• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Philips Hue

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Als je er Hue lampen in zet heb je ook geen slimme schakelaar nodig...
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dat zat ik ook te bedenken, maar 18 lampen is me teveel, liever 1 stopcontact dan ;)
Die voeding voor je tuinverlichting haal je toch ergens van binnenshuis (hoofdbord)?
Dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je daar ergens tussen een Zigbee controller zet.

Bv zoiets

412qNWHH27L._AC_.jpg
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die voeding voor je tuinverlichting haal je toch ergens van binnenshuis (hoofdbord)?
Dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je daar ergens tussen een Zigbee controller zet.

Bv zoiets

412qNWHH27L._AC_.jpg


M interessant,.
Die komt idd van binnen uit, maar dat zijn meerdere stopcontacten...
Als ik dit ertussen zet, bedient hij alle stopcontacten.. das ook niet de bedoeling
of ben ik mis?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Zet gewoon die uit dat unavailable in de log verschijnt. Zolang ze reageren is het goed
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die voeding voor je tuinverlichting haal je toch ergens van binnenshuis (hoofdbord)?
Dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je daar ergens tussen een Zigbee controller zet.

Bv zoiets

412qNWHH27L._AC_.jpg

Bedoel je ook dat ik feitelijk, zelf mijn eigen tuinverlichting kan kiezen (niet hue, zowel armatuur als lamp) en dat ik dit alsnog kan bedienen met dergelijke controller die dan in de kast komt?

Mn schoonbroer heeft dobiss
Hij kan elke lamp koppelen met google.. zonder hue lampen
Niet duur en veel mogelijk. Goed als je nog moet beginnen met je kast maar als je reeds alles hebt, en je moet overschakelen is het wel duur...
Dan ben je beter af met hue en andere goedkope domotica lijkt me
Ik zie ook niet dat die dobiss compatible is met home assistant

Hoeveel kost dergelijke controller? Of heb ik nog andere opties?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die voeding voor je tuinverlichting haal je toch ergens van binnenshuis (hoofdbord)?
Dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je daar ergens tussen een Zigbee controller zet.

Bv zoiets

412qNWHH27L._AC_.jpg

Mmm
Ik heb precies het licht gezien :) haha
Dat betekent dus dat ik bv 3 van die dingen koop (is niet duur)
-1 voor keukenkring (5xgu 10 lampen)
-1 voor livingkring (5x gu 10 lampen)
-1 voor tuinkring (3xgu 10 lampen)

Ik bespaar een hoop hue lichten uit zo he, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht?
Of waarom doen jullie dit niet (of doen jullie dit wel?)
Maar echt das een hoop gespaard he, en dat kan je koppelen met je hue bridge?

Waar is de downside van dit alles? Gaat het even lang mee? Mag je er 3 naast elkaar steken in je kast? Veilig genoeg? Geen storingen als ze naast mekaar zitten?

Ik zie het te rooskleurig zeker
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Bedoel je ook dat ik feitelijk, zelf mijn eigen tuinverlichting kan kiezen (niet hue, zowel armatuur als lamp) en dat ik dit alsnog kan bedienen met dergelijke controller die dan in de kast komt?
Uiteraard, dat is dan ook wat ik hier doe. Onze tuin is voorzien van een aantal "low cost" GU10 spot armaturen en daarin zitten 7W dimbare LED spots.
Bij de bouw & aanleg van terras heb ik de nodige bedrading voorzien en dus in een watervaste doos zit hier zo'n ZWAVE controller/dimmer (zoals dat Zigbee ding) die de hele kring gaat sturen. Ik kan natuurlijk geen individuele spots sturen hé, het is héél de kring.
En zo heb ik de instelling dat in de avond dat op 10% dimstand staat.
Als "surplus" natuurlijk heb ik vanuit een ongebruikte drukknop aan de schuifraam de bedrading nog doorgetrokken tot aan die zelfde ZWAVE-module zodat ik ook het verlichting met een "echte" drukknop kan aanzetten/uitzetten ipv via de App te werken of via een aparte ZWAVE "dimmer" oid.


