• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Dus elektriciteit moet goedkoper of fossiel moet duurder willen ze dat de burger de omslag maakt.
Het zal dan vooral dat laatste zijn vrees ik. De vraag naar elektriciteit wordt alsmaar groter, maar er zijn weinig landen die er iets aan doen. Met alleen wind en zonne-energie gaan we er niet komen, maar niemand durft nog iets te doen met kernenergie + dit zijn beslissingen over verschillende politieke termijnen en we weten allemaal hoe goed dat gaat 🙄

Inzetten op windmolens kan nochtans een oplossing zijn. Ook de balancering van het net is gebaat bij meer windmolens want die kunnen snel opgestart of afgeremd worden.
En kern energie is goed om een baseline aan energie te hebben.
Met zonneparken is het moeilijker. Die brengen niet op tijdens de nacht en amper in de winter.

In België hebben we maar 16% van onze elektriciteit met gas gemaakt. Onze CO2 uitstoot voor elektricteit is bijna de helft van die van Nederland.

Screenshot 2024-10-14 at 10.56.53.png

Alléé gisteren eens binnen gestapt bij de kia dus en heel den boel is omgegooid .
Private lease valt zo goed als af nu want had het verkeeerd begrepen blijkbaar want je kan deze niet overkopen .
Het is inleveren (met eventueel bijbetaling voor schade en dergelijke ) of een nieuw contract afsluiten dus op het eind zit je nog altijd zonder auto .

Heb dan die ballon financiering eens laten simuleren en dat zou te doen zijn mits voorschot te geven en dan zou de restwaarde nog mee vallen op het eind dat je dan moet betalen .

Heb vergeleken met een lening bij de bank met hetzelfde voorschot en de ballon lening zou in totaal kostprijs nog goedkoper uitkomen dan bij de bank . Scheelt een kleine €1000 .
Lening bij de bank loopt dan wel langer door (dacht dat ik berekend had op 60 maanden en maandelijks bedrag is natuurlijk hoger …)

Levertermijn is nu 5 maanden maar je zou aanspraak kunnen maken op de premie als je hem dit jaar nog besteld volgens de verkoper want blijkbaar is het de besteldatum die van tel is en niet de leverdatum .
Soit hou er geen rekening mee want ge moet het nog altijd eerst krijgen ook hee . ;)
Tijd om er nog eens rustig over na te denken .

Tja , de Picasso inleveren hadden ze blijkbaar niet echt graag (want diesel en 17 jaar oud ) maar ze gaan eens kijken of er iemand een bod wil uitbrengen . (Verwacht er dus ook niet echt veel meer voor maar zou graag de kostprijs van de nieuwe banden er toch wel uithebben . ;) )

Alléé , heb de lening aangevraagd via de bank en alles is goedgekeurd . ;)
Dus volgende week gewoon bestelling bevestigen en dan rijdt skoebiedoe ook EV privé na een paar maanden . ;)
Dan nog werk maken voor de subsidie en dan zijn we echt goed bezig (hoop ik . )

Proficiat! Ziet er een mooie wagen uit.
Geen idee hoe het nu met BIV en taks zit. Hopelijk muis je daar nog onderuit.

Volgens de verkoper was de besteldatum van tel om de premie aan te kunnen vragen .Klopt dit ?
Zal het allemaal nog wel eens uitzoeken en ja misschien ontsnap ik er zo aan ook voor de BIV en taks . ;) (dacht ook dat er gezegd was dat auto’s besteld in 2024 er nog van konden genieten maar tja , de regering ge weet wel héé )

Volgens de verkoper was de besteldatum van tel om de premie aan te kunnen vragen .Klopt dit ?
Zal het allemaal nog wel eens uitzoeken en ja misschien ontsnap ik er zo aan ook voor de BIV en taks . ;) (dacht ook dat er gezegd was dat auto’s besteld in 2024 er nog van konden genieten maar tja , de regering ge weet wel héé )
Voor de premie zal dit wel kloppen denk ik. BIV en taks weet ik niet, maar ik vermoed daar eerder het moment van inschrijving.

Blijkbaar klopt het voor de premie .
Je kan de aanvraag beginnen en dan moet je blijkbaar max 90 dagen na aankoop (blijkbaar factuur en inschrijving ) de nodige documenten opladen om de premie aanvraag te vervolledigen .

Wat betreft BIV en taksen gok ik dat ze dit nog eens gaan bekijken na schrappen premie maar blijkbaar zou er ergens een akkoord zijn dat EV’s de helft van de benzine versie zouden moeten gaan betalen in 2025 en dan de volle pot in 2026 maar nergens wordt vermeld hoeveel dat zal zijn .

