• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Onze bevindingen : in een LEW (want ik denk dat je naar isolatie wel zoiets zal bouwen) maakt dat geen verschil uit naar warmteverlies toe. Er zijn geen convectie-stromen "naar boven" want je zit met overwegend stralingswarmte. Je zal dan ook nog eens een balansventilatie steken veronderstel ik ? (systeem D)   GELUID is inderdaad een nadeel. Je woonruimte kan echt een galmbak worden en je hebt "minder buffer" qua geluid naar de kamers toe. We hebben hier deuren steken met deftige afdichting die echt voldoende geluid tegenhouden (vb TV die staat te spelen beneden)   ONDERHOUD : Toch niet teveel panikeren. Een kit om ramen te wassen met zo'n lange stok is toch niet echt een ramp ? Zo'n aftrekken en spons op een stok. Daar moet je echt geen stelling voor zetten. Zeker als je binnen nog een klassieke ladder van 2.5m hoog kan zetten om vanaf te werken.   Ik zou echt wel analyse goed laten doen of je geen OVERVERHITTING gaat krijgen. Denk eraan vloerverwarming is niet echt te regelen (het is redelijk zelfregelend, maar enorme inertie/traagheid). Een winterzonneke kan de temperatuur binnen plots doen pieken, zeker met zo'n enorme hoeveelheid glas. Of voorzie je specifiek glas (vb 3-dubbel, specifiek seizoensglas oid) ? Want dat kost wel wat met zo'n afmetingen. De raamconstructies zullen ook serieus wat geld kosten voor *goed* spul dat zonder koudebruggen geplaatst kan worden.
Bedankt voor de feedback! Komt zeker van pas die info. De bedoeling is om idd naar een LEW te gaan. Voor de ramen is het de bedoeling dat er screens geplaatst worden, om de zon buiten te houden. Vwb het glas; daar zijn we nog niet uit. Hiervoor moeten we eerst nog eens wat leveranciers bezoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De linnenkamer.   Wij willen een linnenkamer voorzien lengte +-3,5m Hierin moet wasmachine, droogkas, strijkplank, en stofzuiger komen   De vraag is hoe doen we dit. En vooral (moeten we dringend weten) Waar plaatsen we wasmachine en droogkas?   Op elkaar? Naast elkaar? Langs de kant, of in het midden? En vooral, op welke hoogte? Gewoon op een sokkel, of toch echt hoger in de lucht, zodat je niet door de knieën moet.   Al zitten kijken naar ikeaoplossingen...   We willen wel alles netjes weg kunnen hebben   Iemand tips of ideeën?
Bij ons zullen ze hoogstwaarschijnlijk gewoon op elkaar geplaatst worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij gaan ze naast elkaar plaatsen, uit de hoek, en hoger.. (lade eronder)   Als je ze boven elkaar plaatst, staat de onderste te laag en bovenste te hoog
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of ge kunt prijs vragen bij ne ruitenwasser?

Bij m'n pa komen ze 1x per maand de buitenkant doen voor 50euro. Met 2 man zijn ze een uur bezig, daarvoor kam je het zelf niet doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij gaan ze naast elkaar plaatsen, uit de hoek, en hoger.. (lade eronder)   Als je ze boven elkaar plaatst, staat de onderste te laag en bovenste te hoog
1f609.png
Geen last van hier. Vrouw is 1m80 en ik 1m90. Ok we moeten ons dan een beetje bukken voor het onderste toestel, maar zo een ramp is dat nu ook weer niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of ge kunt prijs vragen bij ne ruitenwasser?

Bij m'n pa komen ze 1x per maand de buitenkant doen voor 50euro. Met 2 man zijn ze een uur bezig, daarvoor kam je het zelf niet doen.
Gaan we doen. Ik ken trouwens wel iemand die dit in bijberoep doet dus qua prijs voor ons zal dat wel meevallen.   Heb een PDF met het grondplan van het 1e voorontwerp. Iemand een idee hoe ik een PDF hier online kan zwieren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu nog niet nee, Met jullie lengtes zou ik het alleen maar aanraden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze alvast wat schetsen van het 1e voorontwerp. Plan volgt later.       Meer via volgende url, voor de geïnteresseerden: http://s1048.photobucket.com/user/S_Van_Haudt/slideshow/Houtzagerijstraat
  Wij gaan ook een vide zetten met zo'n raam.   onderhoud -> ramenwasser, is nu ook niet DE grote kost geluid -> Strategische schuif/pivot deur kan hier al veel aan oplossen. temperatuur -> Door een goede isolatie en vloerverwarming voelt de gehele ruimte even warm aan. Dit is echter geen verlies. ventilatie -> Vide zorgt voor een goede natuurlijk ventilatiestroom, mooi meegenomen voordeel   HET grote nadeel is echter zonnewering. ik vermoed dat dit raam op de zuidkant gericht is, dit wil dus zeggen dat je screens zal moeten plaatsen. Voor al die ramen gaat u dat snel 20k extra kosten. Je kan wel een deel oplossen door met een oversteek te werken. Wel een mooi voorontwerp trouwens
1f609.png
Zijn die houten lamellen een garagepoort? Indien ja, een "design"-garagepoort gaat ook vrij snel richting 10k.   edit: Een idee van onze offerte:
Aantallen en afmetingen :
Raamnr. Aantal Br. x H. Type Opmerking
-----------------------------------------------------------------------------
3 3 1500 x 1300 MS 100
5 1 3450 x 2700 MS 100
6 1 3450 x 1300 MS 100
7A 1 5450 x 5600 MS 150 Screen in 2 delen van 2725 breed, elk met
een motor
7B 1 2900 x 5600 MS 150
9 2 900 x 2500 MS 100
10 2 900 x 2600 MS 100
Eenheidsprijzen :
Raamnr. Eenheidsprijs
------------------------------------------------------------------------------
3 971,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.174,91 eur/st.
5 1.595,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.929,95 eur/st.
6 1.269,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.535,49 eur/st.
7A 5.150,00 eur/st. + 21 % BTW = 6.231,50 eur/st.
7B 2.735,00 eur/st. + 21 % BTW = 3.309,35 eur/st.
9 1.068,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.292,28 eur/st.
10 1.081,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.308,01 eur/st.
Totale prijs, geplaatst :
17.963,00 eur + 21 % BTW = 21.735,23 eur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij gaan ook een vide zetten met zo'n raam.   onderhoud -> ramenwasser, is nu ook niet DE grote kost geluid -> Strategische schuif/pivot deur kan hier al veel aan oplossen. temperatuur -> Door een goede isolatie en vloerverwarming voelt de gehele ruimte even warm aan. Dit is echter geen verlies. ventilatie -> Vide zorgt voor een goede natuurlijk ventilatiestroom, mooi meegenomen voordeel   HET grote nadeel is echter zonnewering. ik vermoed dat dit raam op de zuidkant gericht is, dit wil dus zeggen dat je screens zal moeten plaatsen. Voor al die ramen gaat u dat snel 20k extra kosten. Je kan wel een deel oplossen door met een oversteek te werken. Wel een mooi voorontwerp trouwens
1f609.png
Zijn die houten lamellen een garagepoort? Indien ja, een "design"-garagepoort gaat ook vrij snel richting 10k.   edit: Een idee van onze offerte:
Aantallen en afmetingen :
Raamnr. Aantal Br. x H. Type Opmerking
-----------------------------------------------------------------------------
3 3 1500 x 1300 MS 100
5 1 3450 x 2700 MS 100
6 1 3450 x 1300 MS 100
7A 1 5450 x 5600 MS 150 Screen in 2 delen van 2725 breed, elk met
een motor
7B 1 2900 x 5600 MS 150
9 2 900 x 2500 MS 100
10 2 900 x 2600 MS 100
Eenheidsprijzen :
Raamnr. Eenheidsprijs
------------------------------------------------------------------------------
3 971,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.174,91 eur/st.
5 1.595,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.929,95 eur/st.
6 1.269,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.535,49 eur/st.
7A 5.150,00 eur/st. + 21 % BTW = 6.231,50 eur/st.
7B 2.735,00 eur/st. + 21 % BTW = 3.309,35 eur/st.
9 1.068,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.292,28 eur/st.
10 1.081,00 eur/st. + 21 % BTW = 1.308,01 eur/st.
