• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Goh. Ik snap Xenomorph Xenomorph zijn probleem. Waarom zaken weg gooien als het niet noodzakelijk is?

Ik heb momenteel 76TB. Ik zit aan max capaciteit van aantal HD's, maar er zitten wel nog een 4tal 2 en 3 TB HD's in en 4 van 4TB. Wanneer die beginnen te falen worden die ook vervangen door 8TB. Dan zal ik snel tegen en zelfs voorbij de 100TB aanlopen. Parity is 8TB. Dus wanneer ik vervang worden de kleinere HD's vervangen door een 8TB. Ik kies meestal voor een HD waarbij de prijs /TB het laagste was. Tijdje terug was dat 8TB. Weet eigenlijk niet wat dit nu ongeveer is...

Ik gebruik enkel Emby als container. Wel heel tevreden van... Onmiddellijke detectie van nieuw materiaal. Weinig problemen met scrappen. Kodi dat ik al ken en gebruik sinds het prille begin (XBMC op originele xbox!) heb ik met spijt in het hart afscheid van genomen...

Unraid wordt bij mij voornamelijk als storage gebruikt. Film en fotomateriaal...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ong. 2 jaar geleden overgestapt van kodi naar zidoo. Ben daar super tevreden van, films spelen steeds netjes, je kan veel parameters instellen en de filmbibliootheek is heel snel.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Zidoo is wel een mooi apparaat... Te overwegen als ooit mijn ShieldTV wordt vervangen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Capaciteit momenteel hier 20 TB met één 10 TB pariteitsschijf, en drie dataschijven (10, 6 en 4 TB)

unRAID wordt hier vooral voor opslag gebruikt met de nodige dockers (merendeel achter VPN connectie) maar ook voor Bitwarden en Nextcloud en deze zijn beide extern beschikbaar dus ook een DuckDNS en Swag (Nginx) container voor de nodige veiligheid met reverse proxy e.d.

Verder syncthing om zaken van mijn Mac te synchroniseren naar de unRAID server + Duplicati om dan die zaken naar een Wasabi versleuteld te backuppen.

Hier geen Kodi of Emby maar wel Plex Media Server gewoon omdat ik deze al twee decennia gebruik en dus gewoon goed ken.

Er draait trouwens ook een piHole docker op de unRAID server met Unbound als DNS server, Unbound zorgt voor recursive DNS. Er staat nog een tweede Pihole te draaien op een echte Raspberry Pi als backup DNS server.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hopelijk leeft deze nog....
Ik heb hulp nodig ivm dockers en mappings
:)


Ik heb een docker op mn pi staan, nl sonarr
en ik heb sabnzb docker op unraid staan.
Nu wil ik dat beide praten...

Deze video gevolgd

Mn config is ok, maar mn data zou deze moeten worden mnt/user/downloads
Echter heb ik die downloads niet onder user...

Eeens dat in orde is, zal mn sonarr dan wel praten? naar wat moet die dan wijzen?

Hulp zou gewaardeerd worden.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Is het geen optie om 1 van de containers gewoon te verhuizen ? Waarom zou je "sonarr-docker" niet gewoon mee op je unraid gezet kunnen worden ?
Anders gaat het best lastig worden.
Als je wil dat de vb op de Pi de Sonarr applicatie (binnen de container) een folder van de SABNzb ziet denk ik dat je met NFS-exports aan de slag moet gaan en benodigde SABNzb folder (die reeds "buiten" de container gebracht is via de mapping) dan nog eens via NFS moet exporteren en dan "mounten" op de PI.
DAN moet je vervolgens op de Pi binnen de Sonarr-docker nog een mapping leggen naar een externe-folder die dan de NFS-mount representeerd ...best wel wat geprul allemaal hoor.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
idd is het makkelijker om alles op unraid te zetten...
Alleen staat die niet 24/24 aan.
Dat is de reden waarom ik sonarr en radarr op mn pi zet, die staat wel 24/24 aan en dan kan ik makkelijk dingen toevoegen die ik wil en die in de gaten gehouden moet worden en dan kan ik ook snel zien of ik de server eens moet aanzetten of niet...

