Ik zit in de dezelfde situatie. Maar niet alle kabels zijn in gebruik, dus ik heb me goedkoop (140euro) een 16 poort lite switch gekocht. Die heeft genoeg vermogen voor mijn 3 AP's.Ik begin langzaam aan te denken aan mijn netwerk apparatuur voor de nieuwbouw.
Als ik alles optel heb ik ongeveer 15tal netwerk kabels die toekomen op mijn centraal punt. Deels daarvan ga ik zeker PoE nodig hebben voor AP’s, deurbel en mss wel een mini switch.
Om het eenvoudig te maken had ik gedacht aan een dream wall. Daarmee heb ik voldoende aansluitingen en moet ik ook maar 1 apparaat daar zetten ipv 2 of meer. In totale kostprijs zal bv een dream machine + 24 poort switch al bijna evenveel kosten… Goed idee?
Ik heb een kabel naar de deurbel, maar de meeste bellen zijn met wifi. Ik heb een kabel naar mijn omvormer, maar die hangt nu al een jaar probleemloos op Wifi dus ik laat het zo. Naar mijn TV lopen ook 2 kabels, maar mijn TV is 100mbps op kabel en sneller op wifi. Dus TV zit ook op de wifi en nog geen problemen mee gehad. ShieldTV is wel 1000mbps met kabel, dus die zit in.
Ik denk dat ik mijn 16 poort switch en een Dream router (voorlopig nog USG) wel ffkes voor kan. Dat komt me een stuk goedkoper uit dan die Dreamwall en als er iets kapot gaat, is het ook minder kostelijk om dat te vervangen dan een hele Dreamwall.