• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Net nog een interview gezien op tv (Downeys’s dream cars ) waar iemand beweerde dat we onze denkwijze moesten aanpassen omdat persoonlijk bezit van een auto iets is van het verleden en dat we geen auto’s meer persoonlijk gaan bezitten in de toekomst ..
Syteem van Poppy en dergelijke …je betaald het gebruik van de auto en niet het bezit (was dat geen reclame zin ergens ???)
Autodelen was het niet echt want dan bezit je een auto met meerdere gebruikers terwijl hier iedereen er gebruik van kon maken .

(In die aflevering waar ze een riviera ombouwen naar hybride en blijkbaar niet gelukt is . ;) )
 
Ach ja, dat balonneke "pitchen" ze al jaren. Allemaal leuk en aardig in steden dat mensen geen eigen auto hebben en daar dan regelmatig gebruik maken van deel-auto's / fietsen / e-scooters / e-steps
Eens daarbuiten...anyway wie het kan betalen zal gewoon z'n eigen auto (blijven) kopen
 
Wie weet als de auto's allemaal zelf rijdend zijn he. Dan hoef je geen auto meer op uw oprit. Dan pakt ge uw gsm, besteld ge een auto en 5min later staat er eentje aan uw deur waar ge in kunt stappen ;-)
Wie weet ooit, maar tzal toch nog niet voor binnen 10 jaar zijn...
 
Ik denk eerder als de auto’s onbetaalbaar worden …zoals de prijzen nu zijn ….;)
Maar zou misschien sneller kunnen zijn dan we zelf denken , ik ga het niet meer meemaken denk ik maar het begin is er al en niet alleen met auto’s . ;)
Meer en meer jonge gezinnen laten ook den auto voor wat het is en kiezen voor een alternatief .;)
 

Hoopvol voor de toekomst . ;)
Ahja en KIa zou met een EV2 komen …ze gaan de Picasso elektrisch maken dus . ;)
En er komen nu meer modellen op de markt van rond de €20.000 maar dan zijn het stadswagentjes (en dan vind ik ze nog altijd te duur voor wat het is . ;) )
 
Inderdaad, voor kleine wagens is het niet zo goedkoop. Hopelijk veranderd dat snel.
Voor grotere wagens is het dikwijls ongeveer hetzelfde. Waarbij de EV variant goedkoper kan uitkomen als je over 5 jaar rekent (BIV, taks, verzekering, onderhoud).

Heb overlaatst een BMW M4 mogen test rijden. Leuk ding en al droomend thuis gekomen. Daarna eentje geconfigureerd, de BIV en Taks berekend. 125k catalogus prijs, 7300euro BIV en 1100euro jaarlijkse taks. En dan nog niet naar verzekering en brandstofverbruik gekeken. Ik was snel uit de droom ontwaakt... Als je daarmee vergelijkt, is elektrisch rijden goedkoop.
 
Inderdaad, voor kleine wagens is het niet zo goedkoop. Hopelijk veranderd dat snel.
Voor grotere wagens is het dikwijls ongeveer hetzelfde. Waarbij de EV variant goedkoper kan uitkomen als je over 5 jaar rekent (BIV, taks, verzekering, onderhoud).

Heb overlaatst een BMW M4 mogen test rijden. Leuk ding en al droomend thuis gekomen. Daarna eentje geconfigureerd, de BIV en Taks berekend. 125k catalogus prijs, 7300euro BIV en 1100euro jaarlijkse taks. En dan nog niet naar verzekering en brandstofverbruik gekeken. Ik was snel uit de droom ontwaakt... Als je daarmee vergelijkt, is elektrisch rijden goedkoop.
Dat eerste kan nu wel al snel veranderen denk ik als het Nederlands systeem hier ook erdoor zou komen .
Dacht dat die nu nog 1 jaar taksvrij zouden kunnen rijden en dan vanaf 2026 zouden ze een korting krijgen van 25% maar weet dan niet of dit een korting is op het gewicht van de wagen of een korting op de rijtaks berekent op het gewicht van de wagen (want denk wel dat dit een verschil kan geven )

Dat tweede …tja , vroeger had ik die dromen ook . ;)
Tot ge inderdaad de rekening eens maakt . (En das nog voor den tijd van EV . ;) )
 
