Gisteren voor de 2e x naar Rogue One gaan kijken ...
Om eerlijk te zijn de eerste Star Wars screening waarbij ik in slaap ben gevallen... (al kan dat ook een beetje liggen aan het feit dat ik nog herstellende was van een griepje
).
De 2e screening van 'Awakens' was vorig jaar wel positief meegevallen. Ik merkte toen dingen op die zin hadden in het grotere geheel van het verhaal. Het was een goed teken.
Nu merkte ik vooral de zwakke plotwendingen op in het verhaal.
<woltlab-spoiler> De openingsscène met de kleine Jin en haar ouders was veelbelovend en riep eenzelfde soort emotie op als toen de nonkel en tante van Luke werden vermoord in 'A New Hope'.
Doodzonde dan ook dat het 'menselijke' in deze film verder weinig of geen plaats krijgt. Waarom is het niet Jins vader die met haar op het strand zit aan het eind van de film met de 'apocalyptische zonsondergang'? Dan was er tenminste nog interactie geweest tussen de vader en zijn volwassen dochter. Nu duurt de hereniging zo'n... 10 seconden?!? Als hij mee de plannen was gaan stelen, dan had de dochter haar vader ook geholpen met het uitwissen van zijn zonden.
In plaats daarvan kiest men voor een 'love intrest' (schijnbaar een acteur die bij vrouwen goed in de markt ligt - laat ik me thuis vertellen) die totaal geen chemie heeft met de hoofdrolspeelster en niets toevoegt aan de dramatiek van het verhaal (en ik heb een hekel aan z'n accent).
Een gemiste kans dus om in deze "brugfilm" de thema's uit New Hope, Empire (ontdekking van de gruweldaden van papa) en Return (kind en vader leggen het bij en overwinnen het kwade) te verenigen.
Als je erover nadenkt een fantastisch potentieel. Ik stel voor dat ze voor 2018 maar meteen een remake van Rogue maken!
Plotzwaktes
De meest voor de hand liggende
Als je een piloot kan laten deserteren en ontsnappen met een videoboodschap... waarom dan niet de plannen erbij steken ... bespaart je een heel gedoe (en 95% van de film)
En ja, misschien stonden de plannen wel in het bericht, maar dat Jin dan 'vergat' het mee te graaien voor ze op het nippertje ontsnapte aan de aardverschuiving... is dan een nog grotere plotmisser.
Het kan natuurlijk ook nog zijn, dat er later een film komt over hoe de Keizerlijke piloot kon deserteren en ontsnappen met de videoboodschap!
Jedi tempel beschermers "Laurel en Hardy"
(de dikke en de (blinde) dunne - voor de jongere lezer ... youtube)
Heel het "The Force is with me, i am One with The Force"-gedoe, komt bij de 2e visie behoorlijk 'onozel' over. En als dit de enige 2 beschermers waren van de roemruchte Jedi tempel, dan is het triestig gesteld. De 'dikke' gelooft er blijkbaar zelf niet al te veel van en de blinde net iets te veel.
En 'Jezus', je moet eens letten op de geluidseffecten wanneer de blinde de stormtroopers 'afranselt', 'slaag geeft', 'ten woestijngronde richt' met zijn overmaatste saté stokje. Je hoort letterlijk het hout wegkaatsen op de plastic harnassen! WTF?!? </woltlab-spoiler> Bij beide voorstellingen heb ik trouwens niemand horen lachen. De weinige humor kwam van de ' robot van dienst' K 2SO een soort van "C3PO on steroids". Maar hij had het publiek duidelijk niet mee.
Algemeen genomen stuit het me toch echt wel tegen de borst hoe de visuele merchandising, sinds de overname door Disney, is geëvolueerd van een focus op 'Het Goede' naar een vrijwel uitsluitend weergeven van 'Het Kwade'. Stormtroopers, Darth Vader en Kylo Ren zijn dé posterboys van kaften, poster, bedlinnen, enz.
De "sympatie voor de slechterik" is in onze maatschappij de laatste jaren in die mate doorgedrongen tot de realiteit, dat niemand dat nog langer kan afdoen als 'onschuldig'. En dat voor sprookjesfabriek Disney die ons als kinderen zo zeer waarschuwde voor "Het kwade".
(sorry dat ik me even liet gaan ... ik vul dit trouwens nog wel wat verder aan in de komende dagen)
May The Force be with You ...ALLWAYS