• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Je kan de server toch bij jouw bookmarks in explorer zetten? Zodat die altijd in de linker kolom staat. Zo doe ik het ook voor mezelf want telkens dat IP intikken 🥵
Goh ja dat zou kunnen maar het zou veel sneller gaan via een smartphone.. en om die bookmarks in een browser in de favorieten te zetten en dan gans de omweg via organizr naar ... etc etc
Das de toren rond. Ik wil more user friendly.
Gewoon app, klikken en done.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Je kan toch gewoon een permanente "link" (drivemapping) hebben ? Mijn vrouw haar PC heeft enkele extra "drives" voor "Scans" (waar de multi-functional z'n scans in dropped) alsook "Foto" enz. Die zijn gewoon altijd beschikbaar ?
Shares mappen als drives is een optie ja..
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Goh ja dat zou kunnen maar het zou veel sneller gaan via een smartphone.. en om die bookmarks in een browser in de favorieten te zetten en dan gans de omweg via organizr naar ... etc etc
Das de toren rond. Ik wil more user friendly.
Gewoon app, klikken en done.
Ik bedoelde voor foto's enzo he. Jij logt 1x in op hun PC in Windows Explorer. Pak de server vast en sleep naar de linkerkant in Explorer onder documenten enzo. Dan blijft die daar staan en kunnen ze makkelijk bij hun mappen.

Om ze toegang te geven tot Sonarr etc, gebruik ik organizer. Gewoon naar Organizr surfen op de iPad/iPhone en dan een shortcut maken op het home screen. Dan lijkt het als een stand alone app voor de gebruiker.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik bedoelde voor foto's enzo he. Jij logt 1x in op hun PC in Windows Explorer. Pak de server vast en sleep naar de linkerkant in Explorer onder documenten enzo. Dan blijft die daar staan en kunnen ze makkelijk bij hun mappen.

Om ze toegang te geven tot Sonarr etc, gebruik ik organizer. Gewoon naar Organizr surfen op de iPad/iPhone en dan een shortcut maken op het home screen. Dan lijkt het als een stand alone app voor de gebruiker.
True

Ik heb ook organizr, maar het lijkt me makkelijker om bv via trakt films te kunnen toevoegen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
True

Ik heb ook organizr, maar het lijkt me makkelijker om bv via trakt films te kunnen toevoegen
De integratie met Trakt heb ik nog niet bekeken. Als dat kan, is dat inderdaad wel het makkelijkste denk ik.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Even aan de slag geweest op unraid en twee dingen, waarvan een reeds uitgevoerd en het andere gek idee in de planning

Eerste wat ik gedaan heb.

Voor het eerst een ZFS pool gemaakt en één en andere ingesteld, kwestie van nog eens iets bij te leren 🙂

Omdat ik maar één cache drive heb en mijn appdata, domains en system alleen leven op de cache—dus geen secondary storage op de array—na aanpassing van die shares moest er iets gebeuren om die data toch veilig te stellen.

Want dit wil je natuurlijk niet meemaken 🥶


Om dit op te lossen heb ik alles van de kleinste 4TB schijf verplaatst naar de andere schijven met de Unbalance plugin. Daarna kon deze als ZFS geformatteerd worden. Ook geen raidz pool, maar aangezien de schijf in de array zit wordt deze beschermd door de parity schijf.

Wat er nu gebeurd is dat er scripts zijn opgezet die elke nacht een backup maken van de cache ZFS pool naar de HDD ZFS pool, dus die data staat nu nog wat veiliger.

In appdata zijn ook alle container folders ZFS datasets wat het voordeel geeft dat als er een container gek doet na een update deze héél gemakkelijk kan terug gezet worden van een snapshot.

Schermafbeelding-2023-12-28-om-14-08-42.png


Het eerste kostte dus geen euro, maar het tweede zal dat wel doen.

Ik speel namelijk met het idee om een server rack build te maken, wellicht een 4U 24 bay server. Momenteel nog aan het orienteren wat de case zelf betreft want dat lijkt met het belangrijkste om dan later de andere hardware componenten te verzamelen.

De huidige unraid server zou dan draaien als altijd aan server met docker containers zoals Nextcloud, Bitwarden beide via reserve proxy met cloudflared, Pihole en nog wat zaken. Met een i3-9100 in deze is dat zat snel genoeg en idle ook nog eens lekker stil. Misschien zelfs op te vatten met 2 SSD's erin in raidz pool zodat er geen spinners meer inzitten.

De nieuwe server zou dan tijdens vooral werkweek vooral in S3 slaap staan om zo tot niet te veel de energie rekening te doen stijgen.

Afijn vooruitzichten dus 😉
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Een server bay heb ik ook ooit al aan gedacht. Want nu met mijn big tower met maar liefst 16 hd’s is dat ook niet ideaal. Maakt gewoon teveel lawaai.

Maar is idd niet evident om de juiste case te vinden hiervoor. Buiten de hd’s kan je ook weinig overnemen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Hoe groot zou je die eerste server dan maken die altijd aan moet blijven?
Hier geen last van lawaai, staat gewoon in de garage, merk ik niks van.

Ik snap het idee van hetgeen je al gedaan hebt ook niet.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Eerste server blijft in de Fractal kast zitten. Alles blijft erin zitten behalve de schijven dan welke naar de nieuwe zouden verhuizen.

S Sphinkx , qua case zat ik te denken aan deze Inter-Tech case, best wel wat geld maar zeker geen Supermicro prijzen 😄
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ah. Ik heb dezelfde in mijn wishlist staan op Tweakers. Je hebt er ook met minder bays die goedkoper zijn.

Maar gezien ik nu al aan 16 stuks zit…
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Momenteel staat het volgende op mijn wenslijst. Kan natuurlijk nog veranderen na verder onderzoekswerk. Vooral het DDR5 geheugen kan eventueel nog vervangen worden door goedkoper DDR4 geheugen.

Wat wel zo goed als vastligt zijn de case en de voeding.

Een rack moet dan ook nog voorzien worden, en wellicht ook een UPS voor in het rack.

Case fans heb ik er genoeg van, de Noctua 120mm die ik liggen heb.

Aantal Categorie Product Prijs Subtotaal
1 Processors Intel Core i5-13500 Boxed € 258,99 € 258,99
1 Moederborden Gigabyte Z790 AERO G € 326,80 € 326,80
1 Behuizingen Inter-Tech 19" IPC 4U-4424 € 548,43 € 548,43
1 Processorkoeling Noctua NH-U9S chromax.black € 74,90 € 74,90
2 Geheugen Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40 € 174,90 € 349,80
1 Voeding Corsair HX1000i ATX3.0 € 227,79 € 227,79
2 SSD WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB € 139,00 € 278,00
Totaal
€ 2.064,71
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Tikt wel aan. Dat is dan nog zonder hd’n. Maar is dan niet enkel en alleen voor storage? Want dan heb je toch niet zo’n high specs nodig…
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Inderdaad, bedoeling is ook een aantal VM’s te draaien op dat systeem.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Eerste onderdeel voor een nieuwe build is gearriveerd, een Broadcom SAS 9300-16i kaart. Deze kan dus 16 schijven aansturen. Staat dus los van de case waar deze in moet komen, of dat nu een server case is of een Fractal Define 7 XL bijvoorbeeld.

Om te testen in de huidige server, wat ik wel eens wil doen om zeker te zijn dat ze werkt, dus zonet ook een een SFF-8643 naar SATA kabel gekocht.

Afhankelijk van hoe heet die heatsink wordt zal ik ook iets voorzien om er een fan op te zetten.

IMG-0896.jpg

IMG-0895.jpg
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Tikt wel aan. Dat is dan nog zonder hd’n. Maar is dan niet enkel en alleen voor storage? Want dan heb je toch niet zo’n high specs nodig…
Inderdaad, dus eventueel een Z690 bord met DDR4 geheugen ipv DDR5 geheugen en andere SSD's zal de prijs zeker vriendelijker maken, dan kom ik op een totaal net boven de 1600€ (wel maar 65GB ipv 128GB maar dat is meer dan genoeg).

Aantal Categorie Product Prijs Subtotaal
1 Processors Intel Core i5-13500 Boxed € 261,00 € 261,00
1 Moederborden ASRock Z690 Extreme € 201,28 € 201,28
1 Behuizingen Inter-Tech 19" IPC 4U-4424 € 517,00 € 517,00
1 Processorkoeling Thermalright Peerless Assassin 120 SE € 49,99 € 49,99
2 Geheugen Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 € 124,90 € 124,90
1 Voeding Corsair HX1000i ATX3.0 € 220,93 € 220,93
2 SSD WD Black SN770 2TB € 119,00 € 238,00
Totaal € 1.613,10
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Eerste onderdeel voor een nieuwe build is gearriveerd, een Broadcom SAS 9300-16i kaart. Deze kan dus 16 schijven aansturen. Staat dus los van de case waar deze in moet komen, of dat nu een server case is of een Fractal Define 7 XL bijvoorbeeld.

Om te testen in de huidige server, wat ik wel eens wil doen om zeker te zijn dat ze werkt, dus zonet ook een een SFF-8643 naar SATA kabel gekocht.

Afhankelijk van hoe heet die heatsink wordt zal ik ook iets voorzien om er een fan op te zetten.

IMG-0896.jpg

IMG-0895.jpg

Hmm. Interessante kaart… Dat past dus ook in elke case. Als je plaats genoeg hebt voor zoveel schijven…
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zeker, er bestaan ook versies voor 24 disks maar zijn dan flink duurder natuurlijk op eBay. Ik ga zelf voor 8 SATA poorten op moederbord en zo'n 16 poorts-kaart want dan heb je niet 1 punt van falen, als de kaart kapot gaat om één of andere reden heb ik nog altijd 8 disks, hoewel de array dan wellicht niet bereikbaar is.

Een andere optie was twee 8-poort kaarten gebruiken. PCI slots genoeg op moederbord en een GPU ga ik nog niet meteen installeren, maar heb deze 16-poorts kaart voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb op mijn moederbord ook 8 SATA kaarten en dan een LSI kaartje voor 2*4 SATA/SAS aansluitingen. Dus een max van 16 en het zit ook volledig vol... Maar mijn case ook wel. Maar nu is het soms zonde om nog een goeie HD van 3 TB weg te doen omdat ik een HD wil upgraden met meer TB. Met zo'n setup zou ik dit dus niet moeten doen... Maar momenteel heb ik daar niet het budget voor.

Maar ik vermoed dat ik ooit wel eens zoiets in elkaar zal steken.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Die server ga ik ook niet meteen vullen met 24 schijven, dat zou me serieus boven het budget schieten. Gewoon starten met de schijven welke ik nu heb. Later wel 2 SATA SSD voorzien in een pool puur voor Plex, en dan ook twee kleinere schijven in een pool om de ene server naar de andere te backuppen voor de belangrijkere datA.

Maar eerst nog wat renovatie werken aan het huis doen, waardoor nieuwe zekeringkast en aparte groep voor server rack er een van is.