• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
ik ken dat gevoel, wil zelf ook veel
die lites zijn prima

waarom in een docker op je laptop ipv gewoon te installeren op je laptop?
overzetten is geen probleem, heb ik ook net gedaan
Goh, omdat ik dan maar gewoon de mapjes moet kopiereën en de docker opstarten. En dan heb je dat gedoe met Java niet.
Naar het schijnt komt morgen de Synology DS1019+ uit :eek:
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Kheb een goede deal gezien voor de AP lites. Het zijn refurbished modellen zonder originele doos en handleiding, maar wel met 2 jaar garantie.
Kost 50euro stuk en misschien kan ik ze wel zonder BTW aankopen ;-) Dan ben ik er nog vrij goedkoop vanaf. Een refurbished USG hebben ze ook voor 70euro, maar dat gaat me weinig voordelen opleveren zonder de managed switches.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Zou ik dan ook aankopen die usg
die switch zal toch volgen , geloof me
ubiquiti spul is zelfs verslavend :p
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Zou ik dan ook aankopen die usg
die switch zal toch volgen , geloof me
ubiquiti spul is zelfs verslavend :p
Hoe kan dat nu verslavend zijn? :D
Ik wil dat 1x instellen en niet meer aankomen. Dat moet gewoon goed werken, haha.

Ik denk dat ik voorlopig de USG nog ga laten voor wat het is. Opt gemak eens verder naar zien de USG vs Edge router want beiden hebben andere plus en minpunten.
Zolang ik geen managed switches heb, heb ik er toch weinig baat bij. Mijn Asus router doet perfect VPN en de andere basis taken. Als ik wil beginnen met VLANs moet ik 3 managed switches kopen en dat komt op 330euro ofzo + dan nog de router.

Denk dat ik liever eerst mijn Synology upgrade door een DS918+ of DS1019+. Dan kan mijn DS412+ en Mac mini de deur uit en kan ik alles op 1 device regelen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Zonet 2 AP lite's besteld en een 8 poort switch met POE. De poortjes van mijn Asus router zaten allemaal vol en kan vrij maken, dus ik moest nog een extra switch'ke hebben. Ik kan zo alvast eens een testje doen met m'n digibox.

Ik denk dat ik als ik poort 1-5 aan VLAN 10 toe ken en poort 7-8 (untagged) aan VLAN 20, dat ik mijn digibox en telenet router kan inpluggen poort 7-8 en de overige poorten gebruiken voor mijn eigen router en netwerk. Als dat werkt, moet ik nog zo'n switch in m'n TV kast zetten en is m'n digibox interactief.
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Kwam daarnet thuis en er stond een pakje op me te wachten. Ik had niet verwacht dat het vandaag al geleverd zou worden.
Ondertussen is alles al up and running. Best wel snel en makkelijk om te installeren. Finetuning is misschien wel nog nodig, maar dat zal ik de komende dagen wel ondervinden.

De controller heb ik voorlopig gewoon op m'n Mac mini gezet i.p.v. in een Docker. Blijkbaar kan je makkelijk de config verhuizen naar een andere computer indien nodig.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ben vooral benieuwd of je de Telenet digicorder interactief gaat krijgen zoals je beschreven hebt :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ben vooral benieuwd of je de Telenet digicorder interactief gaat krijgen zoals je beschreven hebt :)
Ik ook. Begin te twijfelen als dat wel gaat lukken. Ik wacht nog op een rol UTP kabel zodat ik nog wat kabels bijmaken, want zit nu zonder. Met een beetje chance kan ik het dit weekend wel eens testen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ben vooral benieuwd of je de Telenet digicorder interactief gaat krijgen zoals je beschreven hebt :)
Ik heb nog 1 UTP kabel gevonden, maar geen 2e. Ik heb alvast voort 7 & 8 eens op untagged VLAN 20 gezet en als ik mijn laptop daar op aansluit, krijgt die geen IP address. Als ik een van de andere poorten pak, wel. Dus dat is alvast een goed teken.

Enige wat ik al gemerkt heb is dat die switch best wel warm wordt en hij ligt in een gesloten kast. Zal eens moeten zien om misschien een PC fanneke in m'n kast te monteren.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
Ik ben ook benieuwd. Imo moet uw vlan 20 in bridged mode staan, er mag dus geen routing gebeuren op de switch voor vlan 20. Zodoende krijgt Uw digicorder een internet op adres.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Welke switch is dat precies, mijn UniFi 8 poort switches worden niet zo gek warm worden, maar ze hebben natuurlijk ook ademruimte want liggen bovenop een kast.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik ben ook benieuwd. Imo moet uw vlan 20 in bridged mode staan, er mag dus geen routing gebeuren op de switch voor vlan 20. Zodoende krijgt Uw digicorder een internet op adres.
Yep, idd. Maar ik zit met 2 domme routers (mijn oude ASUS en standaard telenet router) dus die kennen zelfs geen VLAN.
Ik heb zonet nog eens in de bureau beneden gezocht en nog een kabelke gevonden :)

Dus poort 7 & 8 staan untagged op VLAN 20 en mijn Telenet router zit op poort 7 en Digibox op poort 8. Mijn Telenet router kreeg direct een IP adres van de Telenet router en de interactiviteit werkt :) Hij ziet poort 7 & 8 basically als een "stand alone switch"

Dit is getest met een kabel over de grond van mijn Unifi switch naar Digibox, maar als ik de unmanaged switch in mijn TV kast vervang door een Unifi managed switch en een trunk opzet tussen de 2 switches, dan kan ik in mijn TV kast ook 1 poort taggen met VLAN 20 en zou alles moeten werken :) Zonder dat ik hiervoor speciaal een USG of Edge router moet aankopen (wat waarschijnlijk later sowieso wel eens komt)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Welke switch is dat precies, mijn UniFi 8 poort switches worden niet zo gek warm worden, maar ze hebben natuurlijk ook ademruimte want liggen bovenop een kast.

