• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Zijn prijzen voor de Chinese markt, hier zullen diezelfde modellen hoogstwaarschijnlijk een pak meer gaan kosten
Verwacht het ook maar doe zelfs de prijs X3…dan is het nog de moeite denk ik . ;)

Maar eerst afwachten of ze wel op de Europese markt komen.
 
Tja , Europees gaat het blijkbaar niet echt denderend met de verkoop van EV voertuigen .
Er zijn al fabrikanten die de brandstofmotor terug leven inblazen maar ook inzetten op Hybrides.
Volvo bv gaat nu ook Hybrides op de markt zetten inplaats van EV only.

Nu ook al berichten dat er verschillende garages zijn die zelfs de EV niet meer aanvaarden als inruilvoertuig …
Is blijkbaar nu wel de moment om goedkoop een 2de handse EV op de kop te tikken . ;)

Blijkbaar zou er ook al een motor zijn die op biogas draait en gewoon werkt als een benzine motor maar dan wel milieu vriendelijker …achtereen iedereen weer varkens houden in de tuin inplaats van kiekens . ;)

Chinezen verplaatsen wel blijkbaar de productie van hun wagens naar Europa …dus misschien dat dit nodig een boost kan geven maar ik denk met wegvallen van subsidie en eventueel betalen van wegentax dat het wel eens over en out kan worden voor de EV .
 
Eerlijk, het verhaal zoals het nu is met EV , ik geloof er totaal niet in, ze gaan ze goed liggen hebben.
Zo blij dat ik hybride weg ingeslaan ben.
 
Tja , Europees gaat het blijkbaar niet echt denderend met de verkoop van EV voertuigen .
Er zijn al fabrikanten die de brandstofmotor terug leven inblazen maar ook inzetten op Hybrides.
Volvo bv gaat nu ook Hybrides op de markt zetten inplaats van EV only.

Nu ook al berichten dat er verschillende garages zijn die zelfs de EV niet meer aanvaarden als inruilvoertuig …
Is blijkbaar nu wel de moment om goedkoop een 2de handse EV op de kop te tikken . ;)

Blijkbaar zou er ook al een motor zijn die op biogas draait en gewoon werkt als een benzine motor maar dan wel milieu vriendelijker …achtereen iedereen weer varkens houden in de tuin inplaats van kiekens . ;)

Chinezen verplaatsen wel blijkbaar de productie van hun wagens naar Europa …dus misschien dat dit nodig een boost kan geven maar ik denk met wegvallen van subsidie en eventueel betalen van wegentax dat het wel eens over en out kan worden voor de EV .
Denk dat je je vergist.
 
In mijn ogen is EV voorlopig de weg voorruit. Probleem is dat bijna alle niet EV rijders het als een bedreiging van hun vrijheid zien. Ik was ook sceptisch een jaar of 2 geleden. Tot ik eens ging rekenen hoe ver ik mij echt verplaats. Ik moet eigenlijk nooit gaan snelladen behalve als we eens op weekend gaan waar we niet kunnen laden of echt ver gaan. En de infrastructuur is al goed en zal alleen maar beter worden.

Er is niks dat zo zuinig en efficiënt omgaat met energie als een EV voorlopig.

Dat er wegentaks gaat volgen, sowieso. Het is een incentive om de EV’s te stimuleren. Samen met de aftrekbaarheid voor bedrijven en de premie voor particulieren. Een je genoeg EV’s hebt rijden, volgt het tweedehands aanbod een paar jaar later en wordt het betaalbaarder voor de particulier om in te stappen.
Vergeet niet dat als ze transitie naar vergroening willen pushen, ze de fossiele brandstoffen ook kunnen duurder maken.

Ik ben ik in ieder geval zeer content met mijn EV. Die was niet duurder als een vergelijkbare ICE en heeft me op een jaar tijd al veel centen bespaard en ik vind het zeer comfortabel rijden. Zo’n 2500euro (BIV, taks, brandstof) voor het eerste jaar en 2000euro voor ieder volgend jaar (taks en brandstof)

De toekomst moet nog uitwijzen als het de juiste keuze was, maar ik denk het wel.
En ik denk dat de rest van de particulieren nog zal volgen als de prijzen nog wat omlaag gaan en er wat kennissen EV beginnen rijden en hun ervaring delen ipv dat ze de sensatie HLN artikels moeten geloven.
 
Denk dat je je vergist.
Nee , hoor . ;)
Je moet eens verder kijken dan alleen berichtjes van Tesla . ;)
Klagen trouwens ook van tegenslagen de verkopen . ;)

En nee berichten komen niet enkel van HLN …ook de meer bekende , serieuze bladen beginnen dit te vermelden . ;)
Verschillende Europese fabrikanten hebben de productie al bijgesteld , verlaagd dus of gewoon stil gelegd omdat er te weinig vraag is .
Blijkbaar zouden de leasings de prijs van een EV nu verhogen omdat de restwaarde ervan lager ligt dan verwacht (dat heb ik van horen zeggen dus maar kan je wel zelf makkelijk controleren . ;) )
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen is EV voorlopig de weg voorruit. Probleem is dat bijna alle niet EV rijders het als een bedreiging van hun vrijheid zien. Ik was ook sceptisch een jaar of 2 geleden. Tot ik eens ging rekenen hoe ver ik mij echt verplaats. Ik moet eigenlijk nooit gaan snelladen behalve als we eens op weekend gaan waar we niet kunnen laden of echt ver gaan. En de infrastructuur is al goed en zal alleen maar beter worden.
Weet het niet echt , we gaan binnen een paar jaar zien wat de impact is van de EV op klimaat en milieu (recyclage , batterij , productie ) en we rijden niet allemaal op elektriciteit van eigen panelen . ;)
Bwa , bedreiging van de vrijheid ….denk het niet maar eerder de bijkomende praktische problemen .
Kom toch regelmatig in contact met EV rijders die meer afstand afleggen dan enkel maar van en naar hun werk en de meesten vinden de EV onpraktisch en als je ze de keus geeft gaan ze allemaal terug naar brandstof .

Er is niks dat zo zuinig en efficiënt omgaat met energie als een EV voorlopig.
Bwa , ben daar toch ook niet echt akkoord mee omdat een elektrische motor maar 70% rendement heeft …de rest is verlies .
Zuinig kan ook over gediscussieerd worden maar soit .
Dat er wegentaks gaat volgen, sowieso. Het is een incentive om de EV’s te stimuleren. Samen met de aftrekbaarheid voor bedrijven en de premie voor particulieren. Een je genoeg EV’s hebt rijden, volgt het tweedehands aanbod een paar jaar later en wordt het betaalbaarder voor de particulier om in te stappen.
Vergeet niet dat als ze transitie naar vergroening willen pushen, ze de fossiele brandstoffen ook kunnen duurder maken.
Ja , maar besef dan wel als de fossiele brandstoffen duurder worden dat de elektriciteit ook omhoog gaat en als ze dat enkel aan de pomp doen dan zou het wel eens een negatieve impact hebben op het bedrijfsleven …(niet alles draait daar al op elektriciteit )
Ik ben ik in ieder geval zeer content met mijn EV. Die was niet duurder als een vergelijkbare ICE en heeft me op een jaar tijd al veel centen bespaard en ik vind het zeer comfortabel rijden. Zo’n 2500euro (BIV, taks, brandstof) voor het eerste jaar en 2000euro voor ieder volgend jaar (taks en brandstof)
Daar ga ik niets op zeggen maar ik ben ook tevreden van mijne diesel en zoals ik hem nu gebruik kost die mij ook maar een peuleschil op een jaar in vergelijk als ik nu een EV moet kopen . ;)

De toekomst moet nog uitwijzen als het de juiste keuze was, maar ik denk het wel.
En ik denk dat de rest van de particulieren nog zal volgen als de prijzen nog wat omlaag gaan en er wat kennissen EV beginnen rijden en hun ervaring delen ipv dat ze de sensatie HLN artikels moeten geloven.
Niet alleen de prijzen moeten omlaag gaan , rijbereik moet toenemen (en nee ga daar niet weer over discussiëren ) en de staat moet de knoop eens doorhakker over wat ze nu wel of niet gaan doen …denk dat dit veel meer mensen bezig houd dan alleen de prijs (en die gaat sowieso zakken mits genoeg concurrentie ) maar denk nu ook dat ze de prijzen een beetje kunstmatig hoog houden . ;)
 
Laatst bewerkt:
Weet het niet echt , we gaan binnen een paar jaar zien wat de impact is van de EV op klimaat en milieu (recyclage , batterij , productie ) en we rijden niet allemaal op elektriciteit van eigen panelen . ;)
Bwa , bedreiging van de vrijheid ….denk het niet maar eerder de bijkomende praktische problemen .
Kom toch regelmatig in contact met EV rijders die meer afstand afleggen dan enkel maar van en naar hun werk en de meesten vinden de EV onpraktisch en als je ze de keus geeft gaan ze allemaal terug naar brandstof .
Alles staat of valt met het recycleren van de batterijen als we het EV rijden interessant willen maken voor het milieu. Recycleren kan nu al voor 95% en ik hoop dat alle batterijen ook naar zo'n recyclage center gaan.
Moest ik geen zonnepanelen hebben, dan zou ik 400euro/jaar minder voordeel maken op de prijzen die ik vernoem. Met uitsluitend laden van het net, zit de kost voor mijn auto op 5euro/100km. Nog altijd belachelijk laag in dat geval. Met zonnepanelen rij ik gemiddeld aan 2.4euro/100km.

Akkoord dat de EV niet voor iedereen is, maar das wel de minderheid naar mijn mening.
Voor mensen die meer dan 300km per dag rijden, lijkt een EV me minder praktisch. Ook voor wie geen oprit of garage heeft, lijkt me dat niet zo comfortabel.

In mijn geval plug ik thuis regelmatig in en mijn batterij capaciteit gaat zelden onder de 50%.
Bwa , ben daar toch ook niet echt akkoord mee omdat een elektrische motor maar 70% rendement heeft …de rest is verlies .
Zuinig kan ook over gediscussieerd worden maar soit .
Je moet gaan vergelijken op het niveau van primaire energie. Een brandstof wagen verbruikt na het tanken ongeveer 70kWh aan energie om 100km op de snelweg af te leggen. Een vergelijkbare geladen EV doet dat met 17.5kWh. 4x zo zuinig dus.

Dat wil dus ook zeggen dat bij als de stroom van een gas centrale komt met 60% rendement en je hebt 10% laadverlies, dat je nog steeds zuiniger bent dan een brandstof wagen. In België zijn we echter goed bezig en komt heel veel van onze energie uit windmolens, zonnepanelen, kern energie en gas (10-15%). We doen het best goed kwa CO2 uitstoot dus. Bron: https://app.electricitymaps.com/zone/BE

Vergeet ook niet dat olie verwerken tot benzine of diesel ook heel veel energie en transport kost. Ik zou graag eens het totaalplaatje willen vergelijken vanaf het begin van de keten, maar het is lastig om daarvoor een goede en betrouwbare bron te vinden.

En ik vermoed dat waterstof nooit echt van de grond gaat geraken voor personen vervoer. Je hebt 3x zoveel elektriciteit nodig om waterstof auto 100km te laden rijden dan een EV 100km te laten rijden. Primaire energie ligt dus 3x zo hoog en de prijs ook wellicht. Waterstof is momenteel duurder dan benzine.
En in Noorwegen zijn ze al de waterstof tankstations al terug aan het sluiten.

Als je puur naar primair energie verbruik en CO2 uitstoot kijkt, dan is een EV momenteel met kop en schouders het interessant. Los van de prijs en praktische beperkingen. Dus ik vrees dat we daar toch naartoe gaan gepushed worden tot er beter alternatief bestaat. Maar op korte termijn is zoiets er nog niet.

Ja , maar besef dan wel als de fossiele brandstoffen duurder worden dat de elektriciteit ook omhoog gaat en als ze dat enkel aan de pomp doen dan zou het wel eens een negatieve impact hebben op het bedrijfsleven …(niet alles draait daar al op elektriciteit )
De bedoeling is dat we afstappen van fosiele brandstoffen. Dan gaat brandstofprijs steeds minder invloed hebben op de elektciteitsprijs.
Daar ga ik niets op zeggen maar ik ben ook tevreden van mijne diesel en zoals ik hem nu gebruik kost die mij ook maar een peuleschil op een jaar in vergelijk als ik nu een EV moet kopen . ;)
Volledig mee akkoord. Je moet geen auto vervangen die nog goed is.
Wie wel aan een nieuwe wagen toe is, moet de oefening eens goed maken. Ter info, een nieuwe VW Passat was duurder als de Tesla in aankoop. Ik overwoog een jonge tweedehands Passat te kopen en das was bijna even duur als een nieuwe Tesla, maar met minder opties.
Niet alleen de prijzen moeten omlaag gaan , rijbereik moet toenemen (en nee ga daar niet weer over discussiëren ) en de staat moet de knoop eens doorhakker over wat ze nu wel of niet gaan doen …denk dat dit veel meer mensen bezig houd dan alleen de prijs (en die gaat sowieso zakken mits genoeg concurrentie ) maar denk nu ook dat ze de prijzen een beetje kunstmatig hoog houden . ;)
Gezien het al vrij efficiënte technologie is, kan daar weinig geoptimaliseerd worden buiten grotere batterijen. Nadeel van een grotere batterij is meer gewicht in de auto, dus slechter rijgedrag en meer verbruik. En ook een hoger prijskaartje.
Maar de batterij technologie staat niet stil en we krijgen in de toekomst wel lichtere batterijen waardoor het rijbereik wellicht wel zal toenemen zonder dat de auto zwaarder wordt.
De vraag is dan ook wel, hoeveel rijbereik heb je echt nodig? Als je Facebook commentaren mag geloven van de EV haters, moet dat 1200km zijn. Maar wie heeft dat echt nodig? Dat gelijk zeggen dat je GSM een week moet meegaan. Onze oude Nokia's gingen 2 weken mee. Een smartphone 2 dagen in het beste geval en de meesten steken die gewoon elke nacht in.

Er zijn modellen die maar 200km bereik hebben en dat is inderdaad wat weinig. Sommige mensen kopen dat bewust als 2e wagen omdat die nooit ver rijdt. Maar tegenwoordig is er genoeg aanbod die 450-600km biedt en dat is echt ruim.

Als naar het zuiden van Frankrijk wil rijden of het Italië, dan sta ik 4-6x stil om te laden. Afhankelijk van hoeveel je moet bijladen voor de volgende stop te halen, is dat 10-25min wachten. Je moet ongeveer rekenen op 1h30 laden op 1000km. Eerlijk gezegd ligt ik van dat anderhalf uur niet wakker hoor. Dat mijn vakantie nu niet maken of verpesten. Op zo'n lange trip stop je toch 2x om te eten, tenzij je een echte bent die 1200km door vlamt tot de tank leeg is, achter het stuur eet en 10h lang geen pipi moet doen ;-)
In het beste geval sta je met een brandstofwagen 45-60min stil als je 2x stopt om te eten en eens om te plassen. Allé, in ons geval toch toen we met de brandstof wagen gingen. Meestal waren dat zelfs 4-5 stops. 2 langere om te eten en 2-3 korte, want er moest altijd wel iemand naar het toilet. Dan is het verschil in tijd al niet zo groot meer als je gewoon iets eet of gaat plassen terwijl je aan de lader hangt. Dat vraagt misschien wat meer planning alhoewel er al veel tankstations zijn waar ze snelladers hebben.
Tegen eind 2025 moet er verplicht iedere 60km een snellader zijn langs de autostrades in heel Europa, dus dan vervalt het argument planning ook.

En wat betreft de prijs: het hangt er vanaf. In sommige gevallen heeft de EV versie al alle toeters en bellen, terwijl de brandstof versie een basis uitrusting heeft. Als je ze dan gelijk configureert, scheelt de prijs niet meer zoveel.
Die fabrikanten hebben wellicht ook heel wat R&D kosten gemaakt die ze willen terug verdienen. Hoe groter het verkochte volume wordt, hoe lager de prijzen kunnen worden. Maar als je benzine, diesel, hybride en EV moet gaan aanbieden, dan kun je nooit een optimaal volume realiseren om de prijzen te gaan drukken.
En natuurlijk geeft niet iedereen 30k of meer aan een auto. Veel mensen kopen 10k een auto en rijden daar nog 10 jaar mee. Eens het tweedehands aanbod groot genoeg is, zul je ook wel EV's kunnen krijgen voor die prijs. Het enige wat nog afschrikt is de batterij status. Zo'n batterij vervangen is niet goedkoop als die stuk gaat na 10 jaar, maar ik hoop dat er een nieuwe business komt in bedrijven die zich specialiseren in het herstellen van EV accu packs. Als je enkel de slechte cellen er uit haalt en die vervangt, zal dat veel goedkoper zijn dan een nieuwe accu.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat er nog altijd vanuit dat ze met waterstof cellen gaan werken maar de artikels die ik al gelezen heb gebruiken de waterstof om te verbranden …en dat zou meer rendabel zijn dan omzetten naar . ;)

Wat ik bedoel met rijbereik moet omhoog is dus inderdaad tegen een betaalbare prijs want nu een EV die meer dan 600 km kan rijden is vrijwel onbetaalbaar voor de gewone werkmensen …misschien dat jij geen probleem hebt om zomaar effe 50.000 op de toog te leggen en zelfs als je dat gaat lenen …die afbetalingen alleen . Ik vraag mij soms echt af hoe mensen soms dien auto betalen als je ziet wat hier soms rondrijdt …(denk dat het merendeel bedrijfswagens zijn volgens mij )
Daarentegen kost een brandstofmotor maar de helft en dan kan je voor het verschil al veel km rijden denk ik . ;)

Ook zou je verschieten hoeveel mensen gewoon doorrijden met de vakantie en effe snel een plasje doen langs de weg duurt echt geen 20 minuten hoor .

Het pla,n is om inderdaad om de 60 km een laadpaal te hebben maar deze moeten wel privé gezet en uitgebaat worden .
De staat voorziet alleen de plaats om een laadstation te zetten Dus als er geen gegadigden zijn ……
En om de 60 km een laadstation is ook niet echt milieu vriendelijk te noemen en wie gaat dat uitbaten als uwe concurrent maar 60 km verder zit ….
Denk dat ze dan beter overstappen op draadloos laden maar dat is ook technisch moeilijk haalbaar ….

Kwestie van de prijs .
Dat ze dan eens modellen op de markt brengen zonder al die toeters en bellen zoals bij de brandstofverbruik .
Niet iedereen heeft al die toeters en bellen vandoen ….maar nee , je hebt geen keus en moet maar betalen ….

