• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Ik heb eens reboot gedaan. Met reboot bedoel ik gewoon dus de stekker uittrekken... Want andere mogelijkheid is er niet omwille van de errors.

Maar nu start het dus opnieuw op. HA draait opnieuw. Maar het is dus een kwestie van tijd wanneer dit opnieuw zal gebeuren vrees ik. Beste oplossing is dus volgens mij OS op de usb stick te zetten. Maar volgens mij is dit nog altijd in beta? Want in de instructies is er nog altijd sprake van install op een SD kaart.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
S Sphinkx 't Is niet je SD-kaart, maar je USB stick die problemen heeft.

Volgens je logs: /dev/sda1 heeft ext4 inode issues. Dat is je root partitie op de USB. SDkaart zou mmcblk.. zijn en de boot partitie die daar op staat is in fat32 geformateerd (vfat). Die minimum data die daar staat is de bootloader en linux kernel etc: van zodra opgestart wordt die niet echt meer gelezen.

Je kan eerst eens een e2fsck -fp /dev/sda1 draaien om fouten te detecteren en herstellen, maar als dat niet helpt zal het nieuwe install zijn en mogelijk nieuwe stick als het blijft opduiken. Maar stap voor stap eerst :)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Thx Philip Philip

Back up terug zetten zal dan allicht ook niet helpen. Die fout zat allicht al in mijn vorige USB stick. Door die copy te doen staat dit nu ook op de nieuwe 🙄

Want probleem van nu is identiek aan mijn vorig probleem. Hopelijk werkt detectie/reparatie...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Mooi Philip
Als het idd je usb stick is, zou ik een clean install doen met een nieuwe usb stick
Had je diezelfde gekocht als dat Philip en ik hebben?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Goh. Zoals gezegd had ik het probleem al met mijn USB 2.0 stick. Heb daarom er 1 gekocht met USB 3. Dan heb ik copy gedaan naar mijn nieuwe usb stick. Het probleem had ik toen al. Dus ik heb mijn probleem gewoon meegekopieerd naar de nieuwe stick veronderstel ik...

Ik heb deze stick gekocht


Ik ga nu eens repair proberen maar dat mag niet op een mounted file systeem. Dus moet even mijn RP uitzetten en stick in mijn pc steken voor de check.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Als je het probleem had en mee gekopieerd hebt, dan zou ik nu geen repair doen.
Gewoon vanaf 0 en dan je backup nemen
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Philip Philip , waarom gebruik jij de androidtv integratie niet met je shield?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Mischien je PI opzet omgooien en volledig over netwerk booten ? Geen SDCARD of USB-stick meer van doen, alles over NFS.
Er zijn guides voor maar het is niet zo evident afhangkelijk van je kennis...
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Ik kan ook alles via mijn unraid doen. Die draait eigenlijk ook 24/7. Maar wil via pi proberen omdat ik dan server eens kan uitzetten.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik kan ook alles via mijn unraid doen. Die draait eigenlijk ook 24/7. Maar wil via pi proberen omdat ik dan server eens kan uitzetten.

Dat is ook de reden waarom ik het via pi doe.
Hier draait het al maanden stabiel, ik zou niet weten waarom dat niet bij jou stabiel kan draaien
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Als je het probleem had en mee gekopieerd hebt, dan zou ik nu geen repair doen.
Gewoon vanaf 0 en dan je backup nemen

Vraag mij af of backup dan goed idee is.. Want heb dat nu ook gedaan met nieuwe stick met als resultaat hetzelfde probleem 😔
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Vraag mij af of backup dan goed idee is.. Want heb dat nu ook gedaan met nieuwe stick met als resultaat hetzelfde probleem 😔

Die backup slaat enkel op je HA
Heeft volgens mij niks met stick te maken
Welke stick ik heb vind je op mn github page
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Philip Philip , waarom gebruik jij de androidtv integratie niet met je shield?

Ik had die eerst ook geconfigureerd, maar weer uitgezet omdat ik er uiteindelijk nog niks mee doe. Nu toont die via de Chromecast integratie gewoon of er iets speelt.

Misschien later opnieuw als ik effectief automations erond maak, maar momenteel worden scenes nog gezet binnen Harmony ipv HA (Netflix kijken -> sfeerlicht aan bv).
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Goh. Zoals gezegd had ik het probleem al met mijn USB 2.0 stick. Heb daarom er 1 gekocht met USB 3. Dan heb ik copy gedaan naar mijn nieuwe usb stick. Het probleem had ik toen al. Dus ik heb mijn probleem gewoon meegekopieerd naar de nieuwe stick veronderstel ik...

Ik heb deze stick gekocht


Ik ga nu eens repair proberen maar dat mag niet op een mounted file systeem. Dus moet even mijn RP uitzetten en stick in mijn pc steken voor de check.

Hmm, vreemd dat je het al 2 maal hebt. FS issues ga je afaik niet meetransferen met een backup, maar het kan natuurlijk dat de data zelf corrupt is.

In principe zou die stick ok moeten zijn hoor, Sandisk is een degelijk merk. Kan natuurlijk altijd een slechte tussen zitten.

Ik zou van scratch herbeginnen op dezelfde stick (als een FS repair niet uitmaakt) en fingers crossed. Maak natuurlijk wel ff een kopietje van je belangrijkste bestanden.

Of de netwerk-boot optie zoals Jan zegt, ervan uitgaande dat je server 24/7 draait.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik had die eerst ook geconfigureerd, maar weer uitgezet omdat ik er uiteindelijk nog niks mee doe. Nu toont die via de Chromecast integratie gewoon of er iets speelt.

Misschien later opnieuw als ik effectief automations erond maak, maar momenteel worden scenes nog gezet binnen Harmony ipv HA (Netflix kijken -> sfeerlicht aan bv).

Ah daarom idd dat ik die wil koppelen met de android tv integratie en niet met harmony
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Hmm, vreemd dat je het al 2 maal hebt. FS issues ga je afaik niet meetransferen met een backup, maar het kan natuurlijk dat de data zelf corrupt is.

In principe zou die stick ok moeten zijn hoor, Sandisk is een degelijk merk. Kan natuurlijk altijd een slechte tussen zitten.

Ik zou van scratch herbeginnen op dezelfde stick (als een FS repair niet uitmaakt) en fingers crossed. Maak natuurlijk wel ff een kopietje van je belangrijkste bestanden.

Of de netwerk-boot optie zoals Jan zegt, ervan uitgaande dat je server 24/7 draait.

Hij draait niet 24/7. Hij draait soms wel dagen/weken aan een stuk, maar soms staat hij wel uit. Daarom de Pi. Anyway ik heb de repair gedaan. We zullen zien of het beter is nu. Indien niet zal ik drastischer te werk moeten gaan...