Ik heb deze gekocht: https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-8/
Er hangt 1 AP AC Lite aan (trekt ongeveer 3-4W) en de rest van de POE poorten heb ik uitgeschakeld. Geen idee als er veel verschil is tussen uitschakelen en auto sensing kwa verbruik.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
Yep, idd. Maar ik zit met 2 domme routers (mijn oude ASUS en standaard telenet router) dus die kennen zelfs geen VLAN.
Ik heb zonet nog eens in de bureau beneden gezocht en nog een kabelke gevonden :)

Dus poort 7 & 8 staan untagged op VLAN 20 en mijn Telenet router zit op poort 7 en Digibox op poort 8. Mijn Telenet router kreeg direct een IP adres van de Telenet router en de interactiviteit werkt :) Hij ziet poort 7 & 8 basically als een "stand alone switch"

Dit is getest met een kabel over de grond van mijn Unifi switch naar Digibox, maar als ik de unmanaged switch in mijn TV kast vervang door een Unifi managed switch en een trunk opzet tussen de 2 switches, dan kan ik in mijn TV kast ook 1 poort taggen met VLAN 20 en zou alles moeten werken :) Zonder dat ik hiervoor speciaal een USG of Edge router moet aankopen (wat waarschijnlijk later sowieso wel eens komt)

En hoe ga je nu van vlan 10 naar internet?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
En welke IP adres heeft je digicorder nu broodro0ster broodro0ster ?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
En hoe ga je nu van vlan 10 naar internet?

Goeie opmerking. Ik heb vlan 10 niet gemaakt omdat ik me realiseerde dat ik dan een router nodig heb die vlan's ondersteunt.
Eigenlijk staat de switch gewoon ingesteld op de standaard config en enkel poort 7 & 8 hangt op VLAN 20. En op de Unifi controller is het een VLAN-only. Dus zonder daar iets van netwerk/DHCP aan te hangen.

En welke IP adres heeft je digicorder nu broodro0ster broodro0ster ?

De Digicorder heeft er nu eentje in de range van mijn IP Telenet router en zijn publiek IP is ook zichtbaar.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dus publiek IP is dan eentje in de 10.x.x.x range ?

Dus op de Unifi switch heb je gewoon twee poorten untagged VLAN ingesteld en dat is het? Verder echt niets anders ingesteld voor die poorten? Lijkt me bizar want op die poorten zou je toch geen DHCP gebruiken, en al zeker niet van je eigen netwerk anders krijgt je digicorder geen IP van Telenet. Misschien wordt het wat duidelijker voor mij met een screenshot van je instellingen op die poorten.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ja, maar hij kost wel veel meer dan de DS918+ (750 euro) en dat voor 1 schijf extra.

Ik zag hem voor 680euro op Amazon.de. Hij komt standaard ook met 8GB ram i.p.v. 4GB.
Maar tzal wel een 918+ worden denk ik.

Stiibun Stiibun : Telenet router DHCP en DNS voor dat netwerk. Ik probeer dit weekend eens een schema te maken.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Dus publiek IP is dan eentje in de 10.x.x.x range ?

Dus op de Unifi switch heb je gewoon twee poorten untagged VLAN ingesteld en dat is het? Verder echt niets anders ingesteld voor die poorten? Lijkt me bizar want op die poorten zou je toch geen DHCP gebruiken, en al zeker niet van je eigen netwerk anders krijgt je digicorder geen IP van Telenet. Misschien wordt het wat duidelijker voor mij met een screenshot van je instellingen op die poorten.
Ik heb rap een papierke gepakt en een schetske gemaakt. Hopelijk is het duidelijk.
Aangezien ik een Telenet modem/router combo heb, zit ik met dubbele NAT zoals je kan zien. Mijn eigen router staat in DMZ zodat ik enkel portforwarding hoe te doen op mijn eigen router en niet op de Telenet bak. Eigenlijk zou ik beter af zijn met een modem only model, maar ik weet niet als Telenet die zomaar geeft?

De Digibox krijgt dus een intern IP van de DHCP server op de Telenet router en en hij krijgt ook zijn publiek IP adres. Mijn Digibox was interactief en mijn netwerk bleef gewoon werken.
Ik moet het nog eens goed doortesten of er nergens problemen/conflicten ontstaan, maar op het eerste zicht leek alles OK.

Schets 1 is hoe ik het getest heb.
Schets 2 is hoe het zou moeten werken als ik een 2e managed switch er bij koop.

No VLAN is misschien niet helemaal juist, want er draait altijd wel een standaard management VLAN op die unifi spullen dacht ik? Soit, die 6 eerste poorten zijn gewoon default instellingen en dat werkt perfect met een "domme" router

Schetsen:
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun