• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Krikri , als je eens verder leest dan uwe neus lang is dan zie je dat ik al geschreven heb dat ik zowel in contact kom met hybride als EV rijders en nee dat zijn niet de goedkoopste auto’s waar die mee rijden .

Voor u blijkt EV rijden dus een pluspunt maar trek uw ervaring dan ook niet door dat iedereen dat zo ziet .
Ja er zijn voorstanders en ja er zijn tegenstanders en Er zijn mensen die er anders over denken en zowel de voor als de nadelen zien .
Dan nog eens over de zogenaamde voordelen die je daar opnoemt …voor u misschien maar voor mij hoeft die niet snel(ler) te zijn , hoeft die geen 500 PK te hebben en hoeft die zeker niet al die prutsen hebben (en dan bedoel ik inderdaad al die aps die je 9/10 toch nooit gaat gebruiken , in mijn geval toch ) en de huidige wetgeving laat niet toe dat ze zelf rijden (en eerlijk gezegd zit ik daar dus echt niet op te wachten hoor , voor mij is dit een totaal nutteloos feature . )

Dien diesel dat ik nu heb heeft ook allemaal snufjes aan boord maar ik gebruik ze gewoon niet en nee ik ga niet snel effe op internet als ook voor een licht stil sta .

Hybride is evenveel gedoe als een EV , eenmaal instellen en dan doet die de rest automatisch en bij een plug in moet je ook een stekker insteken net zoals bij uwen EV …

Hetgeen mij stoort is dat ze dit gaan doorduwen…laat de mensen zelf hun. beslissing nemen (en ja dat van u weten we nu al ) en kom niet af dat het beter zou zijn voor het milieu want dat is gewoon een drogrede dat ge uzelf wijsmaakt .

Onbekend is onbemind….
 
Een hybride heeft een ice motor, versnellingsbak, elektro motor, batterij en nog een systeem om de elektro motor te verbinden met de ice aandrijflijn.