Zo wil broodro0ster broodro0ster het ook gaan doen straks
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Kan sabnzb ook niet op de PI? Enkel enkel laten starten met tijdsschema's als de Unraid online is.
Ik had vroeger alles draaien op een Mac mini en Synology als storage. Dat ging goed, alleen wel traag omdat hardlinken niet meer werkt. Een download werd dan via de Mac mini overgezet naar de andere share op de Synology i.p.v. dat er gewoon een andere link gemaakt werd.

Of je laat alles op de Unraid staan zodat Sonarr enkel opstart wanneer unraid online is. Ik weet alleen niet als hij dan ook nog de RSS feeds gaat oppikken since de laatste keer online. Maar ik zou vermoeden van wel aangezien een klassieke RSS reader wel zo werkt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Kan sabnzb ook niet op de PI? Enkel enkel laten starten met tijdsschema's als de Unraid online is.
Ik had vroeger alles draaien op een Mac mini en Synology als storage. Dat ging goed, alleen wel traag omdat hardlinken niet meer werkt. Een download werd dan via de Mac mini overgezet naar de andere share op de Synology i.p.v. dat er gewoon een andere link gemaakt werd.

Of je laat alles op de Unraid staan zodat Sonarr enkel opstart wanneer unraid online is. Ik weet alleen niet als hij dan ook nog de RSS feeds gaat oppikken since de laatste keer online. Maar ik zou vermoeden van wel aangezien een klassieke RSS reader wel zo werkt.
Mmm nog niet over nagedacht
Ik dacht sonarr, radarr enz op de pi en de download sabnzb op unraid.
Hoe zou je dat dan doen, enkel laten starten wanneer unraid online is...
Hardlinken is idd een must...
Ik volg dat ook deze uitstekende guide

Sonarr enz op unraid, gaat dan mn doel voorbij he, ik wil net alles makkelijk kunnen opvolgen zonder dat mn server 24/24 aan moet staan
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
In sab kan je schema’s maken. Bij mij werkt die enkel snachts.

bedoel je unraid 1x per dag laten draaien he. Dan starten de containers ook en doen ze hun RSS feed sync
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Nee, ik zou net niet snachts laten draaien, maar wanneer ik overproductie heb :)
Zelfs niet elke dag.
Enkel wanneer ik bv een aantal downloads klaar staan heb of wanneer ik film wil zien, dat kan zijn 2x week maar ook 4x week of een week niet.
Vandaar dat ik moet kunnen weten wanneer er downloads klaar staan, maar als die op de server staan, jah dan weet ik het niet.

Dus ofwel vind ik een oplossing zoals ik het nu probeern sonar op HA en sab op unraid, maar dat wil precies niet lukken (mocht je kunnen helpen, graag)
Ofwel sab ook op HA (dan geen installatieproblemen meer), maar dan heb ik wel een probleem met opslag, want de ssd is maar 120 en dan moet die moven naar unraid, maar hoe ik dat dan doe... (en ook enkel wanneer unraid aanstaat, of enkel downloaden wanneer unraid aanstaat).

