• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Toch wel verwonderd dat het zo gemakkelijk zou zijn. Je kan dus zonder problemen meer dan twee dagen vooruit gaan in de TV Gids ?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Toch wel verwonderd dat het zo gemakkelijk zou zijn. Je kan dus zonder problemen meer dan twee dagen vooruit gaan in de TV Gids ?
Yep!

Nog niet getest met de trunk omdat ik nog geen 2e switch heb, maar ik veronderstel dat dit ook zonder problemen zal werken.
En vanaf het Telenet netwerk kan ik niet pingen naar mijn toestellen op het netwerk 192.168.1.0, dus dat is perfect zo :)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dan ga ik het dit weekend ook eens proberen. Heb hier wel een modem-only ding van Telenet, werd ooit zo gevraagd bij installatie en nadat de vorige kapot ging, ook omgewisseld in Telenet center voor een modem-only versie zonder problemen.

Geen idee of een modem-only zijn eigen set van problemen gaat opleveren met de digicorder.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dan ga ik het dit weekend ook eens proberen. Heb hier wel een modem-only ding van Telenet, werd ooit zo gevraagd bij installatie en nadat de vorige kapot ging, ook omgewisseld in Telenet center voor een modem-only versie zonder problemen.

Geen idee of een modem-only zijn eigen set van problemen gaat opleveren met de digicorder.
Als je een model only model hebt, dan zou je voor je managed switch een simpele unmannged switch kunnen zitten om zo een kabeltje te trekken naar jouw eigen router en dan eentje voor VLAN/digicorder.

Heb jij een USG of edge router? Want anders zou je daar alles kunnen regelen, maar dat is misschien wat ingewikkelder.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Heb zelf een USG
En tevreden van? Ik neigde eerst eerder naar de Edgerouter omdat die beter zou zijn, maar ik ben echt wel onder de indruk van de Unifi controller software. Het lijkt me ook handig en overzichtelijk om alles binnen die software te gaan doen, dus nu neig ik toch terug naar de USG.

Alleen een beetje jammer dat je niet gewoon een simpel VPN accountje kunt maken op de USG en Edgerouter. Maar misschien moet ik maar eens de VPN server van Synology testen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
je kan toch openvpn instellen op USG?
Heb alleen nog maar filmkes gezien waar ze PPTP en L2TP over IPSEC doen. En voor beide moet je gebruik maken van de radius server. Tzou gewoon handig moest ge een simpel VPN only accountje kunnen defineren.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Je kan de USG toch gewoon gebruiken als Radius server ook, het is niet eens zo gek moeilijk om dat op te zetten, is mij gelukt en ben toch nog altijd een netwerk newbie :)

Simpel OK, maar heb het zelf toch liever veilig en dan valt PPTP reeds zeker af.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Je kan de USG toch gewoon gebruiken als Radius server ook, het is niet eens zo gek moeilijk om dat op te zetten, is mij gelukt en ben toch nog altijd een netwerk newbie :)

Simpel OK, maar heb het zelf toch liever veilig en dan valt PPTP reeds zeker af.
Ik ben er mij van bewust dat PPTP niet veilig is. Maar je kan even goed simpele VPN accounts maken onder L2TP.
Op mijn Asus router is het gewoon username/password invullen en dan op het knopje export drukken en jij krijgt jouw OpenVPN profiel in de downloads. Daarna gewoon importeren in Tunnelblick en het werkt.

Maar als Radius zo simpel te configureren is, dan ga ik dat wel proberen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
In jou geval kan je zelf kiezen als je Radius gebruikt, Radius server op de USG of op de Synology. Heb het zelf op de USG gedaan.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Luie copy-paste hieronder. UniFi dwingt gebruik van radius af, niet zeker of de Edge routers dat ook doen, denk dat je daar de keuze hebt.

Remote Authentication Dial-In User Service (RADIUS) is een netwerkprotocol voor gecentraliseerde verificatie, autorisatie en accountbeheer voor toegang tot bekabelde of draadloze netwerken.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Luie copy-paste hieronder. UniFi dwingt gebruik van radius af, niet zeker of de Edge routers dat ook doen, denk dat je daar de keuze hebt.

Remote Authentication Dial-In User Service (RADIUS) is een netwerkprotocol voor gecentraliseerde verificatie, autorisatie en accountbeheer voor toegang tot bekabelde of draadloze netwerken.
Tis tzelfde op de Edge router AFAIK.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Eerst de ad blocker in de usg

ik durf er mij niet aan te wagen, wie kan me begeleiden?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als je een model only model hebt, dan zou je voor je managed switch een simpele unmannged switch kunnen zitten om zo een kabeltje te trekken naar jouw eigen router en dan eentje voor VLAN/digicorder.

Heb jij een USG of edge router? Want anders zou je daar alles kunnen regelen, maar dat is misschien wat ingewikkelder.
Ik kom hier nog ffkes op terug want een unmanaged switch heb je zelfs niet eens nodig bij nader inzien. Je kan dus perfect op VLAN 20 uw modem, digibox en de WAN van uw USG zetten. En dan de LAN van van uw USG op VLAN 1 (default lan in de USG/Unifi routers)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik kom hier nog ffkes op terug want een unmanaged switch heb je zelfs niet eens nodig bij nader inzien. Je kan dus perfect op VLAN 20 uw modem, digibox en de WAN van uw USG zetten. En dan de LAN van van uw USG op VLAN 1 (default lan in de USG/Unifi routers)
Kan blijkbaar niet meer editten, dus hier maar het linkje naar mijn tekeningske van de opstelling:
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun and krikri

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bedankt brood. Nog niet verder kunnen bekijken want heb me eens op Home Assistant gesmeten, valt nog te bezien of dat wel een goed idee was :D
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Skank Skank krikri krikri jvanhambelgium jvanhambelgium Misschien hier de discussie verder zetten ipv in de shoutbox, want het is niet zo overzichtelijk meer :D

Skank Skank : 1 grote switch gaan niet voor mij. Ik heb 7 poorten nodig in m'n TV kast en 5 op zolder. Er loopt maar 1 kabel naar de TV kast en zolder. Daarnaast moeten het allemaal managed switches zijn omdat ik VLAN's wil gebruiken. Dus wellicht koopt ik 2x een Switch 8 60W (1x bij m'n router en modem, 1x op zolder) en 1x een Switch 8 (tv kast, dan heeft die geen adapter nodig)

krikri krikri : Ik weet dat andere merken goedkoper zijn. Bij hebben Netgear switches opt werk, maar ik vind het wel handig en overzichtelijk om alles vanaf 1 plaats te configueren. Ondanks dat ze wat duurder zijn, vind ik het best nog meevallen. Ik heb nu een Switch 8 60W gekocht om te testen en die bevalt prima. De Switch 8 (en 60w) heeft 16Gbps throughtput, dus dat zit prima. In praktijk haal ik zo'n 116MB/s als ik iets kopieer tussen m'n PC en NAS.
EDIT: Btw, de Unifi 16 poort switch heeft wel fans, maar die gaan enkel aan als het echt nodig is. En naar het schijnt ze stil als ze aangaan.
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
@brood, Ik ga een lijstje maken met de voornaamste modellen, features en prijs. Maar op dit moment hebben de netgear Mn voorkeur. Persoonlijk vind ik de router belangrijker, de switchen moeten gewoon hun ding doen thats it. Ik vind het gedoe met de ubi controller zelfs een nadeel,zeker wanneer je maar 2 of drie switchen hebt...