Tja , das klote dat de leveringen van wagens nu zo lang duren …vroeger was dat max 2 a 3 weken nu zijn het maanden . ;)

Heb in ieder geval al de aanvraag van de premie opgestart . ;)
Op BG forum staan momenteel geruchten dat in 2025 nog gene biv en taksen zouden moeten betaald worden maar het zijn geruchten héé .

Australia's first hydrogen car comes to market, complete with charging stations in just 5 minutes. The car travels 900 kilometers with the tank full and purifies the air as it moves forward.
For the first time, hydrogen fuel cell technology is being applied serialized in a commercial car and, above all, it allows for such important autonomy, with very reduced charging times.
This is Hyundai Nexo, a small-cylinder car that beats all car manufacturers in the world and sets a sustainability record, with a charge of 6.27 kilograms of hydrogen that purifies 449,100 liters of air during the journey (as much as the consumption of breathing of 33 people for a whole day) and it only emits water down your exhaust pipe. This car produces no CO2 or other polluting emissions; just think that an equivalent vehicle, with a traditional combustion engine, emits about 126 kg of CO2 at the same distance.
The hydrogen engine thus enters the automobile market and intends to join the electric one among the sustainable mobility solutions the world is adopting. Hyundai thus becomes the first automaker in the world to produce a hydrogen fuel cell vehicle for the market.

Zet het hier ook eens . ;)
Dus schrijf waterstof nog niet af . ;)

Rap eens omgezet naar kWh elektriciteit. Voor 1kg waterstof is ongeveer 50-60kWh elektriciteit nodig.
Dus voor een volle tank is er 313,5 tot 376,2kWh nodig om 900km te rijden. Voor een Tesla model 3 is dat 110,20kWh om 900km te rijden. (er van uitgaand dat Hyundai WLTP waardes opgeeft)

Das dus factor 3 meer elektriciteit dat er nodig is en daarom denk ik dat waterstof 1. niet goed koop zal zijn, 2. vooral geschikt is voor zwaar transport, industrie, ...
Voor personen wagens is waterstof overkill. De range van EV's gaat nog een beetje stijgen en vooral het laden gaat nog sneller kunnen. De infrastructuur gaat beter worden en met EV's bollen zal geen issue meer zijn. Allé, persoonlijk heb ik er zelf nog gene last van ondervonden. Langer dan 22 minuten heb ik nog nooit bij een supercharger gestaan en dan zit ik aan 80-90% batterij. Als ik tot 70% laadt, ben ik na een kwartier terug weg.

Ga er ook vanuit dat het eerder geschikt zal zijn voor zwaar verkeer maar als ze het goed aanpakken kan dit net zo goed werken voor auto’s zolang ze het netwerk maar goed uitwerken .

Net zoals bij EV , als je overal kan tanken op 5 min (zoals benzine en diesel ) dan speelt dat wel in het voordeel van de waterstof (geen verloren tijd voor het bedrijfsleven ) en als de afname groot genoeg is dan kan de prijs ook naar beneden en dan komen we weer in hetzelfde liedje als nu met gas .
Met gas gaat uw verbruik misschien dan wel meer zijn maar als de prijs 3x goedkoper is dan elektriciteit dan speelt dat geen rol ….zolang uw verbruik geen 5 of 6 keer zoveel is . ;)

Denk ook dat dit nog met een fuelcel is gedaan als ik het artikel goed begrijp …dus halen ze 900 km met de meest ongunstige wijze van omzetting . ;)
Dus als ze dit nog kunnen verbeteren …..net zoals betere batterijen …maar alles valt en staat met het netwerk … ;)

Alléé , het is officieel denk ik .
heb hem vandaag gaan bestellen en heb er ook de warmtepomp maar bijgenomen als optie .
Toch laten overhalen met eventueel oog op latere verkoop dat het dan beter is dat er toch enen instaat .
Van den oude diesel krijg ik nog 700 (had tussen de 500 a 800 zelf geschat dus . ;) ) dus dat maakt de pijn wat minder hard . ;)

Levering zou ofwel december kunnen zijn en anders in januari . (Denk dat het eerder dit zal worden want dan is hem van 2025 en er is blijkbaar toch nog geen regering dus …blijven we gokken . ;) )

Nice, proficiat! En wat heb je uiteindelijk gekozen? Kopen met lening via de bank, ballon lening of operationele lease?

Kopen via de bank met een deel eigen opleg .

Leasing was niet echt wat ik ervan verwachte en bij een ballon lening betaal je hem in feite voor 2/3 zelf cash (voorschot en laatste afbetaling met in het midden een kleine lening tegen een weliswaar goedkope rente (dacht Munnik Kia 2,29% )

Ik heb een dik jaar geleden dezelfde oefening gedaan en tot dezelfde conclusie gekomen. Ballon lening zat toen wel op 6 of 7%. Gewone lening op 3.99%, wat nog steeds veel is. Ondertussen zal het wel minder zijn.

Ben al wat aan het rondkijken naar welke kaarten in huis te nemen kwestie van laden maar kwestie van prijzen ontlopen ze elkaar niet echt .
Vroeger was Fastned duur maar als ik het zo bekijk zitten ze nu nog bij de goedkopere .
Tesla lijkt nu nog altijd het goedkoopste maar ik weet niet of je daar met andere merken mag gaan laden .
Dacht dat ze ermee bezig waren maar ben niet zeker .

Blijkbaar liggen de prijzen om te laden op openbare laders nu zo rond de € 0,8 per KWu .
Het kan goedkoper maar dan moet je een abonnement afsluiten wat u ook geld kost per maand …

Kia charge zal het waarschijnlijk wel worden en dan misschien de plus (dus met abonnementskosten ) maar dan krijg je korting en dan nog eventueel die Charge map en E-flux en dan de app van Fastned op de telefoon en blijkbaar kan die communiceren met den auto zodat je gelijk als tesla gewoon de stekker moet insteken en niks meer ) .
Heb nu ook al de app van Total op de telefoon staan en Q8 maar daar kan ik gewoon via de app van KBC betalen blijkbaar (misschien daarom dat ik mijn betaalkaart niet gekoppeld krijg . ;) )

Freshmile blijkt ook goed te werken blijkbaar .

Gabriels is in onze regio een goedkope fast charger. 55ct. Maar die zitten mss niet in je regio? In Oost Vlaanderen zijn die goed vertegenwoordigd.

Geen pas nodig bij hun trouwens.

Er zit hier wel ergens een Gabriel maar niet echt direct in de buurt .
Denk dat de dichtbij zijnde ergens tegen de 5 km zit terwijl ik hier direct op minder dan 1 km 3 laders heb van stad Antwerpen (Total lader )
Was ook al aan het kijken naar hun kaart en je kan er ook op andere laders mee laden maar denk dat je dan geen korting hebt .
Kan altijd nog een kaart aanvragen want is wel met abonnement maar deze begint te lopen vanaf de eerste tank beurt . ;)
Is wel één van de goedkopere aanbieders met abbonement kosten . 1,99/maand dacht ik maar ze houden direct 1 jaar in (maar ge kunt uw geld terug krijgen als je het stopzet )

Maar teveel kaarten wil ik ook niet want op den duur is het echt een wildgroei aan het worden . ;)

Ben al wat aan het rondkijken naar welke kaarten in huis te nemen kwestie van laden maar kwestie van prijzen ontlopen ze elkaar niet echt .
Vroeger was Fastned duur maar als ik het zo bekijk zitten ze nu nog bij de goedkopere .
Tesla lijkt nu nog altijd het goedkoopste maar ik weet niet of je daar met andere merken mag gaan laden .
Dacht dat ze ermee bezig waren maar ben niet zeker .

Blijkbaar liggen de prijzen om te laden op openbare laders nu zo rond de € 0,8 per KWu .
Het kan goedkoper maar dan moet je een abonnement afsluiten wat u ook geld kost per maand …

Kia charge zal het waarschijnlijk wel worden en dan misschien de plus (dus met abonnementskosten ) maar dan krijg je korting en dan nog eventueel die Charge map en E-flux en dan de app van Fastned op de telefoon en blijkbaar kan die communiceren met den auto zodat je gelijk als tesla gewoon de stekker moet insteken en niks meer ) .
Heb nu ook al de app van Total op de telefoon staan en Q8 maar daar kan ik gewoon via de app van KBC betalen blijkbaar (misschien daarom dat ik mijn betaalkaart niet gekoppeld krijg . ;) )

Freshmile blijkt ook goed te werken blijkbaar .
Bij de Tesla Superchargers kunnen niet-Tesla voertuigen ook laden in de meeste landen. En die zijn inderdaad een van de goedkopere.
E-Flux was vroeger een goeie voor openbaar te laden aan gewone laadpalen en ik denk nog steeds, maar ik gebruik het openbaar laden niet zoveel.

Back
Bovenaan