• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Tip: laat de architect geen vaste trap naar de zolder tekenen, dan moet je meer KI betalen
1f609.png
Ook die benamingen, maak er op de zolder overal berging van. Ga je geen deur naar de garage maken? Het is misschien niet zo mooi in die lange gang, maar wel heel handig, zeker als het regent.
Klopt, zorg dat er op zolder nergens iets staat waarvoor je het gaat gebruiken. ook qua brandverzekering kan dit wat schelen (al wil je op termijn waarschijnlijk uw HT wel mee in de brandverzekering, maar doe dit eens ze af is ;))

Laatst bewerkt door een moderator:
@Sander en Christof; Bedankt voor de tips. Ik heb ze al meteen aan mijn lijstje toegevoegd van te bezoeken leveranciers
263a.png
  Voor de geïnteresseerden hier ook nog ff de grondplannen: [/URL]">http://   [/URL]">http://   Zoals jullie kunnen zien, komt de dedicated op zolder. Wat raden jullie aan om de warmte/kou tegen te gaan, wanneer ik een film wil kijken. Wil in de zomer niet in een sauna zitten en in de winter niet in een frigo. Sowieso is de afwerking van de zolder voor nadien, maar ik zou wel al rekening willen houden met een en ander. Zo worden internet en elektriciteit al meteen voorzien. De muren zullen ook al gemetst worden, zodanig dat er nadien niet meer geslijpt hoeft te worden.
    Als ik zo vrij mag zijn, ik vind je ruimtes erg tegenvallen ! Een zeer kleine living, idem voor de keuken... ofwel ben ik teveel gewend. Je verliest enorm veel ruimte door je inkom.. die letterlijk je woning in 2 splitst. Hierdoor verlies je erg veel ruimte.. inkom = verlies, groot is mooi ja, maar dan moet je ook een groot huis hebben. In jouw geval vind ik het enorm slecht.. Beneden in je garage heb je geen deur? Dus je moet altijd eerst terug naar buiten alvorens naar binnen te kunnen?       De kinderkamers vind ik mede door de hal, terug erg smal. Gezinsdressing... Ik denk niet dat je kinderen later je zelfde dressing gaan willen gebruiken.. Die zullen heus hun eigen kast willen..   Daarom zou ik de dressing anders doen.. Misschien vanuit je kamer zo in de dressing en dan in de badkamer... Werkt erg lekker zo ! Maar niet in de gang Als je wakkerr wordt moet je eerst door heel je gang naar je dressing en dan pas naar je badkamer.   Ik zou zeggen je hebt mooie buitenmaten, gebruik ze dan ook optimaal. Nu heb je enorm veel ruimteverlies.   Wat je dedicated betreft zou ik hem volledig omdraaien en in de lengte werken Aan de schuine kant, plaats je een rechte muur En je werkt verticaal ipv horizontaal.   Meer plaats voor stoelen enz   4,1m breedte is nog mooi toch?   Wat zolder/trap en KI betreft.. ik had ook geen vaste trap getekend.. Maar die mannen vh KI zijn niet achterlijk hoor.. ik betaal ze zoiezo toch Dat ga jij ook doen. De tijd dat de ze achterlijk zijn, is voorbij

Gisteren zitten kappen en slijpen in mijn woning.. maar daar komt geen einde aan
263a.png
Ook aan de dedicated is het kapwerk begonnen
263a.png
  We moeten deze week de knoop doorhakken: zonneboiler of niet. Enorme twijfels

Álle, nog es opnieuw

Ooit ook een zonneboiler overwogen, helaas was het niet rendabel genoeg. Nu een gasboiler met klok, zodat er tijdens de daluren geen energie wordt verbruikt.

Álle, nog es opnieuw

Ooit ook een zonneboiler overwogen, helaas was het niet rendabel genoeg. Nu een gasboiler met klok, zodat er tijdens de daluren geen energie wordt verbruikt.
    Lol lukt blijkbaar niet goed. Mods mogen opschonen
263a.png
  Niet rendabel genoeg? Vind je?

Wifi is hier denkelijk weer overbelast, vandaar de vreemde post en pogingen ......

De kostprijs van de gehele installatie was me toen "enkele jaren geleden" te hoog om dit binnen een redelijke termijn terug te verdienen.

Misschien actueel eens kijken op " http://www.energiesparen.be"

Terugverdientijd nu is +- 10j Kostprijs incl 21 btw is 6000 euro Hiervan krijg je 2700 terug En Indien mn EPC onder de 40 is , betaal ik 5j lang halve KI (+- 500 per jaar minder)

Terugverdientijd nu is +- 10j Kostprijs incl 21 btw is 6000 euro Hiervan krijg je 2700 terug En Indien mn EPC onder de 40 is , betaal ik 5j lang halve KI (+- 500 per jaar minder)
Het is wel zeer voordelig om uw EPC onder 30 te krijgen trouwens. KI valt 5 jaar volledig weg + 50 euro/punt onder voorwaarde bonus. De extra investeringen om dit in orde te krijgen, komt meestal neer op extra zonnepanelen, en die hebben sowieso een relatief korte terugverdientijd.

Tip: laat de architect geen vaste trap naar de zolder tekenen, dan moet je meer KI betalen
1f609.png
Ook die benamingen, maak er op de zolder overal berging van. Ga je geen deur naar de garage maken? Het is misschien niet zo mooi in die lange gang, maar wel heel handig, zeker als het regent.
We waren inderdaad van plan om met 2 plannen te werken
1f609.png
  Ivm de deur; ik dacht dat ik dit vermeld had, maar blijkbaar niet. Zowel wij als de architect zijn er ons bewust van dat deze op het voorontwerp ontbreekt. Er komt uiteraard een deur van de garage naar de gang. Ofwel rechtover die van het toilet ofwel rechtover de deur naar de berging.

Als ik zo vrij mag zijn, ik vind je ruimtes erg tegenvallen ! Een zeer kleine living, idem voor de keuken... ofwel ben ik teveel gewend. Je verliest enorm veel ruimte door je inkom.. die letterlijk je woning in 2 splitst. Hierdoor verlies je erg veel ruimte.. inkom = verlies, groot is mooi ja, maar dan moet je ook een groot huis hebben. In jouw geval vind ik het enorm slecht.. Beneden in je garage heb je geen deur? Dus je moet altijd eerst terug naar buiten alvorens naar binnen te kunnen?       De kinderkamers vind ik mede door de hal, terug erg smal. Gezinsdressing... Ik denk niet dat je kinderen later je zelfde dressing gaan willen gebruiken.. Die zullen heus hun eigen kast willen..   Daarom zou ik de dressing anders doen.. Misschien vanuit je kamer zo in de dressing en dan in de badkamer... Werkt erg lekker zo ! Maar niet in de gang Als je wakkerr wordt moet je eerst door heel je gang naar je dressing en dan pas naar je badkamer.   Ik zou zeggen je hebt mooie buitenmaten, gebruik ze dan ook optimaal. Nu heb je enorm veel ruimteverlies.   Wat je dedicated betreft zou ik hem volledig omdraaien en in de lengte werken Aan de schuine kant, plaats je een rechte muur En je werkt verticaal ipv horizontaal.   Meer plaats voor stoelen enz   4,1m breedte is nog mooi toch?   Wat zolder/trap en KI betreft.. ik had ook geen vaste trap getekend.. Maar die mannen vh KI zijn niet achterlijk hoor.. ik betaal ze zoiezo toch Dat ga jij ook doen. De tijd dat de ze achterlijk zijn, is voorbij
Ivm de ruimtes; Op het gelijkvloers verliezen we natuurlijk al een pak ruimte door de inpandige garage, daar kunnen we – jammer genoeg – niet omheen (geen idee hoe dit vroeger bij jou, of in je nieuwe woonst, was maar een inpandige garage maakt natuurlijk al meteen een wereld van verschil). Als we op de benedenruimte iets zouden aanpassen dan is het de breedte van de keuken. De oplossing die wij in eerste instantie hiervoor zien is de voordeur op de zijkant van de woning te plaatsen, zodat je binnenkomt waar nu de berging is. De trap zou dan vertrekken vanuit de inkomhall ipv nu in de living. Waar nu de trap voorzien is win je wat ruimte. Meer ruimtewinst zit er, volgens mij, niet in. De garage minder lang maken is ook geen optie. Het nadeel van de voordeur opzij is dat we een stuk tuin verliezen en we vinden het nog altijd raar om in de keuken binnen te komen.   De deur in de garage ontbreekt. Er zal uiteraard een deur van de garage naar de gang komen.   Kinderkamers lijken ons ruim genoeg. Zowel mijn vrouw als ikzelf hebben nooit echt grotere kinderkamers gehad. Eerlijk gezegd hebben we daar beiden nooit last van gehad. 1 van de 2 kinderkamers zal trouwens dienst doen als gastenkamer voor mijn schoonzus die af en toe eens op bezoek komt bij ons, als de schoonouders met vakantie zijn. Voor er vragen gesteld worden, smijt ik het maar zelf in de groep, mijn schoonzus is mindervalide (niet dat er speciale voorzieningen nodig zijn). Vandaar dat wij een aantal keer per jaar een extra gast hebben. Al is dat op 1 hand te tellen. Die kamer is dus zeker al ruim genoeg. Overdag is ze naar het dagcentrum en ’s avonds is het enkel om te slapen. Op beide kinderkamers is er ruimte voorzien voor een kast van 2.50m breed. Ik zie niet in waarom een kind nog meer kastruimte hoeft te hebben. Mijn vrouw en ik hebben het vroeger ook met minder moeten doen. En speelgoed opbergen… Tja af en toe een kuis doen en er voor zorgen dat ze gewoon niet rotverwend worden met allerlei prullen, die binnen de kortste keren toch in een hoek liggen.   De dressing: De term gezinsdressing is maar een woord. Het is uiteraard de bedoeling dat dit in hoofdzaak onze dressing wordt. Het enige wat we nog voorzien in die dressing is opbergruimte voor een voorraad douchegerief, wc papier en dergelijke aan te leggen en zaken op te bergen zoals bedovertrekken van iedereen. De kledij van ons kind, en mijn schoonzus als ze op bezoek is, komen gewoon in de kleerkast die op hun kamer voorzien is. Een doorgang van onze slaapkamer naar een badkamer willen we niet. Je verliest al minstens ruimte voor 2 deuren, want ons kind moet ook op de badkamer kunnen. In ons appartement moeten wij ook eerst door de gang en dat stoort ons niet. Hoe wij het nu zien op basis van het huidige plan; opstaan – douchke nemen – in de dressing die naast de badkamer is ons aankleden (ofwel eers kledij nemen en dan douchke nemen). Een andere optie is de dressing sluiten aan de gang en ze in de slaapkamer integreren. Is een optie maar dan stoort het ons als ons kind bvb een douche wilt nemen, er geen douchegel meer staat, en ze door onze kamer moet omdat we in de dressing ook een opbergkast voorzien voor een voorraad douchegerief, wc papier en dergelijke.   Voor de dedicated; Ik heb er gisteren ook aan gedacht om de indeling anders te doen, zoals je aangeeft. Veel zal echter afhangen van de trap dan. Als ik de dedicated anders zet, zit momenteel de trap in de weg om voldoende breedte te hebben.

4,2 voor je breedte is niet breed genoeg voor je? (dedicated) dan zit je trap niet in de weg De dressing: tja, je kan altijd vanuit je slaapkamer schuifdeur naar dressing of gewoon een opening, hoeft geen deur in Dan deur/schuifdeur naar badkamer   Eventueel een 2de deur zodat de kinderen vanop de gang erin kunnen.   Als je nu doucht, en je moet dan je kledij gaan halen naar de dressing ernaast, door de hall Geloof me, dat ga je nooit doen     Ik vind dat je erg veel ruimte verliest in je beperkte oppervlakte , zowel boven als beneden De garage is de garage, dat noem ik geen ruimteverlies   Maar goed, als jullie het ok vinden.. goed dan he
263a.png
Ik zou het nooit willen.   Ik wil mijn ruimte optimaal benutten.   De personen die ons huis komen bezoeken hebben, zeggen allemaal dat wij enorm goed onze ruimte benut hebben, en er nergens een verloren hoek is

Wij hebben inderdaad zowel een ingang van de dressing via de gang als vanuit de badkamer (er is dus als het ware een gang zowel links als rechts van de dressing). Ook omdat in de dressing zaken als lakens etc liggen en je liefst niet half je huis moet doorcrossen daarmee, en langs de andere kant wil je niet half je verdieping door om je kleren te zoeken. Lang gezocht op deze oplossing (en je verliest wat ruimte in de dressing) maar voor ons was het de beste oplossing...

Back
Bovenaan