• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Net even gekeken, veiligkopen.nu zou voor ons makkelijk een besparing van 2000 euro zijn. Thanks voor de tip
1f609.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb daar bijna 9jaar geleden ook spullen gaan halen ... Als een webshop na 9j nog actief is ie wel OK

Graag gedaan
1f609.png
ik krijg nu wel een pint in de plaats zeker....

Skank zei:
Graag gedaan
1f609.png
ik krijg nu wel een pint in de plaats zeker....
Als er ooit een M&G komt, zeker
1f609.png

Hier moeten nu ook keuzes gemaakt worden: 1) Waar moeten de ventilatieventielen komen, zou ik ventilatie in de HT steken, of gaat dit geluidsoverlast veroorzaken in rest van het huis (metalen buizen) 2) Domotica, wat, waar en hoe voorzien... 3) netwerkkabels, Cat 7 heeft blijkbaar andere aansluitingen (geen RJ45 maar GG45) en die zijn niet in particuliere markt te vinden. Dan maar voor Cat 6a gaan?

Ik heb ventilatie zitten in ht. domotica, tja. Ik ga het uiteindelijk niet doen. Enkel siemens logo.. Uiteindelijk hoef ik mn verwarming enzo niet op afstand te kunnen aansteken of speciale combinaties. met siemens logo heb ik ook alles uit knop. das genoeg. als je eerlijk bent heb je die domotica echt niet nodig... Het is meer spielerei
1f609.png

ik hebt ook cat 7 dacht ik. Wist dat zelfs niet van die fiches lol

Skank zei:
Ik heb ventilatie zitten in ht. domotica, tja. Ik ga het uiteindelijk niet doen. Enkel siemens logo.. Uiteindelijk hoef ik mn verwarming enzo niet op afstand te kunnen aansteken of speciale combinaties. met siemens logo heb ik ook alles uit knop. das genoeg. als je eerlijk bent heb je die domotica echt niet nodig... Het is meer spielerei
1f609.png

Domotica is inderdaad spielerei. Maar als IT'er is een domoticasysteem wel een leuk experiment :). Ook zorgt onze domotica wel voor een veel nuttiger gebruik van ventilatie (volle bak wanneer het licht in de badkamer brandt bvb), maar de echt zeer nuttige toepassingen zijn niet zo talrijk.

Er is nogal wat onduidelijkheid over die Cat7. Je kan blijkbaar een Cat7 kabel ook in een Cat 6(a) aansluiting krijgen, maar dan haal je dus niet het maximale resultaat. Maar het is natuurlijk makkelijker om de aansluitingen te vervangen dan de kabel.

Skank zei:
Ik denk dat je CAT6 hebt, tenzij je zelf draad in de buizen getrokken hebt. Maar er is ook verschil in aansluiting tussen CAT5 en CAT6, je moet dus zien dat je alles CAT6 neemt (patchpaneel en aansluitingen in de muur).

Klopt alles cat 6 hier. draden zaten reeds in buizen

Net ontdekt dat de producenten van IC-s gratis samples opsturen. Net een 30-tal temperatuursensoren aangevraagd, benieuwd of ik ze ga krijgen!

Er zijn er inderdaad doe dat doen. Soms moet je wel verantwoorden waarom je ze wil hebben. (ontwikkeling nieuw product, uitproberen voor een testopstelling eigen product, ...)

Mag ik vragen waar je ze besteld hebt en wat je er precies mee wil doen?

rho zei:
Er zijn er inderdaad doe dat doen. Soms moet je wel verantwoorden waarom je ze wil hebben. (ontwikkeling nieuw product, uitproberen voor een testopstelling eigen product, ...)

Mag ik vragen waar je ze besteld hebt en wat je er precies mee wil doen?
Besteld bij Maxim integrated. De bedoeling is om een temperatuursensor in elke kamer te hangen en die dan via een 1-wirecontroller aan de domotica te hangen. Vooral als monitoring in eerste instantie (later eventueel ook verwarming/zonnewering bijsturen).

