een goedkope EV ….dus vanaf dat de garantie verlopen is dan zijn die auto’s niks meer waard .
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Dat vind ik eigenlijk maar normaal, dat is hetzelfde als het lampje van de olie gaat branden en je blijft rijden. Daarna moet je niet komen zagen dat de motor kapot is.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Dat is nu 1 artikel. Hoeveel Tesla’s rijden er inmiddels rond? Ik denk dat die mens gewoon pech gehad heeft en dan nog eens de waarschuwing negeren. Bij tesla heb je tijdens de garantie periode gratis recht op road assistance. Aan de kant zetten en die bellen dus.

Hoe duurder de auto, hoe meer de afschrijving. Tenzij een exotisch exemplaar natuurlijk.
En wie koopt ook een tweedehands wagen van 40k? Voor de consument te duur en bedrijven leasen vooral nieuwe wagens.

Ook heeft Volkswagen veel problemen met hun EV’s, dus ik zou niet direct ene kopen daar. Zelfs nieuw niet.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Broodrooster , is juist dat dit maar 1 artikel is van de hoeveel al ???
Gaat er mij ook niet om dat het een Tesla is maar enkel over de kostprijs om te vervangen in geval van na de garantie periode. ;)

En die ”dure” tweedehandse worden veel meer verkocht dan dat jij denkt hoor .
Bepaalde merken hebben een naam en zijn gegeerd als okkasie (dat onderhoud en dergelijke niet goedkoop zal zijn pakken de meesten er dan bij of ze doen het zelf ) .
Ik heb in heel mijn leven tot nu enkel maar 1 nieuwe auto (en dat was de kia picanto )gekocht en de rest was okkasie en heb er toch al 7 privé versleten en ik denk dat ik maar 1 kan aanduiden als zijnde een slechte aankoop (maar was eerder een noodzaak en deze heb ik dan ook niet lang gehad . ;) ) maar soit dat doet er nu niet toe .

En dat alle merken wel hun “problemen” hebben kan ingesteld geloven hoor maar meestal hoor je van de goede niks . ;)

(En trouwens op youtube zijn er genoeg filmpjes te vinden van Tesla’s met water in de batterij maar jij gaat blijkbaar heel defensief als de naam Tesla valt ….)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
(En trouwens op youtube zijn er genoeg filmpjes te vinden van Tesla’s met water in de batterij maar jij gaat blijkbaar heel defensief als de naam Tesla valt ….)

We kunnen het ook omkeren, jij gaat wel heel offensief als het om elektrisch rijden gaat 😗😀
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Broodrooster , is juist dat dit maar 1 artikel is van de hoeveel al ???
Gaat er mij ook niet om dat het een Tesla is maar enkel over de kostprijs om te vervangen in geval van na de garantie periode. ;)

En die ”dure” tweedehandse worden veel meer verkocht dan dat jij denkt hoor .
Bepaalde merken hebben een naam en zijn gegeerd als okkasie (dat onderhoud en dergelijke niet goedkoop zal zijn pakken de meesten er dan bij of ze doen het zelf ) .
Ik heb in heel mijn leven tot nu enkel maar 1 nieuwe auto (en dat was de kia picanto )gekocht en de rest was okkasie en heb er toch al 7 privé versleten en ik denk dat ik maar 1 kan aanduiden als zijnde een slechte aankoop (maar was eerder een noodzaak en deze heb ik dan ook niet lang gehad . ;) ) maar soit dat doet er nu niet toe .

En dat alle merken wel hun “problemen” hebben kan ingesteld geloven hoor maar meestal hoor je van de goede niks . ;)

(En trouwens op youtube zijn er genoeg filmpjes te vinden van Tesla’s met water in de batterij maar jij gaat blijkbaar heel defensief als de naam Tesla valt ….)
Tesla is zeker niet de perfecte wagen en ik ben er niet mee getrouwd. Ik heb op het Tweakers forum in de specifieke Tesla thread wel wat dingen aangegeven die beter kunnen. Maar over het algemeen en zeker voor zijn prijs is het een goede auto. Die auto is zelfs niet mijn eerste keus, maar je krijgt veel auto voor je geld vandaar de keuze.
Je moet ook verder kijken dan alleen aankoopprijs en de TCO berekenen over een aantal jaar. In mijn geval kwam die gunstiger uit dan een tweedehands VW Passat.

Maar er wordt veel gebashed op Tesla/EV's in het algemeen. En vaak onterecht uit onwetendheid.
Vanaf er eentje in de fik vliegt staat het in de krant en zegt iedereen: ziede wel? Terwijl statistieken aangeven dat een EV minder vaak uitbrand dan een brandstofwagen. Ik ben iemand die gelooft in data en niet zozeer in verhaaltjes.
Nu is het ene met waterschade dus ze gaan allemaal kapot gaan in de regen, terwijl ik dat niet geloof. De kranten zijn heel erg op sensatie gericht en willen graag gelijkgestemden naar zich toe trekken dus gooien nog wat olie op het vuur. Voor hetzelfde geld is er al iets gebeurd met die auto waardoor de dichting niet meer goed was en is hij nu stuk gegaan. Onder normale omstandigheden mag dit niet gebeuren.

Overlaatst is er een garage afgebrand en er stond een EV die ook uitgebrand is. Die EV was niet de aanleiding van de brand, maar de krant maakt er dan van "EV uitgebrand in garage". En dan de comments er onder: "ziede wel"
En zo zijn er nog genoeg onterechte uitspraken op basis van emotie en niet van feiten. En de kranten spelen daar graag op in.
Zo las ik overlaatst een artikel van iemand die bij Google België werkt en met een Tesla Model Y rijdt. Het was al zijn 2e zijn Tesla en hij was er super tevreden over. Ergens in het artikel zei hij: het is wel niet zo goed afgewerkt als een BMW, maar de minimalistische look is wel mooi en de technologie is superieur. De titel van het artikel was natuurlijk: "Wie van een kwalitatieve auto houdt, moet geen Tesla kopen".

Ik hoop natuurlijk dat ik zelf geen grote kosten krijg aan de batterij, want dan is mijn voordeel snel weg. Maar statistisch gezien is die kans klein.
Mijn auto staat zelfs 24/7 buiten en ik sta ook in de regen te laden enzo. Das daar allemaal op voorzien en geen probleem. De batterij is zelfs waterdicht afgedicht en in de fabriek is er een QC test waarbij er door een waterbad gereden wordt.

Deze wagens geraken ook zonder problemen door het water. Dus die man uit het artikel heeft ofwel ontzettend veel pech gehad ofwel vertellen ze ons iets niet.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
We kunnen het ook omkeren, jij gaat wel heel offensief als het om elektrisch rijden gaat 😗😀

Nee hoor , heb het hier al meermaals gezegd dat ik niets tegen elektrisch rijden heb maar dat dit voor mij persoonlijk nu niet van toepassing is want anders had ik er waarschijnlijk ook al eentje gehad .
Niet omwille van het rijden maar eerder omwille van kostprijs en hoe en waar ik deze zou moeten laden want dat is niet simpel als je in een rijhuis woont waar geen garage of oprit op zit zonder zonnepanelen op het dak .
Ik hou ook alle opties open ,dat is alles en nu elektrisch rijden wat gemeengoed is geworden komen natuurlijk ook de mankementen naar boven zoals hier in België de openbare laadinfrastructuur die niet echt optimaal te noemen is en nu komen ook meer en meer de technische foutjes aan het licht bij die voertuigen en is er meer concurrentie .

Ik probeer mij heel neutraal te houden naar de toekomst toe maar dat wil dan wel zeggen dat ik ook niet schuw ben om de nadelen te noemen net zoals de voordelen (en ja die zijn er ook )
ook kom ik nu veel in contact met mensen die al elektrisch rijden en er zijn er die heel positief zijn maar langs den andere kant zijn er ook die vrij negatief en die hun redenen zijn meestal wel begrijpbaar .

