• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Is dat telkens maar 1 drukknop of post je deze enkel ter referentie ?

In mijn geval hangt hier over BTicino met grafiet afdekplaten en sommige (potentiaalvrijge) drukknoppen 3 naast elkaar omdat ik dat zo ontworpen heb hier. Combinaties van "wandverlichting" en "plafondverlichting" zijn kruiselings in de woonkamer te bedienen zodat je niet ver moet lopen om andere groepen te bedienen/dimmen etc. Vandaar dus wel overal eigenlijk altijd meerder drukknoppen naast elkaar (minstens 3)

Vb inkomhal : knop voor verlichting hal, 1 voor garage open te doen, 1 voor buitenverlichting inkomdeur en 1 voor het toiletlicht.

Laatst bewerkt door een moderator:
nee kan perfect met deze drukknoppen dacht ik

Ze zouden het wel gezegd hebben anders.

Ik neig meer naar brons eigenlijk. Kleur muren is nu veeeeeel te vroeg om te kiezen, geen flauw idee. Maar ik heb vanalles stalen liggen
1f609.png
Wit en brons passen op de muren thuis het mooist (ik heb wit, roz, blauw, bruin, creme kleur enz) Met toch wel voorkeur voor brons eigenlijk. Benieuwd wat mn vrouw zegt

Hahahaha, goeike
263a.png

Ze beslist meer dan ze denkt hoor. Anders had ik nu mn ps4 en 7.1 speakers al
263a.png

Je kan gewone drukknoppen gebruiken met KNX, maar dan moet je wel een inputmodule voorzien volgens mij (ben geen kenner). Als je alles via de buskabel wil regelen lijkt het me toch dat alle componenten "KNX-enabled" moeten zijn?

Bij Niko heb je de keuze uit: 1, 2, 4 of 6 knoppen in 1 potje.

En welke kabel heb je dan nu steken in alle schakelpunten ? SSV4 , 6 ,8 ,10 , 12 ,20 etc ? In een ster-config ? Dus alle kabels naar de kast ? Of zitten er lussen om X aantal schakelpunten met dezelfde kabel te bedienen ?

Ik heb vanalles zitten
263a.png

SSV8, SSV 20 echt vanalles

Er zitten lussen...

Situatie is als volgt:Zie bijlageIk zit met een ventilatie type D in huisNu is de vraag , mag ik nu een gewone dampkap steken (wordt een venturo dampkap in een luifel (zoals een novy d830)) of moet dezelfde dampkap een electrische klep hebben die en zo verse lucht naar binnen laat op het moment dat de dampkap werkt en automatisch sluit zodra dampkap afligt.Mogelijke opties:1) de dampkap alleen , geen klep met aanvoer 2) de dampkap + klep met aanvoer ter hoogte rode kruis links (tvwand) onderaan net boven de vloer(of boven?)3) de dampkap + klep met aanvoer ter hoogte rode kruis rechts in de keuken onderaan , verwerkt in de plint in de keukenkast4) de dampkap + klep met aanvoer ter hoogte rode kruis rechts in de keuken bovenaan, verwerkt in de luifel?De archtitect zegt:- optie 1 mag (die venturo dampkap zuigt 900m³)- optie 2 absoluut NIET, wegens enorme "trok" zoals aangeduid door groene pijl, die zeer onaangenaam zou zijn- optie 3 is volgens hem ok- optie 4 in onderkast zei hij, echter ik heb geen onderkasten enkel een luifel waardoor het misschien te dichtbij de afvoer komtVenturo zegt:- optie 1 niet- optie 2 het best- optie 3 misschien- optie 4 nietIkzelf weet het niet meerIk zou het liefst opteren voor optie 1 maar betwijfel of dit wel goed is.. hje creeërt onderdruk op het moment dat je huis in balans is doordat je dampkap aansteekt (vacuum trekken). Als ik zou kiezen voor optie 1 en het lukt niet, kan ik later optie 2 nog altijd uitvoeren want er komt toch een kast voor.Optie 3 wil ik mss wel doen maar ik wil geen trok aan mn voeten enorm voelen als ik sta te koken, erge twijfels hierOptie 4 is volgens mij uit de bozeGraag professionele hulp wat ik nu moet doen?

Bijlagen

Ik heb ook type D en ik heb niets speciaals voorzien voor de dampkap. Op de maximum stand merkt je inderdaad dat er onderdruk is (de deuren bij worden bijna dicht gezogen), maar die stand gebruik ik nooit (max. 2 van de 5). De ventilatie draait dan inderdaad in onbalans, maar 'who cares' het is niet dat de dampkap een hele dag opstaat hé.

Het ideale voor type D is een dampkap met re-circulatie, maar ik heb toch liever een gewone afvoer.

Chr1st0f zei:
Ik heb ook type D en ik heb niets speciaals voorzien voor de dampkap. Op de maximum stand merkt je inderdaad dat er onderdruk is (de deuren bij worden bijna dicht gezogen), maar die stand gebruik ik nooit (max. 2 van de 5). De ventilatie draait dan inderdaad in onbalans, maar 'who cares' het is niet dat de dampkap een hele dag opstaat hé.

Het ideale voor type D is een dampkap met re-circulatie, maar ik heb toch liever een gewone afvoer.
Aha! Wel ik heb ook liever geen recirculatiedampkap! Alles behalve dat. Dus jij doet het wel met gewone dampkap Mmmm ik overweeg het ook, Schoonbroer heeft ook type D ventilatie en gewone dampkap en niks meer, en hij merkt niks. Dus das niet erg?

Het is niet slecht voor je ventilatie? of je gezondheid ofzo? Dan idd who cares als hij max 10min in onbalans draait.. Erna zal het wel weer balans worden Het is zoals je zegt, even onbelans en dan gedaan, en da duurt niet lang per dag

En als het echt niet zou gaan kan ik nog altijd dat gat maken ter hoogte tv wand. Dus ik denk dat ik ook gewoon een gewone dampkap ga nemen

Jij zou het terug zo doen?

Recirculatie is echt bah, mag er niet aan denken al die vuile stoffen terug in de living (ok je hebt filters, maar dan nog) en tocht of koude lucht constant, trek terwijl je kookt is ook niet dat

Vanaf wij een 3 tal jaar recirculatie dampkap hebben gezet hebben wij juist veel minder last van geuren en koude tocht.

Had ook graag gehad dat de buren recirculatie hadden. Soms als we ramen openzetten of buitenzitten merken we wat ze gaan eten.

Ook naar isolatie toe.

Joske007 zei:
Ah, Ik was wel op de hoogte dat je aan het sparen was naar toekomstige bouwplannen, maar niet dat jij intussen ook al in de bouwschoenen stond. Bij deze proficiat alvast
1f609.png
Bedankt. Heb idd mij een tijd afwezig gehouden op dit forum omdat ik mij aan sommige dingen stoorde. Nu lijkt dit opgelost te zijn en zal er door mij al eens rapper gepost worden

Normaal gezien volgende week vernieuwde plannen. Zal deze hier ook posten

chaka zei:
Bedankt. Heb idd mij een tijd afwezig gehouden op dit forum omdat ik mij aan sommige dingen stoorde. Nu lijkt dit opgelost te zijn en zal er door mij al eens rapper gepost worden

Normaal gezien volgende week vernieuwde plannen. Zal deze hier ook posten
Van harte welkom geheten dan
1f609.png

Naar grote waarschijnlijkheid komt er terug een HT? Kijk alvast uit naar de 1ste foto's
263a.png

In eerste aanleg zal er een ht komen op de verdieping, deze zal waarschijnlijk na de nodige metingen en werken naar het zolder verhuizen. Ga er deze keer mijn tijd voor nemen.

Ons huidig huis is dit weekend verkocht, en overeengekomen dat we er tot eind juni in mogen blijven.

Goed, dat er terug een HT komt en je het deze keer anders gaat aanpakken, ben benieuwd wat er zoal anders gaat zijn t.o.v. je huidige HT
263a.png

chaka zei:
Vanaf wij een 3 tal jaar recirculatie dampkap hebben gezet hebben wij juist veel minder last van geuren en koude tocht.

Had ook graag gehad dat de buren recirculatie hadden. Soms als we ramen openzetten of buitenzitten merken we wat ze gaan eten.

Ook naar isolatie toe.
Welke heb je dan? Klopt het dat elke dampkap als recirculatiedampkap kan gebruikt worden?

Ik mag er niet aan denken alles wat normaal buiten gaat, terug binnen geblazen wordt. Hygiene, bacterien en vetten. Als je nu een afvoerbuis bekijkt (die na de vetfilter zit), dan is die vies en smerig, en jij zou dat terug binnenblazen? Ik weet het niet hoor.

Back
Bovenaan