Even aan de slag geweest op unraid en twee dingen, waarvan een reeds uitgevoerd en het andere gek idee in de planning
Eerste wat ik gedaan heb.
Voor het eerst een ZFS pool gemaakt en één en andere ingesteld, kwestie van nog eens iets bij te leren
Omdat ik maar één cache drive heb en mijn appdata, domains en system alleen leven op de cache—dus geen secondary storage op de array—na aanpassing van die shares moest er iets gebeuren om die data toch veilig te stellen.
Want dit wil je natuurlijk niet meemaken
Om dit op te lossen heb ik alles van de kleinste 4TB schijf verplaatst naar de andere schijven met de Unbalance plugin. Daarna kon deze als ZFS geformatteerd worden. Ook geen raidz pool, maar aangezien de schijf in de array zit wordt deze beschermd door de parity schijf.
Wat er nu gebeurd is dat er scripts zijn opgezet die elke nacht een backup maken van de cache ZFS pool naar de HDD ZFS pool, dus die data staat nu nog wat veiliger.
In appdata zijn ook alle container folders ZFS datasets wat het voordeel geeft dat als er een container gek doet na een update deze héél gemakkelijk kan terug gezet worden van een snapshot.
Het eerste kostte dus geen euro, maar het tweede zal dat wel doen.
Ik speel namelijk met het idee om een server rack build te maken, wellicht een 4U 24 bay server. Momenteel nog aan het orienteren wat de case zelf betreft want dat lijkt met het belangrijkste om dan later de andere hardware componenten te verzamelen.
De huidige unraid server zou dan draaien als altijd aan server met docker containers zoals Nextcloud, Bitwarden beide via reserve proxy met cloudflared, Pihole en nog wat zaken. Met een i3-9100 in deze is dat zat snel genoeg en idle ook nog eens lekker stil. Misschien zelfs op te vatten met 2 SSD's erin in raidz pool zodat er geen spinners meer inzitten.
De nieuwe server zou dan tijdens vooral werkweek vooral in S3 slaap staan om zo tot niet te veel de energie rekening te doen stijgen.
Afijn vooruitzichten dus