• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Een protocol gebruikt meestal een vaste poort. Dus zoek op wat je nodig hebt, welke protocollen er nodig zijn voor die communicatie en zoek dan op welke poorten die protocollen gebruiken. Dan kan je juiste gaatjes prikken in de firewall tussen de 2 vlans.

Uw HA instance draait op poort 8123, maar daar zal Google Home geen bestanden vinden denk ik.
File sharing kan bv via SMB, NFS, HTTP, FTP, ... gebeuren. Dat zijn protocollen en die draaien op een gekende poort.

Maar in uw vraag zeg je nergens wat voor protocol Google Home wil gebruiken om die bestanden op te halen, dus niemand kan hier correcte info geven zonder dat je ons dat eerst verteld.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Een protocol gebruikt meestal een vaste poort. Dus zoek op wat je nodig hebt, welke protocollen er nodig zijn voor die communicatie en zoek dan op welke poorten die protocollen gebruiken. Dan kan je juiste gaatjes prikken in de firewall tussen de 2 vlans.

Uw HA instance draait op poort 8123, maar daar zal Google Home geen bestanden vinden denk ik.
File sharing kan bv via SMB, NFS, HTTP, FTP, ... gebeuren. Dat zijn protocollen en die draaien op een gekende poort.

Maar in uw vraag zeg je nergens wat voor protocol Google Home wil gebruiken om die bestanden op te halen, dus niemand kan hier correcte info geven zonder dat je ons dat eerst verteld.

Hoe kan ik dat achterhalen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Reacties op tweakers

quote
Volgens mij wordt het beschreven in de link die @D3nnisd deelt. mDns zaken zijn alleen nodig voor discovery. Dit hangt van je firewall en infra af maar meestal wordt hier Avahi voor ingezet om dit multicast verkeer tussen vlans mogelijk te maken. Voor HA is dit niet nodig als je device al discovered is en je dus middels de ‘host’ entry het ip adres hebt ingegeven in je config. Dan is het slechts een TCP/UDP die HA opzet naar je Google device. Dus dan zou het naar mijn idee volstaan om slechts een aantal TCP/UDP poorten hiervoor open te zetten. Google ff op de poorten en je komt vast een heel eind.

andere quote
Wut? Volgens mij denken jullie veel te ingewikkeld, en moet "gewoon" de poort waar Home Assistant op bereikbaar is (ook van buiten) voor je IOT bereikbaar zijn, protocol TCP. Immers, die Google Home speakers proberen gewoon (via http) een geluidsbestand op te halen om af te spelen.

Oftewel, qua "denk-track": zorg in de firewall dat je IOT kan gaan naar https://jouw-ha-url:port en dan moet het goed komen.


Das niet veel meer info dan ik gaf toch
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Hoe kan ik dat achterhalen?
In de documentatie moet wel beschreven staan wat er nodig is om dat bestand op te halen.
Maar op Tweakers heb je precies meer info gepost dan hier. Als het gaat om een geluidsbestand dat geregenereerd werd door HA, dan moet je idd TCP connecties over voor 8123 toelaten van je Google Home naar je HA server.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik de beschrijving staat managed switch, dus dan zou ik denken van wel.

Correct , er zouden enkel wat beperkingen zijn... blijkbaar toch weer wat geklooi met firmware versies en unify controllers... blijft een serieus nadeel mijn gedacht.. moet zelf nog eens een cotroller kopen, enige reden waarom ik blijf uitstellen is het hele gedoe met migreren naar andere controller enz...

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
In de documentatie moet wel beschreven staan wat er nodig is om dat bestand op te halen.
Maar op Tweakers heb je precies meer info gepost dan hier. Als het gaat om een geluidsbestand dat geregenereerd werd door HA, dan moet je idd TCP connecties over voor 8123 toelaten van je Google Home naar je HA server.

