• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Als optie kan je een warmtepomp kiezen .
Waarom als hij al standaard airco heeft ? Is dat dan de meerkost waard of niet ?
Iemand een gedacht ?

Was vandaag naar de kia hier in Aartselaar gereden maar die hadden er gene staan maar vrijdag is het demo dag in de garage waar de C4 onderhouden wordt ..dus denk daar eens gewoon binnen te vallen . ;)
 
Ja , maar blijkbaar alleen wanner je lange afstanden rijd en als het echt koud is . ;)


Link schaamteloos gepikt van BG forum . ;)
 
Kan het niet lezen maar gaat zeker over het feit dat Europa zulke strenge regels opgelegd heeft kwestie van uitstoot aan de fabrikanten van auto’s en verwarmingstoestellen algemeen dat die hoge boetes riskeren en dan gaan doorrekenen in hunne prijs .

Of gaat het over dat de staat een extra accijns gaat heffen op gas zodat de eind factuur gemiddeld met €800 zou stijgen ?
 
Kan het niet lezen maar gaat zeker over het feit dat Europa zulke strenge regels opgelegd heeft kwestie van uitstoot aan de fabrikanten van auto’s en verwarmingstoestellen algemeen dat die hoge boetes riskeren en dan gaan doorrekenen in hunne prijs .

Of gaat het over dat de staat een extra accijns gaat heffen op gas zodat de eind factuur gemiddeld met €800 zou stijgen ?
Het heeft niet specifiek met auto's of verwarmingstoestellen te maken. Maar brandstofleveranciers (niet alleen benzine/diesel, maar ook gas om het huis te verwarmen) gaan emmissierechten moeten kopen voor de uitstoot die de brandstoffen produceren. Zo wordt alles op fossiele brandstoffen duurder.
De heffingen daarop gaan wel terugstromen naar de landen om zo de burgers te helpen vergroenen. Waarschijnlijk om premie's mee uit te betalen dus.

Het stoort mijn vooral dat de Belgische/Vlaamse overheid hier zolang over zwijgt. Wie afgelopen jaar zijn verwarming of wagen vernieuwd heeft, heeft misschien voor een nieuwe gasketel gekozen of terug een fossiele brandstofwagen op basis van de huidige omstandigheden. Maar nu blijkt dat je over 2 jaar gekloot bent.

Hier de samenvatting van het artikel door chatgpt.

De artikel gaat over de invoering van ETS2, een nieuw Europees CO₂-belastingssysteem dat vanaf 2027 van kracht wordt. Dit systeem richt zich op de uitstoot van koolstofdioxide (CO₂) door voornamelijk de transport- en verwarmingssector, in tegenstelling tot het eerder ingevoerde ETS1-systeem dat gericht was op de industrie. Het doel van ETS2 is om de uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen en de overgang naar groenere alternatieven, zoals elektrische voertuigen en warmtepompen, te versnellen.

In ETS2 moeten brandstofleveranciers emissierechten kopen voor de CO₂ die vrijkomt bij het gebruik van hun brandstoffen (zoals benzine, diesel, gas en stookolie). Deze kosten zullen worden doorberekend aan de consument, wat betekent dat fossiel rijden en verwarmen duurder zullen worden. Er wordt geschat dat de prijs van emissierechten kan stijgen tot tussen de 71 en 261 euro per ton CO₂ in 2030. Dit kan leiden tot aanzienlijke prijsstijgingen, zoals 60 cent per liter benzine en 70 cent per liter diesel, en tot 1.705 euro extra per jaar voor stookolieverbruik.

De Vlaamse regering staat onder druk om deze maatregelen uit te voeren, hoewel er politieke verdeeldheid is over de haalbaarheid en de sociale gevolgen. Veel consumenten zijn zich nog niet bewust van de impact van ETS2 en kunnen op basis van hun huidige aankopen verkeerde beslissingen nemen, zoals de aanschaf van een auto op fossiele brandstoffen of een verwarmingsketel die afhankelijk is van gas of stookolie.