DOBISS bestaat inderdaad al héél lang. Toen in 2004 heb ik die dingen ook liggen bekijken. Als je inderdaad elke lamp & stopcontact & schakelaar wil koppelen zal je wel wat DOBISS-modules nodig hebben.
Ik weet ook niet hoe simpel de programmatie is voor GEBRUIKER zelf. Er zijn oplossingen waarbij je iemand moet laten afkomen om aanpassingen te maken...
DOBISS kost wel wat geld hoor :

NXT Controller : 1300 euro
Universele Dimmer (gloeilamp, led, spaarlampen) : 600 euro voor 4 uitgangen
LAN Interface (CAN) : 260 euro
Digital Input (20 poorten : 180 euro (dus inputs van 20 drukknoppen verwerken)
RelaisModules (8 enkelvoudige uitgangen) : 430 euro
...


Dus ja, dat tikt ook wel aan hoor , een volledig huis zal je wel ergens tussen 6000-10000 zitten denk ik.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dobiss is dus geen optie als je al een bestaande kast hebt. Als je start echter wel...

Nu, die zigbee controller is echt wel de max he, ik moet die lampen ook niet individueel kunnen bedienen maar de ganse kring. Waarom hebben jullie dit niet eerder gezegd :p of was ik blind?
Super jong
Hoe zit dat als ik datzelfde wil als jou Jan, dat ik ze op 2 manieren kan bedienen, want ik heb ook nog de schakelaar van tuin aan schuifdeur zitten (is geen must om zo te kunen bedienen).

Dus er is geen downside aan die controllers?
Dit gaat even goed/betrouwbaar?
Hoe moet ik die aansluiten, in de kast veronderstel ik?
Drie naast elkaar dan?
Is safe?
Die zal ook het signaal doorgeven? ik bedoel dan? Die zal bereik hebben met mn bridge in de woonkamer (kast staat in de garage)

Ik zoek nog steeds de downside


Ah maar jij hebt zwave?
Nog andere controller? Nog beter?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Downside ? Wel deze zigbee/zwave modules zijn in principe niet zo voor "buiten" gemaakt, dus indien de bekabeling het toelaat is het mischien toch beter om de modules binnenshuis te houden.
In mijn geval ging dat niet echt maar in heb de indruk dat m'n waterdichte "box" voldoende OK is. Het draait al vele maanden zonder problemen, in weer & wind. Slechts 1x voorgehad dat de lampen 's avond ni aangingen in al die maanden (glitch op de Vera controller denk ik)

Als je nog met "echte" knop wil sturen moet je uiteraard zorgen dat je modules dit ondersteund hé. Zo'n module heeft soms nog bijkomende "inputs" om te laten schakelen. Dan moet je ook kijken of dat een "potentiaal vrije" input is of dat het eerder een L-draad is van de 220V. Allez, best is dat je wel IETS van electriciteit kent natuurlijk.

In een elec-kast aansluiten moet je wat opassen dat je signaal er goed doorkomt ... is kooi van Farraday he als je zo'n gesloten metal kast hebt. Dat is de reden dat ik hier geen ZWAVE "DIN rail" modules gebruik want ik vrees dat signaal al serieus gaat verzwakken om door die stevige stalen kast te komen...
Dus ja, gewoon 3 controllers hangen/zetten ergens "inline" met het circuit dat je wil schakelen, meer is het niet.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Mmmm daar is de downside dus...
Ik hoor het al dat het vermoedeiljk niet zal gaan..
Ik kan die dingen niet in de kast plaatsen?
Dan kan ik ze toch ook nergens inline plaatsen?
ik kan moeilijk aan de lichten aan plafond zo'n controller hangen he
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mmm
Ik heb precies het licht gezien :) haha
Dat betekent dus dat ik bv 3 van die dingen koop (is niet duur)
-1 voor keukenkring (5xgu 10 lampen)
-1 voor livingkring (5x gu 10 lampen)
-1 voor tuinkring (3xgu 10 lampen)

Ik bespaar een hoop hue lichten uit zo he, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht?
Of waarom doen jullie dit niet (of doen jullie dit wel?)
Maar echt das een hoop gespaard he, en dat kan je koppelen met je hue bridge?
Dit is niet de 1ste keer dat dit voorbij is gekomen, hé.

Ik heb 2 jaar geleden een eerste Zigbee controller voor mijn Led-strips in de HT geïntegreerd en werkt tot op heden nog steeds foutloos.