Dat klopt
Kun je me daarbij helpen? Ik heb namelijk schrik dat ik teveel openzet :p

Nog andere zaken die ze zeggen:

Quote:
Dat ligt een beetje aan hoe HA het audio bestand aflevert bij Google speaker. Wat jij bedoeld is aan Google vragen om een opdracht in HA te doen. Volgens mij wordt idd hier je externe base_url aangesproken dus zou het voldoende zijn wat je schetst. Maar voor tts zit mij bij dat HA rechtstreeks je Google device aanspreekt met het Audio bestand.




Quote:

Nee, dat bedoelde ik niet

Als je media streamt op een home device, stuur je eigenlijk een opdracht "speel deze URL af: xxxx". En dat kan vanalles zijn: een URL naar Spotify, TuneIn of een TTS bestand op je eigen Home Assistant webserver. Je home device vraagt simpelweg die URL op en begint het af te spelen. Dat heeft inderdaad wel te maken met de base_url die je noemt.
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Correct , er zouden enkel wat beperkingen zijn... blijkbaar toch weer wat geklooi met firmware versies en unify controllers... blijft een serieus nadeel mijn gedacht.. moet zelf nog eens een cotroller kopen, enige reden waarom ik blijf uitstellen is het hele gedoe met migreren naar andere controller enz...



Dat migreren valt echt wel mee hoor, is totaal niet moeilijk, zelfs ik kan het :p
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Correct , er zouden enkel wat beperkingen zijn... blijkbaar toch weer wat geklooi met firmware versies en unify controllers... blijft een serieus nadeel mijn gedacht.. moet zelf nog eens een cotroller kopen, enige reden waarom ik blijf uitstellen is het hele gedoe met migreren naar andere controller enz...

Er is een migratie wizzard aanwezig in de controller. Je maakt een backup, geeft het ip adres/FQDN in van de nieuwe controller en dat is voldoende. Daarna worden alle devices naar de nieuwe controller gemigreerd.

Als je werkt met een FQDN, dan moet je eigenlijk niks doen maar gewoon uw DNS server updaten met het nieuwe ip van de controller.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Het zou blijkbaar volstaan op TCP connectie toe te staan naar adres x op poort 8123 (dus van de pi waar home assistant op draait)
Wat zijn de stappen nu?
Onder firewall , lan in een regel toevoegen?
Allow regel 2001 tcp connectie? bron en dan mac adres of ipadres en alle google homes toevoegen? (waarschijnlijke meerdere regels nodig)
en destination de die pi?
En de regel plaatsen net na 2000?

 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Van je Googles kan je een groep maken met hun adressen, zie groep tab. En die groep kan je dan kiezen als je de firewall regel aanmaakt als bron en je HA als doel op poort 8123 dus en TCP ... zoals ik eerder reeds aangaf :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Van je Googles kan je een groep maken met hun adressen, zie groep tab. En die groep kan je dan kiezen als je de firewall regel aanmaakt als bron en je HA als doel op poort 8123 dus en TCP ... zoals ik eerder reeds aangaf :)
aha handig om weten van die groepen welke regelnummer?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Regelnummer kan je voor zover ik me herinner niet kiezen Er is een optie om de nieuwe regel aan te maken ’voor’ en dat moet je dus selecteren.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Regelnummer kan je voor zover ik me herinner niet kiezen Er is een optie om de nieuwe regel aan te maken ’voor’ en dat moet je dus selecteren.

Ik zal het nu es proberen, blijf online he, voor t geval de boel ontploft :p
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ziet er inderdaad goed uit. Gewoon even je angst afschudden en doen :), je kan de regel altijd verwijderen moest die niet voldoen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Wifi6 is veel meer dan een snelheidsverhoging zoals de vorige keren, dit is een compleet nieuwe opzet. Het klopt dat de clients ook wifi6 moeten ondersteunen om hier voordeel van te hebben, maar ik heb geen zin om AP’s te kopen die het niet ondersteunen. Als je al AP’s hebt, zou ik ze voorlopig niet vervangen, maar als je er toch moet kopen, zou ik wachten op wifi6 want dit wordt de nieuwe standaard.

Hier worden enkele voordelen van de nieuwe standaard besproken: