• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
In de gewone DM zit ook wifi ingebouwd. In de Pro niet.
Dat kan misschien ook doorslaggevend zijn voor jouw keuze?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Nee. Dat zou niet de belangrijkste reden zijn. Integendeel zelfs... Want die heeft nog geen wifi6. Omwille van locatie in uithoek van huis zal ik allicht nog een AP moeten bijplaatsen...

Je kan die wel regelmatig 2de hands vinden omdat er vele voor de pro gaan als upgrade 😊
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Er zitten zelfs twee fans in de UDM Pro Sphinx. Zonder HD is deze best stil te noemen volgens ik vernomen heb. Maar met HD gaat ook die tweede fan, welke voor de HD bedoeld is, ook aan de slag en wordt het een stuk luider. Dus zeker geen ideaal apparaat voor de woonruimte.

Ga het hier zelf dit weekend wel merken, zal eerst beginnen zonder HD en daarna één toevoegen voor Protect en ‘k laat dan wel even weten hoe luid het wordt.

Mijn UDM Pro komt ook in de woonkamer in een hoek, maar kan de UDM Pro gelukkig wel wegwerken in een kast waar verder niets in zit.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Jij gaat het idd snel merken 😉

De pro kan ik enkel op de grond onder een kast leggen. Alternatief is op de kast maar dat zal thuis niet in goeie aarde vallen vrees ik. In de kast lukt helaas niet, zoals de optie die jij hebt. Dat zal er wel voor zorgen dat er minder problemen met te veel lawaai zijn.

Waar ik ook aan dacht was tegen de muur te vijzen. Via de rack mounts plat tegen de muur via een haakje. Maar is een beetje een orthodoxe methode...

Maar volgens mij is de gewone UDM dus voldoende voor mij...
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dan zou ik inderdaad in jou geval ook voor het tonnetje gaan, heeft ook een meer aaibaar uiterlijk wat het altijd goed doet voor de WAF factor 😁
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zo eerste deel van opzetten van de UDM Pro is achter de rug. Eerst de USG-3P en Cloud Key Gen 1 eruit, en ook de US-8-150W switch want die krijgt een andere plaats en dan de UDM Pro in de plaats. Dat nam het meeste tijd in beslag eigenlijk.

Dan WAN kabel en LAN kabel iMac in de UDM Pro en opzetten maar, standaard op 192.168.1.1 en na het surfen naar dit adres, was het echt maar vijf minuten om de UDM Pro op te zetten, dat was vroeger bij eerdere firmware versies echt wel iets anders en leverde vaak problemen op. Tegenwoordig kan een kind de was doen :)

Mijn UDM Pro stond op versie 1.6.8 en zal nu bijgewerkt worden naar 1.8.6

Momenteel, zonder IDS/IPS en DPI aan is deze echt fluisterstil. Straks eens zien hoe dit wordt met deze zaken ingesteld en ook later met een HDD voor UniFi Protect.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ah! Dat is 2x goed nieuws om te horen... Fluisterstil en configuratie is gemakkelijker geworden.

Vertikale mount is blijkbaar geen probleem. Dus het blijft wel een optie voor mij. Heb jij ook een Telenet digicorder waardoor je met een vlan gaat moeten werken of heb je al de nieuwste tv box van Telenet mss...
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Heb een digicorder, en hangt eigenlijk reeds een tijd op een domme switch aan mijn modem waarop dan de Digicorder en UDM Pro zitten.

Maar ga het wel eens opzetten met VLAN volgens de gids die ik hier eerder geplaatst heb. Voor zolang het nog gaat duren, want het plan is om bij Telenet alleen Internet af te nemen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Waarom plaats jij tussen je modem en udm pro een switch?
Lijkt me totaal overbodig
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Om te kunnen genieten van de volledige interactiviteit van de Digicorder.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Om te kunnen genieten van de volledige interactiviteit van de Digicorder.

Daarvoor moet je echt geen switch tussen steken
Ik heb het bij mn vriend gedaan en werkt perfect en is volledig interactief
modem > unifi switch en daarop de digicorder en al de rest
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Maar dan heb je van een vlan opzet gedaan? Zoals de handleiding Stiibun Stiibun heeft gepost.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Klopt, gewoon ander vlan, echt moeilijk is dat niet hoor sphinkx
Echt niet
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Moet 'k dus nog doen.