Wat moet een mens toch doen …lastige keuze .
De kia EV3 is uit en het zou te doen zijn voor aankoop via de bank op 72 maanden en omnium verzekerd (zeker voor de eerste 4 jaar ) maar zal wel een eigen inbreng moeten leggen om het maandelijks betaalbaar te houden .
Heb wel geen rekening gehouden met de subsidie op dit moment want dan moet ik hem dit jaar nog kopen en dan nog een jaar geen wegentax maar hoeveel gaan we moeten betalen nadien …(ze zeggen wel dat er voor de vroege aankopers niets veranderd maar er is nog niks vast gelegd ) en toch een auto van 1800 kilo …

Waarschijnlijk gaat hem de eerste 5 jaar niet echt veel km afleggen want nu staat de diesel ook meer stil dan hem rijd .
Zou dan ook moeten laden op de openbare laadpunten maar denk dat dit nog gaat meevallen en op reis gaan met den auto …denk niet dat dit gaat gebeuren .
Tegen dat hem bijna betaald is zou ik op pensioen kunnen gaan .

Kga hem achtereen eens bekijken of anders toch een C4 (ook 400 km ) of een Dacia (maar dan 200 km bereik met wat geluk ) …of toch wachten en kijken wat de toekomst brengt en zo lang mogelijk rijden met den oude diesel …
 
Heb je geen bedrijfswagen? Als je niet thuis kan laden, zou ik het niet aanraden., of och eens goed nadenken. We hebben dat 2 maanden moeten ondergaan was echt geen pretje.
 
Ja heb nu een bedrijfswagen maar ook nog een privé wagen (voor de hondjes en om materialen in te vervoeren als het nodig is . )

Thuis laden gaat nooit kunnen wegens rijhuis en geen vaste parkeerplaats maar in het begin van de straat staat wel een lader nu en in de zijstraat staat er ook enen .Af en toe zijn ze bezet maar zie ze ook regelmatig vrij staan en aangezien ik verwacht dat ik geen extra meer km ‘s ga doen dan kan dat eventueel wel meevallen , zo eens naar de winkel rijden hier een km verder en af en toe eens naar de caravan (dan doet hem 100 km op één dag ) dus gaat veel stilstaan zoals den oude diesel nu .
Ik ga nu tanken om de 3 maanden met de diesel en dan heb ik rond de 600 km afgelegd dus zou het om de maand eens moeten laden zijn denk ik.

Het enigste wat mij nu doet twijfelen is dat als ik nu nog voordeel wil halen uit elektrisch rijden (buiten het verbruik dan ) dan moet ik hem dit jaar kopen om nog te kunne genieten van de subsidie en om geen BIV en rijtaks te moeten betalen .
(En als de ministers dan hun woord houden zou dat dan niet moeten tot ik op pensioen ga en later want dit is dan waarschijnlijk de laatste auto die ik in mijn leven ga kopen maar heb enkel nog maar vernomen in het journaal dat er niets veranderd voor de eerste kopers (dit jaar dus ) maar nog niets echt officieel )

Ook kan je nu lenen voor een EV op 6 jaar en de rente staat nog “vrij laag “ (bij KBC 3,76 % via simulatie gezien )
 
..in dat geval is electrisch te overwegen. De vraag is wel of het de moeite loont om zoveel geld te investeren in een tweede wagen die je nauwelijks gebruikt? Ik zeg dit maar omdat je zelf eerder kritisch was over de meerkosten van elektrisch ten opzichte van fossiele brandstof. Daarnaast gaf je ook aan dat je auto’s vooral ziet als een praktisch middel om van punt A naar punt B te komen.
 
Is nog altijd hoor .
Is nog altijd voor mij gewoon een gebruiks ding om van A naar B te rijden maar vind den deze wel iets hebben en dus waarom zou ik mij dan gene kopen die ik graag zie , ook al zal hem de eerste 6 jaar nog meer stil staan dan rijden . (Kan dan evengoed die Dacia kopen als het mij niets uitmaakt want die staat momenteel heel goedkoop . ;) )
Stel mij inderdaad de vraag nog of ik die investering nog moet doen maar wat als ze ineens besluiten dat het moet (bv als den diesel in panne valt na 2030 of 2035 en de reparatie kosten swingen de pan uit ) ..…en nu zou ik het eventueel nog doen voor de financiële voordelen die ze nu nog geven maar inderdaad weegt het ene op tegen het andere …Is toch wel een meerkost om rekening mee te houden .
Moest ik den diesel weg doen dan “spaar “ ik rond de €1080 per jaar uit …is nog niet genoeg om de omnium op de EV3 te betalen maar bijna en dan zit ik nog met afbetalingen voor de volgende 7 jaar

