• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Wat heb je zopas gekocht?

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Bij 11kwh is dat nog maar 400 euro per jaar. Vind ik nog te doen. Kan je de kosten voor thuisladen niet inbrengen bij je bedrijf? Net zoals een “oude tankkaart”.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Bij 11kwh is dat nog maar 400 euro per jaar. Vind ik nog te doen. Kan je de kosten voor thuisladen niet inbrengen bij je bedrijf? Net zoals een “oude tankkaart”.
Ja, uiteraard wel. Je krijgt een prijs per kWh, maar ik denk niet dat ze gaan tussen komen in het verhoogde capaciteitstarief door thuis te laden.
En hoe meer zonnestroom ik in de wagen krijg, hoe voordeliger voor mij. Want de vergoeding van het werk is hoger dan de injectieprijs.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ze hebben het bij jullie wel beter voor elkaar dan bij ons, nu ja wellicht een stuk groter bedrijf. In januari komt er hier een VW ID.3, tja niet te kiezen gehad. Laadkaart wellicht ook, maar wat precies geen idee. Laadpaal, nee dat gaat hier moeilijk lukken. Laadpaal op het werk, nee die is er nog niet, alleen een laadkabel wat nu voor hybride wordt gebruikt van bazin. Geen idee wat die aanlevert.

Er zou een laadpaal moeten komen, maar dat gaat dan wel snel moet gaan.

En dat het budget beperkt is mag duidelijk zijn als ik zeg dat het contract voor 5 jaar/50.000 km. is. En dat terwijl ik er 15.000 doe in een jaar, en dat weten ze maar al goed, dus ja die auto gaat geen vijf jaar bollen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Hopelijk als ik een volgende wagen moet regelen (zal een volledig EV [moeten] zijn) zullen zaken als V2H / V2G goed "ingeburgerd" zijn.
High-tech laadpalen met alle load-balancing features etc (nu nog +- 5000 euro?) zullen dan hopelijk meer mainstream worden.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Dit wordt hier precies een auto topic. Ik ben Fleet Manager op het werk en moet bijna dagelijks die frustraties van jullie horen… Om eens de andere kant van het verhaal te horen 😉

Maar ik heb op werk wel een faire regeling uitgewerkt vind ik. Laadpaal kan van budget wagen. Kan je ook in cafetaria plan steken. Terugbetaling is aan creg tarief. Merken is VAG, Tesla, BMW, Volvo, Polestar en Stellantis groep.

Tesla is echter heel slecht in Lease. Geen extra korting en van prijsbeleid soms al even wispelturig als Musk himself…

Ik mag volgend jaar ook kiezen. Met mijn budget kan ik Tesla 3 of Y nemen. Polestar, Volvo XC40 en C40. i4 past heel nipt maar dan amper opties. iX1 is beter. Q4 of Enyaq is ook optie. ID3, 4 of 5 ook. Maar geen fan van de VW’s. Met de meeste heb ik trouwens al gereden. i4 staat daar aan de top imo… Maar mijn keuze al allicht de C40 worden…
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
En dat het budget beperkt is mag duidelijk zijn als ik zeg dat het contract voor 5 jaar/50.000 km. is. En dat terwijl ik er 15.000 doe in een jaar, en dat weten ze maar al goed, dus ja die auto gaat geen vijf jaar bollen.

Das wel gigantisch veel… Contract bij ons was 30k/60mnd. Nu verlaagd naar 25k/60mnd. Dus meer auto nu omdat aantal km’s lager is. Gemiddeld aantal km’s bij ons was 20-25k. Daarom de verlaging. Altijd rot dat je auto moet kiezen voor zoveel kms als je daar zelf maar fractie van doet. Maar meeste bedrijven doen het wel zo. Alleen geen 50km.

Met 50k kan je moeilijk 60mnd krijgen. Want de meeste leasemaatschappijen hebben max van 220k totaal.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Openbare laadpaal aanvragen geen optie stiibun?
Nadeel is wel dat iedereen dan mag laden .
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Vlak om de hoek zit een bedrijf en daar hebben ze zeker 8 laadpalen, deel voor personeel en een deel voor bezoekers. Dus zal daar wel eens mij licht opsteken of ik daar eventueel gebruik van kan maken.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dit wordt hier precies een auto topic. Ik ben Fleet Manager op het werk en moet bijna dagelijks die frustraties van jullie horen… Om eens de andere kant van het verhaal te horen 😉

Maar ik heb op werk wel een faire regeling uitgewerkt vind ik. Laadpaal kan van budget wagen. Kan je ook in cafetaria plan steken. Terugbetaling is aan creg tarief. Merken is VAG, Tesla, BMW, Volvo, Polestar en Stellantis groep.