De inkomsten uit ETS2 zullen terugvloeien naar de lidstaten en worden gebruikt om de energietransitie te ondersteunen, bijvoorbeeld door subsidies zoals de Vlaamse "Mijn Verbouwpremie" en "Mijn Verbouwlening" aan te bieden. Er komt ook een Vlaams Sociaal Klimaatplan om kwetsbare burgers te ondersteunen bij deze overgang. Toch is er onzekerheid over hoe effectief deze maatregelen zullen zijn in het tegengaan van de mogelijke prijsstijgingen en sociale onrust. Als de CO₂-rechten te duur worden, zou dat kunnen leiden tot een volkswoede door de hoge kosten voor brandstof en verwarming.

Daarnaast is er bezorgdheid dat de prijs van emissierechten snel kan stijgen als de omschakeling naar groenere technologieën, zoals elektrische auto's en warmtepompen, niet snel genoeg verloopt. Experts waarschuwen dat zonder snellere actie de prijzen van ETS2-rechten aan de hoge kant van de voorspelde marge zullen liggen, wat consumenten en kwetsbare groepen zwaar zal raken.
 
Heb vandaag toch ergens een artikel gevonden maar infeite was dit al bekend hoor alleen wist ik niet hoe ze het gingen doen .
Dus ze gaan kunstmatig alle fossiele brandstoffen duurder maken maar ze vergeten wel dat de elektriciteit ook nog altijd grotendeels door fossiele brandstoffen wordt opgewekt …aka de elektriciteit gaat mee stijgen want denk niet dat ze er gaan komen met de zonnepanelen en batterijparken en windmolens alleen . ;)

Daarom ook dat de gasrekening duurder gaat worden . ;)

Trouwens vandaag naar de EV3 gaan kijken en hij is in het echt zelfs mooier dan op de foto’s . ;) (Denk wel dat het de GT versie was die daar stond te blinken .)

Alhoewel de verkoper ook zei dat je best niet een EV zou kopen als je thuis niet kan laden .
Was van het principe van zorgeloos thuis komen en in de stekker steken zei hem …tja , zag ook in dat het niet voor alle mensen zo was maar een echte oplossing wist hem ook niet . ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb nu 3 jaar elektrisch gereden met de Audi etron 55 maar ben vaak thuisgekomen met 3 a 10km range over. Vorige maand ook eens op 0km geëindigd 300 meter voor de deur en dan hebben buren mij naar huis geduwd 🤣. Als je in West Vlaanderen woont en vaak in Brussel / Antwerpen zit dan is dat echt maximum van range.

Vanaf begin november toch terug naar hybride gaan met de BMW XM 50e nu het nog semi fiscaal voordeel heeft, maakt het ook makkelijker om met de kids met auto op reis te gaan.
 
Vandaag offerte mogen ontvangen maar voor overname van den oude diesel moet ik langsgaan maar verwacht er niet veel voor te krijgen (euro 4 en 17 jaar oud )

Ze geven korting en het komt erop neer dat je de verf er gratis bijkrijgt als je voor een andere kleur gaat dan wit . ;)
 
Ze gaan niet stoppen met hun elektrische wagens, ze gaan enkel het label schrappen (eq). Ze zullen naar een benzine platform ook een elec platform aanbieden.
 
Heb vandaag toch ergens een artikel gevonden maar infeite was dit al bekend hoor alleen wist ik niet hoe ze het gingen doen .
Dus ze gaan kunstmatig alle fossiele brandstoffen duurder maken maar ze vergeten wel dat de elektriciteit ook nog altijd grotendeels door fossiele brandstoffen wordt opgewekt …aka de elektriciteit gaat mee stijgen want denk niet dat ze er gaan komen met de zonnepanelen en batterijparken en windmolens alleen . ;)

Daarom ook dat de gasrekening duurder gaat worden . ;)

Trouwens vandaag naar de EV3 gaan kijken en hij is in het echt zelfs mooier dan op de foto’s . ;) (Denk wel dat het de GT versie was die daar stond te blinken .)