Is inderdaad dus wel een meerkost (spijtig genoeg nog altijd ) om EV te gaan rijden maar nu heb ik nog een inkomen en ik werk nog …binnen 6 jaar ben ik misschien op pensioen en dan kan het misschien niet meer .
Tegen dan ben ik ook de bedrijfswagen kwijt of ik zou deze moeten overkopen van de leasing maar welke dat dat gaat zijn kan ik nu nog niet zeggen dus …gokken .

Op Ht forum geven ze ook de raad om gewoon door te dieselen …
Maar moet hem nog gaan bekijken dus kan zijn dat hem tegenvalt ook héé . ;)
Andere optie is om gewoon een benzine te kopen eventueel okkazie …dus veel twijfel om over na te denken .
 
Laatst bewerkt:
Ben je zeker dat alles nog in orde is na die corona spuit? Jij die een elektrische auto wil kopen 😳😀
 
Heb toch gezegd dat ik het wel ergens zou overwegen als ik de goede vond voor een redelijke prijs .
Okay t’is nog een dure want voor die prijs kan ik ook opteren voor een citroen C5 aircross …wel op benzine dan . ;)


De EV3 valt in mijne smaak maar moet hem nog in het echt zien dus kan zijn dat het noppes is en moeder rijdt nu ook al 7 jaar probleemloos met de kia picasso rond dus zijn het volgens mij ook geen slechte auto’s .
 
Ik kan je even niet volgen. Je zou nu een wagen kopen, om te vermijden dat je hem bij je pensioen moet kopen, en dat je dan mogelijk niet over de juiste middelen beschikt? Begrijp ik je juist?

In dat geval lijkt het beter om om je geld te sparen ( vb elke maand bedrag van je autolening ann de kant zetten) en niet direct een elektrische auto aan te schaffen. Dit biedt de flexibiliteit om in de toekomst in te spelen op nieuwe omstandigheden, verlaagt de financiële druk op zowel korte als lange termijn, en maakt je meer weerbaar tegen onzekerheden rondom de staat van je huidige diesel en je pensioen. Het spaargeld kan dienen als een buffer, of ingezet worden als betere elektrische modellen beschikbaar komen of als je situatie duidelijker is.
 
Krikri , ja en nee .
Ik zou het nu maar doen omdat je nu op dit moment nog kan genieten van de subsidie en van het feit dat er dan geen BIV en geen rijtaks betaald moet worden .
Dat gaat dus veranderen want subsidie is eind dit jaar gedaan en waarschijnlijk zal er dan BIV betaald moeten worden (hoeveel ? Enkel dat het den helft van een benzine versie zal zijn ) en de rijtaks is ook nog een vraagteken . Het enigste wat we nu weten is dat EV rijders gaan moeten betalen maar hoeveel weten we nog niet en in het nieuws wordt beweerd dat er niets zou veranderen voor diegene die nu hunne Ev aangekocht hebben (dit jaar dus ) als dit waar is .

Als ik op pensioen ga zit ik met een veel lager inkomen dan nu wat lenen moeilijker gaat maken en ben ik dus ook nog eens 5 jaar ouder …wat lenen ook moeilijker gaat maken (want heb dat mogen meemaken bij mijn ouders ondanks dat die een vrij hoog pensioen hebben ) en dan kan het inderdaad zijn dat ik er niet kom met spaargeld alleen of de auto’s moeten terug een pak goedkoper worden (wat ik eerlijk gezegd niet direct zie gebeuren ) .
Als ik op pensioen ga ben ik dus de firmawagen kwijt en is die diesel die ik nu nog privé heb ook 5 jaar ouder (dan is hem 21 jaar oud ) als hem dat haalt want als morgen de drijfriem springt is het ook gedaan met rijden want dan is het economisch niet te doen om hem nog te laten repareren en zelfs omdat hem zo weinig rijd gaan er kosten aan komen (nu waren het enkel wat bandjes , wat is het volgende keer misschien …)

