Weet het niet echt , we gaan binnen een paar jaar zien wat de impact is van de EV op klimaat en milieu (recyclage , batterij , productie ) en we rijden niet allemaal op elektriciteit van eigen panelen .
Bwa , bedreiging van de vrijheid ….denk het niet maar eerder de bijkomende praktische problemen .
Kom toch regelmatig in contact met EV rijders die meer afstand afleggen dan enkel maar van en naar hun werk en de meesten vinden de EV onpraktisch en als je ze de keus geeft gaan ze allemaal terug naar brandstof .
Alles staat of valt met het recycleren van de batterijen als we het EV rijden interessant willen maken voor het milieu. Recycleren kan nu al voor 95% en ik hoop dat alle batterijen ook naar zo'n recyclage center gaan.
Moest ik geen zonnepanelen hebben, dan zou ik 400euro/jaar minder voordeel maken op de prijzen die ik vernoem. Met uitsluitend laden van het net, zit de kost voor mijn auto op 5euro/100km. Nog altijd belachelijk laag in dat geval. Met zonnepanelen rij ik gemiddeld aan 2.4euro/100km.
Akkoord dat de EV niet voor iedereen is, maar das wel de minderheid naar mijn mening.
Voor mensen die meer dan 300km per dag rijden, lijkt een EV me minder praktisch. Ook voor wie geen oprit of garage heeft, lijkt me dat niet zo comfortabel.
In mijn geval plug ik thuis regelmatig in en mijn batterij capaciteit gaat zelden onder de 50%.
Bwa , ben daar toch ook niet echt akkoord mee omdat een elektrische motor maar 70% rendement heeft …de rest is verlies .
Zuinig kan ook over gediscussieerd worden maar soit .
Je moet gaan vergelijken op het niveau van primaire energie. Een brandstof wagen verbruikt na het tanken ongeveer 70kWh aan energie om 100km op de snelweg af te leggen. Een vergelijkbare geladen EV doet dat met 17.5kWh. 4x zo zuinig dus.
Dat wil dus ook zeggen dat bij als de stroom van een gas centrale komt met 60% rendement en je hebt 10% laadverlies, dat je nog steeds zuiniger bent dan een brandstof wagen. In België zijn we echter goed bezig en komt heel veel van onze energie uit windmolens, zonnepanelen, kern energie en gas (10-15%). We doen het best goed kwa CO2 uitstoot dus. Bron:
https://app.electricitymaps.com/zone/BE
Vergeet ook niet dat olie verwerken tot benzine of diesel ook heel veel energie en transport kost. Ik zou graag eens het totaalplaatje willen vergelijken vanaf het begin van de keten, maar het is lastig om daarvoor een goede en betrouwbare bron te vinden.
En ik vermoed dat waterstof nooit echt van de grond gaat geraken voor personen vervoer. Je hebt 3x zoveel elektriciteit nodig om waterstof auto 100km te laden rijden dan een EV 100km te laten rijden. Primaire energie ligt dus 3x zo hoog en de prijs ook wellicht. Waterstof is momenteel duurder dan benzine.
En in Noorwegen zijn ze al de waterstof tankstations al terug aan het sluiten.
Als je puur naar primair energie verbruik en CO2 uitstoot kijkt, dan is een EV momenteel met kop en schouders het interessant. Los van de prijs en praktische beperkingen. Dus ik vrees dat we daar toch naartoe gaan gepushed worden tot er beter alternatief bestaat. Maar op korte termijn is zoiets er nog niet.
Ja , maar besef dan wel als de fossiele brandstoffen duurder worden dat de elektriciteit ook omhoog gaat en als ze dat enkel aan de pomp doen dan zou het wel eens een negatieve impact hebben op het bedrijfsleven …(niet alles draait daar al op elektriciteit )
De bedoeling is dat we afstappen van fosiele brandstoffen. Dan gaat brandstofprijs steeds minder invloed hebben op de elektciteitsprijs.
Daar ga ik niets op zeggen maar ik ben ook tevreden van mijne diesel en zoals ik hem nu gebruik kost die mij ook maar een peuleschil op een jaar in vergelijk als ik nu een EV moet kopen .
Volledig mee akkoord. Je moet geen auto vervangen die nog goed is.
Wie wel aan een nieuwe wagen toe is, moet de oefening eens goed maken. Ter info, een nieuwe VW Passat was duurder als de Tesla in aankoop. Ik overwoog een jonge tweedehands Passat te kopen en das was bijna even duur als een nieuwe Tesla, maar met minder opties.
Niet alleen de prijzen moeten omlaag gaan , rijbereik moet toenemen (en nee ga daar niet weer over discussiëren ) en de staat moet de knoop eens doorhakker over wat ze nu wel of niet gaan doen …denk dat dit veel meer mensen bezig houd dan alleen de prijs (en die gaat sowieso zakken mits genoeg concurrentie ) maar denk nu ook dat ze de prijzen een beetje kunstmatig hoog houden .
Gezien het al vrij efficiënte technologie is, kan daar weinig geoptimaliseerd worden buiten grotere batterijen. Nadeel van een grotere batterij is meer gewicht in de auto, dus slechter rijgedrag en meer verbruik. En ook een hoger prijskaartje.
Maar de batterij technologie staat niet stil en we krijgen in de toekomst wel lichtere batterijen waardoor het rijbereik wellicht wel zal toenemen zonder dat de auto zwaarder wordt.
De vraag is dan ook wel, hoeveel rijbereik heb je echt nodig? Als je Facebook commentaren mag geloven van de EV haters, moet dat 1200km zijn. Maar wie heeft dat echt nodig? Dat gelijk zeggen dat je GSM een week moet meegaan. Onze oude Nokia's gingen 2 weken mee. Een smartphone 2 dagen in het beste geval en de meesten steken die gewoon elke nacht in.
Er zijn modellen die maar 200km bereik hebben en dat is inderdaad wat weinig. Sommige mensen kopen dat bewust als 2e wagen omdat die nooit ver rijdt. Maar tegenwoordig is er genoeg aanbod die 450-600km biedt en dat is echt ruim.
Als naar het zuiden van Frankrijk wil rijden of het Italië, dan sta ik 4-6x stil om te laden. Afhankelijk van hoeveel je moet bijladen voor de volgende stop te halen, is dat 10-25min wachten. Je moet ongeveer rekenen op 1h30 laden op 1000km. Eerlijk gezegd ligt ik van dat anderhalf uur niet wakker hoor. Dat mijn vakantie nu niet maken of verpesten. Op zo'n lange trip stop je toch 2x om te eten, tenzij je een echte bent die 1200km door vlamt tot de tank leeg is, achter het stuur eet en 10h lang geen pipi moet doen ;-)
In het beste geval sta je met een brandstofwagen 45-60min stil als je 2x stopt om te eten en eens om te plassen. Allé, in ons geval toch toen we met de brandstof wagen gingen. Meestal waren dat zelfs 4-5 stops. 2 langere om te eten en 2-3 korte, want er moest altijd wel iemand naar het toilet. Dan is het verschil in tijd al niet zo groot meer als je gewoon iets eet of gaat plassen terwijl je aan de lader hangt. Dat vraagt misschien wat meer planning alhoewel er al veel tankstations zijn waar ze snelladers hebben.
Tegen eind 2025 moet er verplicht iedere 60km een snellader zijn langs de autostrades in heel Europa, dus dan vervalt het argument planning ook.
En wat betreft de prijs: het hangt er vanaf. In sommige gevallen heeft de EV versie al alle toeters en bellen, terwijl de brandstof versie een basis uitrusting heeft. Als je ze dan gelijk configureert, scheelt de prijs niet meer zoveel.
Die fabrikanten hebben wellicht ook heel wat R&D kosten gemaakt die ze willen terug verdienen. Hoe groter het verkochte volume wordt, hoe lager de prijzen kunnen worden. Maar als je benzine, diesel, hybride en EV moet gaan aanbieden, dan kun je nooit een optimaal volume realiseren om de prijzen te gaan drukken.
En natuurlijk geeft niet iedereen 30k of meer aan een auto. Veel mensen kopen 10k een auto en rijden daar nog 10 jaar mee. Eens het tweedehands aanbod groot genoeg is, zul je ook wel EV's kunnen krijgen voor die prijs. Het enige wat nog afschrikt is de batterij status. Zo'n batterij vervangen is niet goedkoop als die stuk gaat na 10 jaar, maar ik hoop dat er een nieuwe business komt in bedrijven die zich specialiseren in het herstellen van EV accu packs. Als je enkel de slechte cellen er uit haalt en die vervangt, zal dat veel goedkoper zijn dan een nieuwe accu.