Een EV heeft enkel een motor direct aan de motoras zonder versnellingen en batterij. Steek een nieuwe motor of batterij en je kan terug heel lang rijden als het ooit kapot gaat.
En dat zit eenvoudig in elkaar hoor. Die motor pak je daar zo uit.
Bij een hybride zal het kostelijk zijn als dat allemaal eens verslijt en vervangen moet worden. En omdat het zo complex in elkaar zit en dure stukken zijn.
Niet alle EV’s hebben een directe aandrijflijn en zit er nog een tussenbak (versnellingsbak ) op de motor zelf om de wielen aan te drijven (en kan ook zijn dat dit zelfs nog niet direct is )
Wat je daar zegt van Ev kan evengoed voor Hybride ….vervang het kapotte onderdeel en je kan opnieuw nog lang rijden …en ja een EV gaat ook kapot (is trouwens juist een post verschenen van iemand met een Tesla die een melding kreeg dat er een probleem was met zijn aandrijflijn dus ja ze gaan kapot ) .
Dat ze geen onderhoud nodig hebben is bulshit want alles wat draait moet eens onderhouden worden net zoals de rest want buiten de aandrijflijn is het ook maar een gewone auto met slijtgevoenige onderdelen die uit dezelfde fabriek komen zoals bij een ICE of hybride …
Een hybride zit minder complex in elkaar dan je denkt hoor . ;)
Heb al gezegd dat ik meerijd met iemand die een hybride camionette heeft …die zijn aandrijfmotors zitten in de wielen dus vervangen is gewoon wielen eraf en er een nieuwe opzetten (simplistisch gezegd )
De computer is evengoed gewoon te vervangen en als je soms de filmpjes kijkt dan zijn onderdelen op een EV soms moeilijker te vervangen …omdat ze. Zijn ingebouwd in een grote doos (overlaatst filmpje gezien waar ze een printplaatje moesten vervangen dat het bijladen regelde van een Zeo…3 u werk om het te demonteren en een nieuwe terug te steken en dat plaatje was echt niet zo groot hoor , enkel zat het samen met nog andere onderdelen in één grote doos en meestal vervingen dan de garages gewoon heel die doos …duurder in onderdelen en iets minder werk . ;) )
Zag overlaatst een stukje van een Model S met 360 000km op de teller. Eerste set remmen waren eindelijk aan vervanging toe, rubbers van de ophanging waren verstorven en moest eens opnieuw uitgelijnd worden. Verder was de auto in prima staat. De eigenaar ging het nodige onderhoud doen en verder knallen naar de 500k. Als ik dan de zie dat mijn ouders een hele revisie hebben moeten laten doen van de motor en versnellingsbak op 170 000km die een pak geld koste, dan is zo’n EV best goedkoop op lange termijn.
Vroeger met een Berlingo gereden voor het werk …had bijna 300.000 km , geen revisie van de motor op moeten gebeuren , versnellingsbak nooit vervangen en ja daar werd mee gebeuld want die kwam op plaatsen waar een normale mens niet komt .
dus wederom , trek niet uw eigen ervaringen door naar iedere auto.
Onbezorgel veel km rijden is niet enkel weggelegd voor een EV . ;)
Dat een diesel lang kan rijden op een tank weet ik ook wel. Naar het is niet omdat je nu 1000km kan rijden, dat je ook nodig hebt. Ik weet dat jij vaak ver moet voor het werk, dus dat snap ik. Maar voor de doorsnee persoon… En als je niet thuis kunt laden, lijkt me dat niet handig. Ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten zonder garage of oprit.
Ja oké , maar heb jij de afstand nodig dat uwe Ev rijdt ?
Kwam jij ook niet toe met minder bereik ?
En toch heb jij uwen auto gekocht met een iets groter bereik zodat jij uzelf geruster voelt … ;)
Je zegt zelf dat je hem alle dagen in de stekker steekt …
De BMW 320e hybride die ik getest heb , kon 35-50km puur elektrisch rijden en daarna was het aan 9l/100km. Tank is 40l groot. Dat is dus 500km bereik als je onderweg niet kan laden.
Bij gecombineerd rijden was na 80km de batterij plat en zat het gemiddeld verbruik op 2l/100km.
Je moet zo’n auto idealiter iedere 50-80km opladen om het verbruik laag te houden. En opladen duurde 3.5h. Niet interessant dus tenzij je onder de kerktoren blijft rijden en sporadisch een ver moet. Snelladen kan dat ding niet. In mijn geval dus niet interessant want ik doe zo’n 100-200km per dag als ik niet thuiswerk.
Tja , BMW en zuinig ???
Tja , heb het al gezegd gehad dat ik soms meerijd met een hybride die zijn batterij kan laden terwijl hem rijdt (en ja ook met remmen ) en ja tijdens het laden verstookt hem iets meer maar dat laden duurde echt geen 3,5 uur hoor …en ja hij kon ook overschakelen dat de motor gewoon stroom leverde aan de aandrijflijn en reed hem dus elektrisch aangedreven en dan zakte. Die zijn verbruik ook ….en dit gaat dan over een volgeladen Ford camionette en die had tijdens het laden ook een verbruik van 9l/100 km maar dan zakte die na max 40 min (het laden ging veel sneller op 70 km/uur dan op 120 km/uur en was een serieus verschil . ;) ) terug naar iets van 6 l/100 km .
Dus veel hangt af van het type , het merk en hoe je ermee rijdt .(net zoals bij een EV of ICE . ;) )
Waarschijnijk was dit één van de eerste die ze hadden denk ik en nu zal het ook wel veel beter zijn ….de techniek staat niet stil (enkel bij EV staan ze stil buiten de ontwikkeling van batterijen hoor je niet echt dat ze bezig zijn met zuinigere motoren of dergelijke . ;) )
En ja, iedereen moet kunnen beslissen wat ie koopt. Maar momenteel haten veel mensen onterecht en uit onwetendheid op EV’s. Net zoals mensen computers als een bedreiging zagen voor hun job. En ondertussen is het de normaalste zaak van de wereld. Mensen kunnen gewoon niet goed tegen verandering vrees ik. 2035 is nog veraf en ze kunnen nog eens van gedacht veranderen tegen dan.
Haten ….is een zwaar woord hee
Eerder men is er nog niet gerust in . ;)
(en nu moet ik werken )
 
Op basis van je bovenstaande argumenten zou ik eerder zeggen dat je je baseert op halve waarheiden en redeneringsfouten. Jammer.
Inplaats van onzin te posten ….argumenteer ze dan en wijs mij op de halve waarheden en mijn redenering fouten (alhoewel ik weinig redeneer en mij strikt op feiten probeer te baseren ) want jij bent blijkbaar de enige die de waarheid kent ….
Dat jij een EV fan bent staat nu wel vast en jij bent het perfecte reclame bord voor hen omdat je gewoon herhaalt wat ze in de foldertjes vermelden …

En nee ik ben geen EV hater maar ik ben ook niet iemand die blindelings in het scheld springt omdat er den ene of den andere pipo denkt van het 8 st natuurwonder te hebben uitgevonden ….

Ik wil best discuteren en uw mening zien maar doe het dan wel op een volwassen manier aub. ;)
En nee EV rijden is niet nieuw en de techniek erachter is ook niet nieuw …
 
Inplaats van onzin te posten ….argumenteer ze dan en wijs mij op de halve waarheden en mijn redenering fouten (alhoewel ik weinig redeneer en mij strikt op feiten probeer te baseren ) want jij bent blijkbaar de enige die de waarheid kent ….
Dat jij een EV fan bent staat nu wel vast en jij bent het perfecte reclame bord voor hen omdat je gewoon herhaalt wat ze in de foldertjes vermelden …

En nee ik ben geen EV hater maar ik ben ook niet iemand die blindelings in het scheld springt omdat er den ene of den andere pipo denkt van het 8 st natuurwonder te hebben uitgevonden ….

Ik wil best discuteren en uw mening zien maar doe het dan wel op een volwassen manier aub. ;)
En nee EV rijden is niet nieuw en de techniek erachter is ook niet nieuw …

Ik voel er weinig voor aan in een welles nietes spelletje te beginnen, gaat trouwens niet over wie het groot gelijk geeft.

Het enige wat ik kan vertellen is dat ik zowel met diesel, benzine en EV heb gereden, laatste 40.000KM meer dan een jaar. Dat EV niet voor iedereen de juiste keuze is is een feit. Wij leggen onze persoonlijke ervaring op tafel, terwijl jij vanuit de losse heup zit te schieten, sommige van jouw bewerkingen zijn uit de context getrokken feiten zoals je zelf zegt “waar je weinig over hebt nagedacht”

Onderstaande zijn aantal reacties op je uitspraken…

De meeste EV's hebben geen traditionele versnellingsbak omdat ze gebruik maken van een enkele reductietandwieloverbrenging, aangezien elektromotoren over een breed toerenbereik efficiënt kunnen werken.

Verbruik van m’n EV is een pak lager (50%) dan m’n diesels en benzines, en dat nog eens zonder panelen.

EV's hebben minder onderhoud nodig vergeleken met ICE-voertuigen omdat ze minder bewegende delen hebben. Bijvoorbeeld, er is geen behoefte aan olieverversingen, en remslijtage is vaak minder door regeneratief remmen. Echter, ze hebben nog steeds onderhoud nodig aan banden, ophanging, en andere standaard auto-onderdelen.

Hybride voertuigen zijn technisch complexer dan pure EV's of ICE's omdat ze zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor, plus een batterij en de benodigde elektronica hebben. Dit maakt ze technisch uitdagender om te onderhouden en te repareren.

Er is vaak weerstand tegen verandering, maar technologische vooruitgang en beleidswijzigingen kunnen over de tijd attitudes en infrastructuren veranderen.

Er wordt voortdurend gewerkt aan verbeteringen in EV-technologie, inclusief motoren, batterijen, en laadinfrastructuur.
 
Vanaf een bepaald budget is een EV leuk, maar aan de goedkopere is niet plezier te beleven. Mijn collega heeft een ID.3 gekozen en ik een Octavia, ik zal maar niet voorstellen om te wisselen want dan ben ik hem morgen kwijt.
 
Ik voel er weinig voor aan in een welles nietes spelletje te beginnen, gaat trouwens niet over wie het groot gelijk geeft.

Het enige wat ik kan vertellen is dat ik zowel met diesel, benzine en EV heb gereden, laatste 40.000KM meer dan een jaar. Dat EV niet voor iedereen de juiste keuze is is een feit. Wij leggen onze persoonlijke ervaring op tafel, terwijl jij vanuit de losse heup zit te schieten, sommige van jouw bewerkingen zijn uit de context getrokken feiten zoals je zelf zegt “waar je weinig over hebt nagedacht”
Tja en dat zegt wat ?
Ik heb al meerdere auto’s versleten zit al dik over 1 milj km en dat zegt wat ?
Dat ik met losse flodders lig te schieten is gewoon onzin . Heb al gezegd dat ik mij enkel baseer op feiten en dingen die ik zelf door eigen ervaring hoor en zie (nee jij bent echt niet de enige met ervaring hoor ) .
Ik maak hier geen wel nietes spelletje van maar tracht zowel de voor als nadelen te behandelen terwijl jij als fanboy enkel maar voordelen ziet (dus wie schiet hier met losse flodders ???? )
Onderstaande zijn aantal reacties op je uitspraken…