Maar we gaan het achtereen wel zien denk ik in 2025 …de subsidie valt dan weg en als het zoals in Duitsland zal gaan valt de verkoop dan ook ineen en Noorwegen is ook al bezig om de kraan toe te draaiden kwestie van subsidie , nu geven die nog veel subsidie en ja dacht dat zij op 26% elektrisch zaten ….maar zoals op HT forum gezegd is heeft Noorwegen de natuur mee om stroom op te wekken en verkopen ze hun gas . ;)

Wat tweedehands betreft …op HT forum verkoopt een handelaar daar een Ipace jaguar met 89.000 km 400 pk voor de vraagprijs van https://www.htforum.nl/index.php?action=dlattach;attach=384607

en dan langs den andere kant vragen ze soms nog een tweedehandsprijs van +40.000 met +180.000 km Voor bepaalde merken …wie koopt dat nu

en ze geraken ze niet kwijt aan de straatstenen . ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet in waarom niemand een laadpaal wil uitbaten op de snelweg om de 60km. De tankstations liggen dichter bij elkaar. Als het ergens druk is, rij je gewoon door naar de volgende. Als dringend moet plassen stop je. Als de navigatie het aangeeft, stop je daar. Ik zie daar niet zoveel graten in.
Draadloos laden zou top zijn, maar dat is bijna onhaalbaar. Om de 60km een paar snelladers, lijkt me milieuvriendelijker dan heel de baan vernieuwen met elektriciteit er onder.

De meeste particuliere auto's in België zijn tweedehands. En bedrijven kopen/leasen bijna nog uitsluitend nog elektrische wagens. Als Europa vanaf 2035 brandstof wagens verbied, dan gaat er niet veel aanbod meer zijn vrees ik voor ICE voertuigen op de tweedehands markt. De transitie komt zo vanzelf wel op gang en ja tegen lagere prijzen he. Want aanbod/vraag moet in balans zijn.

Als ge een Jaguar i-pace voor 27k kunt kopen, dan moete toch niet klagen als particulier? Das veel auto voor uw geld. Moest het België zijn, kreeg je nog een 3k premie :D

Ik snap trouwens ook niet te goed al die heisa rond minder verkochte EV's. Er zijn gewoon minder verkochte auto's in het algemeen. Tijdens covid was er een serieus te kort en de wachtlijsten waren groot. Auto's waren een jaar of 2 booming business doordat er eerst 2 jaar weinig verkocht werd. En nu is het gewoon terug aan het stabliseren.

We zien wel over 5 jaar. Ik ben erg benieuwd, maar het aandeel EV's gaat alleen maar stijgen vrees ik.

En ik ben benieuwd naar de ontploffingswaterstof motoren. Er moet toch ook een grootverlies in warmteontwikkeling zitten met zoiets, maar ik ken er te weinig van om een correcte uitspraak te doen. Time will tell.
Ik heb alleen het idee dat het HLN volk graag een waterstofauto wil, omdat ze denken dat ze die kunnen tanken met kraantjes water.
 
Dat bedrijven nog enkel EV leasing ligt aan het feit dat ze dit moeten van Europa uit Of bedrijven hebben een greencharter ondertekend (bij Denys bv moeten alle voertuigen daarom door EV worden vervangen en ze zullen daar dan ook subsidie’s oor trekken denk Ik . ;) , bij katoen natie heb ik nog niet veel EV tegen gekomen ondanksndat die hun daken vol met zonnepanelen liggen ..)
Leasings moeten wel mee op de kar springen maar de leasing van een EV gaat duurder worden omwille van de verwachte lage restprijzen …
Bij ons kon je nog altijd voor een diesel gaan .. van onze vloot van 1600 voertuigen is maar 20 % elektrisch of hybride nu .
Tegen 2030 zullen we wel moeten overstappen …(zolang ze vasthouden aan die datum)

Er was geen tekort aan auto’s maar aan chips voor de elektronica in de auto en Ev is maar echt opgekomen na corona omdat overal de industrie stil viel zeker in China .

Tja , we zullen zien en ik denk dat we het volgend jaar al gaan merken en ook de fabrikanten verwachten volgend jaar een sterke daling …

Je tank nog altijd waterstof en geen water .

Denk niet dat EV volledig zal verdwijnen maar de oplossing is het ook niet . ;)
 
Bij ons kan je ook nog brandstof kiezen. Ik had nog gekeken om een A4 te leasen een jaar geleden en kwam aan 480euro VAA/maand in de nieuwe regelgeving. Dit was de lichtste benzine motor (2.0l benzine). Heb vriendelijk bedankt daarvoor. EV's waren dan inderdaad aan de dure kant in leasing, dus de auto ingeruild voor centen en zelf iets gekocht met dat budget.
Voor een kleine ICE neemt met 3 cylinder 1.0l motor, valt het misschien nog mee. Maar vanaf een 2.0l motor moet je het niet meer overwegen.

En sowieso worden de auto's bij ons pas na 4-5 jaar vervangen. Iedereen heeft eigenlijk net voor EV push nog een nieuwe wagen gekozen, dus er rijdt niemand EV bij ons behalve ik met een prive wagen. Pas over 2 jaar moet er terug vervangen worden.
Vanaf 2026 gaan enkel nog nieuwe EV's fiscaal aftrekbaar zijn, dus ik denk dat het dan wel gedaan zal zijn bij ons met ICE wagens.
 
Ik betaal nu voor mijne diesel €114 /maand eigen bijdrage(1500 diesel 130 PK ) …moet er nog 1 jaar mee verder normaal en dan zal het Hybride worden denk ik maar diegene die daar nu voor gekozen hebben betalen minder als ik dacht dat die rond de € 109 zaten (niemand bij ons rijd EV dus daar weet ik het niet van ) ..en op de belastingsbrief is den auto nog altijd een nul operatie dus moet niets extra betalen buiten wat ik maandelijks betaal . ;)

Dacht dat ze nu nog enkel de Toyota corrola touring aanbieden . We zullen wel zien maar denk dat ik eventueel ook dan de hybride toer opga …
 
Ik betaal nu voor mijne diesel €114 /maand eigen bijdrage(1500 diesel 130 PK ) …moet er nog 1 jaar mee verder normaal en dan zal het Hybride worden denk ik maar diegene die daar nu voor gekozen hebben betalen minder als ik dacht dat die rond de € 109 zaten (niemand bij ons rijd EV dus daar weet ik het niet van ) ..en op de belastingsbrief is den auto nog altijd een nul operatie dus moet niets extra betalen buiten wat ik maandelijks betaal . ;)

Dacht dat ze nu nog enkel de Toyota corrola touring aanbieden . We zullen wel zien maar denk dat ik eventueel ook dan de hybride toer opga …
Ja, als uw auto voor juni 2023 besteld is, heb je nog de oude formule. En wellicht heb jij nog een oudere formule als de lease over 1 jaar afloopt. Je betaald ook het minimum zie ik, dus wellicht een kleine motor in combinatie met een niet te te dure wagen. Dat had ik destijds ook met mijn Audi A3 met 1.6l.

Wie na juni 2023 besteld, is betaald een stuk meer. Voor een Audi A4 waarbij de kleinste motor een 2.0l is met meer CO2 uitstoot, liep dat dus serieus op naar 480euro toen ik juli 2023 de simulatie deed.
Hybride is sinds juni 2023 duurder geworden, maar nog steeds voordelig in vergelijking met een ICE.
 
Juist gelezen op dat nieuwsbulletin van Microsoft dat ze in een paar staten in Amerika de Ev ook gaan doorduwen …en net zoals bij ons zou de verkoop van brandstof motoren verboden worden op 2035 .
 
Evs zijn sneller, meer fun om te rijden, ze hebben een resem extra features aan boord die je niet terugvind op non EVs, bovendien zijn ze een goede match voor self driving capabilities. Ik wil niet meer terug.

De meeste mensen die zijn overgeschakeld op EV zien dat als een vooruitgang en geen stap achteruit. De meeste die er aan twijfelen zijn niet EV rijders of diegene met hybride oplossing ( weinig voordeel enkel meer gedoe).

Best eens een testrit doen met een ev alvorens een mening te vormen, of eens om raad vragen bij EV rijders.
Lijkt me weinig zinvol om je mening enkel te baseren op meningen van niet EV rijders, of de wat er staat op internet of in de gazet.
 
Evs zijn sneller, meer fun om te rijden, ze hebben een resem extra features aan boord die je niet terugvind op non EVs, bovendien zijn ze een goede match voor self driving capabilities. Ik wil niet meer terug.

De meeste mensen die zijn overgeschakeld op EV zien dat als een vooruitgang en geen stap achteruit. De meeste die er aan twijfelen zijn niet EV rijders of diegene met hybride oplossing ( weinig voordeel enkel meer gedoe).

Best eens een testrit doen met een ev alvorens een mening te vormen, of eens om raad vragen bij EV rijders.
Lijkt me weinig zinvol om je mening enkel te baseren op meningen van niet EV rijders, of de wat er staat op internet of in de gazet.
Inderdaad. En eens op papier uw dagelijkse ritten zetten en eens kijken hoe lang je het dan volhoudt met 1 accu lading. Dat is eigenlijk nog verbazend lang.

Ik had ook eerst interesse in hybride want dat leek van elk platform de voordelen te hebben. Tot ik de testrit heb gedaan en m’n ritten/laad schema eens gemaakt had op papier voor alle type wagens. Dan kwam ik tot de conclusie dat hybride vooral de nadelen van beide platformen draagt. Traag laden, hoog elektrisch verbruik, hoog brandstof verbruik als de batterij leeg is, klein tankje, klein batterij’tje, na elke rit moeten laden of je blauw betalen. Complexe aandrijflijn die veel kost om te repareren als er iets stuk gaat.

Na het maken van die oefening en ook een testrit bij Tesla, kwam ik tot de conclusie dat een EV de beste keus was voor mij. Met brandstof op tweede plaats en hybride op de laatste plaats.

En ja, ik was zeer sceptisch in het begin want ik ben een grote autoliefhebber. Met een beetje de argumenten van de non-EV believers. Maar als je er eens objectief naar kijkt en de vooroordelen achter je laat, dan ga je misschien zoals mij inzien dat een EV toch wel interessant kan zijn.

Ondertussen heb ik ingezien dat als autoliefhebber EV’s ook een plaatsje verdienen. En eerlijk gezegd geil ik vooral op supercars en race wagens met dikke motoren die ik niet betalen. Misschien zou een tweedehands Lotus er vanaf gekund hebben voor ik de tesla kocht, maar met een kind is dat geen optie.
En een familiewagen met een 2.0l diesel doet me niet zoveel. Of daar nu een elektro motor of iets anders in ligt, zal me een worst wezen. En ik heb eerlijk gezegd meer rijplezier van de Tesla als van de Audi A4 waar er voor mee reed op de binnenbaantjes enzo. De grip, acceleratie en sportieve ophanging is echt goed. En als ik saaie banen moet afleggen, zet ik de auto pilot aan en kom ik relaxed aan. In mijn geval een beetje het maximum dat ik uit m’n budget kon halen dus en daar bovenop nog eens zuinig in verbruik en kosten. Op de bandjes na misschien ;-)
 
Krikri , als je eens verder leest dan uwe neus lang is dan zie je dat ik al geschreven heb dat ik zowel in contact kom met hybride als EV rijders en nee dat zijn niet de goedkoopste auto’s waar die mee rijden .

Voor u blijkt EV rijden dus een pluspunt maar trek uw ervaring dan ook niet door dat iedereen dat zo ziet .
Ja er zijn voorstanders en ja er zijn tegenstanders en Er zijn mensen die er anders over denken en zowel de voor als de nadelen zien .
Dan nog eens over de zogenaamde voordelen die je daar opnoemt …voor u misschien maar voor mij hoeft die niet snel(ler) te zijn , hoeft die geen 500 PK te hebben en hoeft die zeker niet al die prutsen hebben (en dan bedoel ik inderdaad al die aps die je 9/10 toch nooit gaat gebruiken , in mijn geval toch ) en de huidige wetgeving laat niet toe dat ze zelf rijden (en eerlijk gezegd zit ik daar dus echt niet op te wachten hoor , voor mij is dit een totaal nutteloos feature . )

Dien diesel dat ik nu heb heeft ook allemaal snufjes aan boord maar ik gebruik ze gewoon niet en nee ik ga niet snel effe op internet als ook voor een licht stil sta .

Hybride is evenveel gedoe als een EV , eenmaal instellen en dan doet die de rest automatisch en bij een plug in moet je ook een stekker insteken net zoals bij uwen EV …

Hetgeen mij stoort is dat ze dit gaan doorduwen…laat de mensen zelf hun. beslissing nemen (en ja dat van u weten we nu al ) en kom niet af dat het beter zou zijn voor het milieu want dat is gewoon een drogrede dat ge uzelf wijsmaakt .
 
Inderdaad. En eens op papier uw dagelijkse ritten zetten en eens kijken hoe lang je het dan volhoudt met 1 accu lading. Dat is eigenlijk nog verbazend lang.
Dat begint nu toch al een beetje afgezaagd te worden héé , ik ben soms nog ook altijd verbaast hoe lang ik soms ktoekom met mijn klein tandje diesel ….(heb verleden week weer een gemiddeld verbruik gescoord van 4,5 liter . ;) )
Ik had ook eerst interesse in hybride want dat leek van elk platform de voordelen te hebben. Tot ik de testrit heb gedaan en m’n ritten/laad schema eens gemaakt had op papier voor alle type wagens. Dan kwam ik tot de conclusie dat hybride vooral de nadelen van beide platformen draagt. Traag laden, hoog elektrisch verbruik, hoog brandstof verbruik als de batterij leeg is, klein tankje, klein batterij’tje, na elke rit moeten laden of je blauw betalen. Complexe aandrijflijn die veel kost om te repareren als er iets stuk gaat.
Dit kan je toch ook zeggen van uwe EV ?
Als daar iets aan de aandrijflijn komt dan is dit ook komplex om te repareren (want het meeste zit ingebouwd ) en de kosten zijn dan ook navenant …(als je dan leest dat uw voorlichters al €3000 kunnen kosten …)
En dat hoog brandstofverbruik is enkel maar tot de batterijen terug genoeg geladen heeft (en dan is het een voordeel om een kleine batterij te hebben en heb het nogmaals gezegd , deze dient niet zoals bij een EV om 100 den km te rijden alhoewel ze nu al reclame laken dat ze 100 km aankunnen ) en ja ze hebben meestal niet echt een grote tank maar ze geraken nu toch al blijkbaar 1000 km ver op één tank (en mits gebruik te maken van de batterij ) dus zo onzuinig zullen ze dan weer ook niet zijN …de techniek op dat gebied staat ook niet stil .
Na het maken van die oefening en ook een testrit bij Tesla, kwam ik tot de conclusie dat een EV de beste keus was voor mij. Met brandstof op tweede plaats en hybride op de laatste plaats.

En ja, ik was zeer sceptisch in het begin want ik ben een grote autoliefhebber. Met een beetje de argumenten van de non-EV believers. Maar als je er eens objectief naar kijkt en de vooroordelen achter je laat, dan ga je misschien zoals mij inzien dat een EV toch wel interessant kan zijn.

Ondertussen heb ik ingezien dat als autoliefhebber EV’s ook een plaatsje verdienen. En eerlijk gezegd geil ik vooral op supercars en race wagens met dikke motoren die ik niet betalen. Misschien zou een tweedehands Lotus er vanaf gekund hebben voor ik de tesla kocht, maar met een kind is dat geen optie.
En een familiewagen met een 2.0l diesel doet me niet zoveel. Of daar nu een elektro motor of iets anders in ligt, zal me een worst wezen. En ik heb eerlijk gezegd meer rijplezier van de Tesla als van de Audi A4 waar er voor mee reed op de binnenbaantjes enzo. De grip, acceleratie en sportieve ophanging is echt goed. En als ik saaie banen moet afleggen, zet ik de auto pilot aan en kom ik relaxed aan. In mijn geval een beetje het maximum dat ik uit m’n budget kon halen dus en daar bovenop nog eens zuinig in verbruik en kosten. Op de bandjes na misschien ;-)
Dat zeg ik ook .EV kan best bestaan tussen de rest maar laat de mensen zelf beslissen wat ze willen rijden .
Ik zie ook nog altijd graag die dikke bakken met dikke motors maar zou ze ook niet willen hebben …enkel naar kijken is genoeg voor mij en voor mij moet een auto op de eerste plaats praktisch zijn (en ik moet er mijn hondjes confortabel inkrijgen . ;) ) dus nee met die JAG van € 27.000 ben ik niets . ;)
 
Een hybride heeft een ice motor, versnellingsbak, elektro motor, batterij en nog een systeem om de elektro motor te verbinden met de ice aandrijflijn.

Een EV heeft enkel een motor direct aan de motoras zonder versnellingen en batterij. Steek een nieuwe motor of batterij en je kan terug heel lang rijden als het ooit kapot gaat.
En dat zit eenvoudig in elkaar hoor. Die motor pak je daar zo uit.
Bij een hybride zal het kostelijk zijn als dat allemaal eens verslijt en vervangen moet worden. En omdat het zo complex in elkaar zit en dure stukken zijn.

Zag overlaatst een stukje van een Model S met 360 000km op de teller. Eerste set remmen waren eindelijk aan vervanging toe, rubbers van de ophanging waren verstorven en moest eens opnieuw uitgelijnd worden. Verder was de auto in prima staat. De eigenaar ging het nodige onderhoud doen en verder knallen naar de 500k. Als ik dan de zie dat mijn ouders een hele revisie hebben moeten laten doen van de motor en versnellingsbak op 170 000km die een pak geld koste, dan is zo’n EV best goedkoop op lange termijn.

Dat een diesel lang kan rijden op een tank weet ik ook wel. Naar het is niet omdat je nu 1000km kan rijden, dat je ook nodig hebt. Ik weet dat jij vaak ver moet voor het werk, dus dat snap ik. Maar voor de doorsnee persoon… En als je niet thuis kunt laden, lijkt me dat niet handig. Ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten zonder garage of oprit.

De BMW 320e hybride die ik getest heb , kon 35-50km puur elektrisch rijden en daarna was het aan 9l/100km. Tank is 40l groot. Dat is dus 500km bereik als je onderweg niet kan laden.
Bij gecombineerd rijden was na 80km de batterij plat en zat het gemiddeld verbruik op 2l/100km.
Je moet zo’n auto idealiter iedere 50-80km opladen om het verbruik laag te houden. En opladen duurde 3.5h. Niet interessant dus tenzij je onder de kerktoren blijft rijden en sporadisch een ver moet. Snelladen kan dat ding niet. In mijn geval dus niet interessant want ik doe zo’n 100-200km per dag als ik niet thuiswerk.

En ja, iedereen moet kunnen beslissen wat ie koopt. Maar momenteel haten veel mensen onterecht en uit onwetendheid op EV’s. Net zoals mensen computers als een bedreiging zagen voor hun job. En ondertussen is het de normaalste zaak van de wereld. Mensen kunnen gewoon niet goed tegen verandering vrees ik. 2035 is nog veraf en ze kunnen nog eens van gedacht veranderen tegen dan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan