• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Mooi
263a.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Keukenblok in een U vorm vandaar, dus wel open aan de kant waar je de foto genomen hebt ? Maar niet zo open als je vorige
263a.png

Even open eigenlijk. Idd open waar ik sta om foto te trekken. Wacht ..

Achter me de haardwand...

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    764 KB · Weergaven: 46
Hahaha, ik dacht op de kleine foto "zo'n donker plafond". Blijkt de foto ondersteboven te staan. Ziet er goed uit!

Bestek van ramen gemaakt. Toch deprimerend hoeveel die dingen kosten... Is tot nu toe de grootste misser van architect qua inschatting.

Skank zei:
Wacht tot je aan de afwerking begint :p
Inderdaad, daar ben ik ook van verschoten. Dit is nog eens de prijs van de rugbouw (winddicht).

Voor de ramen, ik ben begonnen met offertes van +/-26.000 euro en uiteindelijk ben ik geëindigd op 14.000 euro (voor hetzelfde materiaal). Dus er zijn, net als alles in de bouw, serieuze winstmarges op.

@sandervdw: ik welke regio ben je aan het bouwen?

Heist-op-den-Berg. Zitten inderdaad serieuze winstmarges op (deze is al een paar 10k goeikoper dan dezelfde ramen ergens anders). We hebben veel en hoge ramen, en zonnewering (duur) maar zitten dus rond 40k excl btw. Zoals overal in de bouw geldt ook hier: Vanaf dat je iets neemt dat niet standaard is, betaal je 10x zoveel. We gaan dus in totaal 60k kwijt zijn voor garagepoort, ramen, deuren en een stuk gevelbekleding. Toch pijnlijk...

Nu is onze afwerking veel zelfbouw, dus ik hoop dat dat relatief meevalt. Sanitair en vloer zijn nog een serieuze hap, maar de keuken is redelijk goedkoop (15k incl toestellen voor maatwerk). Heb nog wel schrik voor schakelaars enzo, die dingen kosten een arm en een been.

60K is inderdaad veel geld. Sommige architecten tekenen graag speciale dingen en daar betaal je inderdaad voor.

15 k voor een keuken op maat incl toestellen en btw? Lijkt me zeer onrealistisch

Schoonvader is de schrijnwerker, dus we moeten enkel het hout en de toestellen betalen. Ook alle beklede wanden en ingebouwde kasten zijn enkel materiaalkosten...

Anders zou het waarschijnlijk ongeveer het dubbel zijn.

Dus zo'n 8k voor je materiaal aan je keuken? mmm

Klopt, hout is helemaal niet zo extreem duur, van die 8k gaat nog zo'n 2-3k naar tablet. Een inbouwkast van 4m breed en 2,5m hoog kost bvb ongeveer 1000 euro aan materiaal. Door de vele uren wordt dit snel duur (en die uren zitten er wel effectief in) waardoor de totale prijs zoveel duurder uitkomt. Dus het is niet zo dat een schrijnwerker zijn klanten afzet
1f609.png

Iedere aannemer zet klanten af :p Immense winstmarges, geloof me

Daar geef ik u wel gelijk in
1f61b.png
Maar als ik vergelijk wat zijn bijverdienste opbrengt tov wat zijn hoofdwerkgever vraagt, is er toch een serieus verschil. Zag je ook bij onze architect, hij werkt vaak als onderaanneming en dan betalen mensen ongeveer het dubbel voor dezelfde architect. Ik heb ondertussen wel bijgeleerd dat je "best" zoveel mogelijk zelf doet, en indien onmogelijk rechstreeks naar de persoon die het uitvoert te gaan. Elke tussenpersoon kost belachelijk veel geld.

Maar, uiteindelijk is bouwen extreem duur, en ik ben niet 100% zeker of ik er opnieuw aan zou beginnen. Misschien liever iets kleiner afgewerkt kopen dan...

Kan je schoonvader dan geen ramen in hout maken? Of gaat dat niet met de zonwering?

Back
Bovenaan