• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Maar dan moet ge de uitrusting eens vergelijken en dan valt de prijs van zo een chinees nog best mee . ;)
 
Als ge hem dit jaar nog koopt ja .
Alleen vervelend voor diegene die hem aan volle pot gekocht hebben …die zien de tweedehands waarde nu naar beneden gaan . ;)
Ik heb de mijne deze zomer voor meer gekocht, maar ik zit er niet zo mee in. De premie in België zal waarschijnlijk enkel maar in 2024 gelden en Tesla stunt nu eventjes met hun prijzen om in aanmerking te komen met de premie. Daarna gaan die terug normaal zijn (46k en geen premie)
Wie nu verkoopt is gekloot ja. Maar wie zijn auto pas over een jaar zal verkopen, zal daar weinig last van hebben.

Dit geld trouwens niet alleen voor Tesla he. Andere merken zijn ook aan het stunten met de prijs waardoor gans de tweedehandsmarkt voor EV's moet meezakken.

Restwaarde van benzine blijft hoog inderdaad. Ik benieuwd hoe dat zal evolueren met de jaren als er meer naar EV gepushed wordt en ze benzine ook gaan straffen zoals de diesels een paar jaar terug.
En als het bewijs er is dat de accu's lang meegaan, zal dat ook wel beteren. Ik heb de indruk dat er nu nog niet zoveel vertrouwen is in EV's waardoor de tweedehandsprijs vrij laag is.
Voor zolang het nog duurt héé skank , dat ge geen wegenwacht gaat betalen blijft niet duren en ge moet hem nog altijd inschrijven (maar dat is een peuleschil dat ge moet betalen )

Vraag ook eens na bij uw verzekering hoeveel zo een bod gaat kosten aan verzekering want blijkbaar hanteren ze speciale prijzen voor de chinezen . ;)
Ik zou 500euro jaarlijkse taks betalen voor een gelijkaardige benzine. Ik ben me er van bewust dat ze op een EV ook wel taks gaan heffen, maar als dat nog 4 jaar duurt, heb ik wel al 2500euro in m'n zak gestoken. En ik rij echt wel super goedkoop. Zonder zonnepanelen 5.25euro/kWh. Met zonnepanelen 2.6euro/100km. Dus dat scheelt wel wat tegenover een brandstofvoertuig.
Natuurlijk als je publiek gaat laden aan een dure laadpaal, dan is dat voordeel helemaal weg. Maar voor wie thuis kan laden, doet zich wel wat voordeel en iemand met zonnepanelen al helemaal.
Waarschijnlijk gaat de brandverzekering van je huis ook naar boven aangezien ze al een mooie bijnaam hebben gekregen Burn Your Driveway 🙂
Nee hoor. Ik denk dat verzekeringsmaatschappijen zich ook op cijfers baseren i.p.v. HLN artikels. Zij zullen wel zeer goed weten in hoeveel gevallen een EV effectief voor een brand gezorgd heeft.
Ik kreeg zelfs korting om mijn autoverzekering omdat het een EV is.
 
Nee hoor. Ik denk dat verzekeringsmaatschappijen zich ook op cijfers baseren i.p.v. HLN artikels. Zij zullen wel zeer goed weten in hoeveel gevallen een EV effectief voor een brand gezorgd heeft.
Ik kreeg zelfs korting om mijn autoverzekering omdat het een EV is.
Het was ook maar een grapje, vandaar de smiley. Maar als ik een EV heb ga ik wel buiten opladen en niet in de garage.
 
Echt he , wat een cutregering
Eerst moet iedereen een diesel kopen, en nu mag je er niet meer mee rijden
Al 2x niet door keuring wegens teveel roetdeeltjes
Tof wi, mag een nieuwe roetfilter steken
2.000 ballen

Mn auto is nog maar van 2017 en heeft nog maar 115.000 km
en nu al problemen.
Zijn die op hun kop gestuikt?

Als ik da nu vervang, is het gewoon uitstel van executie.. hoelang zal die meegaan...
 
De regering kan er toch niks aan doen dat uw roetfilter stuk is?
Ze hebben enkel aangegeven dat je geen nieuwe dieselwagen kan kopen vanaf 2030, je mag wel nog blijven rondrijden met je bestaande.
Als je wagen nog in goede staat is kan je opteren om de roetfilter te kopen (mischien tweedehands of bij auto 5?) en nog een paar jaar rondrijden.
Als je een nieuwe wagen koopt, krijg je van ons allemaal 5000 euro korting :-)
 
De regering kan er toch niks aan doen dat uw roetfilter stuk is?
Ze hebben enkel aangegeven dat je geen nieuwe dieselwagen kan kopen vanaf 2030, je mag wel nog blijven rondrijden met je bestaande.
Als je wagen nog in goede staat is kan je opteren om de roetfilter te kopen (mischien tweedehands of bij auto 5?) en nog een paar jaar rondrijden.
Als je een nieuwe wagen koopt, krijg je van ons allemaal 5000 euro korting :)
Ja...
µTis wel de regering die zegt dat ge niet meer binnen moogt komen met teveel uitstoot en tis wel de regering die de testen omhoog gooit.
Euro 4 ja die kunnen we niet testen maar ge moogt wel blijven rijden ookal weten we dat je teveel uitstoot
Euro 6 ja die kunnen we wel testen maar gij moogt niet meer rijden want teveel uitstoot

Waar is de logica???

Complete ripoff
Mensen die het hard nodig hebben, die steunen we niet.. want 40.000 is niet weinig, en diegene die er boven kopen, krijgen die van het werk...
 
Moeiijk allemala

EV of benzine kiezen of hybride?
Bij EV liefst nieuw.. maar mss 2de hands ook een optie
 
Schoonvader had in januari vergelijkbaar dilemma. Zij wouden een Nissan Quasqai kopen. Prijs benzine was 33 duizend, hybride was 37000 electrische versie was 40000.

Hybride is heel snel afgevallen, wegens te duur en in praktijk rij je toch meestal op de benzine.
Uiteindelijk heeft hij de ev genomen, maar heb hem toch moeten overtuigen:-)
 
De truukskes al eens geprobeerd ?

Zo een auditief kopen in uwe diesel kappen en op zo hoog mogelijke toeren rijden voor een dik uur .
Dus niet snel maar bv 120 rijden in 4de . ;)

Sommmigen kuisen hunne uitlaat met een spuit . Daar hangen ook allemaal roetdeeltjes in .

Nieuwe roetfilter te leen vragen aan de garage daar mee laten keuren en dan terug den oude eronder .

Uwen auto laten keuren bij een waalse autocontrole (vroeger deden ze die test daar niet op een euro 6 )
Is een gekend probleem en je bent echt niet de enige die er niet door geraakt .
Bijna alle euro 6 diesels geraken er niet door .


(En Euro 4 kunnen ze wel testen , want ieder jaar hangt de mijne aan de meter maar ze meten gewoon anders en die zijne uitstoot is dan niet te hoog maar binnen de toen toegelaten grenzen . ;) )

Moest ik nu enen kopen ging ik voor een hybride , dat op benzine rijden valt best nog mee indien je het systeem goed gebruikt en je kan uw batterij opladen zonder dat je een laadpaal moet hebben thuis . (Ja ev kan dit ook maar dan moet ge tijd hebben . ;) )
Toyota maakt reclame dat je ze koopt aan de prijs van een benzine dus ….

(merken maken nu soms reclame met grote kortingen maar daar zit die subsidie dus ook al in gerekend meestal . ;) )
 
Ha de truuk met het hoog toerental zelf ooit toegepast jaren geleden. VW Golf SDI eerst niet door de keuring want te veel uitstoot/roet. Volgende keer naar de keuring zonder ook maar iets te doen aan de auto, maar wel een de 12 km. afgelegd als lawaaierige maniak :) en kijk het Golfje was door de uitstoot/roet test. Gezond voor de natuur die rit, helemaal niet.

Nu ja hoe ze dat ook testen, ze stappen in je auto en duwen het gaspedaal als een gek in, zo rijdt haast niemand natuurlijk o_O
 
De truukskes al eens geprobeerd ?

Zo een auditief kopen in uwe diesel kappen en op zo hoog mogelijke toeren rijden voor een dik uur .
Dus niet snel maar bv 120 rijden in 4de . ;)

Sommmigen kuisen hunne uitlaat met een spuit . Daar hangen ook allemaal roetdeeltjes in .

Nieuwe roetfilter te leen vragen aan de garage daar mee laten keuren en dan terug den oude eronder .

Uwen auto laten keuren bij een waalse autocontrole (vroeger deden ze die test daar niet op een euro 6 )
Is een gekend probleem en je bent echt niet de enige die er niet door geraakt .
Bijna alle euro 6 diesels geraken er niet door .


(En Euro 4 kunnen ze wel testen , want ieder jaar hangt de mijne aan de meter maar ze meten gewoon anders en die zijne uitstoot is dan niet te hoog maar binnen de toen toegelaten grenzen . ;) )

Moest ik nu enen kopen ging ik voor een hybride , dat op benzine rijden valt best nog mee indien je het systeem goed gebruikt en je kan uw batterij opladen zonder dat je een laadpaal moet hebben thuis . (Ja ev kan dit ook maar dan moet ge tijd hebben . ;) )
Toyota maakt reclame dat je ze koopt aan de prijs van een benzine dus ….

(merken maken nu soms reclame met grote kortingen maar daar zit die subsidie dus ook al in gerekend meestal . ;) )

Uiteraard, alle truucjes geprobeerd, helaas nog steeds no go

Tesla Model 3 voor 39990euro zolang de actie geldig is: https://www.tesla.com/nl_BE/invento...evance&zip=8000&range=0&referral=jasper126696

Premie is dan ook nog eens van toepassing (al de schatkist nog niet leeg is)

Of een volvo ex30

Y-model zie ik zitten, maar die is net 43.000, model 3 heb ik gezien ja, de vraag is of die ruim genoeg is
Die premie idd, zit die kist nog vol genoeg?

Ik zit nu alle merken af te lopen en het is overal net niet eigenlijk?.
Zo slim zijn ze wel.
Deze die wel geen 40.000 zijn, zijn buiten tesla, allemaal met een 50 batterij pack. Wat net te weinig is. Liever min +- 70
Maar dan zit je direct aan 43.000
hyundai, volkswagen, kia, peugeot, ford, jeep... echt deprimerend

40.000 is toch echt mooi. Dus ofwel moet ik dieper zakken, echt geen zin in, maar dan mis ik ook nog eens de 5.000 premie
Ofwel toch hybride of benzine gaan (maar dan kan ik net zo goed tweedehandds vermoedeiljk)

Vanmiddag eens wat garagess aflopen.. Ik haat ook dat dit nu zo gehaast moet...
 
Verdomme zit ik net te kijken naar die volvo ex30
Mooie auto man
Helaas weer tzelfde
Onder de 40.000 met kleine batterij, met goeie batterij 43.000
Pff echt he
 
Ge kunt ook nog altijd opteren om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen en dan voortrijden met de auto (als hem er dan al door geraakt natuurlijk want is niet een gegeven heb ik al gelezen . )
Dan kunt ge nodig altijd rondkijken en uwen auto verkopen tegen hogere prijs (want hem is door de controle ) en niet alleen geschikt voor export (lees max 1500 als ge een nieuwe koopt ) .

Dus dat ge het nu druk hebt ligt ergens aan uzelf denk ik .
Neem uwen tijd want het gaat over toch een vrij groot bedrag dat ge gaat uitgeven .

Denk dat ge u de vraag moet stellen van heb ik dat extra bereik echt nodig ?
Meestal gebruikt ge den auto voor minder langere afstanden dan hetgeen ge zelf denkt nodig te hebben (privé kom ik al toe met denk ik een dikke 200 km . )

Kan je thuis een laadpaal zetten of laden op den oprit ?
 
Laatst bewerkt:
Met een budget van 40.
Verdomme zit ik net te kijken naar die volvo ex30
Mooie auto man
Helaas weer tzelfde
Onder de 40.000 met kleine batterij, met goeie batterij 43.000
Pff echt he

Om een beeld te krijgen van het realistisch verbruik, kan ik de EV database aanraden: https://ev-database.org/car/1910/Volvo-EX30-Single-Motor-ER
voor een Volvo EX30 Single motor - ik veronderstel dat je naar die bent aan het kijken - heb je een realistisch gemiddeld bereik van 365KM ( EVBD real range)
Let wel das van 100% naar 0%. In de praktijk ga je waarschijnlijk opladen tot 90%.
je gaf eerder aan dat je (slechts) 115000 KM aflegt op ~7 Jaar tijd , ofwel 16.000 per jaar 45KM per dag.
Met de Volvo EX30 mag je op je twee oren slapen dat je makkelijk 200KM per dag mag rijden zonder te hoeven bijladen. Vraag is hoeveel dagen per jaar ga je meer dan 200KM rijden?
In het geval dat je al eens buitenshuis zou moeten bijladen, vind je tegenwoordig overal snelladers, op 20 minuten ben je terug klaar voor de volgende 200KM.

