• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

Maar heb je al eens gekeken om de roetfilter te laten reinigen, ik zie prijzen van de rond de 300 euro?
 
de Y valt buiten de premie.
Geen optie dus
De model Y is vanaf nieuwjaar tot eind februari voor 39990euro te koop geweest in het zwart of wit. Net te laat dus :( Nu ist de model 3.
De tesla RWD is met 60kwh batterij, maar de auto’s zijn zeer zuinig waardoor je er ver mee geraakt. Even ver als een 70-80kWh van een ander merk.
 
Hybride zou ik niet doen, je betaald meer dan een benzine en je hebt eigenlijk geen voordeel. De mensen die,bij ons op het werk een hybride hebben zeggen dat het elec bereik belachelijk is. Bovendien zit je met een complexe wagen waarvan de onderhoudskosten hoog liggen. Het enige voordeel van een hubride is dat je meer vermogen hebt.
 
Hybride is niet gemaakt om op zijn batterij grote afstanden te rijden héé .
De batterij is goed om lokaal wat km te doen en daarna als het nodig is om autostrade te doen over te schakelen naar zijn benzine motor en kan je de batterij weer bijladen (tot max 90% want hij laat plaats voor regeneratiestroom van de remmen ) en dan kan je terug enkele km op batterij rijden (in de file of terug lokaal rond de kerktoren of op de autostrade gaat ook .
(Rij nu nog 2 weken mee met een ford hybride camionette van Denys en die kan zo een dikke 820 km ver. Geraken met een tank van 50 l benzine )

Wat krikri bedoelt zijn die lamme hybrides waarbij er inderdaad een hulpmotor inzit die bijspringt bij zware belasting maar deze kan je inderdaad beter links laten liggen , dat noem ik geen hybrides . ;)

Kwestie van onderhoudskosten kan ik niets over zeggen maar dat gaat nietveel meer zijn dan een gewone benzine motor aangezien dat elektrisch deel ook geen onderhoud vraagt (net zoals bij een EV ) …tot ge kosten krijgt aan die elektrische aandrijving of de regelaar en dan swingt het de pan uit voor zowel hybride als EV …(en dan spreken we over snel een paar duizend euro’s . ;) )

Ik ken mensen die gewoon met het bereik van hun hybride op het werk geraken en daar de batterij bijladen en terug naar huis kunnen rijden …en dus geen benzine verbruiken (maar beste is om die af en toe toch eens te laten draaien )
`
 
at krikri bedoelt zijn die lamme hybrides waarbij er inderdaad een hulpmotor inzit die bijspringt bij zware belasting maar deze kan je inderdaad beter links laten liggen , dat noem ik geen hybrides
Eigenlijk niet nee, ik had had over een collega met een BMW 530e plug in hybride.

hybrides kosten evenveel als een full elec. denk dat ze stilletjes aan volledig de baan zullen ruimen voor full EV. Vraag is dan wat ze waard zullen zijn op de 2ehandsmarkt.
plus je hebt de meerprijs van een EV maar de nadelen van een traditionalele verbrandingsmotor ( minder ruimte, kosten onderhoud, etc..)
 
Hybride zou ik niet doen, je betaald meer dan een benzine en je hebt eigenlijk geen voordeel. De mensen die,bij ons op het werk een hybride hebben zeggen dat het elec bereik belachelijk is. Bovendien zit je met een complexe wagen waarvan de onderhoudskosten hoog liggen. Het enige voordeel van een hubride is dat je meer vermogen hebt.
En heb je het dan op welke hybdride?
Deze middag enkele garages bezocht en weet nu ook een mooie overnameprijs, maar nog niet uit, benzine, hybride of elec
Bij hybride heb je mild-hybride (is eigenlijk benzin), full hybride of hybride (kun je niet inpluggen maar bepaalt zelf wanneer hij hybride rijdt), of plug-in hybride

De uitleg die ik kreeg was dat bij plugin hybride, je idd max 50 km ofzo kan rijden op elec, maar je plugt hem dus wel in.
De vraag is, heb ik met mijn zonnepanelen wel over om te genieten van de plugin. Het antwoord daar is nee, ik heb niet genoeg over.
Wil in de toekomst wel meer leggen maar das pas binenn 8/10 jaar ofzo
Maar dat geldt dan eigenlijk ook voor elektrisch..
De garagist zou om die reden absoluut geen hybride plugin nemen omdat ik de meerprijs er niet uit zal halen... Dan zou of hybride gaan of benzine (mild hybride) of elektrisch

Eigenlijk kom je bij een hybride gewoon uit dat em minder zal verbruiken dan een bezine toch.. thats it.
 
De model Y is vanaf nieuwjaar tot eind februari voor 39990euro te koop geweest in het zwart of wit. Net te laat dus :( Nu ist de model 3.
De tesla RWD is met 60kwh batterij, maar de auto’s zijn zeer zuinig waardoor je er ver mee geraakt. Even ver als een 70-80kWh van een ander merk.
Vanmiddag tesla bezocht, model 3 is qua koffer toch echt te klein, en echt ook een te lage instap (ben suv gewoon)
Model Y is wel goed, alleen duurder, geen premie
 
Eigenlijk niet nee, ik had had over een collega met een BMW 530e plug in hybride.

hybrides kosten evenveel als een full elec. denk dat ze stilletjes aan volledig de baan zullen ruimen voor full EV. Vraag is dan wat ze waard zullen zijn op de 2ehandsmarkt.
plus je hebt de meerprijs van een EV maar de nadelen van een traditionalele verbrandingsmotor ( minder ruimte, kosten onderhoud, etc..)
Dan zal het zo een mild hybride zijn geweest want een echte hybride gebruikt niet de motor en de elektromotor om de wielen aan te drijven .
Bij een echte hybride wordt de motor gebruikt om een generator aan te drijven zodat die stroom maakt om uw elektromotors aan te drijven en eventueel uw tegelijk uw batterij op te laden .
Dus infeite rijdt ge altijd elektrisch met een hybride want er is geen verbinding tussen uwe benzine motor met uw wielen .

En wat betreft die prijzen …ik zou het prut uit uw ogen halen .
 
Laatst bewerkt:
Skoda Enyaq 60 ook in overweging genomen? Komt normaal ook in aanmerking voor de premie en is een SUV model en vooral in Nederland zeer populair want gewoon een goeie wagen.
 
Skoda Enyaq 60 ook in overweging genomen? Komt normaal ook in aanmerking voor de premie en is een SUV model en vooral in Nederland zeer populair want gewoon een goeie wagen.
Neen
Model staat me minder aan, maar ook de batterij is gewoon te laag voor mij.
 
De aangegeven of gemeten rijafstanden zijn een betere indicator dan de omvang batterij. Wat is je gemiddelde rijafstand? Denk trouwens ook dat daar heel veel misverstanden over bestaan, vnml. Door mensen die zelf geen EV hebben.

Als je een laadpaal kan plaatsen bij je thuis is het echt geen probleem. Ik heb het voorbije jaar 30.000 KM gereden. Enkel als ik naar Parijs of Frankfurt moest heb ik moeten bijladen aan een laadpaal, wat trouwens heel vlot verloopt. De laatste keer naar Parijs moest ik trouwens niet meer bijladen omdat ik s’avonds in hotel kon laden.

Voorts bespaar je op benzine of diesel, en zijn je onderhoudskosten lager.


Voor 40k kan je echt wel een EV kopen. Zie je dat toch niet zitten overweeg dan een diesel of benzine.
volgend artikel heeft een neutraal beeld van de voor en nadelen van een hybride:https://www.autoscout24.be/nl/infor...8dMFxUSJ9x6i3Qj0sNv3torrnZRCUKy4aAuSsEALw_wcB
 
Bwah batterij. Heb nu een ID.3 met 58 Kw batterij en laad haast altijd op naar 80% en heb nu iets van 280 km rijbereik. In de zomer is dat natuurlijk een stuk meer. Nog zelden in de problemen gekomen hiermee. Meestal kortere ritten, maar naar 1 van mijn broers rijden naar Aarschot lukt perfect heen-en-terug in de zomer, in de winter bij koud weer helaas net niet, dus moet dan wel even bijladen.

Helpt ook wel dat we tegenwoordig aan 11 Kw kunnen laden op het werk.
 
De aangegeven of gemeten rijafstanden zijn een betere indicator dan de omvang batterij. Wat is je gemiddelde rijafstand? Denk trouwens ook dat daar heel veel misverstanden over bestaan, vnml. Door mensen die zelf geen EV hebben.

Als je een laadpaal kan plaatsen bij je thuis is het echt geen probleem. Ik heb het voorbije jaar 30.000 KM gereden. Enkel als ik naar Parijs of Frankfurt moest heb ik moeten bijladen aan een laadpaal, wat trouwens heel vlot verloopt. De laatste keer naar Parijs moest ik trouwens niet meer bijladen omdat ik s’avonds in hotel kon laden.

Voorts bespaar je op benzine of diesel, en zijn je onderhoudskosten lager.


Voor 40k kan je echt wel een EV kopen. Zie je dat toch niet zitten overweeg dan een diesel of benzine.
volgend artikel heeft een neutraal beeld van de voor en nadelen van een hybride:https://www.autoscout24.be/nl/informeren/advies/besluit-en-aankoop/een-hybride-auto-kopen-de-voordelen-en-nadelen-opgelijst/?psafe_param=1&cq_src=google_ads&cq_cmp=20720667763&cq_term=&cq_plac=&cq_net=g&cq_plt=gp&utm_source=google&utm_campaign=BE-NL_AS24_ugom_web_traffic__(CT)_Fuel&utm_medium=cpc&utm_content=(T)_Topics_DSA&utm_term=&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD3CGfeug47udsMviT6ADLHTxQvZ4&gclid=Cj0KCQiArrCvBhCNARIsAOkAGcVCR3EkwlZYBYLlxsJW2168dMFxUSJ9x6i3Qj0sNv3torrnZRCUKy4aAuSsEALw_wcB

Ik denk wel dat ik een laadpaal thuis kan plaatsen, ik zou niet weten waarom niet.
Gemiddelde rijafstand goh, zou es moeten zien op de auto zelf. Je bedoelt per dag he?
JA, maar jij hebt een i dunno 70 kwh batterij?
Ik weet dat je als je thuis laadt, je merkelijk goedkoper (de helft ongeveer?) kan rijden tov benzine

Ik ga dat artikel es lezen.

