• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Gelukkig terug up and running en nu ook op 7
Weet iemand eigenlijk hoe je een flash backup in die connect krijgt?
Als ik flash backup doe, download hij gewoon de zip, maar ik wil ze dus in connect.

De eerste twee 18TB ge-precleared en dat duurde net geen 70 uur en nul problemen, wat ik ook niet verwachte. De ene zal ingezet worden als data schijf en de tweede als een tweede parity disk. Pitst toch wel dat je eigenlijk gewoon 36TB opgeeft voor veiligheid van je data :)

Als er ooit meerdere arrays kunnen gemaakt worden, zou ik voor mijn media best wel on-the-edge willen gaan dus zonder parity schijf. Normaal komt die functionaliteit er dit jaar. Samen met een andere veel gevraagde optie, namelijk booten van een interne schijf.

De eerste twee 18TB ge-precleared en dat duurde net geen 70 uur en nul problemen, wat ik ook niet verwachte. De ene zal ingezet worden als data schijf en de tweede als een tweede parity disk. Pitst toch wel dat je eigenlijk gewoon 36TB opgeeft voor veiligheid van je data :)

Als er ooit meerdere arrays kunnen gemaakt worden, zou ik voor mijn media best wel on-the-edge willen gaan dus zonder parity schijf. Normaal komt die functionaliteit er dit jaar. Samen met een andere veel gevraagde optie, namelijk booten van een interne schijf.
Tja je kan idd evengoed werken met 0,0 "bescherming" en de 2x18TB inzetten als BACKUP. Want Unraid is geen backup natuurlijk. Stel je hebt een oude NAS waar je 2x18 in RAID0/Stripe opzet, dus dik 36TB bruto space en dan in functie van de noodzaak van backup data daar naartoe pompen. Die NAS kan je ofwel via WoL laten booten of op bepaalde momenten in de nacht om een backup-job te starten.

Als je je media zonder parity wil gaan.
Waarvoor heb jij dan nog dubbele parity nodig?
Wat heb jij wel van data...

Los daarvan..
Hoe hebben jullie het gedaan voor sleep... en het down-spinnen van hdd?

Tja je kan idd evengoed werken met 0,0 "bescherming" en de 2x18TB inzetten als BACKUP. Want Unraid is geen backup natuurlijk. Stel je hebt een oude NAS waar je 2x18 in RAID0/Stripe opzet, dus dik 36TB bruto space en dan in functie van de noodzaak van backup data daar naartoe pompen. Die NAS kan je ofwel via WoL laten booten of op bepaalde momenten in de nacht om een backup-job te starten.
Dat was eigenlijk gewoon het plan dit jaar, maar ja de AI bubbel steekt er een stokje voor.

Bedoeling was een nieuwe server te bouwen als hoofd server en de huidige kast voorzien als backup toestel, welke dus automatisch wordt geboot door de hoofdserver + backup + terug uitzetten.

Als je je media zonder parity wil gaan.
Waarvoor heb jij dan nog dubbele parity nodig?
Wat heb jij wel van data...

Los daarvan..
Hoe hebben jullie het gedaan voor sleep... en het down-spinnen van hdd?

15 minuten spin-down voor de schijven.

Sleep instellingen plaats ik later vanavond eens, gek genoeg kan ik die Unraid server niet bereiken via UniFi One-Click VPN maar de andere wel.

Had het hier nog op mijn desktop staan van de laptop.

IP adres bij "Wait for host inactivity" is deze van mijn mediaspeler, dus server mag niet in slaap gaan als deze nog actief is. "Excluded hours" moet ik nog eens bekijken, maar eigenlijk gaat de server in slaap om middernacht (dan lig ik normaal al in mijn bed) en wordt pas wakker als ik deze een WOL pakket stuur.

Waarom middernacht, wel er draaien nog wat backup scripts rond 23:00 en wil die ruim voldoende tijd geven om hun ding te doen, hoewel de "Network idle treshold" ook wel zou moeten voorkomen dat de server slaapt als er nog een backup loopt vanaf mijn altijd-aan Lenovo Unraid serverke.

Scherm-afbeelding-2026-01-24-om-17-57-55.png

Dus je laat de server automatisch slapen om middernacht tenzij een mediaspeler actief is..
Kan dat ook met meerder mediaplayers?
Hoe stuur je wol? vanuit je mediaspeler?

WOL via mijn laptop of telefoon. Ooit eens geprobeerd via programma dat ik gebruik om bestanden af te spelen, Firecore Infuse maar dat lukte toen niet.

Je kan meerdere IP adressen opgeven door ze te scheiden met een komma.

Verbatim BD drive gekocht via Amazon, en deze heeft intern gelukkig een Pioneer BDR-UD04 wat eigenlijk wil zeggen dat ik zonder te stoeien met firmware op deze drive nu ook mijn UHD collectie kan rippen.

IMG-1371.jpg

En ook een PCI kaartje gekocht voor mijn Lenovo M70s om een extra nvme te kunnen installeren en zo ook een mirror te hebben in deze altijd-aan Unraid server.

IMG-1372.jpg

IMG-1373.jpg

Laatst bewerkt:
Disabled disk helaas bij mij... Het is wel mijn oudste disk. Mijn laatste van 3TB.

Daardoor krijg ik ook de error dat mijn systeem niet meer beschermd is. Dus best zo snel mogelijk vervangen. Jammer dat de prijzen zo hoog zijn nu...

Disabled disk helaas bij mij... Het is wel mijn oudste disk. Mijn laatste van 3TB.

Daardoor krijg ik ook de error dat mijn systeem niet meer beschermd is. Dus best zo snel mogelijk vervangen. Jammer dat de prijzen zo hoog zijn nu...

Ik zat in hetzelfde straatje ! niet wachten! vervangen!

Heb nu even uit array genomen. Daarna restart. Dan weer uit en opnieuw in array. Rebuild is nu bezig. Maar heb ook al nieuwe besteld. Want zal idd kapot zijn.

Ik kon alle data er wel nog op zien. Opvallend dat het allemaal recent materiaal was. Dus zal vrees dat het ouderdom zal zijn.

Heb nu even uit array genomen. Daarna restart. Dan weer uit en opnieuw in array. Rebuild is nu bezig. Maar heb ook al nieuwe besteld. Want zal idd kapot zijn.

Ik kon alle data er wel nog op zien. Opvallend dat het allemaal recent materiaal was. Dus zal vrees dat het ouderdom zal zijn.

Dit heeft dus wel gewerkt. Geen error meer voor deze HD.

Back
Bovenaan