• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Hoeveel personen?
Tijdsblokken voor vloerverwarming... Ik heb toch altijd vernomen dat je die niet stil MAG leggen.

Ik heb ook zoiets met ventilatiesysteem (D hier), wat je in principe ook NOOIT mag stilleggen
2 personen hier.
Geen probleem om die pomp stil te leggen hoor.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
2 personen hier.
Geen probleem om die pomp stil te leggen hoor.
Ja 2 vs 4 personen is natuurlijk geen vergelijk
Ivm pomp stilleggen heb je het toch op de vloerverwarming he
Ik dacht dat het altijd meer energie vroeg om een temp te hebben tov stilleggen en terug te moeten opwarmen
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ja, ongetwijfeld hebben die mannen enorm veel werk en dan gooien die dikwijls met wat gekke prijzen natuurlijk ....
Wat de app-betreft / verbruik-monitoring is dat toch wel redelijk/acceptabel accuraat hoor. Als ik de som maak van m'n 2 units (HT + Overloop) en dat vergelijk met de Fibaro "plug" die in de garage de Daikin buitenunit van power voorzien geeft die wel meer, maar een "standby" verbruik van 13.5W wanneer het buiten > 0°C en 55-100W !! als er buiten vorst is dat neemt die app ook niet mee natuurlijk...

Via Home-Assistant vb kan je de airco's wel degelijk slim maken. HA heeft een "real-time" zicht indien er PV opgewekt is (en via de "forecast planner" wat de komende uren kan gaan gebeuren // toegeven zeker niet 100% accuraat)
Je kan dan de Airco wat "sturen" hé. Telkens "op-af-op-af" weet ik niet goed of dat echt nadelig is voor de compressor qua levenduur etc.
Als de app niet het volledige en werkelijke verbruik meeneemt, dan geeft het je wel enig inzicht .. maar niet echt compleet.
Het is maar de vraag in hoeverre je hierin wil gaan, hé
De P1 meter geeft me mooi het gasverbruik van de cv weer, al moet ik voor het totaal plaatje wat de cv-ketel zoal verbruikt ook nog het elektrisch gedeelte monitoren.

Het aan en uitschakelen van de airco’s kan totaal geen kwaad en zal de levensduur niet drastisch verkorten.
Denk hierbij maar aan de compressor in je ijskast/diepvries.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Ja 2 vs 4 personen is natuurlijk geen vergelijk
Ivm pomp stilleggen heb je het toch op de vloerverwarming he
Ik dacht dat het altijd meer energie vroeg om een temp te hebben tov stilleggen en terug te moeten opwarmen
4 personen zal meer sanitair warm water zijn, maar zal geen dramatisch meer verbruik met zich meebrengen, zeker niet als iedereen relatief spaarzaam met (warm)water omgaat. (4 personen die 3/week in bad gaan echter...)
Ik dacht ook dat het beter was continue te blijven draaien maar eerlijk gezegd merk ik geen verschil, enkel wat minder elec-verbruik aangezien de omlooppomp geen 24h moet bollen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
4 personen zal meer sanitair warm water zijn, maar zal geen dramatisch meer verbruik met zich meebrengen, zeker niet als iedereen relatief spaarzaam met (warm)water omgaat. (4 personen die 3/week in bad gaan echter...)
Ik dacht ook dat het beter was continue te blijven draaien maar eerlijk gezegd merk ik geen verschil, enkel wat minder elec-verbruik aangezien de omlooppomp geen 24h moet bollen.
Bad niet zo vaak, douche daarentegen...
Hoeveel scheelt dat dan zo, als je in blokken werkt qua verwarming?

Wat met ventilatiesysteem D ?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Bad niet zo vaak, douche daarentegen...
Hoeveel scheelt dat dan zo, als je in blokken werkt qua verwarming?

Wat met ventilatiesysteem D ?
Ik heb geen ventilatie-systeem, maar normaal zijn moderne woningen behoorlijk tocht-dicht zeg maar en is het aangeraden om het ventilatie-systeem gewoon actief te laten. Mah bon, tijdens de nacht kan je da mischien op "minimum" laten draaien ? Zal wel regelbaar zijn niet?
Tja, de omloop-pomp doet hier dik 75W , dus als dat 24/24 zou draaien = 1,8KWh per dag.
Als je in blokken werkt en vb tijdens de nacht niet actief (vb pomp om 21h uit - 06u aan) dan spaar je 0,675kWh per dag uit. Op een stookseizoen maakt dat wel wat uit. Het is een beetje zoeken hoe de blokken in te delen, zeker aangezien vloerverwarming met de nodige "traagheid" werkt.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Bad niet zo vaak, douche daarentegen...
Hoeveel scheelt dat dan zo, als je in blokken werkt qua verwarming?

Wat met ventilatiesysteem D ?
Ventilatie altijd laten draaien, anders loopt de CO2 te hoog op. Tenzij er natuurlijk niemand thuis is.
Ventilatie D met CO2 detectie is het zuinigst vermoed ik.

Vloerverwarming is traag, maar moet niet per se permanent opstaan. Uw pompen moet wel af en toe draaien tegen vastlopen. Vaillant laat die 1x per dag 2min draaien tegen vast lopen. Dus ook in de zomer.
Het enige wat je moet zien is dat het niet teveel afkoelt en 5h moet wachten tegen de boel terug op temperatuur is. Je kan bv met een nacht verlaging van 1°C werken. Dat is nog te compenseren.

Bij ons slaat de pomp ook af als de thermostaat zijn set point bereikt heeft. Het heeft weinig zin om water te zitten rondpompen als er geen warmte in het water gestoken wordt.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb geen ventilatie-systeem, maar normaal zijn moderne woningen behoorlijk tocht-dicht zeg maar en is het aangeraden om het ventilatie-systeem gewoon actief te laten. Mah bon, tijdens de nacht kan je da mischien op "minimum" laten draaien ? Zal wel regelbaar zijn niet?
Tja, de omloop-pomp doet hier dik 75W , dus als dat 24/24 zou draaien = 1,8KWh per dag.
Als je in blokken werkt en vb tijdens de nacht niet actief (vb pomp om 21h uit - 06u aan) dan spaar je 0,675kWh per dag uit. Op een stookseizoen maakt dat wel wat uit. Het is een beetje zoeken hoe de blokken in te delen, zeker aangezien vloerverwarming met de nodige "traagheid" werkt.
Zou dat 's nachts wel laten draaien, want anders zit je met hoge CO2 concentraties in de slaapkamers.
Enkel als je niet thuis bent mag het op minimum draaien. Bij thuis zijn op normaal en ben je aan het douchen dan gaat die normaal vanzelf optoeren aan de hand van een vocht sensor.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
4 personen zal meer sanitair warm water zijn, maar zal geen dramatisch meer verbruik met zich meebrengen, zeker niet als iedereen relatief spaarzaam met (warm)water omgaat. (4 personen die 3/week in bad gaan echter...)
Ik dacht ook dat het beter was continue te blijven draaien maar eerlijk gezegd merk ik geen verschil, enkel wat minder elec-verbruik aangezien de omlooppomp geen 24h moet bollen.

Heeft het niet voornamelijk te maken met het te verwarmen volume, isolatiegraad en begoazing , type woning (open vs. ….), hoe warm je het wil etc…

Wij verbruiken ong. 1900 m3 gas per jaar, twee keer meer als skank. Dit met4 personen, volledig geïsoleerde woning met vloerverwarming.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Heeft het niet voornamelijk te maken met het te verwarmen volume, isolatiegraad en begoazing , type woning (open vs. ….), hoe warm je het wil etc…

Wij verbruiken ong. 1900 m3 gas per jaar, twee keer meer als skank. Dit met4 personen, volledig geïsoleerde woning met vloerverwarming.
Ja sowieso, elke woning is verschillend eigenlijk en moeilijk "een gemiddelde" erop te kleven.
Heel wat parameters die het totaalplaatje maken....
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Heeft het niet voornamelijk te maken met het te verwarmen volume, isolatiegraad en begoazing , type woning (open vs. ….), hoe warm je het wil etc…

Wij verbruiken ong. 1900 m3 gas per jaar, twee keer meer als skank. Dit met4 personen, volledig geïsoleerde woning met vloerverwarming.
Open, half-open, gesloten scheelt enorm veel.
Een vriend van mij heeft een gesloten nieuwbouw (2 volledige verdiepingen met ruime zolder) en die heeft maar 5000kWh gas verstookt terwijl zijn vriendin een periode bijna dagelijks in bad zat.

Jij hebt wellicht een hele grote open bebouwing met veel glas en dat is een grote "verliespost"
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Denk dat in ons geval de grote glaspartijen Idd de boosdoener zijn.
Maakt de case voor zonnepanelen en warmtepomp wel dubbel zo interessant :)
 
21 nov 2022
7
8
8
49
Als de app niet het volledige en werkelijke verbruik meeneemt, dan geeft het je wel enig inzicht .. maar niet echt compleet.
Het is maar de vraag in hoeverre je hierin wil gaan, hé
De P1 meter geeft me mooi het gasverbruik van de cv weer, al moet ik voor het totaal plaatje wat de cv-ketel zoal verbruikt ook nog het elektrisch gedeelte monitoren.

Het aan en uitschakelen van de airco’s kan totaal geen kwaad en zal de levensduur niet drastisch verkorten.
Denk hierbij maar aan de compressor in je ijskast/diepvries.
frequent in en uitschakelen van warmtepompen/aircos zijn nefast voor levensduur, altijd een minimaal aan tijd respecteren
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Zou dat 's nachts wel laten draaien, want anders zit je met hoge CO2 concentraties in de slaapkamers.
Enkel als je niet thuis bent mag het op minimum draaien. Bij thuis zijn op normaal en ben je aan het douchen dan gaat die normaal vanzelf optoeren aan de hand van een vocht sensor.
True, maari k moet wel toegeven dat hij hier altijd op minimum stand staat (3 standen)
Als ik er aan denk, en zo ook deze week als je gourmet eet, ga ik de stand hoger zetten.
Maar daarvoor moet ik telkens naar zolder. Vandaar dat hij quasi nooit de lichtste stand verlaat.
Helemaal uit doe ik nooit.

Ik zou die wel willen controleren, maar blijkbaar is dat een apart ding die ik ervoor moet kopen en dat was niet weinig.
Vraag me af of ik die zelf niet kan regelen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Heeft het niet voornamelijk te maken met het te verwarmen volume, isolatiegraad en begoazing , type woning (open vs. ….), hoe warm je het wil etc…

Wij verbruiken ong. 1900 m3 gas per jaar, twee keer meer als skank. Dit met4 personen, volledig geïsoleerde woning met vloerverwarming.
Das niet weinig inderdaad !
 
21 nov 2022
7
8
8
49
Bad niet zo vaak, douche daarentegen...
Hoeveel scheelt dat dan zo, als je in blokken werkt qua verwarming?

Wat met ventilatiesysteem D ?
vloerverwarming kan je max 2C° laten zakken snachts als je van mening bent je zelfconsumptie met zp zo te kunnen verhogen ( met wp), alhoewel je met lange nachten al smorgens al lang terug aan het stoken bent.
energetisch gezien 0,0 voordeel van in tijdsblokken te werken ( gas of elec als primaire energiebron)

je temperatuur verlagen helpt natuurlijk wel ;)

ventilatie:

met tijdsblokken: hoge snelheid als iedereen thuis is, een gesloten slaapkamer gaat al snel boven de 1200ppm binnen het uur
met CO2 sensor(en): leefruimte en masterbedroom OF centrale meting ( minder goed), laagste toerental bij 450ppm en max toerental bij 1200ppm
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Voor dat geld heb ik bijna een netwerk module voor mijn Zehnder.
Maar minimale stand ventilatie is echt eerder voor als er niemand aanwezig is. Heb in uw smart dingen nergens een CO2 meter? Want je zit snel aan 1200ppm hoor.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Voor dat geld heb ik bijna een netwerk module voor mijn Zehnder.
Maar minimale stand ventilatie is echt eerder voor als er niemand aanwezig is. Heb in uw smart dingen nergens een CO2 meter? Want je zit snel aan 1200ppm hoor.
JA dat wel maar veel ben ik er niet mee he.
Ik moet het eerst kunnen aansturen.
De vraag is hoe, want zoveel geef ik niet ervoor.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Dan weet je al of je teveel of te weinig ventileert.
Ik heb hier zo'n Netatmo indoor station staan die de CO2 meet en integreert met HA. Als ik netwerk module aan mijn WTW zou hangen, dan kan ik die sturen van uit HA.