Het probleem is, dat alle EV modellen waarbij je 5.000 terugkrijgt, allemaal met een 50 kwh batterij zijn en die afstand is echt laag.
Tis zo net niet.. Wil je 70 kwh batterij kom ik meestal rond de 43/44.000 uit , dus een verschil van 8a9000 euro (premie valt weg)
 
Bwah batterij. Heb nu een ID.3 met 58 Kw batterij en laad haast altijd op naar 80% en heb nu iets van 280 km rijbereik. In de zomer is dat natuurlijk een stuk meer. Nog zelden in de problemen gekomen hiermee. Meestal kortere ritten, maar naar 1 van mijn broers rijden naar Aarschot lukt perfect heen-en-terug in de zomer, in de winter bij koud weer helaas net niet, dus moet dan wel even bijladen.

Helpt ook wel dat we tegenwoordig aan 11 Kw kunnen laden op het werk.
Jij hebt zo'n kleine batterij dus.
Maar ik ben wel met 4 in de auto he,
280km rijbereik is echt weinig man, ik wou min 400km maar dat lukt dus niet met die premie
 
Gezien dat huyndai eigenlijk echt ook 2 mooie modellen heeft, de tucson hybrid (of benzine) maar zeker ook de KONA
schone auto met veel opties.
I dunno of huyndai een goed merk is, , enn in de kona heb je ook elektrisch maar terug lage batterij
 
Wat elektrisch betreft is Hyundai samen met zijn Zuid-Koreaanse zusje KIA gewoon top. Geen idee wat hybride en benzine modellen betreft.

280 km is inderdaad weinig in de winter, maar echt grote afstanden doe ik niet vaak gewoon woon-werk verkeer, en in het weekend naar een plaats om er te wandelen wat dan maximaal iets van 120 km heen en terug is. In de koudere wken laad ik altijd tweemaal op het werk, dinsdag en donderdag van soms 29% en soms hoger naar 80%. Alleen als er een langere rit in het verschiet ligt tijdens het weekend wordt die de vrijdag naar 100% geladen.

Zou als ik nu zelf een nieuwe auto moet kopen, elektrisch kopen … hummmm bijna zeker niet, want kan bij mijn woning helaas geen lader installeren.
 
Hoezo je kan geen lader installeren.. Waarom zou je dat niet kunnen?

JA merken in het verschiet hier
- Huyndai (tucson of kona)
- KIA (sportage of niro)
- Renault (scenic eventueel)

Iets lager
- Nissan quashqai
- BYD (atto 3)
- VW ID4 EV
- peugeot 2008 of 3008
 
Laatst bewerkt:
Je moet eens bijhouden hoeveel keer je met 4 man in die auto zit . (Nu dat beetje gewicht meer op een auto van 1800 kilo gaat het niet echt maken denk ik, )
Denk dat dit meestal in de week-ends zal voorvallen en dan eens kijken naar welke afstanden dat je dan aflegt met die 4 man aan boord .
Denk dat het nog best gaat meevallen .

Ik kan ook geen laadpaal zetten thuis wegens rijwoning .
Kan wel een openbare laadpaal aanvragen maar dan mag iedereen er komen ”tanken “ . ;)
Hier staat er nu eentje in de straat en deze werkt nu maar er zijn geen borden geplaatst of vakken geschilderd (zal misschien nog komen ) en meestal staat er dan wel een auto geparkeerd nu .

Eventueel nu gewoon nog effe op Benzine verder rijden en kijken wat de toekomst brengt voor EV (ivm wegentaks , prijzen , subsidies enz…) want dat gaat ook nog veranderen en het fiscaal voordeel gaat ook gewoon afgebouwd worden .
Kan zijn dat binnen 6 jaar (2030) heel den boel is omgedraaid en dat er misschien andere en goedkopere auto’s beschikbaar zijn (dat we dan allemaal elektrisch rijden denk ik eerlijk gezegd niet maar soit , de wonderen zijn de wereld nog niet uit ) .
Nu is elektriciteit nog relatief “goedkoop” maar wat als we allemaal elektrisch rijden en er meer vraag is dan aanbod …die prijs gaat gegarandeerd omhoog gaan .
Ook de manier van laden , nu gaan ze blijkbaar al andere stekkers gebruiken waardoor de vroegere EV’s al uit den boot vallen als ze willen laden langst de autostrade (leaf en consoorten) , er is nog geen echte standaard (zie HDMI kabels en usb ) …

(Trouwens is het enkel Europa die dit oplegt . In de landen buiten Europa blijven ze met brandstof rijden dus die zullen altijd beschikbaar zijn , alleen inschrijven zal dan in het buitenland moeten gebeuren en dan af en toe zo eens op vakantie met den auto naar dat land . ;) )
 
Back
Bovenaan