Tesla is echter heel slecht in Lease. Geen extra korting en van prijsbeleid soms al even wispelturig als Musk himself…

Ik mag volgend jaar ook kiezen. Met mijn budget kan ik Tesla 3 of Y nemen. Polestar, Volvo XC40 en C40. i4 past heel nipt maar dan amper opties. iX1 is beter. Q4 of Enyaq is ook optie. ID3, 4 of 5 ook. Maar geen fan van de VW’s. Met de meeste heb ik trouwens al gereden. i4 staat daar aan de top imo… Maar mijn keuze al allicht de C40 worden…
Een cafetaria plan hebben wij niet. Maar je krijgt een budget en dan zie je zelf maar als dat voor enkel de auto is, auto+laadpaal, of auto+fiets bv. Zolang het allemaal in dat budget pas.
Merken zijn vrij bij ons, dus je snapt wel dat als ik ging shoppen met mijn budget, en dit OK was voor m'n manager en finance/fleetmanager (zelfde persoon), dat is gefrustreerd ben omdat de grote baas nee zegt omwille van het merk. Terwijl er altijd gecommuniceerd werd: merk is vrij zolang het maar binnen budget is.
Ondertussen wacht ik al een half jaar op een plan B en ze komen met niks af... En over een goeie 3 maand is mijn huidige leasing gedaan en de levertijden zijn overal 1-2 jaar.

Stiibun Stiibun : We zijn een bedrijfje van ongeveer 20 man. Maar van die 20 staan er maar een goeie 10 op de payroll. De rest zijn zelfstandigen.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Dan zult ge met uwe leasewagens naar de technische controle moeten gaan en ga je daar mee moeten blijven rijden tot uwe nieuwe er is . ;)
Heb dat ook moeten doen maar bij mij was het maar 2 maand denk ik dat die te laat was (en was dan nog een gewone diesel

Denk dat de volgende hier een elektrische Dacia gaat zijn , goedkoop en nog redelijke afstand maar wat met de lange toerkes dan ….meerdere dagen en op hotel gaan ?
Maar das voor binnen 2 jaar mijn probleem nu niet dus . ;)

Bij ons waren ze ook nog niet echt bezig met omschakeling naar elektrisch omdat inderdaad de km te beperkt waren …dacht dat we dan max 22K km per jaar mochten bollen …zelfs ik doe meer (zit nu rond de 35K )en gebruik mijnen auto minder dan al dat jong volk . ;)

Test gezien op nieuws waar ze mee een elektrische auto op skireis gaan .
950 km hebben ze 13 uur over gedaan (om bij te laden ) en hebben geschat €100 moeten bijtanken .
En die reporter vond dat nog redelijk …wel nergens moeten aanschuiven om te laden wegens geen spitstijd .
Die moet dan nog terug ook héé .
Als ik dat met mijne diesel zou doen geraak ik er op 1 tank binnen 10 u en heeft dat mij (alléé den baas) €75 gekost .
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Als wij op skivakantie gaan doen wij er ook 10-12u over. Dus ik vond die test eigenlijk wel goed. Mensen gaan ook meer pauze nemen wat altijd beter is voor de concentratie op de baan. Dus ik zie hier zeker voordelen in. Juist wat meer horeca of andere faciliteiten rond laadpunten graag :)

broodro0ster broodro0ster Lease kan je altijd verlengen maar dat is tot een max aantal km. Daarna komen ze hem zeker halen. Je werkgever zal dan een tijdelijke lease moeten nemen wat normaal gezien veel duurder is dan normale lease. Leveringstermijnen is heel afhankelijk. i4/Q4/Enyaq is idd heel lang. Volvo/Tesla/Polestar is een stuk beter. Vorige week een e2008 besteld voor collega en die wordt al geleverd in April volgend jaar.

Technische controle ga je sowieso moeten doen met lease van >4 jaar ;-)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Een cafetaria plan hebben wij niet. Maar je krijgt een budget en dan zie je zelf maar als dat voor enkel de auto is, auto+laadpaal, of auto+fiets bv. Zolang het allemaal in dat budget pas.
Merken zijn vrij bij ons, dus je snapt wel dat als ik ging shoppen met mijn budget, en dit OK was voor m'n manager en finance/fleetmanager (zelfde persoon), dat is gefrustreerd ben omdat de grote baas nee zegt omwille van het merk. Terwijl er altijd gecommuniceerd werd: merk is vrij zolang het maar binnen budget is.
Ondertussen wacht ik al een half jaar op een plan B en ze komen met niks af... En over een goeie 3 maand is mijn huidige leasing gedaan en de levertijden zijn overal 1-2 jaar.

Stiibun Stiibun : We zijn een bedrijfje van ongeveer 20 man. Maar van die 20 staan er maar een goeie 10 op de payroll. De rest zijn zelfstandigen.
Ons bedrijf, inclusief alle dochter-maatschappijen is goed voor iets als 11.000 medewerkers, wat dan ook maakt dat zo'n groot schip niet altijd een vlotte bocht neemt ;-) Alhoewel we aan 200km/uur verder aan het digitaliseren zijn.
Wij hebben een relatief stricte carpolicy. Er is welliswaar redelijk wat keuze in functie van je "categorie/graad" etc (vb Polestar zit er ook tussen, geen Tesla) maar vb zelf wat opties regelen is no-go.
Voor eigenaars van PHEV/EV kan je inderdaad van je "mobiliteitsbudget" iets regelen om te laden thuis, maar da's van bedrijf "Powerdale" met hun Nexxtender bricks (geen "laadpaal" maar zo'n brick, bestaat wel in 3Fase versie)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mijne lease is altijd op 5 jaar, dus technische controle heb ik sowieso altijd wel aan m'n been het laatste jaar. Sommige collega's kiezen 4 jaar lease, maar ik heb liever 5 jaar omdat je dan iets meer budget overhoud voor opties.