Nu onlangs weer eentje gekocht voor een zelfbouw led-strip in de badkamer.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dit is niet de 1ste keer dat dit voorbij is gekomen, hé.

Ik heb 2 jaar geleden een eerste Zigbee controller voor mijn Led-strips in de HT geïntegreerd en werkt tot op heden nog steeds foutloos.

Nu onlangs weer eentje gekocht voor een zelfbouw led-strip in de badkamer.

Das ook nog een idee, ik heb ook ledstrips en zat al te denken moet ik die nu echt vervangen, niet dus.. daar zou die controller nog redelijk makkelijk te plaatssen zijn.
Maar voor de lichtkringen in tuin/keuken/living, hoe moet ik dat doen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Mmmm daar is de downside dus...
Ik hoor het al dat het vermoedeiljk niet zal gaan..
Ik kan die dingen niet in de kast plaatsen?
Dan kan ik ze toch ook nergens inline plaatsen?
ik kan moeilijk aan de lichten aan plafond zo'n controller hangen he
Zal je inderdaad even moeten testen. Ik weet ook niet welk soort "kast" je hebt hé ; plastiek, metaal, helemaal gesloten, bepaalde openingen onderaan/bovenaan etc,etc.
Nu als je HUE-bridge daar "vlak" bij staat (als ik 1 of 2 meter vandaan) zal het signaal wel in de kast geraken hoor. Een perfect kooi is dat zelden.
Eens proberen met een module hé ? Heb je nergens een HUE-lamp waar je effe een stekker aan kan zetten en leg 'em in de kast en dan deur toe en zien of je nog kan schakelen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Er zijn tal van mogelijkheden voor een binneninstallatie.
Je kan bv een controller nemen zoals in het voorbeeld hierboven genoemd ergens wegwerken.

of je neemt een controller die je inbouwt.

bv zoiets

9200000103163310.jpg
61P7MeHWnnL._AC_SL260_.jpg
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Zal je inderdaad even moeten testen. Ik weet ook niet welk soort "kast" je hebt hé ; plastiek, metaal, helemaal gesloten, bepaalde openingen onderaan/bovenaan etc,etc
Nu als je HUE-bridge daar "vlak" bij staat (als ik 1 of 2 meter vandaan) zal het signaal wel in de kast geraken hoor. Een perfect kooi is dat zelden.
Eens proberen met een module hé ? Heb je nergens een HUE-lamp waar je effe een stekker aan kan zetten en leg 'em in de kast en dan deur toe en zien of je nog kan schakelen.

Ga ik idd es testen, kast is van plastiek. Het is niet de patchkast, die is van metaal.
Mn bridge staat in tvkast, das toch een eindje ervan, maar boven de garage heb ik wel al reeds brandende hue lampen.

Echt de max, toch es zien hier
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Er zijn tal van mogelijkheden voor een binneninstallatie.
Je kan bv een controller nemen zoals in het voorbeeld hierboven genoemd ergens wegwerken.

of je neemt een controller die je inbouwt.

bv zoiets

9200000103163310.jpg
61P7MeHWnnL._AC_SL260_.jpg


Damn wereld die opengaat.
Dit kan je achter je schakelaar steken?
is daar plaats voor?
Heb je linkje?
Wat is het voordeel van dit tov de andere?
Wat heb jij?
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Normaal past dit in een standaard inbouwdoos.
Indien deze toch te klein is of vol zit met bedrading kan je deze ook eventueel in het verlichtingsarmatuur plaatsen.

Voordeel voor mij persoonlijk is dat je de prijs enorm kan drukken als je armatuur bv uit verschillende lampen bestaat of te mooi is om door een Hue lamp te vervangen, enz... Ook perfect te gebruiken op plaatsen waar er geen oplossing is om klassieke spullen van Hue naadloos te integreren.

Ik heb zelf 2 stuks van deze.
1x voor de sturing led-strips in de HT
1x voor de sturing led-strips in de Woonkamer TV-wand

5b28d954fd849b5b9927d499-large.jpg


Deze heb ik voor de sturing een eigen gebouwde Led-balk in de badkamer.

9200000107260813.jpg




Onderstaand wil ik gebruiken voor inbouw led-spotjes thv de traptreden, welke niet zijn te vervangen.
Hier heb je alvast een idee hoe of wat aan te sluiten.



WD-copy-1.jpg
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip