• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Nieuwe versie

Code:
##########################
## Vacation mode on
##########################
- id: 'Vacation mode: turn on'
  alias: Vakantiemodus aan
  initial_state: "on"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.family
      from: "home"
      to: "not_home"
      for: "24:00:00"
  condition: []
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
        message: Goeie reis! Geniet er van! Ik heb alvast vakantiemodus geactiveerd.
    - service: notify.mobile_app_iphone_kim
      data:
        message: Goeie reis! Geniet er van! Ik heb alvast vakantiemodus geactiveerd.


##########################
## Vacation mode off
##########################
- id: 'Vacation mode: turn off'
  alias: Vakantiemodus uit
  initial_state: "on"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.family
      from: not_home
      to: home
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus
      state: "on"
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
        message: Home sweet home. Ik heb de vakantiemodus gedeactiveerd.
    - service: notify.mobile_app_iphone_kim
      data:
        message: Home sweet home. Ik heb de vakantiemodus gedeactiveerd.   

########################################
## Vacation mode light automations
########################################
- id: 'Turn on vacation lights upstairs to simulate presence'
  alias: Vakantie lichten boven willekeurig aan
  initial_state: on
  trigger:
    platform: time
    at: '21:45:00'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus
      state: 'on'
  action:
    - delay: '00:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
    # Toggling random entity state
    - service: homeassistant.turn_on
      data_template:
        entity_id: "{{ state_attr('group.simulation_bovenverdieping','entity_id') | random }}"    
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
        message: Ik heb je simulatielichten boven aangestoken om {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

- id: 'Turn off vacation lights to simulate presence'
  alias: Vakantie lichten uit
  initial_state: on
  trigger:
    platform: time
    at: '22:30:00'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus
      state: 'on'
  action:
    - delay: '00:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: group.simulation_lights_off
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
        message: Ik heb je aanwezigheidssimulatie met lichten gestopt om {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

Ziet er goed uit... denk ik :p. Test het eens uit he, zet een dag of 2 die input_boolean gewoon aan (en thuis detectie uit) en kijk wat er gebeurd.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Dat vakantie-mode gedoe zou je mischien beter kunnen schakelen rekening houdende met zonsondergang etc. Geen idee hoe dat te doen in HA.
Je gebruikt nu een "fix" tijds-punt.
Leuk, tijdens ze zomer is het laat licht enz, stel dat je op in de winter op verlof bent zou ik de lampjes eerder rond 17h al hebben branden want dan is het al stekedonker.
Ik gebruik hier uitsluitend dat soort zaken. M'n Reactor-plugins kennen zonsopgang / ondergang, maar ook de meer gedetailleerde "nautical / civil / astronomical" punten. Is hier maar een pull-down menu'ke en kiezen, kan dan verschillende offsets gevens.

Inderdaad, is mogelijk via HA. Ik gebruik de stand van de zon bv om de lichten beneden in te schakelen en de rolluiken naar beneden te laten.

Code:
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: sun.sun
        value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"
        below: 2.0
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ziet er goed uit... denk ik :p. Test het eens uit he, zet een dag of 2 die input_boolean gewoon aan (en thuis detectie uit) en kijk wat er gebeurd.

Ah goe idee !

Inderdaad, is mogelijk via HA. Ik gebruik de stand van de zon bv om de lichten beneden in te schakelen en de rolluiken naar beneden te laten.

Code:
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: sun.sun
        value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"
        below: 2.0

Wat is het verschil met die sun.sun tov gewoon de sunrise of sunset te gebruiken?
Ik vraag me ook af wat het verschil precies is tussen scene en automations, je kan een scene toch perfect in een automation steken?

Net emby integration gedaan, ik krijg nu netjes in een card mn 5 laatste nieuwe films/series te zien? Zalig !
Misschien nog de upcoming van trakt toevoegen ook :p
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Sunset en sunrise zijn letterlijk ook sunset en sunrise. Bij zonsondergang is het nog veel te licht buiten vind ik, dus in de plaats check ik hoe hoog de zon staat en doe pas de lichten aan / rolluiken naar beneden als de zon op een bepaalde positie onder de horizon is.

Scene kan in automatisatie, maar is meer specifiek gericht op... tsja het maken van een scene. Bv "relax", "diner" of "romantisch". Ik gebruik het vooral om lichten in/uit te schakelen met bepaalde kleur / warmte. Dat is makkelijker in een scene te gieten dan er een hele automatisation voor te moeten maken. En die scenes kan je dan zelf weer makkelijk in een automatisation gieten.

Bv. https://github.com/duboisph/home-assistant-config/blob/master/packages/living.yaml#L26-L43 en https://github.com/duboisph/home-assistant-config/blob/master/packages/office.yaml#L26-L52

Code:
scene:
  - name: Living Relax
    icon: mdi:palette-swatch
    entities:
      light.living:
        state: on
        brightness: 200
        color_temp: 447
        hs_color: [36.568, 66.275]


automation:
  - id: lights_turn_on_at_sunset
    alias: "[LIGHTS - Living] Turn on as the sun goes down"
    trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id: sun.sun
        value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"
        below: 2.0
    action:
      - service: script.activate_scene
        data:
          circadian_lighting: switch.circadian_lighting_living
          scene: scene.living_relax
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik vind het moeilijk om te weten met sun.sun hoe below je moet gaan
Dus 2.0 is goe?
dan vervang ik mijn sunsets
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Goh is beetje trial en error ik experimenteer er ook nog mee nu en dan. Nu in de lente zou't best lager mogen precies, mss eerder 1.0 (da's trouwens nog boven de horizon) of misschien toch sunset. Mijn rolluiken staan op -2.5, dus onder de horizon.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Goh is beetje trial en error ik experimenteer er ook nog mee nu en dan. Nu in de lente zou't best lager mogen precies, mss eerder 1.0 (da's trouwens nog boven de horizon) of misschien toch sunset. Mijn rolluiken staan op -2.5, dus onder de horizon.
Hebben ze op HA geen notie van "nautical dusk" , "civil dusk" , "astronomical dusk" ? (zo'n beetje de verschillende twilight fases). Gewoon gebaseerd op je location natuurlijk.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Hebben ze op HA geen notie van "nautical dusk" , "civil dusk" , "astronomical dusk" ? (zo'n beetje de verschillende twilight fases). Gewoon gebaseerd op je location natuurlijk.

Ik snap er nog de ballen van ,maar denk het wel

Although the actual amount of light depends on weather, topography and land cover, they are defined as:

  • Civil twilight: 0° > Solar angle > -6°
    This is what is meant by twilight for the average person: Under clear weather conditions, civil twilight approximates the limit at which solar illumination suffices for the human eye to clearly distinguish terrestrial objects. Enough illumination renders artificial sources unnecessary for most outdoor activities.
  • Nautical twilight: -6° > Solar angle > -12°
  • Astronomical twilight: -12° > Solar angle > -18°
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Philip Philip

Hoe stel jij het in om je lampen zachtjes te dimmen tot 50%
of dimmen tot helemaal uit.
en aan maar geleidelijk aan

Das toch met transition he?
lukt me niet echt, het is AAN en UIT lol
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Ik gebruik geen dimming in een automatisatie. Mijn scenes zetten het gewenste dimniveau en als ik tussen scenes switch gaat dat eigenlijk by default al geleidelijk. Niks voor gedaan denk ik, misschien default van deconz?

En om traploos te dimmen met de Hue dimmer remote, gebruik ik https://github.com/Burningstone91/Hue_Dimmer_Deconz

Edit: Net gechecked, zal deconz zijn. Als ik een lamp via de deconz interface rechtstreeks dim, dan doet die dat ook geleidelijk.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Nog een vraagje voor Philip :p

Ik wil een picture entity card.
Deze moet de foto tonen van de film die afspeelt op emby
Linksonder moet hij tonen: now playing, pause of idle
Rechtsonder: de titel van de film

Ik vermoed dat ik een camera nodig heb..

Dit heb ik nu, maar het werk niet ;p

Code:
- platform: template
  sensors:
    emby_playing_label:
      friendly_name: Now Streaming
      entity_id: media_player.emby_kodi_cinema
      value_template: >-
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'playing') %}
          {{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.media_title}}
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'paused') %}
          Gepauzeerd
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          Idle
        {% endif %}  
    emby_playing_image:
      friendly_name: Now Streaming
      entity_id: media_player.emby_kodi_cinema  
      value_template: >-
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          https://kodi.tv/sites/default/files/styles/hero/public/article/field_image/kodi_blog_k-18l_c_900x336.jpg?itok=sX0buXPY
        {% else %}
          http://192.168.9.3:8123{{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture}}
        {% endif %}
     
camera:
  - platform: generic
    name: Emby
    still_image_url: http://192.168.9.3:8123{{ states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture }}

en dan in mn view

Code:
- type: picture-entity
  entity: sensor.emby_playing_label
  camera_image: camera.emby

Er klopt iets niet; dat weet ik ook :) maar wat
ik krijg de foto niet, (desondanks er niks speelt zou ik die kodi moeten zien)
Ook not sure, ivm ipadres.. kan ik !secret in de plaats zetten?
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Hmm, weet ik ook niet zeker 😅 .

Maar in je picture-entity toon je de camera, da's een image van je Emby. Die zal dus niet de idle image tonen van sensor.emby_playing_image denk ik.

En http://192.168.9.3:8123{{ states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture }}, moet dat niet http://192.168.9.3:8123/{{ states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture }} zijn?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Hmm, weet ik ook niet zeker 😅 .

Maar in je picture-entity toon je de camera, da's een image van je Emby. Die zal dus niet de idle image tonen van sensor.emby_playing_image denk ik.

En http://192.168.9.3:8123{{ states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture }}, moet dat niet http://192.168.9.3:8123/{{ states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture }} zijn?

Mja ik weet dat het fout is, maar ik geraak er ook niet aan uit.
Zelfs niet met de wijzigingen die je zegt.

Nog meer vragen
Dit gezien: https://community.home-assistant.io/t/deprecating-home-assistant-supervised-on-generic-linux/194310

Wat betekent dat voor ons?

Nog een vraagje ivm entity picture card.

Kan ik de tekstkleur van die entity en het kleur van de tekst vd state wijzigen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Weet er iemand hoe snel home assistant een device als available/unavailable ziet?

ik heb nl een mediaspeler (vero 4k) die ik aan en uitzet (emby integratie)
Als hij unavailable is, en ik zet hem aan, dan ziet mn HA hem als unavailable, waardoor mn automations en dergelijke niet onmiddelijk werken, tenzij ik HA reboot.

Omgekeer merk ik net, dat hij de mediaspeler nu al +-10min als idle ziet, terwijl hij al 10min, stroom af heeft.

Bij mijn server echter, zet hij deze quasi onmiddelijk online/offline

Is dit een bug/ of iets dat kan verbeterd worden aan de emby integratie?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Weet er iemand hoe snel home assistant een device als available/unavailable ziet?

ik heb nl een mediaspeler (vero 4k) die ik aan en uitzet (emby integratie)
Als hij unavailable is, en ik zet hem aan, dan ziet mn HA hem als unavailable, waardoor mn automations en dergelijke niet onmiddelijk werken, tenzij ik HA reboot.

Omgekeer merk ik net, dat hij de mediaspeler nu al +-10min als idle ziet, terwijl hij al 10min, stroom af heeft.

Bij mijn server echter, zet hij deze quasi onmiddelijk online/offline

Is dit een bug/ of iets dat kan verbeterd worden aan de emby integratie?

Tja, ik merk dat precies ook een beetje.
Heb gisteren HA in een docker in gang gezet, integraties met Plex,Vera,Unify gedaan enz en nu heb ik een hoop items/entities.

Er zijn al direct enkele zo'n banale dingen die me wat storen ; ik heb vb enkele "areas" aangemaakt (kamer X , kamer Y etc,etc) maar ik kan dus niet willekeurig een bepaalde entity "verhuizen" naar een kamer vanuit de GUI (of het zit hééél goed verstopt)
Op m'n Vera staan die allemaal natuurlijk netjes gemapped op bepaalde kamers indien het fysieke dingen zijn, in een "Virtual" kamer indien het ... ja ... virtuele dingen (vb sensoren zijn)

Verder merk ik precies dat die Lovelace UI niet altijd de snelste is met het updaten van state...hij staat hier wel in "auto" dus ik laat Lovelace maar doen om alles op m'n scherm te gooien voor nu.

Home Assistant 0.109.6
Frontend version: 20200427.2 - latest
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Ik ben ook begonnen aan HA... Ik heb een RB Pi 4 B met 4 gig ram gekocht. Dan op de SD kaart HA geïnstalleerd.

Nu heb ik begrepen dat je best enkel HA op je SD kaart installeert, maar de rest op een USB stick. Ik kan niet direct iets vinden hoe je dat exact moet doen.

Ben wel niet 100% zeker dat ik je juiste methode heb gebruikt. Heb gewoon op de SD kaart de image van HA gezet en in mijn Pi gestoken. Alles start op. Ik heb ook toegang tot HA. Ook al enkele integraties gedaan. De logische die automatisch gaan maar bv ook de integratie met mijn Netatmo weerstation. Ik heb ook al enkele Ad-ons geinstalleerd. Maar uiteraard allemaal op die SD kaart. Als ik het goed begrijp dat je dat beter op een USB stick? Kan iemand mij zeggen hoe je dat exact moet doen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik ben ook begonnen aan HA... Ik heb een RB Pi 4 B met 4 gig ram gekocht. Dan op de SD kaart HA geïnstalleerd.

Nu heb ik begrepen dat je best enkel HA op je SD kaart installeert, maar de rest op een USB stick. Ik kan niet direct iets vinden hoe je dat exact moet doen.

Ben wel niet 100% zeker dat ik je juiste methode heb gebruikt. Heb gewoon op de SD kaart de image van HA gezet en in mijn Pi gestoken. Alles start op. Ik heb ook toegang tot HA. Ook al enkele integraties gedaan. De logische die automatisch gaan maar bv ook de integratie met mijn Netatmo weerstation. Ik heb ook al enkele Ad-ons geinstalleerd. Maar uiteraard allemaal op die SD kaart. Als ik het goed begrijp dat je dat beter op een USB stick? Kan iemand mij zeggen hoe je dat exact moet doen?

Staat eerder in dit topic, zoek ff, ik doe het straks ook

Tja, ik merk dat precies ook een beetje.
Heb gisteren HA in een docker in gang gezet, integraties met Plex,Vera,Unify gedaan enz en nu heb ik een hoop items/entities.

Er zijn al direct enkele zo'n banale dingen die me wat storen ; ik heb vb enkele "areas" aangemaakt (kamer X , kamer Y etc,etc) maar ik kan dus niet willekeurig een bepaalde entity "verhuizen" naar een kamer vanuit de GUI (of het zit hééél goed verstopt)
Op m'n Vera staan die allemaal natuurlijk netjes gemapped op bepaalde kamers indien het fysieke dingen zijn, in een "Virtual" kamer indien het ... ja ... virtuele dingen (vb sensoren zijn)

Verder merk ik precies dat die Lovelace UI niet altijd de snelste is met het updaten van state...hij staat hier wel in "auto" dus ik laat Lovelace maar doen om alles op m'n scherm te gooien voor nu.

Home Assistant 0.109.6
Frontend version: 20200427.2 - latest

Jan ,ik denk dat mijn issue niet dezelfde is als jou hoor, absoluut niet, ik heb dergelijk problemen totaal niet met unifi enz
Ik snap niet goed waarom je die enitity aan een area toevoegt... dat kan natuurlijk maar zo zou ik het niet doen.

Waarom je ook virtuele sensoren aan een virtuele kamer zou voegen i dunno

De lovelace ui is beperkt, beter naar yaml mode gaan, werkt veel beter en meer opties

Hou er rekening mee dat jullie absoluut nog in beginfase zitten, de leercurve is idd stijl maar eigenlijk valt dat allemaal goed mee