Totale prijs, geplaatst :
17.963,00 eur + 21 % BTW = 21.735,23 eur
Bedankt voor de info
1f609.png



Onze achtergevel is naar het oosten gericht. De zijgevel is naar het zuiden gericht. We hadden dus sowieso al gepland om overal screens te voorzien. Op zich is de meerkost van de grotere raampartij aan de vide dan ook geen drama voor ons. Ongeacht het feit of we de vide wel of niet nemen, de raampartij op het gelijkvloers blijft sowieso, omdat we het meeste uit onze tuin willen halen (op de achtergevel hebben we 15m diep en op de zijgevel tussen 4m en 22m).   De lamellen zijn idd de garagepoort. Hiervoor voorzien we ofwel http://www.l-door.be/nl/res-cre-8-ive-puma-line-stl-uw-sectionale-garagepoort-en-de-boven-en-rondomliggende-gevelbekleding-worden-voorzien-van-lamellen-van-renson (of soortgelijk)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de info
1f609.png



Onze achtergevel is naar het oosten gericht. De zijgevel is naar het zuiden gericht. We hadden dus sowieso al gepland om overal screens te voorzien. Op zich is de meerkost van de grotere raampartij aan de vide dan ook geen drama voor ons. Ongeacht het feit of we de vide wel of niet nemen, de raampartij op het gelijkvloers blijft sowieso, omdat we het meeste uit onze tuin willen halen (op de achtergevel hebben we 15m diep en op de zijgevel tussen 4m en 22m).   De lamellen zijn idd de garagepoort. Hiervoor voorzien we ofwel http://www.l-door.be/nl/res-cre-8-ive-puma-line-stl-uw-sectionale-garagepoort-en-de-boven-en-rondomliggende-gevelbekleding-worden-voorzien-van-lamellen-van-renson (of soortgelijk)
Die poort hadden wij ook in gedachten. Die kwam bij ons op zo'n 10000 euro dus. Soortgelijk kan je bij TSV poorten een kantelpoort laten maken die er zo uit ziet, dit komt iets goedkoper uit. Het viel me op dat jullie vide geen steunpunten heeft, heeft de architect daar iets over gezegd? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het technisch mogelijk is om het te krijgen zoals het nu getekend is. Ik verwacht op zijn minst 1 balk in het midden van de woning (ofwel 2 balken naast de ramen). Jullie hebben eigenlijk heel veel dezelfde ideeen als wij, dus extra vragen ivm leveranciers etc mag je altijd vragen :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
MIBA is de 3e "officiele" leverancier. Bij ons in de buurt staat er ook nog 1 die dit heeft laten doen door een ander bedrijf, maar ze zijn hier niet tevreden over (je ziet nogal duidelijk waar de poort zit). Wij zijn ook nog alle alternatieven aan het zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Sander en Christof; Bedankt voor de tips. Ik heb ze al meteen aan mijn lijstje toegevoegd van te bezoeken leveranciers
263a.png
  Voor de geïnteresseerden hier ook nog ff de grondplannen: [/URL]">http://   [/URL]">http://   Zoals jullie kunnen zien, komt de dedicated op zolder. Wat raden jullie aan om de warmte/kou tegen te gaan, wanneer ik een film wil kijken. Wil in de zomer niet in een sauna zitten en in de winter niet in een frigo. Sowieso is de afwerking van de zolder voor nadien, maar ik zou wel al rekening willen houden met een en ander. Zo worden internet en elektriciteit al meteen voorzien. De muren zullen ook al gemetst worden, zodanig dat er nadien niet meer geslijpt hoeft te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, de orientatie van de HT toch nog maar even bekijken ... totale breedte is 4,1m met 2 rijtjes zetels ? Dan gaan de voorste wel héél dicht op het scherm zitten... Ik zou de voorste rij zeteltjes vergeten en zorgen 1 rij waar je het geluid ten minste goed zal krijgen. Anders het scherm tegen de andere muur ? Is toch ook 4m10 breedte dus een scherm van 270cm / 300cm en dan heb je nog overschot voor 2 frontspeakers.     Wat de temperatuur betreft :   > Heb je op zolder ventilatie-systeem draaien ? > WINTER : isoleren,isoleren,isoleren .... had ik gezegd dat je goed moet isoleren ? Voorzie isolatie met goede buffer-eigenschappen (vb isofloc) om de warmte doorslag te vertragen. > ZOMER : Nadeel van goed isoleren is helaas dat de warmte ook goed binnen blijft. Ofwel moet je dit proberen weg te ventileren indien je daar vb Systeem-D ventilatie hebt. Anders moet je echt ACTIEF gaan koelen met AIRCO als je in volle zomer daar bij 20°C wil zitten (en de temperatuur zo houden) ! Denk eraan versterker(s), projector produceren behoooorlijk wat warmte, zeker na 60-90 minuuten draaien!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, de orientatie van de HT toch nog maar even bekijken ... totale breedte is 4,1m met 2 rijtjes zetels ? Dan gaan de voorste wel héél dicht op het scherm zitten... Ik zou de voorste rij zeteltjes vergeten en zorgen 1 rij waar je het geluid ten minste goed zal krijgen. Anders het scherm tegen de andere muur ? Is toch ook 4m10 breedte dus een scherm van 270cm / 300cm en dan heb je nog overschot voor 2 frontspeakers.     Wat de temperatuur betreft :   > Heb je op zolder ventilatie-systeem draaien ? > WINTER : isoleren,isoleren,isoleren .... had ik gezegd dat je goed moet isoleren ? Voorzie isolatie met goede buffer-eigenschappen (vb isofloc) om de warmte doorslag te vertragen. > ZOMER : Nadeel van goed isoleren is helaas dat de warmte ook goed binnen blijft. Ofwel moet je dit proberen weg te ventileren indien je daar vb Systeem-D ventilatie hebt. Anders moet je echt ACTIEF gaan koelen met AIRCO als je in volle zomer daar bij 20°C wil zitten (en de temperatuur zo houden) ! Denk eraan versterker(s), projector produceren behoooorlijk wat warmte, zeker na 60-90 minuuten draaien!
De 2 rijen zetels is de architect die dit zo getekend heeft. In werkelijkheid komt er echter enkel een 4 zit, waardoor de kijkafstand dus geen probleem mag zijn. In ons appartement zit ik op 3.80m en dat is ook te doen. Het scherm zou ik liefst plaatsen hoe het nu op het plan voorzien is. De andere zijde is natuurlijk ook perfect mogelijk. Uiteraard komt er ook maar 1 deur aan de dedicated ipv de 2 deuren die er nu getekend staan.


Links en rechts in de dedicated komen dan allicht ingemaakte kasten voor de dvd's, merchandise en flipperkast te plaatsen. Mocht er daar echter geen/onvoldoende plaats voor zijn, is er nog ruimte in de hobby ruimte.


Zoals gezegd, is het momenteel slechts een voorontwerp om te zien of indeling enzo ons aanstaan. Over technieken is er nog niet echt gesproken. Mijn eerste gedacht was ook om goed te isoleren en een airco te voorzien. Airco zou eventueel ook kunnen dienen om te koelen en te verwarmen. De Velux ramen zouden we laten voorzien van zonnewering aan de buitenzijde om de warmte toch een beetje buiten te houden. Qua ventitalie had ik ook al rekening gehouden met Systeem D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 2 rijen zetels is de architect die dit zo getekend heeft. In werkelijkheid komt er echter enkel een 4 zit, waardoor de kijkafstand dus geen probleem mag zijn. In ons appartement zit ik op 3.80m en dat is ook te doen.


Zoals gezegd, is het momenteel slechts een voorontwerp om te zien of indeling enzo ons aanstaan. Over technieken is er nog niet echt gesproken. Mijn eerste gedacht was ook om goed te isoleren en een airco te voorzien. Airco zou eventueel ook kunnen dienen om te koelen en te verwarmen. De Velux ramen zouden we laten voorzien van zonnewering aan de buitenzijde om de warmte toch een beetje buiten te houden. Qua ventitalie had ik ook al rekening gehouden met Systeem D.   Wat is eigenlijk het verschil tussen C en D? Bij C komt de lucht zelf binnen en gaat hij mechanisch buiten. Bij D is zowel binnen als buitengaande lucht mechanisch geregeld. Klopt dit?