Maxim is wel makkelijk met samples. 30 is misschien wat veel, maar toch. Welk type heb je besteld?

rho zei:
Maxim is wel makkelijk met samples. 30 is misschien wat veel, maar toch. Welk type heb je besteld?
DS18B20+ Ik was ook nog op zoek naar een vochtigheidsmeter, CO2-sensor, ... , maar die bestaan blijkbaar niet met 1-wire (enkel als iButton). Dus daar zal ik nog een andere oplossing voor moeten zoeken...

't Is dat wij (Melexis) ook temperatuur sensoren maken.
1f609.png
'k Was een beetje nieuwsgierig.

rho zei:
't Is dat wij (Melexis) ook temperatuur sensoren maken.
1f609.png
'k Was een beetje nieuwsgierig.
Haha, de wereld is klein
1f606.png
Misschien kan jij mij helpen om een sensor te vinden die een 0-10V signaal van vochtigheid etc kan geven?

Dat soort sensoren maken we jammer genoeg niet. En 0-10V is al heel stevig moet ik zeggen. Supply voltages van 5V, 3,3V of 1,8V zijn gebruikelijker. Je moet al wat dingen anders gaan doen (lees duurder) om hoge spanningen aan te kunnen. Er zullen wel wat actuatoren en sensor interfaces in het gamma van Melexis zitten waar meer dan 10V uit komt. Maar geïntegreerde sensoren of discrete sensoren waar je 10V op de output krijgt, denk ik niet dat we hebben. (ik ken ook niet alle specs van alle producten van buiten natuurlijk
1f609.png
)

Ik moet tegen morgen beslissen

Ofwel werk ik de de zolder zelf af.. Maw de schuine kanten en plafond over gehele zolder zelf afwerken: gyproc plaatsen en dan zelf alles plamuren (aba kanten) Voordeel is dat ik nog tijd heb om alles van kabels mooi weg te werken enz .. Nadeel is dat de pannenlatten die nu reeds hangen, niet 100% pas staan, de vraag is dan ook , kan ik hierop mn gyproc hangen of moet ik echt alles eerst uitlijnen maw ofwel nogmaals daarop latten of die pannenlatten lostrekken en hier en daar iets tussen steken. Zal op die manier behoorlijk werk zijn Ik moet ook nog zoiezo een wand met tussenmuur plaatsen...

Ofwel laat ik de plakker doen, kostprijs ongeveer 2000 euro.. Stucanet, gyplat erop en alles mooi recht laten uitplakken. Voordeel is dat het zeker properder is, en ik moet dan enkel nog die tussenmuur plaatsen. Nadeel is prijs.. I dunno hoeveel ik aan gyproc zou hebben incl plamuursel en metal studs.. En ook dat mn plafond direct af is en ik dus enorm moet haasten qua leidingen...

Wat zouden jullie doen?

Als je Dolby Atmos wilt installeren zou ik het zelf doen. Dan kan je opt gemak bepalen waar alles moet komen ed.

Dit is echt niet makkelijk beslissen.. Het zou wel mooier zijn geplakt. Maar idd. Voor ophanging beamer, atmos voorbereiding, spotjes, is het plafond wel makkelijker met gyproc. Dan kan ik het ook nog opt gemak extra isoleren en daarboven osb platen. Want als ik dat achterna doe, en ik sla die osb platen vast, gaat de plaaster er zeker afvallen. Dus dan zou ik eigenlijk dit weekend nog moeten isoleren en osb plaatsen ook pffff

Daarom dat we alles in fases doen. Dat duurt veel langer maar je hebt wat minder stress en je kan beter bepalen wat je zelf doet en wanneer. Daarbij kan je in de tussentijd je spaarpotjes weer een beetje aanvullen.
263a.png
In jouw geval is dat voor de meeste ruimtes wel moeilijk. Maar voor je HT zou dat toch moeten kunnen. Laat dat rustig liggen (de praktische uitvoering) tot je tijd hebt om het zelf te doen. Dan heb je tijd om alles perfect te plannen en kom je later niet voor verrassingen te staan. 't Is altijd vervelend om wat lapmiddelen te moeten gaan gebruiken, of zaken weer half af te moeten breken omdat je ergens een detail vergeten bent in de haast.

Back
Bovenaan