Een hybride heeft een ice motor, versnellingsbak, elektro motor, batterij en nog een systeem om de elektro motor te verbinden met de ice aandrijflijn.
Een EV heeft enkel een motor direct aan de motoras zonder versnellingen en batterij. Steek een nieuwe motor of batterij en je kan terug heel lang rijden als het ooit kapot gaat.
En dat zit eenvoudig in elkaar hoor. Die motor pak je daar zo uit.
Bij een hybride zal het kostelijk zijn als dat allemaal eens verslijt en vervangen moet worden. En omdat het zo complex in elkaar zit en dure stukken zijn.
Niet alle EV’s hebben een directe aandrijflijn en zit er nog een tussenbak (versnellingsbak ) op de motor zelf om de wielen aan te drijven (en kan ook zijn dat dit zelfs nog niet direct is )
Wat je daar zegt van Ev kan evengoed voor Hybride ….vervang het kapotte onderdeel en je kan opnieuw nog lang rijden …en ja een EV gaat ook kapot (is trouwens juist een post verschenen van iemand met een Tesla die een melding kreeg dat er een probleem was met zijn aandrijflijn dus ja ze gaan kapot ) .
Dat ze geen onderhoud nodig hebben is bulshit want alles wat draait moet eens onderhouden worden net zoals de rest want buiten de aandrijflijn is het ook maar een gewone auto met slijtgevoenige onderdelen die uit dezelfde fabriek komen zoals bij een ICE of hybride …
Een hybride zit minder complex in elkaar dan je denkt hoor .
Heb al gezegd dat ik meerijd met iemand die een hybride camionette heeft …die zijn aandrijfmotors zitten in de wielen dus vervangen is gewoon wielen eraf en er een nieuwe opzetten (simplistisch gezegd )
De computer is evengoed gewoon te vervangen en als je soms de filmpjes kijkt dan zijn onderdelen op een EV soms moeilijker te vervangen …omdat ze. Zijn ingebouwd in een grote doos (overlaatst filmpje gezien waar ze een printplaatje moesten vervangen dat het bijladen regelde van een Zeo…3 u werk om het te demonteren en een nieuwe terug te steken en dat plaatje was echt niet zo groot hoor , enkel zat het samen met nog andere onderdelen in één grote doos en meestal vervingen dan de garages gewoon heel die doos …duurder in onderdelen en iets minder werk .
)
Zag overlaatst een stukje van een Model S met 360 000km op de teller. Eerste set remmen waren eindelijk aan vervanging toe, rubbers van de ophanging waren verstorven en moest eens opnieuw uitgelijnd worden. Verder was de auto in prima staat. De eigenaar ging het nodige onderhoud doen en verder knallen naar de 500k. Als ik dan de zie dat mijn ouders een hele revisie hebben moeten laten doen van de motor en versnellingsbak op 170 000km die een pak geld koste, dan is zo’n EV best goedkoop op lange termijn.
Vroeger met een Berlingo gereden voor het werk …had bijna 300.000 km , geen revisie van de motor op moeten gebeuren , versnellingsbak nooit vervangen en ja daar werd mee gebeuld want die kwam op plaatsen waar een normale mens niet komt .
dus wederom , trek niet uw eigen ervaringen door naar iedere auto.
Onbezorgel veel km rijden is niet enkel weggelegd voor een EV .
Dat een diesel lang kan rijden op een tank weet ik ook wel. Naar het is niet omdat je nu 1000km kan rijden, dat je ook nodig hebt. Ik weet dat jij vaak ver moet voor het werk, dus dat snap ik. Maar voor de doorsnee persoon… En als je niet thuis kunt laden, lijkt me dat niet handig. Ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten zonder garage of oprit.
Ja oké , maar heb jij de afstand nodig dat uwe Ev rijdt ?
Kwam jij ook niet toe met minder bereik ?
En toch heb jij uwen auto gekocht met een iets groter bereik zodat jij uzelf geruster voelt …
Je zegt zelf dat je hem alle dagen in de stekker steekt …
De BMW 320e hybride die ik getest heb , kon 35-50km puur elektrisch rijden en daarna was het aan 9l/100km. Tank is 40l groot. Dat is dus 500km bereik als je onderweg niet kan laden.
Bij gecombineerd rijden was na 80km de batterij plat en zat het gemiddeld verbruik op 2l/100km.
Je moet zo’n auto idealiter iedere 50-80km opladen om het verbruik laag te houden. En opladen duurde 3.5h. Niet interessant dus tenzij je onder de kerktoren blijft rijden en sporadisch een ver moet. Snelladen kan dat ding niet. In mijn geval dus niet interessant want ik doe zo’n 100-200km per dag als ik niet thuiswerk.
Tja , BMW en zuinig ???
Tja , heb het al gezegd gehad dat ik soms meerijd met een hybride die zijn batterij kan laden terwijl hem rijdt (en ja ook met remmen ) en ja tijdens het laden verstookt hem iets meer maar dat laden duurde echt geen 3,5 uur hoor …en ja hij kon ook overschakelen dat de motor gewoon stroom leverde aan de aandrijflijn en reed hem dus elektrisch aangedreven en dan zakte. Die zijn verbruik ook ….en dit gaat dan over een volgeladen Ford camionette en die had tijdens het laden ook een verbruik van 9l/100 km maar dan zakte die na max 40 min (het laden ging veel sneller op 70 km/uur dan op 120 km/uur en was een serieus verschil .
) terug naar iets van 6 l/100 km .
Dus veel hangt af van het type , het merk en hoe je ermee rijdt .(net zoals bij een EV of ICE .
)
Waarschijnijk was dit één van de eerste die ze hadden denk ik en nu zal het ook wel veel beter zijn ….de techniek staat niet stil (enkel bij EV staan ze stil buiten de ontwikkeling van batterijen hoor je niet echt dat ze bezig zijn met zuinigere motoren of dergelijke .
)
En ja, iedereen moet kunnen beslissen wat ie koopt. Maar momenteel haten veel mensen onterecht en uit onwetendheid op EV’s. Net zoals mensen computers als een bedreiging zagen voor hun job. En ondertussen is het de normaalste zaak van de wereld. Mensen kunnen gewoon niet goed tegen verandering vrees ik. 2035 is nog veraf en ze kunnen nog eens van gedacht veranderen tegen dan.
Haten ….is een zwaar woord hee
Eerder men is er nog niet gerust in .
(en nu moet ik werken )