Alhoewel de verkoper ook zei dat je best niet een EV zou kopen als je thuis niet kan laden .
Was van het principe van zorgeloos thuis komen en in de stekker steken zei hem …tja , zag ook in dat het niet voor alle mensen zo was maar een echte oplossing wist hem ook niet . ;)
In België doen we het goed hoor. Gemiddeld gezien hebben we 178g CO2 per kWh elektriciteit volgens Electricty maps in de afgelopen 12 maand.
Dat is 2.67kg CO2/100km met mijn EV. 1l diesel is 2.7kg CO2. Dat wil zeggen dat dezelfde afstand rijden met een diesel 5.5x zoveel CO2 uitstoot produceert als je uitgaat van 5.5l/100km.

Ook is verwarmen met een warmtepomp die z'n elektriciteit van een gascentrale krijgt, milieuvriendelijker dan verwarmen op gas gezien een warmtepomp het grootste deel van zijn energie uit de lucht of grond haalt.

Voor verwarmen heb ik afgelopen winter 1300kWh elektriciteit verbruikt: = 231.34kg CO2 op een stookseizoen.
Indien gas zou ik 6500kWh nodig hebben (COP 5) = 1300kg CO2 (200g/kWh volgens het artikel) wat 5.6x zoveel is dan een warmtepomp op netstroom.
 
Ze gaan niet stoppen met hun elektrische wagens, ze gaan enkel het label schrappen (eq). Ze zullen naar een benzine platform ook een elec platform aanbieden.
Klopt inderdaad . Titel is een beetje misleidend maar gaat om het feit dat ze terug komen van hun beslissing om enkel nog EV te fabriceren en nu terug brandstof motors gaan aanbieden . ;) (net zoals de Volvo enz…)
Kan positief zijn , geef de mensen de keus , laat ze zelf beslissen en dan kan het alsnog gebeuren dat ze overstappen naar EV ….later alleen moet Europa meewerken . ;)
 
Laatst bewerkt:
In België doen we het goed hoor. Gemiddeld gezien hebben we 178g CO2 per kWh elektriciteit volgens Electricty maps in de afgelopen 12 maand.
Dat is 2.67kg CO2/100km met mijn EV. 1l diesel is 2.7kg CO2. Dat wil zeggen dat dezelfde afstand rijden met een diesel 5.5x zoveel CO2 uitstoot produceert als je uitgaat van 5.5l/100km.
Achtereen iets meer als de nieuwe gascentrale in Luik opengaat . ;)

Ook is verwarmen met een warmtepomp die z'n elektriciteit van een gascentrale krijgt, milieuvriendelijker dan verwarmen op gas gezien een warmtepomp het grootste deel van zijn energie uit de lucht of grond haalt.

Voor verwarmen heb ik afgelopen winter 1300kWh elektriciteit verbruikt: = 231.34kg CO2 op een stookseizoen.
Indien gas zou ik 6500kWh nodig hebben (COP 5) = 1300kg CO2 (200g/kWh volgens het artikel) wat 5.6x zoveel is dan een warmtepomp op netstroom.
Daar kan ik mee akkoord gaan maar daar draait het niet echt om .
Waar het om draait is de mensen hunne portemonnee .
Je mag dan nog een installatie die 100 % rendabel is dan een anders installatie die maar 50% rendabel is maar als de brandstof van dat 100% rendabele installatie 5 keer meer kost om tot hetzelfde resultaat te komen van dat 50% rendabel systeem gaan de mensen niet echt overschakelen omwille van het milieu en hoog rendement .

Bv om 1 ° te verwarmen en dat minder rendabel systeem kan daar dan inderdaad 5 keer meer brandstof voor gebruiken dan dat rendabel systeem maar als dan nog de kostprijs van dat rendabel systeem 5 keer hoger ligt ondanks het geringere verbruik en hoog rendement .

Leg er de kostprijs eens naast om uw verbruik te dekken .
Daar gaat het om niet dat die systemen niet rendabel zijn of wat hunne uitstoot is , daar kijkt het grootste deel van de bevolking niet naar …alleen wat er op hun bankrekening blijft staan . ;)

Kan ook zo getallekes geven .
Heb deze verleden winter 42 zakken pellets gebruikt om de woning te verwarmen .
Aan € 9 gemiddeld (wat nog vrij duur is want de eerste zakken waren €11 en de laatste € 7 ) heb ik dus verleden winter € 378 en 1 bus petrol aan €56 kosten gehad om mijn woning van 12 graden gemiddeld te verwarmen naar 20 graden gemiddeld . (Want het was een warme winter en mijn manier van verwarmen )
Hoeveel CO uitstoot dat ik gehad heb ????? ,
Kan dat berekenen maar lig er niet wakker van . ;)


Trouwens kwestie EV , binnen 2 weken afspraak om eens langs te komen (en dan hebben ze de EV3 in de showroom staan ) om eens een klapke te doen .
Heb ook eens gekeken naar die private lease maar als je weinig km doet valt dat nog goed mee op 4 jaar in vergelijk met de bank op 7 jaar (met inleg en verzekering full option ) .
Kga de getallen nog eens vergelijken en overlopen maar natuurlijk met leasing is het niet den uwe (wel na een vrij grote afkoop som denk ik ) en wat als ik dan beslis dat EV rijden niet echt voor mij is en ik alsnog terug wil overschakelen ???…
Ook de optie om na 4 jaar terug een nieuwe te leasen met de nieuwe technologie maar aan hoeveel ???

Voordeel is wel dat je er geen kijken naar hebt , is verzekerd , onderhoud is betaald door leasing (voor zover nodig ) en als ze dan rijtaks gaan invoeren …heb je daar ook geen last van denk ik of ze moeten de contracten herzien .
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad waar, alhoewel je ook kan opteren te proberen meer geld te verdienen, dan hou je ook meer over op het einde van de maand.

Maar op een bepaald moment zal de realiteit ons wel inhalen, klimatverandering gaat hard, en t’zal alleen maar erger worden vrees ik.
 
Dat is inderdaad waar, alhoewel je ook kan opteren te proberen meer geld te verdienen, dan hou je ook meer over op het einde van de maand.
Is een reactie op wat ?

Maar op een bepaald moment zal de realiteit ons wel inhalen, klimatverandering gaat hard, en t’zal alleen maar erger worden vrees ik.
Ik vraag mij eerlijk af of we het wel kunnen stoppen of zelfs vertragen …zolang er geen eenheid is wereldwijd , en je weet dat er landen zullen zijn die gewoon voort gaan doen zoals ze nu doen .
Ze kunnen zelfs geen eenheid krijgen in hun eigen land …
Nu geschiedenis leert ons wel dat er altijd koude en warme periodes zijn geweest en we volgen het klimaat nog niet echt lang genoeg om daar besluiten uit te trekken maar ben ook wel akkoord dat er iets moet gebeuren maar niet voor ons eerder voor de toekomst maar wat ????
Het beste zou zijn dat de mens gewoon alles stil legt en gewoon verdwijnt . ;)
 
Er zijn periodes geweest waarbij de aarde 3 tot 5 graden warmer was dan nu, dus we kunnen ons wel iets voorstellen bij wat er op ons afkomt. Wat we weten is dat toen de zeespiegel veel hoger stond en het weer extremer was (stormen, regen, hittegoven..) vandaar de bezorgdheid.
 
Soit , Heb de getallekes nog eens vergeleken en die private lease van Kia is nog best te doen als ik vergelijk met de simulatie van de bank .

Als ik de air neem voor 5000 km/jaar zou deze uitkomen €459 /m op 60 maanden de eerste twee jaar kan je Sepp korting genieten en dan komt die dus op €398 )
Als ik de air neem voor 10.000 km/jaar zou deze komen op €494 /m op 60 maanden (maar weet niet of die kortingen Sepp ook geldt moet ik eens navragen )

Om op die getallen uit te komen bij de bank met lening en omnium verzekering moet ik zelf al een eigen inbreng inleggen van € 13.000 en de rest afbetalen op 72 maand …nadien is het uw eigendom en geen beperking op km en heb je nog de restwaarde maar zoals de markt nu is voor 2de hands EV …(niet echt positief te noemen )

Voordeel voor private lease is ook dat ze er snel eentje kunnen leveren ..2 tot 3 weken terwijl kopen langer wachten is en ik moet mijne buffer niet aanspreken (of toch niet rechtstreeks )
Dan geen optie nemen op kopen na de lease periode en kijken voor een nieuwe en ik kan verder sparen . ;)
 
Achtereen iets meer als de nieuwe gascentrale in Luik opengaat . ;)


Daar kan ik mee akkoord gaan maar daar draait het niet echt om .
Waar het om draait is de mensen hunne portemonnee .
Je mag dan nog een installatie die 100 % rendabel is dan een anders installatie die maar 50% rendabel is maar als de brandstof van dat 100% rendabele installatie 5 keer meer kost om tot hetzelfde resultaat te komen van dat 50% rendabel systeem gaan de mensen niet echt overschakelen omwille van het milieu en hoog rendement .

Bv om 1 ° te verwarmen en dat minder rendabel systeem kan daar dan inderdaad 5 keer meer brandstof voor gebruiken dan dat rendabel systeem maar als dan nog de kostprijs van dat rendabel systeem 5 keer hoger ligt ondanks het geringere verbruik en hoog rendement .

Leg er de kostprijs eens naast om uw verbruik te dekken .
Daar gaat het om niet dat die systemen niet rendabel zijn of wat hunne uitstoot is , daar kijkt het grootste deel van de bevolking niet naar …alleen wat er op hun bankrekening blijft staan . ;)

Kan ook zo getallekes geven .
Heb deze verleden winter 42 zakken pellets gebruikt om de woning te verwarmen .
Aan € 9 gemiddeld (wat nog vrij duur is want de eerste zakken waren €11 en de laatste € 7 ) heb ik dus verleden winter € 378 en 1 bus petrol aan €56 kosten gehad om mijn woning van 12 graden gemiddeld te verwarmen naar 20 graden gemiddeld . (Want het was een warme winter en mijn manier van verwarmen )
Hoeveel CO uitstoot dat ik gehad heb ????? ,
Kan dat berekenen maar lig er niet wakker van . ;)


Trouwens kwestie EV , binnen 2 weken afspraak om eens langs te komen (en dan hebben ze de EV3 in de showroom staan ) om eens een klapke te doen .
Heb ook eens gekeken naar die private lease maar als je weinig km doet valt dat nog goed mee op 4 jaar in vergelijk met de bank op 7 jaar (met inleg en verzekering full option ) .
Kga de getallen nog eens vergelijken en overlopen maar natuurlijk met leasing is het niet den uwe (wel na een vrij grote afkoop som denk ik ) en wat als ik dan beslis dat EV rijden niet echt voor mij is en ik alsnog terug wil overschakelen ???…
Ook de optie om na 4 jaar terug een nieuwe te leasen met de nieuwe technologie maar aan hoeveel ???

Voordeel is wel dat je er geen kijken naar hebt , is verzekerd , onderhoud is betaald door leasing (voor zover nodig ) en als ze dan rijtaks gaan invoeren …heb je daar ook geen last van denk ik of ze moeten de contracten herzien .
Die 1300kWh elektricitet heeft me 364euro gekost (0,28euro/kWh all-in, zonder zonnepanelen mee te rekenen maar die doen niet veel in de winter)
Met gas, 6500kWh, zou me dat een 500euro gekost hebben.

Voor de warmtepomp hebben we een serieuze meerprijs betaald tegenover gas (10k) dus dat halen we er inderdaad niet uit aan deze tarieven. We hebben wel niet moeten betalen voor een gas aansluiting en we moeten niet verplicht iedere 2 jaar onderhoud laten doen aan de warmtepomp. Dat is nog een besparing, maar niet genoeg om die 10k er uit halen op 10 of 15 jaar.

Ik denk dat Europa dat nu ook beseft en daardoor die CO2 taksen gaat heffen om zo de transitie naar EV's en warmtepompen te versnellen want mensen kijken inderdaad enkel naar hun portomonee en voorlopig blijven de fossiele alternatieven goedkoper. Dus elektriciteit moet goedkoper of fossiel moet duurder willen ze dat de burger de omslag maakt.

Zelf heb ik wel die extra investeringen gedaan en ik ben blij dat ik ze gedaan heb. Enerzijds moet ik de boel niet meer opnieuw opbreken en anderzijds zijn we groen bezig. En dat geeft me gemoedsrust.
 
Back
Bovenaan