En wat ik ook mag doen is wat ethernet kabels bijbestellen, vooraleer alles op zijn definitieve plaats kan gezet worden. Nu ligt het er wat rommelig bij :D

Wel gedaan. Schijf in de UDM Pro en die wordt inderdaad wat luider maar echt niet luider dan mijn unRAID server. Ga eens net voor ik de deurbel installeer en dus de stroom eraf haal eens proberen te meten, maar zal wellicht niet representatief zijn want decibel apps op smartphones zijn natuurlijk niet gekalibreerd. Ik ben wel blij verrast dat het geluid wel meevalt. Wel nog niet IDS/IPS aangezet.

Dan ook twee camera's geïnstalleerd en dat ging verbazingwekkend goed, behalve even wat geklooi met de Protect app op de telefoon. Want die zag eerst mijn UDM Pro niet, heb daar Remote Access terug voor moeten inschakelen en dat zal wel zo blijven. Tja anders krijg ik geen alerts op mijn telefoon als ik niet thuis ben :)

Firewall regels zijn ook allemaal ingesteld. Enige apparaat wat weer lastig doet, is de Logitech Harmony Hub plots wil die niet meer weten om in het netwerk te verschijnen ... beetje typisch Logitech (haat-liefde verhouding hier met dat merk).

Al bij al dik tevreden met de UDM Pro tot nu toe. Er zitten wel nog bugs in, bv. geflikker als je switch ports bekijkt, en kolommen in camera lijst die verdwijnen als een camera een firmware update doet.

Wel niet bijgewerkt naar versie 1.9.0 van de UDM firmware, want deze schijnt behoorlijk rampzalig te zijn ... QA van Ubiquiti heeft daar een serieuze steek laten vallen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx and Skank

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Vooral goed nieuws, dat hoor ik graag...

Ik heb al een wishlist aangemaakt van wat ik willen kopen. Daarbij is mijn grootste twijfel of ik voor de DM of de DMP zou gaan. Moet ook 2 switchen hebben. Beste de 8 poort lite met 60 poe. De andere 8 poort wordt blijkbaar redelijk wam...

Dan afhankelijk of ik de DM of DMP neem al dan niet nog een AP.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
150W 8 poorts wordt inderdaad warm. Heb deze hier staan, en staat gelukkig in zijn blootje :) helemaal vrijstaand dus en toch meet deze momenteel 57°.

Die Lite's zijn nieuwer en zou ik aanraden boven de oude 8 poorts (non-POE, 60W of 150W). Kost ook nog wat minder dan de 150W die 8 poorts Lite switch. Vermoed dat je dus voor deze gaat?

Nog eens geluisterd naar de UDM Pro 'fully loaded', dus netwerk en protect (met drie camera's) en IDS/IPS op het hoogste niveau gezet, en is toch wat luider dan mijn unRAID server, maar die laatste is echt wel behoorlijk stil te noemen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Die Lite's zijn nieuwer en zou ik aanraden boven de oude 8 poorts (non-POE, 60W of 150W). Kost ook nog wat minder dan de 150W die 8 poorts Lite switch. Vermoed dat je dus voor deze gaat?

Nog eens geluisterd naar de UDM Pro 'fully loaded', dus netwerk en protect (met drie camera's) en IDS/IPS op het hoogste niveau gezet, en is toch wat luider dan mijn unRAID server, maar die laatste is echt wel behoorlijk stil te noemen.

Lite is idd nieuw en klopt, ik zou voor die gaan. Twijfel wel of ik er 2 nodig heb met POE. Want heb enkel een RB Pi waarvoor ik dit kan gebruiken. Eventueel ook een AP. Maar moet mij daar nog eens in verdiepen om te weten of de 60W sterk genoeg is.

Wordt je DMP warm trouwens?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
60W is meer dan genoeg, ik heb de oude 8 poorts 60W en ik heb er een Cloudkey Gen2+, AP en een Flex mini 4 poorts switch aanhangen. Deze wordt zonder PoE toestellen ook redelijk warm, al die oude switchen vind ik.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
60W is zat genoeg voor PoE. Je RB Pi heeft dus een PoE-hat geïnstalleerd?

Ga trouwens wel de UDM Pro hier wel in de kast zetten, want toch iets te luid naar mijn gedacht los op de kast. De UDM is wel koeler dan de US-8-150W switch.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Mijn Pi heeft idd een PoE hat geïnstalleerd :)

Hmm. Dus iets teveel lawaai. Maar dat komt dan allicht door de HD dat er in zit waardoor de 2 fans draaien?