• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Voor personenwagens is waterstof niet efficiënt genoeg tenzij ze door nieuwe technieken dat efficiënter kunnen maken. Tot wanneer dat kan, geloof ik niet dat we elektrische wagens gaan zien.
Voor vrachtwagens is het misschien wel een oplossing.

Ik ben benieuwd waar we naartoe gaan, maar ik denk dat het de komende 10 jaar vooral elektrisch zal zijn.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Kweet het zo nog niet zeker maar in Europa zullen we wel moeten .
Zie het luchtverkeer en de zware industriële toestellen nog niet zo snel overschakelen naar puur elektrisch dat het “werkbaar” wordt of ze moeten echt hele grote stappen kunnen zetten met batterij tech .
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58

Ze worden eindelijk wakker blijkbaar . ;),

 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
"Als het maar voor een appel en een ei is dan willen we wel, net als de Action ook allemaal troep maar we kopen er massaal want het kost niets, ja straks je baan!"
😎
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Heeft 5 sterren gehaald bij de veiligheidstesten dus zo’n troep zal het dan wel niet zijn zekers . ;)

Trouwens zitten er in die zogenaamde Europese gemaakte auto’s ook meer en meer Chinese troep alleen betalen wij er de Europese prijs voor . ;)

Het is niet omdat het veel kost dat het daarom ook beter is dan troep . :p
en hoe meer concurrentie hoe meer keus en moeten de Europese bouwers maar overschakelen op Chinese troep en hier bouwen zodat we ok nog eens de extra invoertaksen nietmeer moeten betalen …dus nog goedkopere auto’s
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113

Kweet het niet maar hier zou ik al tevreden mee zijn . ;)
Nu alleen de prijs nog naar beneden en tankstations . ;)
En in Noorwegen gaan er waterstoftankstations dicht. Te duur en te weinig omzet.
Ik ben benieuwd naar de toekomst hoor. Dit systeem lijkt me ideaal voor wie het gemak van brandstof wil behouden.
Maar hou er wel rekening dat een waterstof auto ongeveer 3x zoveel elektriciteit nodig heeft om de waterstof aan te maken en het verlies te compenseren, dus goedkope brandstof zal het niet worden denk ik.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Je hebt ook nog eens de nadelen van een verbrandingsmotor, heeft mij maar een elec wagen eens je de overstap hebt gemaakt wil je niet meer terug denk ik.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik ben er ook heel content van. Valt allemaal veel beter mee als vooraf gedacht.

Dit weekend de eerste keer gaan snelladen bij vriestemperaturen. Had schrik dat het traag zou gaan omdat ik maar 30min kon voorverwarmen, maar na 15min laden kon ik weer verder.

Ja een brandstof wagen tank je op 3min vol, maar ik moet tijdens de week nooit meer rondrijden voor een tankstation terwijl ik eigenlijk op tijd aan de opvang moet staan of op het werk.

En iedere morgen in een warme auto stappen is heerlijk 😍

Dat ik dan maar 400km kan rijden neem ik voor lief. Dat genoeg voor 95% van mijn ritten.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Je hebt ook nog eens de nadelen van een verbrandingsmotor, heeft mij maar een elec wagen eens je de overstap hebt gemaakt wil je niet meer terug denk ik.
Dat klopt niet hoor , de uitstoot van zo een auto is veel schoner en geen fijnstof …normaal stoot hem niks uit dan water . ;)

Petang kom ik veel in kontakt met werfleider die meestal een ev hebben en die zijn niet echt tevreden hoor …Kwestie van comfort en dergelijke geen problemen maar inderdaad rijbereik en het veelvuldig moeten laden …en nu zeker met de koude ..sommigen zeggen zelfs om niet over te stappen . ;)
 
Laatst bewerkt:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dat klopt niet hoor , de uitstoot van zo een auto is veel schoner en geen fijnstof …normaal stoot hem niks uit dan water . ;)
Tiens zweven die dan boven de weg of zo 🤪 Ieder vervoermiddel op banden produceert fijn stof, dus ja ook die bakken die op waterstof lopen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Had het over andere rijeigenshappen, best is om zelf eens met een electrische wagen te rijden..’
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Tiens zweven die dan boven de weg of zo 🤪 Ieder vervoermiddel op banden produceert fijn stof, dus ja ook die bakken die op waterstof lopen.
Tja , als ge zo gaat beginnen …zelfs een fiets geeft stof of zo een step ….alles geeft stof af zelfs gij als ge gaat wandelen …of zelfs als ge naar de wc gaat voor een grote boodschap (maar das dan vervuilde uitstoot )
Als ge wilt overdrijven doe het dan ineens goed héé . ;)
T’is niet zoals bij een benzine motor of een diesel héé . ;)


Tja krikri en hier gaan we dan weer over welke eigenschappen heb je het dan want er is weinig tot geen verschil hoe je met een auto rijdt .Het is gewoon hetzelfde en zeker als je met een automaat rijdt , dan is het ook maar gewoon op wat pedalen duwen en draaien aan dat stuur en als ge ook enen hebt met 700 pk dan trekt die ook door als het moet . ;)

Enkel een ev ligt zwaarder op de weg en dat voel je als je ermee rijdt . ;)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Overdrijven nee helemaal niet, gewoon een feit neerleggen. Trouwens meeste elektrische auto’s hebben speciale banden wegens extra gewicht van de batterij. Met standaard banden zou de slijtage nog hoger zijn.

Geen idee hoe het zit met auto’s die op waterstof rijden.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Ik kijk nu gewoon de kat uit den boom …ik kan wachten en moet nu niet perssé beslissen dus …zolang den oude diesel rijdt blijft de portemonnee dicht . ;)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Ik had voor de ev een Mercedes e automaat, wat op zich al een heel comfortabele wagen is, zeker als je vergelijkt met vb. Citroën, etc.. mag ook wel wat je zit in een hogere prijsklasse.

Tis niet allemaal rozengeur en maneschijn maar alles bij elkaar genomen zou ik niet meer terugwillen:

EV heeft niet enkel veel meer power, die power is ook onmiddelijk beschikbaar.
Auto is nu 4 wiel aandrijving samen met het lage zwaartepunt stuurt die heel direct en precies.
De auto is lekker compact vanbuiten maar binnen heb je relatief gesproken meer ruimte, heb zelfs meer kofferruimte dan in m’n e break.
Omdat ie electrisch is heb ik er ook geen probleem mee om die te laten voorverwarmen of koelen, je stapt dus altijd in de wagen op de juiste temp
Maneuvers uitvoeren zijn makkelijker daar je nooit moet schakelen en ontkoppelen, ook niet als je vooruit - achteruit moet schakelen.
Auto remt vanzelf af helemaal tot stilstand


Das natuurlijk allemaal persoonlijk en relatief, maar als je van plan bent een nieuwe wagen te kopen, zou ik toch aanraden om eens een proefrit aan te vragen voor een EV, dan kan je voor jezelf uitmaken wat je wil.