Tjah, dat laden als je op reis gaat is een dingetje, maar hoe vaak gebeurd dat? 1 of 2x per jaar? Ik maak me daar niet echt druk om.
Het enige dat ik nooit hoop mee te maken is lange wachtrijden aan laders, maar dat lijkt allemaal goed mee te vallen als ik vrienden en familie mag geloven. Enkel HLN weet laadtstation te vinden met 2u wachttijd ;-)

Voor de rest van het jaar ben je op uw gemak en hoef je bijna nooit meer aan pompstation te stoppen als je een eigen oprit hebt. De stekker er in als je thuis komt en 's morgens vertrek je terug met een volle batterij.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dan zult ge met uwe leasewagens naar de technische controle moeten gaan en ga je daar mee moeten blijven rijden tot uwe nieuwe er is . ;)
Heb dat ook moeten doen maar bij mij was het maar 2 maand denk ik dat die te laat was (en was dan nog een gewone diesel
En dat is net wat wij hebben moeten doen, contract een jaar verlengd en naar de autokeuring. Later wel wat problemen, want operationele leasing werd verlengd naar een financiële leasing, en geen idee wie hier in de fout is gegaan. Kwam naar boven toen ik mijn winterbanden er terug liet opleggen en de garage niet vergoed kreeg van D'Ieteren.

Ah we zien begin volgend jaar wel hoe het verder gaat.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Onze lease contracten zijn wel iets anders, 5 jaar 120000 KM.
Toegang tot laadpalen, en vermijden van files was een van de redenen waarom ik een tesla heb genomen. Hun supercharge netwerk is op dit moment enkel toegankelijk voor tesla’s.

Nog een voordeel, gisteren mijn wagen besteld, vandaag mail voor aanmaken tesla account + levertijd is 8 maart. Das snel :). Hopelijk staat m’n laadpaal hier voor ik de wagen heb ….
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Dan zult ge met uwe leasewagens naar de technische controle moeten gaan en ga je daar mee moeten blijven rijden tot uwe nieuwe er is . ;)
Heb dat ook moeten doen maar bij mij was het maar 2 maand denk ik dat die te laat was (en was dan nog een gewone diesel

Denk dat de volgende hier een elektrische Dacia gaat zijn , goedkoop en nog redelijke afstand maar wat met de lange toerkes dan ….meerdere dagen en op hotel gaan ?
Maar das voor binnen 2 jaar mijn probleem nu niet dus . ;)

Bij ons waren ze ook nog niet echt bezig met omschakeling naar elektrisch omdat inderdaad de km te beperkt waren …dacht dat we dan max 22K km per jaar mochten bollen …zelfs ik doe meer (zit nu rond de 35K )en gebruik mijnen auto minder dan al dat jong volk . ;)

Test gezien op nieuws waar ze mee een elektrische auto op skireis gaan .
950 km hebben ze 13 uur over gedaan (om bij te laden ) en hebben geschat €100 moeten bijtanken .
En die reporter vond dat nog redelijk …wel nergens moeten aanschuiven om te laden wegens geen spitstijd .
Die moet dan nog terug ook héé .
Als ik dat met mijne diesel zou doen geraak ik er op 1 tank binnen 10 u en heeft dat mij (alléé den baas) €75 gekost .
Neem vanaf nu gewoon het vliegtuig :), dan ben je op je bestemming in Max 2 uur. Bij terugkomst staat je elec wagen volledig opgeladen te wachten om je terug naar huis te rijden…. Geen probleem toch?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Neem vanaf nu gewoon het vliegtuig :), dan ben je op je bestemming in Max 2 uur. Bij terugkomst staat je elec wagen volledig opgeladen te wachten om je terug naar huis te rijden…. Geen probleem toch?
Lol ,
Nee serieus , meestal zijn het vrij korte ritten die ik doe (minder dan 200 km ) en dan zou het elektrisch wel kunnen als ik hem ergens kan opladen in mijn buurt maar heb hier nog geen enkele laadpaal tegengekomen maar soms zijn het ook langere ritten van + 600 km op een dag .
Akkoord op sommige bedrijven zou ik hem eventueel kunnen bijladen als dit toegelaten zou zijn maar meestal staan die plaatsen al vol met vertegenwoordigers en IT gasten . ;)
Zoals nu in januari heb ik een klant waar ik 31 werven moet bezoeken over heel belgie en eentje in Nederland . ;)
Ze hebben daar nu 8 dagen voor gereserveerd + eentje reserve maar er gaan toch lange dagen bijzitten waar ik meer zal rijden dan werken . ;)