Naar toekomst toe zegt mijn verstand ook om gewoon nog te wachten en te kijken wat , waar , wie en hoeveel allemaal en ja wat gaat er nog gebeuren op gebied van batterij , solid state komt nu juist piepen , hogere laaddichtheid , goedkopere batterijen …enz

T’is nu maar dat dien EV3 in mijne smaak valt en die is nu maar juist op de markt gekomen dat ik het eventueel nu zou overwegen maar echt van moeten …nee dat niet .
Ik heb het geluk dat ik nog maandelijks een klein bedrag kan sparen en dat doe ik dan nu ook , daarom dat ik eventueel een eigen inleg kan doen zodat het te lenen bedrag lager komt te liggen en ik nog altijd een buffer overhoud …

Ik ben van plan om hem gewoon eens te gaan bekijken nu en dan eens goed nadenken…
 
Ik vind het lastig om daar advies over te geven. Vooral omdat je nu al zou kopen om daar het voordeel over 6 jaar van de te hebben.
De mijne heb ik vorig jaar met het gedacht ik wil er minstens 6 jaar mee rijden en dan zien we wel. Voort tzelfde geld zijn de auto's dan weer veel beter en koop ik liever een nieuwe. Voor tzelfde geld zijn wel allemaal terug brandstof aan het rijden en koop ik terug een bezine (denk het niet). Ofwel is er niet veel veranderd en voldoet die auto nog perfect en rij ik hem op.

Ben ook benieuwd naar de jaarlijkse taksen. Als ik de krant mag geloven zal ik niks moeten betalen omdat hij voor 1/1/2025 ingeschreven was?
Dat zou tof zijn, maar maakt het ook lastiger om over 6 jaar te wisselen :p
 
Los van het feit dat je hem nu moet kopen of niet, vind ik het ook wel een mooie auto 😉
Kia_EV3_2025-01@2x.jpg
 
Ik vind het lastig om daar advies over te geven. Vooral omdat je nu al zou kopen om daar het voordeel over 6 jaar van de te hebben.
De mijne heb ik vorig jaar met het gedacht ik wil er minstens 6 jaar mee rijden en dan zien we wel. Voort tzelfde geld zijn de auto's dan weer veel beter en koop ik liever een nieuwe. Voor tzelfde geld zijn wel allemaal terug brandstof aan het rijden en koop ik terug een bezine (denk het niet). Ofwel is er niet veel veranderd en voldoet die auto nog perfect en rij ik hem op.

Ben ook benieuwd naar de jaarlijkse taksen. Als ik de krant mag geloven zal ik niks moeten betalen omdat hij voor 1/1/2025 ingeschreven was?
Dat zou tof zijn, maar maakt het ook lastiger om over 6 jaar te wisselen :p
Tja , dat maakt het juist moeilijk omdat binnen 5 of 6 jaar mijn leven volledig kan veranderen dan wat ik tot nu toe gewoon ben en ja de onzekerheid neemt toe …
Als je jong bent denk je er nog niet aan maar ik begin er nu al rekening mee te houden . ;)
Bedoeling is dat ik die dan ook volledig oprij tot ik in de kist lig maar ik kan ook 100 jaar worden en dan is het opeens iets anders …(bij manier van spreken héé , zie mij echt niet op mijn 100 zo met een lederen raceklakske en racebrilletje in een cabrio zitten …zal dat wel doen op mijn 80ste . ;) )

Moesten ze er nu eens echt werk van maken héé zodat we weten waar we staan maar ja …afwachten ..
Wat ik lees is het inderdaad af te raden om EV te gaan als je thuis niet kan laden maar dan gaan ze uit van een normaal gebruik .
Bij mij kan het meevallen omdat ik hem minder zal gebruiken dan normaal maar ja …de rijtaks …kan een dooddoener worden .

C Christof …kan er uren naar staan kijken . ;)
 
Wat ik misschien ook nog kan overwegen is de privé lease optie .
Gewoonlijk is dat ook met opleg en dan eventueel vervangen door een nieuwe na 4 jaar maar dan is het nooit echt uwen eigen auto en ik denk duurder .
 
Back
Bovenaan