Klopt, C heeft roosters boven raam (lastig als je niet kan slapen met geluid), D heeft enkel van die gaten in het plafond. Voor EPB zal je nu waarschijnlijk toch al D moeten gebruiken. Systeem D heeft namelijk een warmtewisselaar (uitgaande lucht warmt ingaande lucht op). Airco (officieel lucht/lucht warmtepomp) is waarschijnlijk de beste oplossing voor je verdieping en zolder. Indeling (van het huis, niet HT) lijkt me in orde, ik zou persoonlijk enkel een echte bureauruimte missen. Maar dit los je deels wel op door de bureau bovenaan de vide. Ik kan de juiste afmetingen niet aflezen, maar lijkt alsof je verhouding nuttige ruimte/gebruikte ruimte best hoog ligt :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D = mechanisch met warmte-recuperatie. De binnengetrokken lucht gaat over een warmtewisselaar met de lucht die naar buiten gaan om daar wat energie te recupereren. En uiteraard aanvoer/afvoer zijn "geforceerd" dus geen natuurlijke ventilatie. In de zomer zal dat eerder in 'bypass" staan want de binnengetrokken lucht zou wel eens warmer kunnen zijn.     Ne "C" is inderdaad natuurlijk aanvoer / geforceerde afvoer.     Onze LEW is van van voor de verschillende ventilatie-regeltjes en wij hebben dus geen C of D systeem, gewoon een "A" dus raamke open zetten
1f609.png
    3.8m is een mooie kijkafstand op zich, maar dat wil inderdaad zeggen 1 rijtje stoelen quasi achteraan helemaal tegen de muur. Dat zal naar geluid helaas niet zo'n super plek zijn....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, C heeft roosters boven raam (lastig als je niet kan slapen met geluid), D heeft enkel van die gaten in het plafond. Voor EPB zal je nu waarschijnlijk toch al D moeten gebruiken. Systeem D heeft namelijk een warmtewisselaar (uitgaande lucht warmt ingaande lucht op). Airco (officieel lucht/lucht warmtepomp) is waarschijnlijk de beste oplossing voor je verdieping en zolder. Indeling (van het huis, niet HT) lijkt me in orde, ik zou persoonlijk enkel een echte bureauruimte missen. Maar dit los je deels wel op door de bureau bovenaan de vide. Ik kan de juiste afmetingen niet aflezen, maar lijkt alsof je verhouding nuttige ruimte/gebruikte ruimte best hoog ligt :).
Een bureauruimte is niet echt een gemis. Oorspronkelijk hadden we graag in de living in de kastenwand een ingemaakt bureau voorzien maar hiervoor was niet voldoende ruimte. De home office is wat dat betreft een goede oplossing voor ons. Zeker met de vide en de ramen heb je dan nog een mooi zicht op de tuin. De hobbyruimte op zolder kan eventueel nog als bureauruimte dienen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D = mechanisch met warmte-recuperatie. De binnengetrokken lucht gaat over een warmtewisselaar met de lucht die naar buiten gaan om daar wat energie te recupereren. En uiteraard aanvoer/afvoer zijn "geforceerd" dus geen natuurlijke ventilatie. In de zomer zal dat eerder in 'bypass" staan want de binnengetrokken lucht zou wel eens warmer kunnen zijn.     Ne "C" is inderdaad natuurlijk aanvoer / geforceerde afvoer.     Onze LEW is van van voor de verschillende ventilatie-regeltjes en wij hebben dus geen C of D systeem, gewoon een "A" dus raamke open zetten
1f609.png
    3.8m is een mooie kijkafstand op zich, maar dat wil inderdaad zeggen 1 rijtje stoelen quasi achteraan helemaal tegen de muur. Dat zal naar geluid helaas niet zo'n super plek zijn....
Hmm... Hoe gaan we dat oplossen... Als de rug van de zetel op 3.8m van het scherm staat. Dan heb ik nog 30cm over tov de muur achter de zetel. Zou dit niet voldoende zijn om dan de speakers naar binnen te draaien? Achteraan had ik gedacht om statieven te gebruiken. Dat zou, denk ik, nog net moeten lukken. Misschien niet 100% optimaal maar toch nog redelijk te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tip: laat de architect geen vaste trap naar de zolder tekenen, dan moet je meer KI betalen
1f609.png
Ook die benamingen, maak er op de zolder overal berging van. Ga je geen deur naar de garage maken? Het is misschien niet zo mooi in die lange gang, maar wel heel handig, zeker als het regent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Bovenaan