• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Nog 2 maanden? De vloer ligt er al in en de keuken en badkamer zijn al geplaatst. Wat moet er dan gebeuren (deuren, ...)? Bij ons ging het ook snel op het laatste van de bouw. Dan denk je dat je er bijna bent, maar je verschiet nog hoeveel het kost uiteindelijk.

Hopelijk komt het nog in orde met je spots.

220V mag boven de 2m25 als het drupwaterdicht is (IP-x1).

Laatst bewerkt door een moderator:
Badkamer -> dus het moet 12v ?

Voor die kabel, helaas geen vals plafond. Dus het moet via het verdiep erboven gebeuren: Ik heb 2 opties. 1)Spot doorboren nr boven toe. Dan ligt er op 1m afstand een voeding voor de kastverlichting.. Hierop aanschakelen? Echter deze dient normaal om kastverlichting te hebben. Kan dit? 2)Spot doorboren nr boven toe. Dan op de chape lopen in slaapkamer (er komt toch inbouwkast) , door de muur richting dressing terug op chape (ook inbouwkast) dan kom ik in de hal waar ik de kabel in de hoek muur/vloer de chape zou uitkappen (kabel is xvb 3x1,5, dus niet zo dik) Echter moet ik wel 3 deurgaten pâsseren .. dan kom ik uit in het toilet, en daar heb ik een koker die beneden uitkomt, en dan kan ik via plafond garage naar de kast.

Chr1st0f zei:
Nee, dit moet niet: 220V mag boven de 2m25 als het drupwaterdicht is (IP-x1).
ah ok
263a.png

En wat zou jij doen met de kabel?

Chr1st0f zei:
Nog 2 maanden? De vloer ligt er al in en de keuken en badkamer zijn al geplaatst. Wat moet er dan gebeuren (deuren, ...)? Bij ons ging het ook snel op het laatste van de bouw. Dan denk je dat je er bijna bent, maar je verschiet nog hoeveel het kost uiteindelijk.

Hopelijk komt het nog in orde met je spots.

220V mag boven de 2m25 als het drupwaterdicht is (IP-x1).
Post niet gezien
263a.png

Wat moet er nog gebeuren: Tablet keuken , bad en meubel plaatsen Voorkant bad afwerken Wc's plaatsen Kranen plaatsen Helft keukenkasten plaatsen na tablet. Binnendeuren plaatsen Zolderluik plaatsen Vloerder afwerken plinten en opspuiten Metalen deur plaatsen Parket leggen Electriciteit afwerken (ik) Gyproc plamuren en schuren (ik) Ventilatie afwerken Haard plaatsen Tuin aanleggen (na verhuis) Trappen plaatsen

Skank zei:
ah ok
263a.png

En wat zou jij doen met de kabel?
Mijn idee. OPTIE 2 natuurlijk. Je moet met die kabel terug naar je kast geraken. Je ging toch met domotica werken (LOGO - alle vermogens-schakeling zit centraal in je kast) ? Het haalt niet uit de spots aan te sluiten aan de kastverlichting-bedrading (die op hun beurt naar de eigenlijk ELEC-kast vertrekken) want hoe ga je dit dan effectief aan/uit zetten ? Je hebt toch geen klassieke elec steken nergens hé ?

Met een ZWAVE module ofzo is dat snel opgelost wegens draadloos, maar in dit geval wat lastiger.

jvanhambelgium zei:
Mijn idee. OPTIE 2 natuurlijk. Je moet met die kabel terug naar je kast geraken. Je ging toch met domotica werken (LOGO - alle vermogens-schakeling zit centraal in je kast) ? Het haalt niet uit de spots aan te sluiten aan de kastverlichting-bedrading (die op hun beurt naar de eigenlijk ELEC-kast vertrekken) want hoe ga je dit dan effectief aan/uit zetten ? Je hebt toch geen klassieke elec steken nergens hé ?

Met een ZWAVE module ofzo is dat snel opgelost wegens draadloos, maar in dit geval wat lastiger.
ja ik werk met logos

optie 2 dus, dedju
263a.png
weer meer werk

Wees blij da je geen vloerverwarming hebt boven...dan zijn dit soort vergetelheidjes net even stresserender... Nu gewoon wa chappe weg krabben en een XVB'ke erin leggen en eventueel toesmeren

Zo erg is dat niet zeker, dat die kabel zo bovenaan de chape zal liggen?

Als de bovenkant terug vlak is (ik neem aan dat je geen vloerisolatie daar gaat leggen?) zal dat wel geen probleem zijn. Er liggen wel meer kabels op "rare" plekken. Bvb achter valse wanden...

Gisteren en vandaag zijn de mannen vd ventilatie geweest. Gans de motor en alles erop en eraan is geinstalleerd! Mooi zo! Blijkbaar hebben ze ook het gat voor de dampkap gemaakt en buis erin gestoken en gefixeerd, wat eigenlijk voor mij was lol Nice. Ben content. Vanmiddag zelf 3 uurkes gewerkt en 30 stopcontacten gestoken en overal sockets op de verlichting gestoken zodat we deze week het licht kunnen aansteken
263a.png
Maar ik ben er nog niet.

Wat verbruikt die ventilatie tegenwoordig? DC motoren veronderstel ik. Bolt da 24/24 of is da ook met NEN timer ingesteld ?

24/24 he Je mag die niet stilleggen. Ik veronderstel dat toch

Skank zei:
24/24 he Je mag die niet stilleggen. Ik veronderstel dat toch
Boah, een ramp is dat niet als dat eens 1/2 of 1 dag stil komt te liggen natuurlijk. Ik denk niet dat je woning eigenlijk echt luchtdicht is dus je blijft wel met natuurlijke ventilatie een beetje zitten. Maar ik lees inderdaad dat het verbruik op jaarbasis substantieel kan zijn (vb 300 euro / jaar) afhangkelijk van de (kwaliteit) van de motoren die er erin stoppen en de "stand" (m³/ uur) enzo.

jvanhambelgium zei:
Boah, een ramp is dat niet als dat eens 1/2 of 1 dag stil komt te liggen natuurlijk. Ik denk niet dat je woning eigenlijk echt luchtdicht is dus je blijft wel met natuurlijke ventilatie een beetje zitten. Maar ik lees inderdaad dat het verbruik op jaarbasis substantieel kan zijn (vb 300 euro / jaar) afhangkelijk van de (kwaliteit) van de motoren die er erin stoppen en de "stand" (m³/ uur) enzo.
Die dingen verbruiken inderdaad wel wat (zei onze installateur ook). Nu is de onze wel te sturen door het domoticasysteem en kunnen we dus vraaggestuurd gaan werken. Dat zal al wel wat verschil maken... Ik betwijfel ten zeerste of je de zwaarste stand (550m²/u bij ons) vaak nodig hebt. Stil leggen is geen probleem voor een dag ofzo, maar je werkt schimmel enorm in de hand als je het doet. Maar als er iemand in de buurt aan het stoken is, heb je niet altijd keuze he

Der kwamen toch zonnepannelen? Dus maakt dat verbruik toch direct een pak minder uit?

Nuja zoveel voor en tegenstanders te vinden op het net van alle soorten ventilatie.

Ik zeg niks van verbruik he Ik heb inderdaad zonnepanelen

Wij hebben inderdaad zonnepanelen waardoor verbruik inderdaad een pak minder uitmaakt. Maar ik vind vraaggestuurde ventilatie gewoon een pak logischer. Zeker in combinatie met CO-melders etc. Los van de zonnepanelen letten wij trouwens ook wel op het verbruik van toestellen hoor ;).

Back
Bovenaan