De meeste EV's hebben geen traditionele versnellingsbak omdat ze gebruik maken van een enkele reductietandwieloverbrenging, aangezien elektromotoren over een breed toerenbereik efficiënt kunnen werken.
Heb nooit gezegd dat ze een traditionele tandwiel overbrenging hebben maar dat er wel een reductie kast kan inzitten om …ja hoor dat efficiënte toerental te bereiken en te behouden waardoor het maximum koppel behouden en aangesproken kan worden .
En dat toerenbereik is minder breed dan jij denkt , een gelijkstroom motor die kan breed gaan maar een wisselstroom heeft een beperkter bereik waar hij een optimaal koppel heeft . Eens daarvoor of erover en dan gaat het snel bergaf met uw koppel (hebben we vroeger getest op school tijdens de lessen labo . ;). )
En ja als je af en toe naar discovery kijkt is daar een programma waar een proffesionele ombouwer (weliswaar in Engeland ) oldtimers of brandstofmotor ombouwt naar elektrisch (met gebruik te maken van Tesla onderdelen ) en dan zal je zien dat ze soms de originele versnellingsbak behouden maar dat ze soms in andere gevallen een tandwielkast steken of een reductie …
een hybride heeft ook maar 2 versnellingen …namelijk 1 vooruit en 1 achteruit . ;)
Dus ja , tussen de motor en uw aandrijfwielen kan nog altijd een overbrenging zitten ….oook weer geen losse flodder en ja kan genoeg bewijzen daarvoor vinden .
Verbruik van m’n EV is een pak lager (50%) dan m’n diesels en benzines, en dat nog eens zonder panelen.
Ja , en ….gaan we terug beginnen over het feit dat ik meer km doe met 1 tank en dat ik veel minder aan de pomp moet staan en dat jij alle dagen ligt te tanken vanaf dat je hem in de stekker steekt …
Ik tank om de 3 maand privé en de rest op kosten van het werk dus ….
EV's hebben minder onderhoud nodig vergeleken met ICE-voertuigen omdat ze minder bewegende delen hebben. Bijvoorbeeld, er is geen behoefte aan olieverversingen, en remslijtage is vaak minder door regeneratief remmen. Echter, ze hebben nog steeds onderhoud nodig aan banden, ophanging, en andere standaard auto-onderdelen.
Ja akkoord maar je zegt het nu zelf ..ze hebben dus nog altijd onderhoud nodig …waar jij vroeger beweerde dat ze onderhoudsvrij waren wat echt bulshit is want buiten de aandrijving is het nog altijd een bak met wielen net zoals bij een ICE die ook onderhoud nodig heeft maar afhankelijk van het gebruik (net zoals bij Ev denk ik dan ) meer of minder .
Dus nee op dat gebied heeft een Ev echt geen voordeel ….
Mijnen persoonlijke diesel gaat maar om de 2 jaar eens naar de garage voor een oliewissel …dus over de kosten ga ik het niet heBen want dat is voor iedereen verschillend .
Hybride voertuigen zijn technisch complexer dan pure EV's of ICE's omdat ze zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor, plus een batterij en de benodigde elektronica hebben. Dit maakt ze technisch uitdagender om te onderhouden en te repareren.
Ben jij een mekanieker die aan die wagens werkt of ben jij nu met losse flodders aan het schieten …het is niet omdat er meer onderdelen opzitten dat het daarom technisch moeilijker is om het te onderhouden …veel hangt af van hoe en waar de fabrikant de onderdelen plaatst en ja zelfs de moderne ICE zijn moeilijker in onderhoud omdat ze alles opeen liggen te prangen waar het vroeger wat ruimer zat en ook dat alles meer elektronisch geregeld en gestuurd word door een centrale cpu …..

Er is vaak weerstand tegen verandering, maar technologische vooruitgang en beleidswijzigingen kunnen over de tijd attitudes en infrastructuren veranderen.
Akkoord dat er groepen zijn die tegen verandering zijn en die zullen er altijd blijven maar wederom trek het niet algemeen door .
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in vernieuwende technieken ook omdat ik technisch ben opgeleid (en ja heb ook als technieker gewerkt en dan bedoel ik niet in de ijskasten …)
Er wordt voortdurend gewerkt aan verbeteringen in EV-technologie, inclusief motoren, batterijen, en laadinfrastructuur.
Niet alleen in de EV technologie maar in de technologie algemeen …en ja dat juich ik toe omdat het dan hopelijk enkel goedkoper kan worden …..hopelijk .
 
Ik begrijp de voor- en nadelen heel goed, ik denk trouwens dat die ondertussen gemeen goed zijn geworden en dat iedereen die kent. Dat is niet waar het om gaat. Aan je feedback merk ik echter dat je voornamelijk vanuit theorie spreekt in plaats van ervaring van rijden met een EV, electrisch laden laden etc.. . Zodra je zelf een EV hebt gereden, zul je merken dat je de zaken genuanceerder zal zien.

Een YouTuber zoals Autogufuhl geeft goed aan wat de verschillen zijn in de praktijk tussen electrisch en benzine rijden zonder noodzakelijk een fanboy te zijn of te vervallen in bulshit ( om uw taal eens te gebruiken) voorts is een rijprestatie van een voertuig meer dan enkel de onderdelen en techniek.

 
Ahja, en uw ervaring is de meest belangrijkste want dat iemand anders denkt …nee dat kan niet .
Heb het nog al gezegd dat voor mijnen auto een gebruiks ding is .

Voor u is een EV blijkbaar een heilige koe die u in het walhalla brengt iedere keer dat ge ”gas” geeft …awel voor mij is dat niet .
Ik stap in , zet contact op zet in drive (liefst voorwaarts) en dus op dat pedaleke rechts en als dat te snel vooruit gaat licht ik mijn voetje of dus op dat pedalen in het midden ….dat die optrekt in 3 sec of 10 maakt mij dus geen bal uit en nee ik krijg daar gene ”boner” van en ja in het begin is het effe schrikken in een EV maar na 20 minuten ben je dat gewoon en dan rij je als met een brandstofmotor …

en nee ben geen voorstander van dat generatief remmen …als ik wil stoppen zal ik wel zelf op dat pedalen duwen en ja ik. Zal wel zelf aan mijn stuur draaien …

Dus nee , voor mij is er niet echt een verschil tussen elektrisch rijden of met brandstof rijden .(maar das allemaal persoonlijk maar dat kan dus volgens jou niet mogelijk zijn . )
 
Trouwens blijken ze er in Nederland nu aan uit te zijn kwestie van verkeersbelasting voor een EV . ;) (Heb het tabelletje er ok maar ineens bijgezet ?. ;)

[TH]Jaar[/TH] [TH]Hoeveelheid wegenbelasting voor elektrische auto’s[/TH]
2024 0%
2025 25%
2026 60%
2027 60%
2028 60%
2029 65%
2030 70%
Vanaf 2031 100%
 
Ahja, en uw ervaring is de meest belangrijkste want dat iemand anders denkt …nee dat kan niet .
Heb het nog al gezegd dat voor mijnen auto een gebruiks ding is .

Voor u is een EV blijkbaar een heilige koe die u in het walhalla brengt iedere keer dat ge ”gas” geeft …awel voor mij is dat niet .
Ik stap in , zet contact op zet in drive (liefst voorwaarts) en dus op dat pedaleke rechts en als dat te snel vooruit gaat licht ik mijn voetje of dus op dat pedalen in het midden ….dat die optrekt in 3 sec of 10 maakt mij dus geen bal uit en nee ik krijg daar gene ”boner” van en ja in het begin is het effe schrikken in een EV maar na 20 minuten ben je dat gewoon en dan rij je als met een brandstofmotor …

en nee ben geen voorstander van dat generatief remmen …als ik wil stoppen zal ik wel zelf op dat pedalen duwen en ja ik. Zal wel zelf aan mijn stuur draaien …

Dus nee , voor mij is er niet echt een verschil tussen elektrisch rijden of met brandstof rijden .(maar das allemaal persoonlijk maar dat kan dus volgens jou niet mogelijk zijn . )
Dat is nu net wat ik bedoel. Laat maar, dit soort onzin brengt niks bij aan het gesprek.
 
Ja , maar dat is juist mijn punt en dat blijf jij negeren ….
Er zijn mensen die niet akkoord gaan hoe ze moeten rijden met die EV .
Ik spreek die persoonlijk aan en jij blijft maar herhalen dat dit niet kan en niet waar is en dat dat verzinsels zijn van mij ..

Als ik u vraag , leg het mij dan uit wat jij als voordeel ervaart dan begin jij over het comfort en de trekkracht en wat nog allemaal en wat volgens jjuo alleen maar eigen is aan een EV en dan krijg je weerwoord dat dit voor alle auto’s kan tellen en dan is dit weer onzin ….

De range is ook iets waar je graag over begint en het laden , “dat jij niet moet tanken “ …onzin dus en dan is het gewoonlijk dat je de trip moet plannen en dat het laden toch niet zoveel tijd inneemt en dat je kan verpozen en koffie drinken …oké maar er zijn dus mensen die graag in 1 ruk doorrijden , die niet gaan koffie drinken , die niet om de 2 uur een rustpauze nemen , die eten achter het stuur en met 2 chauffeurs rijden gewoon om zo snel mogelijk ter plaatse te komen om van hunne vakantie te genieten …
Ik ga ook geen gazet lezen wanneer ik ga tanken …en ben dat ook niet van plan in de toekomst dus als er een systeem is dat werkt gelijk nu , stoppen volgooien en terug weg , geniet dit mijn voorkeur boven 20 min staan wachten …nu is dat onleefbaar …nee maar als het niet moet …graag .


Net zoals mensen met een caravan …(heb die zelf nog niet persoonlijk gesproken zal het er maar bij zeggen ) maar artikels genoeg te vinden dat ze die mensen wel aanraden om hun route op voorhand te plannen als ze met een Ev rijden .

En dan beweer jij dat er een verschil is tussen elektrisch rijden met een brandstof motor …en ik zeg u dan dat dit voor mij geen verschil maakt …ik stap in en ik rij ermee weg …en nee ik ga niet naar den hemel in een EV of in een brandstof of eentje op gas …voor mij is het gevoel juist hetzelfde …instappen gas geven en rijden en of dat nu een sedan is een camionette of een camion …maakt niets uit voor mij maar dat is volgens u ook niet mogelijk want van een EV ga je naar de hemel …omwille van het comfort , de trekkracht en het 11 pedaal rijden ….niet voor mij dus en ook voor meerdere mensen (waarvan ik er een paar persoonlijk heb gesproken ) …

Ben ik dan tegen het Ev rijden , ben ik dan een hater ….nee
Als ik een betaalbare Ev vind die net zo gemakkelijk rijdt en ruim is zoals mijne ouwe diesel wil ik wel overwegen om over te stappen ….maar nu heb ik,totaal geen reden om het te doen (zelfs niet echt voor het financiële ook al kost die diesel wat meer dan een EV maar als ik nu een nieuwe of okkazie EV moet kopen kost mij die meer dan mijne ouwe diesel waar ik dan nog wat km kan mee rijden ) ….en wat de toekomst brengt ….we zullen eens zien in de glazen bol want er ligt nog niets vast buiten het feit dat de subsidie verdwijnt in 2025 voor EV en dat er importtarieven komen op EV gebouwd buiten Europa …
Gaat de EV verdwijnen …denk het niet .
Gaan we de doelstelling halen om allemaal elektrisch te rijden na 2035 ….denk het ook niet
Maar we zullen wel moeten omdat Europa het oplegt . (En ik zeg nog altijd , laat de mensen zelf beslissen…)

Dus nogmaals , onderbouw en kom niet af met youtubers ….want dat zijn ook nog altijd persoonlijke meningen (al dan niet gesponsord ) en iedereen heeft wel ergens een info kanaal waar hij meer geloof aan hecht .
 
