• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Het enige nadeel daarvan dat ik zie is vochtige ruimte en vet in de keuken, zal voor de play's niet zo gezond zijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een nieuwe post om ons heuglijk nieuws aan te kondigen en het niet in de post mbt Stijn zijn vragen te laten verdwijnen
263a.png
  Wij zijn gisteren bij onze architect ons eerste voorontwerp gaan bekijken en zijn in grote lijn met het meeste tevreden. Momenteel hebben we eigenlijk slechts 1 grote bedenking/twijfel mbt het voorontwerp. In onze woning zijn er veel ramen voorzien. Wij hadden veel ramen gevraagd om het beste uit onze grond te halen mbt tot de tuin. Op de hoek van onze zijgevel en de achtergevel is een enorme raampartij voorzien van +- 5m hoog. Wij vinden dit knap, maar stellen ons toch enkele vragen...   - Praktisch gezien; onderhoud van zulke grote raampartijen? - Als gevolg van deze raampartij, is er ook een vide voorzien. Daarnaast werken we met een open trap, weliswaar tussen 2 muren, in onze living. Als verwarming nemen we vloerverwarming. Wat met het verbruik en verlies van warmte naar boven? Op onze bovenverdieping is er ook nog een open trap naar de zolder, waardoor we door de vide en de open trappen schrik hebben om enorm veel stookkosten te hebben. Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie wonen en hun feedback kunnen geven?   Als foto's handiger zijn, kan ik deze vanavond wel even plaatsen. Dat is misschien iets duidelijker dan mijn uiteg
263a.png
  Nu het belangrijkste, toch op dit forum; de dedicated
1f606.png
. Hiervoor is de zolder voorzien. Op de zolder voorziet de architect een opbergruimte (soort zoldertje-in-een-kamer maw) en een hobby ruimte met aan de overkant van de gang dan de dedicated. De hobby ruimte is 4m op 1.85m. Deze ruimte kan eventueel dienen om mijn flipper- en arcadekast, alsook mediatheekkast te huisvesten. Al zou het wel leuker zijn mochten we alles in de dedicated krijgen. De dedicated zelf zal 8.20m op 4.10m meten. Foto's volgen later
1f609.png

Wauw, eerlijkheidshalve...   Ramen van 5m hoog, nooit in mijn huis! En exactly voor wat jij zegt, onderhoud! Ik zou het nooit willen.   Idem voor vide, erg mooi, maar ai ai ai, warmteverlies !!!!!!!!!! (en ook lawaai) Ik heb nu een trap in de living zonder deur, en het warmteverlies daar is al huge Laat staan een vide Nu in onze nieuwe woning hebben we vloerverwarming en gingen we terug de trap open laten Maar gisteren hebben we toch teruggekomen hierop. We gaan een schuifdeur in de wand voorzien, zo kan het openstaan wanneer we willen en in de winter toch afsluiten voor 1. warmteverlies 2. lawaai

Nja zou ik persoonlijk ook niet doen, vooral onderhoud, warmteverliezen denk ik dat nog te beperken zijn met hoogrendementsglas met screens   naar lawaai toe zit hier het grootste probleem thuis, ik heb een regelijk energiezuinig huis ( e peil van 52 ) het probleem zit zich echt met lawaai, als ik onder nog maar gewoon praat, hoor je dat boven al op de kinderkamers, we hebben overal gemetste muren gedaan net om deze zaken te voorkomen ( gemetst toch nog altijd beter isolerend als gyproc volgens mijn architect toen ) nu denk ik wel dat we het probleem gevonden hebben, de binnendeuren! deze zijn "verfdeuren" en stellen niks voor, dus mijn "hint" is zet direct goeie deuren als je je stoort aan geluid of niet wilt storen eraan
1f609.png
wij gaan deze ook vernieuwen maar niet de eerste 5 j ( staan nog maar 2j, ookal stellen ze niks voor, de investering moetk na 2j ook niet gewoon weggooien, ook met jonge kinderen maakt het nu niet uit of ze er tegen knallen met een fietsje )

Voortontwerpen mag je ook posten Maar ik zou die 2 dingen die je opnoemt echt absoluut vermijden als de pest   Dit zou wel eens een reden kunnen zijn (en dat ga je nu gek klinken vinden) waarom je later opnieuw een anders huis zou willen

Christof, ik wacht nog even je antwoorden af op mijn reactie op die v jou, pagina terug :p

Christof, ik wacht nog even je antwoorden af op mijn reactie op die v jou, pagina terug
1f61b.png
  Ivm de Playbar? Ik zou daar zeker voor gaan als je geen losse speakers wil. Inbouw speakers is goed voor achtergrond muziek, maar toch niet voor in uw living. Als je een ConnectAmp + speakers + betonboringen optelt, dan zit je al aan aan de prijs van een Playbar en je hebt tenminste fatsoenlijk geluid uit uw tv.

Goeie tip   Ik neig wel richting dat en plays voor keuken en slaapkamer   Badkamer is dan de enige twijfel nog

Sam, waar ik net aan denk. Je zegt zo'n sonos soundbar onder tv En je tv achter een schuifwand Allemaal goed Maar stel ik wil gewoon muziek luisteren, en de tv zit weg.. dan zit die soundbar ook weg
1f609.png
  En gewoon de soundbar bloot laten, zal optisch niet zo mooi zijn denk ik

Sam, waar ik net aan denk. Je zegt zo'n sonos soundbar onder tv En je tv achter een schuifwand Allemaal goed Maar stel ik wil gewoon muziek luisteren, en de tv zit weg.. dan zit die soundbar ook weg
1f609.png
  En gewoon de soundbar bloot laten, zal optisch niet zo mooi zijn denk ik
Klopt maar dan heb je 2 oplossingen volgens mij;   Ofwel zet je de kast open en zie je ook je tv als de muziek speelt. Of dat echt stoort... Voor mij althans niet. Ofwel maak je de kastenwand zodanig dat je 2 deuren hebt waarachter de tv zit en een klep waarachter de Playbar zit. Als je TV wilt zien doe je beiden open. Wil je enkel muziek luisteren, doe je enkel die klep open.

Ik ga echter in de living zelden of nooit muziek luisteren. Voor mij zou de Playbar enkel zijn voor een beter geluid bij de TV, waardoor het probleem voor mij niet echt aan de orde is.   Ivm onze vide en warmteverlies. Van het warmteverlies maak ik mij eigenlijk weinig zorgen. Ik denk dat vloerverwarming en een goede isolatie al veel doen. Daarenboven is het grootste raamoppervlak zuidelijk gericht en voorzien we ook screens. Ik heb meer moeite met het onderhoud van de ramen en dan vooral de binnenzijde. Heb eerlijk gezegd weinig zin om 2x per jaar een stelling te moeten plaatsen om die ramen te kuisen of als er aan die muur boven de keuken geschilderd moet worden.

Maar het zicht op de tuin, de lichtinval en het extra ruimtelijk gevoel zijn wel een pluspunt. Vraag is of dat opweegt tov de minpunten...

leuke ideetjes ivm playbar, zal ik onthouden   wat je vide betreft Warmte stijgt. Of het nu vloerverwarming is of gewone... Het stijgt Trust me
1f609.png
Ik kan het wel weten...     Als je erboven een vide hebt, heb je zoiezo meer kubiek om te vullen met warmte Dus zoiezo zal je stookkost serieus hoger liggen Als je architect zegt van niet, dan heeft hij er echt geen kaas van gegeten. Hij moet de factuur niet betalen.. You are warned
1f609.png
  Ook geluidsoverlast erdoor mag je niet minimaliseren.   Wat de ramen betreft, 2x per jaar? Amai, ik kom niet door jouw ramen kijken. Reken maar zeker 5x per jaar Ik zou het echt niet willen. Maar het is jouw huis he
1f609.png
je vroeg onze mening :p

Warmte stijgt uiteraard, daar twijfel ik niet aan. Heb vandaag wat zitten lezen op bouwinfo.be en daar kwamen toch veel topics voor waar mensen met een vide, open trap en vloerverwarming. De algemene indruk die ik had was toch dat het merendeel er niet zo veel last van hadden.   De architect heeft nog niets gezegd daaromtrent. Wij hebben het 1e voorontwerp ontvangen en kort even besproken. Uiteraard waren we toen onder de indruk van alles wat we zagen zonder over de voor- en nadelen na te denken. De bedoeling is nu dat we het rustig bekijken en ons alles inbeelden alsof we er zouden in leven om dan nadien met de architect te bespreken wat we wel en niet goed vinden en, eventueel, over te gaan naar een 2e voorontwerp. Hoe meer meningen/ervaringen we nu kunnen delen, hoe beter wij ook een oordeel kunnen vellen over wat al dan niet de verstandigste keuze is
1f609.png
  En uiteraard kuisen we onze ruiten meer dan 2x per jaar
1f609.png
Was maar om er een getal op te kleven
1f609.png

Bouwinfo lol ... Daar kan je denkelijk nog een hoooooop posts van mij terugvinden, oa over VV en vide's

Koop maar al je stelling
263a.png
ook voor het schilderen
263a.png

Bouwinfo lol ... Daar kan je denkelijk nog een hoooooop posts van mij terugvinden, oa over VV en vide's
Heb jouw posts inderdaad teruggevonden. Als ik het mij goed herinner heb jij ook een vide en vloerverwarming? Indien ja, wat zijn je bevindingen?

Nu, de kans is klein dat we voor de vide zullen gaan, omwille van de praktische nadelen (onderhoud en geluid). De architecte mag sowieso nog eens opnieuw aan het werk. Werken voor haar geld, verdomme!
263a.png

Heb jouw posts inderdaad teruggevonden. Als ik het mij goed herinner heb jij ook een vide en vloerverwarming? Indien ja, wat zijn je bevindingen?

Nu, de kans is klein dat we voor de vide zullen gaan, omwille van de praktische nadelen (onderhoud en geluid). De architecte mag sowieso nog eens opnieuw aan het werk. Werken voor haar geld, verdomme!
263a.png
Onze bevindingen : in een LEW (want ik denk dat je naar isolatie wel zoiets zal bouwen) maakt dat geen verschil uit naar warmteverlies toe. Er zijn geen convectie-stromen "naar boven" want je zit met overwegend stralingswarmte. Je zal dan ook nog eens een balansventilatie steken veronderstel ik ? (systeem D)   GELUID is inderdaad een nadeel. Je woonruimte kan echt een galmbak worden en je hebt "minder buffer" qua geluid naar de kamers toe. We hebben hier deuren steken met deftige afdichting die echt voldoende geluid tegenhouden (vb TV die staat te spelen beneden)   ONDERHOUD : Toch niet teveel panikeren. Een kit om ramen te wassen met zo'n lange stok is toch niet echt een ramp ? Zo'n aftrekken en spons op een stok. Daar moet je echt geen stelling voor zetten. Zeker als je binnen nog een klassieke ladder van 2.5m hoog kan zetten om vanaf te werken.   Ik zou echt wel analyse goed laten doen of je geen OVERVERHITTING gaat krijgen. Denk eraan vloerverwarming is niet echt te regelen (het is redelijk zelfregelend, maar enorme inertie/traagheid). Een winterzonneke kan de temperatuur binnen plots doen pieken, zeker met zo'n enorme hoeveelheid glas. Of voorzie je specifiek glas (vb 3-dubbel, specifiek seizoensglas oid) ? Want dat kost wel wat met zo'n afmetingen. De raamconstructies zullen ook serieus wat geld kosten voor *goed* spul dat zonder koudebruggen geplaatst kan worden.

De linnenkamer.   Wij willen een linnenkamer voorzien lengte +-3,5m Hierin moet wasmachine, droogkas, strijkplank, en stofzuiger komen   De vraag is hoe doen we dit. En vooral (moeten we dringend weten) Waar plaatsen we wasmachine en droogkas?   Op elkaar? Naast elkaar? Langs de kant, of in het midden? En vooral, op welke hoogte? Gewoon op een sokkel, of toch echt hoger in de lucht, zodat je niet door de knieën moet.   Al zitten kijken naar ikeaoplossingen...   We willen wel alles netjes weg kunnen hebben   Iemand tips of ideeën?

Back
Bovenaan