(ter info - na 1 jaar met de Tesla model Y long range heb ik een gemiddeld verbruik van 174Wh/km. De EV database heeft een realistisch verbruik aan van 172Wh/Km
dat komt dus heel dicht in de buurt van mijn werkelijk verbruik)
vervolgens heb ik dit jaar ong 1500 Euro minder betaald omwille van elec en geen benzine (30000KM/jaar)
in m'n tesla onderhoudsboekje staat dat ik na 2 jaar m.n. luchtfilter eens moet vervangen: https://www.tesla.com/nl_be/support/vehicle-maintenance, na 4 jaar de droogzak van de Airco. That's it.
 
Ge kunt ook nog altijd opteren om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen en dan voortrijden met de auto (als hem er dan al door geraakt natuurlijk want is niet een gegeven heb ik al gelezen . )
Dan kunt ge nodig altijd rondkijken en uwen auto verkopen tegen hogere prijs (want hem is door de controle ) en niet alleen geschikt voor export (lees max 1500 als ge een nieuwe koopt ) .

Dus dat ge het nu druk hebt ligt ergens aan uzelf denk ik .
Neem uwen tijd want het gaat over toch een vrij groot bedrag dat ge gaat uitgeven .

Denk dat ge u de vraag moet stellen van heb ik dat extra bereik echt nodig ?
Meestal gebruikt ge den auto voor minder langere afstanden dan hetgeen ge zelf denkt nodig te hebben (privé kom ik al toe met denk ik een dikke 200 km . )

Kan je thuis een laadpaal zetten of laden op den oprit ?

Goh nieuwe roetfilter plaatsen is echt geen optie meer in mijn ogen. Ik ga het niet riskeren.
Ik denk wel dat we een laadpaal kunnen zetten, alleen ik zit wel op 2 fasen.
Met een budget van 40.


Om een beeld te krijgen van het realistisch verbruik, kan ik de EV database aanraden: https://ev-database.org/car/1910/Volvo-EX30-Single-Motor-ER
voor een Volvo EX30 Single motor - ik veronderstel dat je naar die bent aan het kijken - heb je een realistisch gemiddeld bereik van 365KM ( EVBD real range)
Let wel das van 100% naar 0%. In de praktijk ga je waarschijnlijk opladen tot 90%.
je gaf eerder aan dat je (slechts) 115000 KM aflegt op ~7 Jaar tijd , ofwel 16.000 per jaar 45KM per dag.
Met de Volvo EX30 mag je op je twee oren slapen dat je makkelijk 200KM per dag mag rijden zonder te hoeven bijladen. Vraag is hoeveel dagen per jaar ga je meer dan 200KM rijden?
In het geval dat je al eens buitenshuis zou moeten bijladen, vind je tegenwoordig overal snelladers, op 20 minuten ben je terug klaar voor de volgende 200KM.

(ter info - na 1 jaar met de Tesla model Y long range heb ik een gemiddeld verbruik van 174Wh/km. De EV database heeft een realistisch verbruik aan van 172Wh/Km
dat komt dus heel dicht in de buurt van mijn werkelijk verbruik)
vervolgens heb ik dit jaar ong 1500 Euro minder betaald omwille van elec en geen benzine (30000KM/jaar)
in m'n tesla onderhoudsboekje staat dat ik na 2 jaar m.n. luchtfilter eens moet vervangen: https://www.tesla.com/nl_be/support/vehicle-maintenance, na 4 jaar de droogzak van de Airco. That's it.

Die 365km van die volvo is welke versie want je hebt 2 single motoren, en die grote , waar jij naar verwijst, zit boven de 40.000
Klopt per jaar 16.000 km Ik zat idd naar die volvo aant zien, maar ook naar BYD (otto 3) , VW ID4 ... etc etc
Ik vind het heel heel heel moeilijk, of toch hybride, benzine.
Wat als je niet kan starten in de winter met een electrische ? Of je vind laadpalen maar er staat een hele rij in bv de ardennen
Dit is ook zeer interessant:

 
Laatst bewerkt:
Volvo EX30 of Tesla model Y, dan zou ik niet twijfelen en voor de Tesla gaan. Die Volvo is echt klein, zeker tov de Tesla.
 
Back
Bovenaan