• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Skank zei:
Hoever sta jij sam?
Wachten... Bouwaanvraag is goedgekeurd en onze wachttijd is ook verlopen. In principe, zouden we dus mogen starten sinds vorige week. Onze aannemer kan echter pas eind november beginnen.

Klote, maar liever een goede aannemer en wat langer wachten dan een aannemer die snel kan beginnen en maar half werk aflevert.

We hadden nog een andere aannemer die ook in aanmerking kwam, maar die had dan weer inhoudingsplicht bij de RSZ. Die kon dan wel 2 maanden eerder beginnen, maar dat risico wou ik niet nemen. En de andere aannemers die we aangeschreven hadden waren 15000€ duurder. Ja dan wacht ik ook wel nog wat.

Zou liever vandaag dan ergens in 2016 verhuizen ma bon, een mens moet alles afwegen...

Laatst bewerkt door een moderator:
sam zei:
Klote, maar liever een goede aannemer en wat langer wachten dan een aannemer die snel kan beginnen en maar half werk aflevert.
Liever inderdaad een goede aannemer onder de arm, dan een pak miserie te moeten doorstaan
263a.png

sam zei:
Ik moet bekennen dat ik iets anders in gedachten had, rekening houdende met de moderne look van jullie woning. Momenteel doet het mij meer aan iets landelijk denken dan aan iets strak modern. Maar goed, eens de rest af is zal het geheel wel kloppen en dat is wat telt
1f609.png
We zijn bewust niet voor donkere ramen gegaan omdat we dit wat te "contrastrerend" vinden. Je ziet dit wel heel vaak bij crepi (bvb
lg-anjavissers-woningdb-project-3.jpg
)

Bij ons is het eerder deze kleurencombinatie:
becker-vermeulen_voorz-resize.jpg

Wat een legoblok die onderste, goed elk zn stijl lol

@sandervdw De eerste van 2 foto's vind ik geslaagd. Bij de 2e foto vind ik die poort totaal niet passen bij de woning.

Ik vind de 2e poort ook niet mooi, maar de kleur wel... Mooier voorbeeld met dezelfde kleur:
lg-anjavissers-woningv-overpelt-project-3.jpg

Zo.. De haag staat er en de electriciteit is voorzien in de tuin. Deze week start de uitgraving van de vijver en de bouw ervan. Vervolgens zal de ganse tuin vlak getrokken worden, het padouken terras geplaatst worden, grasmatten gelegd worden en de planten en bomen geleverd worden. Ondertussen ook in overleg voor een complete alarminstallatie, offerte gekregen, moeten eigenlijk enkel nog akkoord geven.

Skank zei:
Ondertussen ook in overleg voor een complete alarminstallatie, offerte gekregen, moeten eigenlijk enkel nog akkoord geven.
Is dat voor de bouw bekeken waar de sensoren moeten komen etc ? Raamcontacten etc ? Met draad of draadloos ? Want ik veronderstel dat je nu geen kabels meer gaat trekken etc... Heb je inbraakvertragende beglazing gestoken ?

Uiteraard
263a.png
alles zit klaar. Bedraad. Nu mocht het zo niet zijn kon het nog draadloos ook he. Je kan er zo ver in gaan als je wil.

In mijn HT komen er nieuwe wanden en een nieuw (verlaagd) plafond met dubbele gyproc platen (halve box-in-box, voornamelijk naar de buren toe). Ondertussen heb ik een eerste offerte ontvangen voor het bouwmateriaal, maar ik besef ineens dat ik rekening heb gehouden dat het plafond zelf genoeg ophangers en stuts heeft om z'n gewicht te dragen, en ik ben ervan uitgegaan dat de bestaande houten balken dit probleemloos dragen.

Maar nu dat ik naar het effectieve gewicht kijk aan materiaal dat er zou geleverd worden, begin ik toch te twijfelen. Door de dubbele beplating weegt het plafond zelf 26kg/m² zonder isolatie. Gewicht van de isolatie etc komt er natuurlijk ook nog bij. Dat komt neer op iets van 400kg voor het ganse plafond. De vloer erboven is simpel en licht, vezelplaat met tapis-pleine. De kamer is ~14m², 3.4*4 (+ 0.9*0.6 nis waar deur zit).

De houten balken zijn er van 150x60 mm, hebben een hoh van 42 a 45 cm (is niet 100% regelmatig) en overspannen 3.4m.

Iemand hier een idee? Maak ik me plots zorgen om niets? Als het te zwaar blijkt te zijn, dan zal ik het plafond in enkele beplating moeten uitvoeren. Zou jammer zijn, heb oa al een hoop Green Glue gekocht voor tussen de platen te spuiten, maarja, liever dat dan de vrees dat de boel naar beneden komt.

Philip zei:
In mijn HT komen er nieuwe wanden en een nieuw (verlaagd) plafond met dubbele gyproc platen (halve box-in-box, voornamelijk naar de buren toe). Ondertussen heb ik een eerste offerte ontvangen voor het bouwmateriaal, maar ik besef ineens dat ik rekening heb gehouden dat het plafond zelf genoeg ophangers en stuts heeft om z'n gewicht te dragen, en ik ben ervan uitgegaan dat de bestaande houten balken dit probleemloos dragen.

Maar nu dat ik naar het effectieve gewicht kijk aan materiaal dat er zou geleverd worden, begin ik toch te twijfelen. Door de dubbele beplating weegt het plafond zelf 26kg/m² zonder isolatie. Gewicht van de isolatie etc komt er natuurlijk ook nog bij. Dat komt neer op iets van 400kg voor het ganse plafond. De vloer erboven is simpel en licht, vezelplaat met tapis-pleine. De kamer is ~14m², 3.4*4 (+ 0.9*0.6 nis waar deur zit).