Maar ik dacht dat jij dat eerste ook zelf ging proberen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ofwel sab ook op HA (dan geen installatieproblemen meer), maar dan heb ik wel een probleem met opslag, want de ssd is maar 120 en dan moet die moven naar unraid, maar hoe ik dat dan doe... (en ook enkel wanneer unraid aanstaat, of enkel downloaden wanneer unraid aanstaat).
Da's allemaal niet zo'n probleem. Ik heb vroeger op m'n Synology ook zo'n script gemaakt dat vb via WOL (WakeOnLan) m'n eigen server aanzet op een bepaalde tijd. Vervolgens start ik wat pings tot ik merk dat de server online is, daarna had ik wat copy-jobkes enz en helemaal op het einde deed ik via SSH ook remote een shutdown van m'n server. en daarna ging de Synology uit.
Ik wil maar zeggen ... breek alle acties eens uit in verschillende stappen wat er moet gebeuren en dan valt er wel wat bijeen te harken qua script ofzo.
Dat kan je dan op de Pi laten uitvoeren etc.
Nu 120GB is niet veel, als je verschillende downloads hebs lopen van grote bestanden gaat het idd snel.
Desnoods kijken naar een 250/512GB SD oid.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dan moet ik zelf zo'n script maken, howly, laat staan dan nog binnen HA zetten en laten uitvoeren.
Ik merk trouwens dat het geen 128 SSD is maar 64 waarvan 30% al bezet.
Ik kom er dus niet.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Dan moet ik zelf zo'n script maken, howly, laat staan dan nog binnen HA zetten en laten uitvoeren.
Ik merk trouwens dat het geen 128 SSD is maar 64 waarvan 30% al bezet.
Ik kom er dus niet.
Hmja, da's wel héél krap dus echt iets downloaden op dat machientje is niet echt een goed plan.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
broodro0ster broodro0ster hoe ga jij dat aanpakken in de toekomst?
Alles op je HA pi of alles op je synology?
Of een mix?
Ik dacht dat je synology ook ging uitzetten...
Bijkomstig is dat die pi ook niet zo krachtig is om uit te pakken enz,...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Interessante discussies en ik denk soms ook om de zaken anders te doen ipv van m'n Synology 24/7 (met 4 disken / totaal 20TB ) te laten draaien. Die zal ongeveer +- 50W continue verbruiken. (disken slapen nooit)
Nu meer dan ooit is energie een stuk duurder geworden...dat zet een mens toch aan het denken.
Bon, da's dus 430kWh op jaarbasis,

Soms denk ik eraan m'n "media" af te splitsen van de rest, want dat is dik 18TB van het totaal. Via een klein systeem + 1 disk (ik hoef geen redundancy op media) van 18/20TB (die heb je tegenwoordig) ==> Da's weer een hele investeringskost dat je er nooit gaat uithalen tov elec-verbruik.
De media-server zou dan automatisch kunnen aangaan als ik van zin ben daar iets mee te doen.

Alternatief is een kleine zuinige server met 1 SSD van 1TB ofzo waar ik dan de VM's + containers op kan draaien die hier 24/7 actief zijn. Dan kan je wel iets bouwen dat vb 10-15W max doet ... dus je gaat +- 40W uitsparen maar ook weeral redelijk wat investern hé...kleine SBC + 1TB SSD....
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ja zeer interessant, hier ook om elec te besparen.
Vandaar dat ik HA op een pi draai ipv de server.
Die pi blijft 24/24 aan en verbruikt een pak minder.
Nu denk ik er ook aan om eventueel naast HA gewoon ook in te zetten als tijdelijke delen van bestanden... en als downloadservertje..
Wil ik iets sparen verhuisd het dan nr de server.
Ik wil nog andere dingen besparen ook qua elec maar mss moet ik daarvoor apart topic gebruiken.


Dus jij hebt in totaal 20 TB waarvan 18 TB media
Die media wil jij ten alle tijde 24/24 online hebben, of net de resterende 2TB ?

Een kleine zuinige server met 1 SSD Van 5OOGB of 1TB die 24/24 aanstaat bedoel je dan voor bv je HA en andere containers en download ook?
Is dat zo investeren dan?
Een pi en een ssd ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
FF bijkomend probleem: sonarr/radarr zal niet pas iets sturen als de download client online komt, de download client moet gewoon online zijn.
Dus of alles op server of alles op de pi.

Indien ik de sab op de pi zet en de downloadlocatie op de server zal hij klagen over dat hij de media library niet vindt en mogelijke problemen bij updates..
Radarr/Sonarr scant je media library om de zoveel tijd voor veranderingen en updates van tmdb/tvdb, kan hij dus niet bij je media library gaat hij zeuren dat hij je media niet kan vinden, gelukkig zit er een beveiliging in dat hij niet alles gaat verwijderen uit je Sonarr/Radarr library (niet de files maar de opgebouwde library in Sonarr/Radarr)

Het probleem met de upgrades is het volgende.
Radarr vind een 720p webdl en stuurt die naar je download client gepauzeerd
Dan komt er een 1080p webdl uit en Radarr stuurt die naar je download client gepauzeerd
Dan komt er een 4k remux uit en Radarr stuurt dat naar je download client gepauzeerd
jij start je download client en hij kan dan gaan zeuren over dat de 1 geen upgrade is van de andere etc.