• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Niet verkeerd en die 8ste generatie Intel zou wel transcoding moeten doen, dat nee Supermicro bordje bevat een 3de generatie Intel CPU dat is straatoud en dus totaal niet aan te raden.

Ik draai zelf al drie jaar met een 9de generatie Intel i3 en geen problemen, doe wel geen transcoding maar zoals gezegd het zou geen probleem mogen zijn.

Voor zover ik me kan herinneren zitten we nu op de 13de, misschien zelfs 14de en de iGPU veegt gewoon de vloer aan met vele duurdere grafische kaarten.

En wat ECC geheugen betreft, voor een thuis server is dat gewoon overkill.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Lap, wil ik eraan beginnen, start hij niet meer op...
Mag nog eerst een scherm eraan hangen
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Ik probeer nu die parity swap aan de hand van de video van stiibun

Steek ik de 8tb in plaats vd old parity
En de old parity in plaats van de kapotte disk 1 dan komen deze disks niet blauw en kan ik de parity informatie niet kopiëren naar de nieuwe.

Ik kan wel zeggen ik disc 1 no device en de parity terug de oude parity nemen en dan bij start array staat er:
Start will disable the missing disk and then bring the array on-line. Install a replacement disk as soon as possible.


Doe ik dat?
Die 8tb disc is een oude free nas disk.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.487
311
93
Wanneer ik mijn parity er uit gehaald had, heb ik mijn oude parity niet onmiddellijk aangesloten. Dat heb ik pas gedaan na de swap en parity check.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Zopas klaar met copy van de parity , hij is nu disk 1 aan het rebuilden, nog 14u te gaan :pompom: :clapping:
Mobo, ram en cpu zijn ook onderweg.

Ik heb toch nog wat vraagjes.
- De oude disk 1: wat doe ik daar mee? Probeer ik die es buiten mn unraid te wipen en te hergebruiken voor iets? Wat doen jullie met disks die een smart error geven? Direct vuilbak?

- Users in unraid: ik heb die eigenlijk nooit aangepast/toegepast. Staat hier nog steeds op admin en root. Wat doen jullie daarmee?

- De spindown tijd, hoe stellen jullie die in? Ik dacht dat ze bij mij op 1 uur stonden. Is het een idee om die op 0 te zetten? Dat ze eigenlijk altijd down gaan tenzij je leest...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Wat draait er allemaal op jouw unraid server? Op mijn Synlogy gebeurd de spindown niet omdat er aantal toepassingen op draaien die constant aan het lezen/schrijven zijn, dus de spindown gebeurd nooit.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Emby, sabnzb, organizr, radarr, sonarr, bazarr

Voorlopig is het dat, voordien had ik nog andere , maar nu niet meer.
Misschien dat dit wel weer meer wordt.

Wat heb jij allemaal draaien?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Ongeveer hetzelfde. Die dingen zijn constant de disks aan het gebruiken voor hun logging. Ik heb wel maar 1 volume waar alles opstaat.
Misschien dat jij een OS disk voor OS en apps en dan een aparte volume voor de data? Dan zouden ze misschien wel kunnen slapen, maar in mijn geval gaan de disks nooit in spindown. Dat was enkel het geval voor ik met Docker aan de slag ging.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Ja, os staat op een usb stick, de apps op een cache ssd
De rest zijn data disks.

Maar toch nog benieuwd wat jij nog hebt v apps
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Unifi controller, teamspeak server, plex server, radarr, sonarr, organizr en sab
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Ah, ok mijn controller zit in mijn dreamrouter...
Als backup staat die controller ook nog es op mijn HA
En HA is een aparte device, staat niet op unraid
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Home Assistant heb ik Odroid N2+ draaien met 128GB eMMC. Dat is echt een top ding. Stuk sneller nog als mijn Raspberry Pi4.
Als mijn USG 3P kapot gaat, ga ik ook zo'n Dreamrouter kopen. Dacht dat het deze zomer zover was, maar twas de voeding van de USG die kapot was. Die van mijn TV box die nog moet binnen brengen, paste perfect.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Home Assistant heb ik Odroid N2+ draaien met 128GB eMMC. Dat is echt een top ding. Stuk sneller nog als mijn Raspberry Pi4.
Als mijn USG 3P kapot gaat, ga ik ook zo'n Dreamrouter kopen. Dacht dat het deze zomer zover was, maar twas de voeding van de USG die kapot was. Die van mijn TV box die nog moet binnen brengen, paste perfect.
Draai je op die odroid ook je eigen assistent? ipv google assistent?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Draai je op die odroid ook je eigen assistent? ipv google assistent?
Geen voice control hier. Ik gebruik HA eigenlijk enkel om te automatiseren en om vanalles en nog wat in kaart te brengen met Graphana om op basis daarvan mijn automatisaties te verbeteren.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Op mijn unraid server staat spindown op 30 minuten als ik me niet vergis. Met een SSD waarop de Docker containers staan, als je het tenminste zo ingesteld hebt, gaan de disks inderdaad vaker een spindown doen. Komt het energie verbruik zeker ten goede.

Verder zou je ook nog instellen op unraid dat de SSD cache disk tot een bepaald percentage gevuld mag worden vooraleer naar de array wordt geschreven, dat scheelt ook alweer in HDD spin-ups. Dan is het wel aan te raden om er twee te hebben en die in RAID 1 te configureren, iets wat ik zelf nog moet doen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
421
98
Earth
Weet er iemand wat een kleine zwarte kabel a85 is? Deze komt van een norco 5 in 4 case. Ik vermoed iets met de fan? Waar/ hoe connecteer ik die?
ziet er uit als een switch/power/pled kopje...

Ik heb ook nog 2 lan kabeltjes waar plug ik die op het mobo?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Heb je een foto van dat kabeltje? Weet niet direct wat je daarmee bedoeld.