De houten balken zijn er van 150x60 mm, hebben een hoh van 42 a 45 cm (is niet 100% regelmatig) en overspannen 3.4m.

Iemand hier een idee? Maak ik me plots zorgen om niets? Als het te zwaar blijkt te zijn, dan zal ik het plafond in enkele beplating moeten uitvoeren. Zou jammer zijn, heb oa al een hoop Green Glue gekocht voor tussen de platen te spuiten, maarja, liever dat dan de vrees dat de boel naar beneden komt.
Ik denk dat uw balken niet het probleem gaat zijn. maar eerder uw overspanning. Als je nog extra balkjes tussen jouw balken plaats, zal het volgens mij wel lukken.

extra tip: http://vlavem.com/liquidatie-grote-partij-div/9208/nl

sandervdw zei:
Ik denk dat uw balken niet het probleem gaat zijn. maar eerder uw overspanning. Als je nog extra balkjes tussen jouw balken plaats, zal het volgens mij wel lukken. extra tip: http://vlavem.com/liquidatie-grote-partij-div/9208/nl
Wat bedoel je met extra balkjes? Gewoon dwars geschroefd tegen de huidige balken?

Eigenlijk zoals het origineel was dus. Ik heb die dwarse balkjes ondertussen wel verwijderd.

Maar gaat dat wel helpen voor m'n nieuw plafond, een opgehangen PlaGyp D plafond, dubbel raster (PlaGyp dB D dB/2x12,5 A). FF wat details

De waarden voor a x d en g die ik ging gebruiken zijn: a: 800 mm d: ~450 mm (hoh van huidige balken) g: 500 mm

Bijlagen

• Screenshot 2015-05-06 09.45.43.jpg
    Screenshot 2015-05-06 09.45.43.jpg
    113,5 KB · Weergaven: 115
  • Screenshot 2015-05-06 09.46.27.jpg
    Screenshot 2015-05-06 09.46.27.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 108
Als je bezig met een halve box in box, zou je dan niet beter een hele pakken? Het enige wat je nog nodig hebt is een ontkoppelde vloer. Dit kan je perfect het OSB doen denk ik. Want contact geluid is echt een bitch :p Of wordt de kostprijs dan echt veel hoger?

broodro0ster zei:
Als je bezig met een halve box in box, zou je dan niet beter een hele pakken? Het enige wat je nog nodig hebt is een ontkoppelde vloer. Dit kan je perfect het OSB doen denk ik. Want contact geluid is echt een bitch
1f61b.png
Of wordt de kostprijs dan echt veel hoger?
Vooral de kant naar de buren (en de flanken naar die zijde) worden aangepakt, daar zit een slaapkamer bij hun. Bij overleg zeiden ze dat het geluid hun niet stoorde, maar uiteindelijk toch besloten om ermee door te gaan. Zo komen er achteraf (hopelijk) geen problemen als ze zich bedenken.

De reden dat ik niet meer doe is voornamelijk door het plaatsverlies. Vloer kan eventueel nog na komen indien nodig, maar vrees niet echt voor contactgeluid. Nu allemaal goed en wel de soundproofing, maar binnenshuis is de huidige deur sowieso een zeer zwakke schakel (die later dan misschien ook vervangen wordt).

Philip zei:
Vooral de kant naar de buren (en de flanken naar die zijde) worden aangepakt, daar zit een slaapkamer bij hun. Bij overleg zeiden ze dat het geluid hun niet stoorde, maar uiteindelijk toch besloten om ermee door te gaan. Zo komen er achteraf (hopelijk) geen problemen als ze zich bedenken. De reden dat ik niet meer doe is voornamelijk door het plaatsverlies. Vloer kan eventueel nog na komen indien nodig, maar vrees niet echt voor contactgeluid. Nu allemaal goed en wel de soundproofing, maar binnenshuis is de huidige deur sowieso een zeer zwakke schakel (die later dan misschien ook vervangen wordt).
Ik bedoelde inderdaad zoals op jouw foto. Je kan eventueel ook je platen in de andere richting hangen waardoor ze meer bevestigingspunten hebben. Wel even nakijken of er pluggen blijven steken in die balken, je kan namelijk niet altijd uiterlijk zien of die rot zijn of niet...

Qua contactgeluid kan je vrij makkelijk testen. Neem een bezemsteel en sla daarmee op de vloer. Ge het huis rond en hoor waar je dit allemaal kan horen...

Bestelling geplaatst! Zou normaal geen probleem mogen zijn qua gewicht. Thanks voor de input!

Contactgeluid is er momenteel wel degelijk hoor. Zeker nu dat het oude plafond afgebroken is, kan je alles vanuit de slaapkamer erboven perfect horen. De vloer daar is immers maar vezelplaat + redelijk dunne tapis-plein. Maar dit zou dus sterk gereduceerd moeten worden door het nieuwe plafond, dat met speciale afhangers ontkoppeld wordt van de houten balken en bovenvloer. Contactgeluid vanuit de HT naar andere delen in het huis hou ik (nog) geen rekening mee (dat is een betonnen vloer waar een dikke tapis-plein op zal komen). Moest het later toch voor een probleem zorgen dan kan ik alsnog voor een ontkoppelde vloer gaan zoals @broodro0ster voorstelt.

Ja lap, buitenbezetter komt vandaag af dat we 40 pakken isolatie tijdens bouwverlof in de kelder moeten stockeren. Nu gaan we tijdens het bouwverlof ook de vloer isoleren en hebben we dus geen plek om die isolatie te stockeren...

Back
Bovenaan