• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Waar ga je binnenkort naar toe?

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Fantastisch zo’n reizen… Ik heb iets soortgelijks gedaan met 3 kameraden maar Zuid Afrika en Botswana. Namibie wil ik ook ooit eens doen.

80% van tijd is idd slapen op camping in tent op dak. Grote nadeel daaraan vond ik dat je daardoor nooit echt vroeg op safari kon gaan. Want opkramen van alles duurde bij ons wel een uurtje. Vooraf boeken via reisorganisatie is soms noodzakelijk omdat je voor bepaalde nationale parken maanden vooraf moet reserveren voor plaatsje.

Bijna dagelijks BBQ in de camping. Zalig!


Wij hebben toen geboekt via zuidafrikaonline maar dat bestaat blijkbaar niet meer.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
2 volwassenen en 2 kinderen.
=>20.000 is alles inclusief, dus eten, drinken, extra bezoekjes en uitstappen, overnachtingen werkelijk alles. als het voor minder kan, I'm all ears :)

als we nu volgende reis zouden boeken: https://www.riksjatravel.nl/namibie/rondreis/highlights/
dan betaal ik voor de reis :
- 2675 Euro / persoon voor logies en ontbijt. 10700 Euro voor 4 personen.
- 800 Euro / persoon voor vlucht. 3200 Euro in totaal.
- 250 Euro eten en extra's per dag voor 4 personen. 5250 Euro in totaal voor 21 dagen.

in totaal dus 19150 Euro.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik herken veel zaken van het reisprogramma. Sommige zaken stellen ze in de brochures altijd wat reuskleuriger voor.
Vb Waterberg plateau is erg knap qua geologie, maar een "game drive" op het plateau is enorm lastig vanwege de dichte begroeiing EN het feit dat Waterberg een "kweekkamer" is voor wilde dieren.
Stropen is daar quasi onmogelijk. Dieren worden later uitgezet elders in Namibia (vb witte en zwarte neushoorn)
2 dingen zitten er niet op Waterberg : olifanten (maken alles kapot qua vegetatie) en leeuwen (ni echt compatibel met het concept "kweekkamer")
De dieren zijn dus echt héél schichtig (in vergelijking met andere grote parken als Etosha waar de dieren duizenden auto's horen en zien bewegen.

De enige plek waar je iets kan zien is aan zo'n waterhole en dat is dan ook geluk hebben qua timing. Wij hebben dus meer gezien onderweg naar de ingang-weg naar het plateau dan op het plateau zelf.
(plateau is "relatief" => het is 80km lengte, meer als 20km in de breedte) en deze "tafelberg" staat 200m in de hoogte.

Kom je van Etosha (uurwijzer-zin) en ga je langs Waterberg is vb een gamedrive/safari behoorlijk teleurstellend. (mijn mening)
Nu een paar uurkes (3-7) rondbollen in de Jeep was ook maar 15 euro / persoon dus een ramp is dat niet hé.

Als de campsites niet altijd luxe moeten zijn kan je ook es kijken op http://www.nwrnamibia.com/ (National Park service die verschillende campings runnen etc)
Vb sanitair is ok, altijd goed warm/koud water, zwembad/resto aanwezig enz.
1 overnachting op campsite IN Etosha park (kan je gelijk om 06h45u aan de gate staan als het open gaat) komt dan om 400$ (auto) + 4*75(persoon) = 700$ = 40 euro. (electriciteit/drinkwater voorzien op standplaats)
(er zijn 3 NWR camsites binnen Etosha en wij stonden telkens 1 nachtje)

Er zijn tal van campsites buiten Etosha park borders die nog goedkoper zullen zijn en denkelijk wa mee luxe, maar reken dan weer 1 uur extra voor je binnen bent etc.
Afstanden zijn behoorlijk, snelheid laag zeker vroeg op de ochtend en bij valavond héééél alert rijden...

Dus je kan, mits de nodige zelfplannen redelijk prijsbewust op reis. Vliegen is altijd 1 van de grootste kosten, zoniet de grootste, zeker met 4. (idd 600-800 euro per ticket in functie van seizoen/maatschappij)
Auto ook, maar da's je logies hé. Reken tussen 1800-2300$ per dag (=133 euro/dag ongeveer) en dan nog eventuele extra die je mee kan huren etc.
Met 4 opteer je dan voor 2 x tent op het dak van 4x4 naast elkaar of 1 op het dak en 1 grondtent (apart te huren)

Gemiddeld spendeer ik héél wat tijd aan zo'n reisvoorbereiding, da's voor mij al "deel" van het verlof. Heb je geen tijd en wil je gewoon boeken, betalen en gaan kan dat ook.
De afgelopen jaren heb ik bijna altijd reisprogramma's van website bekeken/gepikt en vanaf daar zelf beginnen plannen om een idee te hebben welke punten aan te doen.
TripAdvisor forums natuurlijk zijn de max qua info voor echt details van mede-reizigers, mensen te plaatse.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Bedankt voor de uitleg en tip's Jan. Zelf zijn we ook vervente reizigers. Bijna altijd plannen we onze reizen zelf. Dit zou de eerste keer zijn dat we "gedeeltelijk" beroep doen op een reisbureau.

Onze ervaring is, dat als je alles in rekening brengt, het heel snel uitkomt aan een 1200 Euro / persoon /week alles inbegrepen, dit voor "normale reizen binnen Europa.
Onze grootste kost is steevast eten en dagtripjes. We gaan steeds op restaurant. Dan kom je heel snel aan een kost van 200 - 250 Euro per dag voor 4 personen.

Je zou ervoor kunnen kiezen om alles zelf klaar te maken, of om 2 weken pizza"s te eten, maar das ons ding nie ;-)
Anders bekeken is 62 euro per persoon voor een ontbijt, middagmaal en avondmaal ook niet zo gek veel.

Bij de kosten die je aangeeft, zou ik ook nog eten, parkgelden, extra dagtrips en uitstapjes, annuleringsverzekering en benzine bijtellen... dat loopt allemaal snel op.
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Wanneer wij 3.5 weken Botswana/ZA/Zambia gedaan hebben was dat ook rond de 5k pp voor alles hoor. Maar wel alles.

Huwelijksreis ZA was 2.5 weken en was rond de 3k pp. Maar dat was niet met zo’n jeep. De rand had toen wel een heel goeie rate 🥳
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
We hebben wat zitten googelen en lijkt erop dat we een camperreis in Namibië kunnen doen voor 15K a 16K. Dat lijkt er al meer op…

Ik bemerk dat er hier al een aantal mensen op Safari zijn geweest. Heb nog wat praktische vragen, dan wel specifiek voor Namibië…

1) kan je op de meeste campsites eten? Of moet je zelf je maaltijden maken?
2) hoe pak je die vaccinaties en inspuitingen praktisch aan?
3) ik herinner me van onze eerste duikreis in Egypte nog levendig de niet zo plezante toiletbezoeken :-(. Die keren erna had ik m’n lesje geleerd, enkel warm eten bestellen, geen rauwe groenten, melk en kaas of water…. Hoe zit dat eigenlijk in Namibië?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik ben nooit in Namibië geweest. Dus ga op die specifieke vragen niet kunnen antwoorden vrees ik.

Vaccinaties --> Beste is nog altijd naar het tropisch instituut te gaan. Die gaan je perfect uitleggen wat je nodig hebt. Sommige vaccinaties kan je trouwens alleen maar daar krijgen (Gele koorts oa). Maar die heb je niet nodig in Namibië :)

In ZA / Botswana kon je soms op een campsite eten, soms niet. Wij hadden een BBQ in onze auto dus wij hebben veel BBQ gegeten. Onderweg koop je iets in supermarkt. In principe heb je een frigo in je jeep zitten. Ik vermoed dat dit in Namibië hetzelfde zal zijn. Als je weet op welke campsites je zit ga je dat allicht wel kunnen opzoeken. Campsite kan je niet altijd vgl met die in Europa / USA. Die kunnen soms ook volledige omheining hebben ter bescherming van het wild...

Ik heb in al mijn reizen amper last gehad van die minder leuke wc-bezoeken. Heel verwonderlijk als je weet wat ik allemaal al gegeten heb van oa streetfood in landen zoals Cambodia, Thailand, Laos, Botswana, Nicaragua... Maar ik weet uiteraard wel dat ik water van de kraan moet vermijden. Dit geld dus ook voor ijsblokken...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
1) kan je op de meeste campsites eten? Of moet je zelf je maaltijden maken?

Je kan de 2 doen, campsites hebben dikwijls resto met eenvoudige menus etc. Als je *echt* afgelegen zit is het zelf koken. zorg dus altijd dat je genoeg "stock" bij hebt hé.
Ook hebben campings dikwijls winkeltje met vb brandhout en wat elementaire zaken, maar als je terug wat in de grotere dorpen bent gelijk de supermarkt binnen op te shoppen.
Supermarkten zijn er voldoende met héél veel keuze.


2) hoe pak je die vaccinaties en inspuitingen praktisch aan?

Waarom zou je vaccineren ? Tegen wat ? Ik heb niks van malaria genomen oid. Enkel helemaal bovenaar in Namibië blijkt een kans op malaria te zijn want daar is meer water.
Ik heb 2 jaar geleden zo'n vaccinatie gekregen (weet al ni meer tegen wat) was zo'n duo-vaccin. (hepatities ?)


3) ik herinner me van onze eerste duikreis in Egypte nog levendig de niet zo plezante toiletbezoeken :-(. Die keren erna had ik m’n lesje geleerd, enkel warm eten bestellen, geen rauwe groenten, melk en kaas of water…. Hoe zit dat eigenlijk in Namibië?

Niet zo'n probleem. Ik heb ook een lange duikcarriere achter de rug en kan me nog levendig de taferelen herinneren in Egypte op het land of de boot ;-) When shit hits the fan, we're all dirty ;-)
Water dat uit de kraantjes komt op vb campings is gewoon drinkbaar. Ik heb 0,0 last gehad. We hadden wel in de 4x4 een waterreservoir alsook 5 x 5L flessen water bij (spotgoedkoop dus inladen maar)
Van de verschillende keren dat ik op de camping iets gegeten heb (lichte lunch oid of avondeten) 0,0 last.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Met dank aan Jvanhambelgium zitten we in de laatste rechte lijn om onze reis naar Namibie 2022 te boeken :D

Wat een toeval zeg, we hadden dit niet gedaan zonder de post van Jan :).

Kan ook nog even meegeven dat we het budget inschatten op 16.000 Euro. dit op basis van de offertes die we nu op tafel hebben liggen, moest er iemand zelf interesse hebben kan ik wel wat meer uitleg geven.

J Jan , nog wat praktische vragen:
1) wat kost het om op restaurant gaan in Namibie?
2) op waterberg berg zou je een rhino drive/ rhinotracking on foot kunnen doen - is dat de moeite? is er wel een kans dat je die beesten ooit tegenkomt?
3) rijden met de 4x4 - tips en aanbevelingen? Waar moet je op letten bij huren wagen?
4) naar het schijnt is de sterrenhemel in Namibie een ware belevenis, klopt da of overroepen?
5) activiteiten ter plaatse die je kan aanraden?
6) goeie restokes in Windhoek, Swakopmund en onderweg :)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
16k voor 4 man? Zeker interesse! Namibië staat op mijn lijstje na bezoeken aan ZA, Botswana en Zambia.

Wat betreft sterrenhemel. De meeste landen waar minder lichtpollutie is zijn een belevenis... Namibië zal daar dus zeker bij zijn. Maar om fotograferen ga je wel wel een systeem of spiegelreflex camera nodig hebben. Maar dat is sowieso een aanrader bij zo'n reizen...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
1) Op resto valt goed mee, niet "spotgoedkoop" (vb je gaat niet gegeten hebben voor 5 euro hé, maar vb 0,8-1 euro voor een drankje is realistisch, (100 nam dollar = 5,81 euro)
Ik herinner me vb koffie'ke is vb 20-30$ , gerechtjes aan 100-150$ en van die dingen.

2) De Waterberg ... je kan idd bij Waterberg Wilderniss zoiets boeken als een rhino-tracking on foot. Weet dat deze rhino's niet echt wild-wild zijn maar lange tijd geleden "gekocht" zijn door eigenaars en zo'n beetje als huisdieren rondlopen in een grooooot terrein. Ik denk dat ze ondertussen wel goed weten waar die beesten zitten en de kans om ze te zien is best groot. Een neushoorn ziet ook enorm slecht trouwens ook dus als je wat kalm bent qua stem enz weinig gevaar ;-)
Was je aan het kijken bij deze mannen? : https://www.waterberg-wilderness.com/
Neushoorn ga je zéér zeker tegenkomen hoor. Is het niet op Waterberg dan zal het vb zeker in Etosha NP zijn. Really, zou straf zijn als je die gaat missen ;-)


3) Een 4x4 is niet echt-echt een noodzaak (afhangkelijk wat je gaat doen natuurlijk), maar ons geval normaal omdat de tent erop stond natuurlijk ;-) Vb in Sossusvlei (red dunes) is een 4x4 natuurlijk nodig eens de weg stopt, maar je kan daar op een open safari-truck springen die je wa verder brengt zodat je vanaf daar kan wandelen. De weg van 65km die je eerst moet doen is voorzien van asfalt trouwens, maar je mag maar 60km/h vanwege de kans op overstekende beestekes etc.
Verder is het héél veel gravel met hier en daar "potholes" dus toch wat oppassen. 4x4 hoeft niet, een iets "hogere" SUV is prima.
Goh, ik denk niet dat er specifieke dingen zijn om op te letten. Eventueel overwegen extra verzekering voor glasbreuk etc. Ik zeg het, véél gravel ga je ook tegenkomen, tegenliggers die soms aan 90km passeren dan is een "sterretje" in de ruit wel snel gemaakt.
Als je wat meer van de grotere wegen afgaat zal het met een niet zo stoere 4x4 nog wat trager gaan. Feit is dat onze bak wel wat kon hebben vanwege behoorlijk wat clearance onderaan en goede banden dat ik niet zozeer met een "gewone" huurauto (type "sedan" of grote gezinswagen) zou durven...


4) De sterrenhemel is zeker mooi! Van hetgeen ik al gezien heb komt 'm op de 2e plaats. De aller-aller-aller coolste sterrenhemel heb ik gezien in Yosemite National Park (USA). Nu we zaten daar sowieso al op 1500m hoogte boven zeeniveau, dat scheelt ook al. Je moet zorgen dat je natuurlijk geen maanlicht hebt dat roet in het eten komt gooien, wij hadden enkele dagen quasi volle maan precies en dat was een serieus terleurstelling qua sterren ;-) ni veel meer. Op sommige lodges kan je ook wat star-gazing doen, maar met eigen verrekijken is het ook mooi. Hangt ook van de omstandigheden af, stof in de atmosfeer etc,etc.
Heb wat foto's proberen te nemen, maar dan merk je snel dat je camera toch een beetje meer last heeft dan je oog om ervan te genieten ;-) Ik had ook geen statief bij etc.

5) Goh, je kan overwegen vb als je aan de kust bent om met kano naar de robben/pelikanen te gaan zien "up-close" zeg maar. Je kan daar ook met het bord van de duinen gaan sjezen , quad gaan rijden in de duinen etc,etc. Je hebt nog veel tijd om je huiswerk te maken qua activiteiten. Als je geld teveel hebt kan je ook nog in de ballon stappen en zonsopgang in de duinen gaan zien, maar da's duur hoor. Al die dingen worden gerund door niet-namibiërs, veel duitsers (uiteraard, ex-kolonie he), dus gewoon Europese prijsjes hoor!
In bepaalde lodges kan je vb met de paardjes in de ochtend of zonsondergang een tochtje maken. Ook leuk "dat je wat hoger zit" en ook een ander zicht hebt op de omgeving.

6) Alles wat je tegenkomt is wel OK denk ik. Het is geen ontwikkelingsland (meer) waar je moet oppassen wat je eet of drinkt.
Ik heb de moeite gedaan een app te kopen voor enkele euro'kes zodat je offline vb van Namibia allerlei dingen in detail hebt (vb tot picknick-spots langs de weg, want zo zijn er veel bijvoorbeeld)
Was dat een noodzaak ? Ni echt want met Google-maps komt je ook ver hoor. Check dat maar es hoeveel info qua eet-tentjes, resto's je ziet op Google-maps als je in de stadjes van Namibia wat gaan zoomen.
Ik heb combinatie Google Maps (offline) + MAPS.ME (Namibia) en dan Tracks4Africa app (Namibia) - betaalde app gebruikt.


Hieronder een link naar een foto-album op Facebook om wat impressies op te doen. Dit soort dingen zet ik sowieso publiek/openbaar dus je zou het moeten kunnen bezien.

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Verdomme niet goed om dit te lezen hier.
Ik ga niet kijken naar die foto's, niet... of toch ...ahhh bezweken
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
we gaan idd naar waterberg wilderness.

We zullen wel een avontuurlijk 4x4 traject nemen bedoeling is om echt wel stevig off-road te gaan.

kanoo met robben staat ook op de lijst.
We zullen ook te paard de woestijn intrekken :)

heb je in damaraland Olifanten gezien?

zijn er ook big cats te zien?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nope, geen (wilde / woestijn) olifanten gezien. Die beesten trekken ook rond natuurlijk. Big cats zijn er wel te zien.

De Jaguar, alhoewel normaal veel aanwezig in Namibia hebben we helaas niet gezien.
Jaguar is erg moeilijk te spotten in het wild hoor...

Cheetah (jacht-luidpaard) is veel couranten en kan je zien zowat overal. Je kan met kinderen ook eventueel zoiets als Cheetah sanctuary bezoeken, dan kan je ze van héél dichtbij ervaren (niet aanraken)


Die beestjes werden/worden redelijk veel gedood door boeren als die aan hun vee zitten.

De leeuw/leewinnen hebben we van héél dichtbij gezien op 1 van de safari'kes, die zijn relatief goed te vinden (max 5meter afstand ofzo terwijl die bezig was een giraf uit elkaar te slopen...)

Met het off-road gaan, denk eraan dat op sommige plekken er maar hééél weinig mensen passeren en net op die plekken is de GSM-ontvangst ook dikwijls ni vet...we hebben 1x gehad dat we iets van een soort krater ging zoeken in het binnenland en zaten vb 40-60km van de weg af in de middle of f*cking nowhere, 0,0 ontvangst, rostachtige woestijn-omgeving
Als je dan technische panne met de auto hebt dan heb je een probleem....

Dat was eigenlijk de enige keer dat, als ik er achteraf aan terugdenk, een potentieel probleem had kunnen zijn. Met onze 4x4 hebben we natuurlijk water,eten etc genoeg bij om dagen te kamperen ;-) maar toch.
Nu ge moet mischien daar ook allemaal niet te veel over nadenken ;-)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik wil met mn neef volgend jaar een uitstap doen
Ik denk aan noorwegen, finland, zweden, schotland
Vooral om te stappen
Een dag of 5
Iemand een idee?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Goh, ik ben in al die landen al geweest. De meest ruige landschappen ga je vinden Noorwegen/Schotland als je dat graag hebt. Is natuurlijk ook stuk zwaarder om te wandelen hé.
Finland om te wandelen zal eerder wat "saai" zijn. Zweden ook voor een groot deel.
En wil je dan 5 dagen effectief met "tent" enz gaan ? Soort GR-route afwandelen voor een stuk etc?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
GR = Lange Afstandsroutes (meerdaags)
(kijk maar es op da kaartje)

In principe kan je overal in Europa wel iets van GR vinden, nu 5 dagen is niet zoveel. Als je geen geoefende wandelaar bent ga je niet verschillende dagen 30-50km afleggen hoor.

Vb in UK heb je ook mooie "Coastal Paths" dat je meerdaags kan doen. De keuze daar is enorm! 1000'en kilometers!

Je kan natuurlijk ook via reisburo vb eerder in de bergen een 5-daagse hutten-tocht doen ? Zoveel mogelijkheden in Oostenrijk, Zwitserland etc,etc.

Jouw vraag is ongeveer hetzelfde als "ik wil een auto kopen, iemand een idee" ? ;-)