Lees nu eens goed je eigen tekst:

“En dan beweer jij dat er een verschil is tussen elektrisch rijden met een brandstof motor …en ik zeg u dan dat dit voor mij geen verschil maakt …ik stap in en ik rij ermee weg …en nee ik ga niet naar den hemel in een EV of in een brandstof of eentje op gas …voor mij is het gevoel juist hetzelfde …instappen gas geven en rijden en of dat nu een sedan is een camionette of een camion …maakt niets uit voor mij maar dat is volgens u ook niet mogelijk want van een EV ga je naar de hemel …omwille van het comfort , de trekkracht en het 11 pedaal rijden ….niet voor mij dus en ook voor meerdere mensen (waarvan ik er een paar persoonlijk heb gesproken ) …”

Waar slaat dit op? natuurlijk is er een verschil. Jij zal dat ook merken als je met een EV gaat rijden. Of je daar nu wel of niet een voordeel vind is persoonlijk.

Volgende…

De range is ook iets waar je graag over begint en het laden , “dat jij niet moet tanken “ …onzin dus en dan is het gewoonlijk dat je de trip moet plannen en dat het laden toch niet zoveel tijd inneemt en dat je kan verpozen en koffie drinken …oké maar er zijn dus mensen die graag in 1 ruk doorrijden , die niet gaan koffie drinken , die niet om de 2 uur een rustpauze nemen , die eten achter het stuur en met 2 chauffeurs rijden gewoon om zo snel mogelijk ter plaatse te komen om van hunne vakantie te genieten …
Ik ga ook geen gazet lezen wanneer ik ga tanken …en ben dat ook niet van plan in de toekomst dus als er een systeem is dat werkt gelijk nu , stoppen volgooien en terug weg , geniet dit mijn voorkeur boven 20 min staan wachten …nu is dat onleefbaar …nee maar als het niet moet …graag”
.

Met een EV moet je niet tanken. Denk niet dat hier ooit op het forum iemand heeft beweerd dat een EV een oplossing is voor mensen die regelmatig lange afstanden afleggen. Idem voor diegene die geen laadpaal thuis kunnen plaatsen. Akkoord?


Next…

Als ik een betaalbare Ev vind die net zo gemakkelijk rijdt en ruim is zoals mijne ouwe diesel wil ik wel overwegen om over te stappen ….maar nu heb ik,totaal geen reden om het te doen (zelfs niet echt voor het financiële ook al kost die diesel wat meer dan een EV maar als ik nu een nieuwe of okkazie EV moet kopen kost mij die meer dan mijne ouwe diesel waar ik dan nog wat km kan mee rijden ) ….en wat de toekomst brengt ….we zullen eens zien in de glazen bol want er ligt nog niets vast buiten het feit dat de subsidie verdwijnt in 2025 voor EV en dat er importtarieven komen op EV gebouwd buiten Europa …
Gaat de EV verdwijnen …denk het niet .
Gaan we de doelstelling halen om allemaal elektrisch te rijden na 2035 ….denk het ook niet
Maar we zullen wel moeten omdat Europa het oplegt . (En ik zeg nog altijd , laat de mensen zelf beslissen…)”


Een EV is duidelijk niet aan jou besteed.. Maar het lijkt erop of dat je dit voor jezelf steeds opnieuw moet bevestigen.
Ik zou zeggen laat het los, en geniet van uwen diesel of benzine, laat ons genieten van onzen EV.
 
Laatst bewerkt:
Lees nu eens goed je eigen tekst:

“En dan beweer jij dat er een verschil is tussen elektrisch rijden met een brandstof motor …en ik zeg u dan dat dit voor mij geen verschil maakt …ik stap in en ik rij ermee weg …en nee ik ga niet naar den hemel in een EV of in een brandstof of eentje op gas …voor mij is het gevoel juist hetzelfde …instappen gas geven en rijden en of dat nu een sedan is een camionette of een camion …maakt niets uit voor mij maar dat is volgens u ook niet mogelijk want van een EV ga je naar de hemel …omwille van het comfort , de trekkracht en het 11 pedaal rijden ….niet voor mij dus en ook voor meerdere mensen (waarvan ik er een paar persoonlijk heb gesproken ) …”

Waar slaat dit op? natuurlijk is er een verschil. Jij zal dat ook merken als je met een EV gaat rijden. Of je daar nu wel of niet een voordeel vind is persoonlijk.
En nog eens ja voor u …maar dat is uw persoonlijke menin g en als ik zeg dat dit voor mij geen verschil geeft ga jij hier wederom beweren dat dit niet kan want dat ik verschil moet voelen omdat jij dit wel zo ervaart ….
Maar daarom moet je nog altijd niet beweren dat iemand die kritiek geeft op EV dat deze EV haters zijn .
Volgende…

De range is ook iets waar je graag over begint en het laden , “dat jij niet moet tanken “ …onzin dus en dan is het gewoonlijk dat je de trip moet plannen en dat het laden toch niet zoveel tijd inneemt en dat je kan verpozen en koffie drinken …oké maar er zijn dus mensen die graag in 1 ruk doorrijden , die niet gaan koffie drinken , die niet om de 2 uur een rustpauze nemen , die eten achter het stuur en met 2 chauffeurs rijden gewoon om zo snel mogelijk ter plaatse te komen om van hunne vakantie te genieten …
Ik ga ook geen gazet lezen wanneer ik ga tanken …en ben dat ook niet van plan in de toekomst dus als er een systeem is dat werkt gelijk nu , stoppen volgooien en terug weg , geniet dit mijn voorkeur boven 20 min staan wachten …nu is dat onleefbaar …nee maar als het niet moet …graag”
.

Met een EV moet je niet tanken. Denk niet dat hier ooit op het forum iemand heeft beweerd dat een EV een oplossing is voor mensen die regelmatig lange afstanden afleggen. Idem voor diegene die geen laadpaal thuis kunnen plaatsen. Akkoord?
Alléé , vervang tanken dan door laden ….of doe je dat ook niet ?
Next…

Als ik een betaalbare Ev vind die net zo gemakkelijk rijdt en ruim is zoals mijne ouwe diesel wil ik wel overwegen om over te stappen ….maar nu heb ik,totaal geen reden om het te doen (zelfs niet echt voor het financiële ook al kost die diesel wat meer dan een EV maar als ik nu een nieuwe of okkazie EV moet kopen kost mij die meer dan mijne ouwe diesel waar ik dan nog wat km kan mee rijden ) ….en wat de toekomst brengt ….we zullen eens zien in de glazen bol want er ligt nog niets vast buiten het feit dat de subsidie verdwijnt in 2025 voor EV en dat er importtarieven komen op EV gebouwd buiten Europa …
Gaat de EV verdwijnen …denk het niet .
Gaan we de doelstelling halen om allemaal elektrisch te rijden na 2035 ….denk het ook niet
Maar we zullen wel moeten omdat Europa het oplegt . (En ik zeg nog altijd , laat de mensen zelf beslissen…)”


Een EV is duidelijk niet aan jou besteed.. Maar het lijkt erop of dat je dit voor jezelf steeds opnieuw moet bevestigen.
Ik zou zeggen laat het los, en geniet van uwen diesel of benzine, laat ons genieten van onzen EV.
Heb dat toch al gezegd …nu niet maar misschien wel in de toekomst alhoewel het dan misschien voordeliger kan zijn om een boot aan te schaffen als Hasselt aan de zee ligt .

En nee ik moet dat niet bevestigen maar nogmaals , als iemand kritiek uit of zegt dat dit voor hem niet mogelijk is sta jij daar weer met dat kan niet …en dan ben je een EV hater ….stop met uw persoonlijke situatie als voorbeeld te stellen voor andere mensen en behandel de mensen die anders denken dan ook met het nodige respect voor hun mening …

En ja geniet maar van uwen EV maar aanvaard dan ook dat er mensen zijn die dat niet ervaren en dat ook durven verkondigen en nee ik ben echt niet alleen die zich vragen stellen ….en nee dan zijn het nog altijd geen haters of tegenstanders of welk ander woord jij daar al voor gebruikt hebt en ja er zijn ook voorstanders en die hun mening lees of hoor ik ook en nee ik ga dan niet beweren dat deze antibrandstof zijn of dat ze brandstofhaters zijn …

Soit , om positief te eindigen :
Toyota heeft een productielijn geopend van solidstate batterijen en zitten nu blijkbaar in testfase maar nadeel is nog dat productie blijkbaar te duur is voor massa productie .
VW heeft blijkbaar een record gevestigd met draadloos opladen maar blijkbaar ook niet echt toepasbaar ivm infrastructuur (en ik hoop echt persoonlijk dat dit de toekomst wordt als we allemaal EV rijden , gewoon ergens parkeren en bijlagen en ben zelfs voorstander van magleftechnologie maar dat zal nog niet echt vcoor direct zijn denk ik . ;) )
Blijkbaar kunnne ze een grondstof gebruiken dat in steen zit (en ja dat is er genoeg voorhanden. ) om batterijen te bouwen maar is nog heel pril dus catalogiseer ik dat onder toekomst rumoer …
 
Jullie gaan er blijkbaar met zijn beiden niet uitkomen 😛

Dus bij deze het verhaal van een EV-rijder. Rij zelf nu twee jaar met een EV, een VW ID.3 als bedrijfs… uh sorry loonwagen.

Is rijden met een EV zoveel anders dan met een ICE, hummm nee denk het niet echt, behalve dan misschien dat je minder rij geluiden hebt met een EV. Dat is zowat het enige wat ik kan bedenken. Misschien is het nog meer fun om met een EV te rijden die qua kostprijs in de buurt zit van een zeer deftige woning renovatie, niet iedereen heeft het geluk om met een dergelijke loonwagen te mogen rijden of kan het betalen als privé persoon.

Tanken of laden, tja laden duurt langer natuurlijk maar zelf laad ik altijd op de werkplaats dus dat is niet echt een probleem. Zelf ook nog maar één keer aan een snellader gehangen, behalve de laatste tijd zie lager in de tekst. Heb eigenlijk ook nog nooit last gehad van de zogenaamde ‘range anxiety’ wat EV’s bij velen oproepen. En ik doe best wel wat kilometers in de week.

In de winter is het wel wat moeilijker want de range zakt dan wel een serieus stuk in. Dan zit heen en terug rijden van Roeselare naar mijn broer in Aarschot er niet in.

Nu zoals hierboven gezegd, de laatste tijd wel meer aan een snellader gehangen, gewoon omdat mijn laadkabel meer dienst weigert dan iets anders. En de garage werkt niet echt goed mee, tja we kunnen het niet direct reproduceren meneer, en na zelf twee video’s gemaakt te hebben willen ze het nogmaals zelf testen. Lijkt dus vooral dat VW nogal strikt is om een laadkabel te vervangen … bah. Dit deel van het verhaal wordt volgende week vervolgd nu de garage terug is uit verlof.


Nu zou het geen bedrijfswagen zijn en moest ik zelf een nieuwe auto moeten kopen, zou het dan een EV worden?

Mijn antwoord daarop is een volmondig NEE om de wel heel simpele reden dat ik in een rijhuis woon. En al zou ik zelfs mogen een lader aan de gevel hangen, ik kan nooit zeker zijn dat ik voor mijn huis kan parkeren. Dan mag ik toch nog eens verder rijden en voor een hogere kostprijs laden. Gaat niet gebeuren dus.


Dat is het zowat, een meer genuanceerde mening van een EV rijder.
 
Gaat inderdaad niet lukken vrees ik.

Ik zit de zaken niet op te blazen hoor, tesla heeft uitstekende wegligging en reageert heel snel. Is wel de eerste keer dat ik met een 4 wiel aangedreven wagen rij. Het zwaartepunt van een EV ligt ook lager, waardoor je zoiezo een betere wegligging hebt. M’n vorige wagens waren een Mercedes E klasse, Audi A6. De tesla kan niet raken aan rijcomfort van de Mercedes. Maar z’n wegligging en power maken dat dat meer dan goed. SW is ook beter dan de Mercedes en de Audi. Naar de garage hoef je niet te gaan, want tesla bied service aan huis zolang je wagen in garantie is. Kosten brandstof zijn gereduceerd met 50%, en de tesla is ook goedkoper dan een A6 of Mercedes E.
Mischien ligggen de zaken anders in hogere prijsklasse? Relatief gesproken is de model Y goedkoop, is ong. 15 euro goedkoper dan een Audi A6 of Mercedes.

Omwille van lagere kosten onderhoud en verbruik, zal onze volgende 2e wagen ook een EV worden, waarschijnlijk een VW ID3. We hebben nu een VW golf.

@Stiburn, is de laadkabel van VW? Begrijp niet goed het probleem, kan je niet gewoon een nieuwe vragen bij je leasemaatschappij? Heb je anders nog strubbels met de VW id3?
 
Laadkabel is inderdaad bij de auto geleverd, dus van VW. Een nieuwe vragen lukt blijkbaar echt maar als er iets verkeerd is met de huidige, maar dat bewijzen lijkt een aardige klus te worden.
 
Maglef blijkbaar toch niet volledig dood .
Gisteren een artikel gelezen dat Toyota zo een auto gemaakt heeft en dat deze dus werkt . ;)
Natuurlijk in een testomgeving . ;)
Maar het kan dus en misschien in de verre toekomst ….(maar denk niet dat ik dat nog ga mogen meemaken . ;) )
 
Maglev, ja dan gaan we de wegen toch even allemaal moeten her-aanleggen denk ik ;-) Uwen otto gaat niet echt zweven boven de tarmac of nen boeren gravel weg. ;-) en dan moet er wel een laagje bovenop komen.
Is zo'n beetje als menselijke reizen / permanente basis naar Mars ... dat gaat onze generatie niet meer meemaken.
 
Of gewoon in een aparte vacuumgetrokken buis (zoals Musk dus gezien had ) …weinig energie nodig om in beweging te geraken …niks verbruik om in beweging te blijven (want geen weerstand )…en snelheden waarvan krikri een boner van krijgt . ;)
 
Back
Bovenaan