Nu ook het feit dat Tesla nu de meest verkocht merk is kan ook in zijn nadeel spelen omdat er nu veel Tesla’s rondrijden en blijkbaar zijn daar dus veel mankementen aan maar nogmaals er zijn ook goede (en zoals al eerder gezegd wat meestal goed is daar hoor je niks van . ;) )
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Tesla is zeker niet de perfecte wagen en ik ben er niet mee getrouwd. Ik heb op het Tweakers forum in de specifieke Tesla thread wel wat dingen aangegeven die beter kunnen. Maar over het algemeen en zeker voor zijn prijs is het een goede auto. Die auto is zelfs niet mijn eerste keus, maar je krijgt veel auto voor je geld vandaar de keuze.
Je moet ook verder kijken dan alleen aankoopprijs en de TCO berekenen over een aantal jaar. In mijn geval kwam die gunstiger uit dan een tweedehands VW Passat.

Dat is al een verschil tussen ons .Ik bekijk het vanuit pure privé gebruik .Wat mijn werkgever van polan is met mijn volgende auto die ik van hem mag gebruiken maakt mij geen bal uit maar als het elektrisch is ..tja dan is het laden op de snelweg op zijn kosten of hem blijft staan . ;) (bij ons op het werk zijn ze er nog mee bezig met hoe en wat en nu momenteel zijn het hybrides die geleased worden .)
Maar er wordt veel gebashed op Tesla/EV's in het algemeen. En vaak onterecht uit onwetendheid.
Vanaf er eentje in de fik vliegt staat het in de krant en zegt iedereen: ziede wel? Terwijl statistieken aangeven dat een EV minder vaak uitbrand dan een brandstofwagen. Ik ben iemand die gelooft in data en niet zozeer in verhaaltjes.
Nu is het ene met waterschade dus ze gaan allemaal kapot gaan in de regen, terwijl ik dat niet geloof. De kranten zijn heel erg op sensatie gericht en willen graag gelijkgestemden naar zich toe trekken dus gooien nog wat olie op het vuur. Voor hetzelfde geld is er al iets gebeurd met die auto waardoor de dichting niet meer goed was en is hij nu stuk gegaan. Onder normale omstandigheden mag dit niet gebeuren.
Was ook mijn eerste gedacht wat is er met die auto gebeurd ? Is hij in de schotse riviertjes gaan rijden en daardoor de onderkant beschadigd ….wie weet maar heb dus ook dat filmpje gezien gehad van die tesla dat door water rijdt en blijkbaar moet hij dat aankunnen maar toch al die filmpjes dan …dan zitten er gewoon foutjes in de afdichting vanuit fabriek en dan is garantie altijd van toepassing vind ik persoonlijk .
Overlaatst is er een garage afgebrand en er stond een EV die ook uitgebrand is. Die EV was niet de aanleiding van de brand, maar de krant maakt er dan van "EV uitgebrand in garage". En dan de comments er onder: "ziede wel"
En zo zijn er nog genoeg onterechte uitspraken op basis van emotie en niet van feiten. En de kranten spelen daar graag op in.
Zo las ik overlaatst een artikel van iemand die bij Google België werkt en met een Tesla Model Y rijdt. Het was al zijn 2e zijn Tesla en hij was er super tevreden over. Ergens in het artikel zei hij: het is wel niet zo goed afgewerkt als een BMW, maar de minimalistische look is wel mooi en de technologie is superieur. De titel van het artikel was natuurlijk: "Wie van een kwalitatieve auto houdt, moet geen Tesla kopen".
Tja , ieder zijn ding maar daarom zou ik mij ook gene tesla kopen als sommige anderen hoor ..minimalistische afwerking akkoord maar de kwaliteit zoutje toch moeten zien navenant de prijs en heb ook al gehoord dat ze hard zijn afgeveerd (waarschijnlijk omwille van het gewicht ) maar dat was voor mij ook een reden om gene BMW te kopen (Alléé bijna alles wat Duits was ,harde zetels en harde vering ….hope geef mij maar het zacht rijden van een Fransman …en in den tijd van de Cx die baanvascheid. ;) (maar je moet er mee gereden hebben en ja het was een strijkijzer ….want alle rimpels werden glad gestreken En samen met mijne Xantia één van de beste wagens die ik gehad heb )
Ik hoop natuurlijk dat ik zelf geen grote kosten krijg aan de batterij, want dan is mijn voordeel snel weg. Maar statistisch gezien is die kans klein.
Mijn auto staat zelfs 24/7 buiten en ik sta ook in de regen te laden enzo. Das daar allemaal op voorzien en geen probleem. De batterij is zelfs waterdicht afgedicht en in de fabriek is er een QC test waarbij er door een waterbad gereden wordt.

Deze wagens geraken ook zonder problemen door het water. Dus die man uit het artikel heeft ofwel ontzettend veel pech gehad ofwel vertellen ze ons iets niet.
Zie hierboven . ;)
Denk inderdaad dat de grootste kostposten de batterij , de omzetter (van gelijk naar wisselstroom) of de invertor (en weet uit ervaring dat die dingen snel heel veel geld kuneen kosten ) en de drive unit .
$
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.523
159
66
Ik ga niet spreken over Kia picantos en dergelijke, maaar na eenmaal jaren met Audi en Mercedes te hebben gereden, ben ik toch verknocht aan de Tesla. Eerlijk gevecht hebik moeten inleveren aan comfort, maar rijplezier en binnenruimte maken dat meer dan goed…
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
En kwa afwerking is het niet slecht he. BMW is het neusje van de zalm, maar das een ook andere prijsklasse. Ik vind de model 3 even goed kwa afwerking als mijn Volkswagens en Audi’s die ik gehad heb.
Mijn vriendin heeft een Renault en de tesla is een stuk beter kwa afwerking.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.523
159
66
ben ook fan, maar toch… mis wel een heads up display, ruitenwissers die vlot werken, betere vering en minder rolgeluiden, daar was de Mercedes toch duidelijk beter. Kan me toch heel goed terugvinden in de kommentaren in onderstaand filmpje. Is wel mbt model x en s klasse maar is heel vergelijkbaar met een model y en een e klasse..



Klopt als je naar de winkelprijs kijkt, maar meestal krijgen de leasemaatschappijen fikse kortingen. Bij ons zit een Mercedes e klasse (winkelprijs 60 a 70k) op hetzelfde niveau als een model y awd.

Tja Renault ;-) …
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ja, dat klopt wel. Al hou ik wel van de sportieve vering.
Aan de vering en rol geluiden is gewerkt in de nieuwe model 3. Ik vermoed dat de Y die volgend jaar ook krijgt.

De ruitenwissers doen het gelukkig goed bij me, maar ik lees er veel over van anderen. Dat is gelukkig wel op te lossen met software, dus hopelijk werken ze daar aan.

Ik hoop ook dat ze eens de matrix lichten kunnen activeren want dat is echt zalig bij Audi en BMW. De hardware is er maar enkel de software moet nog uitgerold worden. Helaas zijn actieve matrix lichten niet toegelaten in de USA, dus ze doen er precies niet veel voor.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58

In Nederland zijn ze dus ook begonnen . ;)
Vraag me af of ze waterstof rechtstreeks kunnen inspuiten als brandstof (want is tenslotte een gas ) en zo als directe aandrijving kunnen gebruiken (dus niet eerst omzetten naar elektr en dan aandrijven ) .
Is dan al een tussenstap minder met een serieuze vermindering van verliezen .
Alleen de vraag hoeveel vermogen ze er dan uithalen per liter . ;)

Denk eerst voor de industrie , dan treinverkeer (want die diesels moeten ook vervangen worden die een generator aandrijven ) en dan voor vrachtwagens (of we moeten heel het concept van goederen vervoer herzien denk ik ) en de scheepvaart niet vergeten . ;)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58

Dat ziet ervoor nog een mooie uit .
Waarom dat andere bouwers ook niet zo een solair dak gebruiken is me een raadsel . ;)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58

Ze gooien nog net niet de handdoek in de ring . ;)