• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Skank Skank
Waarschijnlijk zal de volgende link je probleem mogelijks kunnen oplossen.


Mmm ik zie niet echt veel dingen staan daarin.
Waar zetten jullie de hub?
In een kast of open en bloot?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Vraag is natuurlijk, moet ik die hub niet op het eerste verdiep zetten?
Nu 2 lampen inkom op gelijkvloers, rest op eerste verdiep ,en tweede verdiep

De hub staat nu in de tvkast..
Misschien dat dat ook al zou maken...

HUE/Zigbee kent nochtans het concept van een "mesh" , dus zelfs lampen 2 verdiepen hoger zouden moeten werken als je vb op gelijkvloers + 1e verdiep ook iets heb insteken. Er kan dan wel enkele milliseconden "delay" op zitten, maar het niet dat de centrale HUB elke lamp rechtstreeks gaat aanspreken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
ja , alles is ook zo verbonden.. ik heb ze speciaal dichter bij elkaar gezet , zodat ze kunnen doorgeven.
Hoe stel ik dat wifi netwerk nu in, zodat het wat optimaler is voor hue
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Sowieso voor de 2.4Ghz effe kijken op welke kanalen (en breedtes) je AP's staan. Eigenlijk heb je voor 2.4Ghz maar 3 opties : 1 / 6 / 11 zijn de niet-overlappende kanalen.
Zeker 20Mhz kanaalbreedte gebruiken. Het is verleidelijk om op 40 te zetten, maar daar ga je een pak storingen
Mijn HUE zit op Kanaal25 (wat boven Channel11 van de Wifi zit). Ik heb van niks last, dus ik laat de setting op de HUE-controller rustig staan.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mijn Hue Bridge 2.0 staat gewoon in de meterkast op het gelijkvloers van de inkomhal opgesteld.
Ook niet bepaald de meest ideale situatie, toch werkt hier alles al enkele jaartjes probleemloos.

Om in de HT op zolder alles vlekkeloos te laten werken heb ik destijd bij de eerste installatie al een Hue lamp op het 1ste verdiep geplaatst. Neem ik deze weg werkt er soms 1 lamp van de 3 in de HT niet.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Sowieso voor de 2.4Ghz effe kijken op welke kanalen (en breedtes) je AP's staan. Eigenlijk heb je voor 2.4Ghz maar 3 opties : 1 / 6 / 11 zijn de niet-overlappende kanalen.
Zeker 20Mhz kanaalbreedte gebruiken. Het is verleidelijk om op 40 te zetten, maar daar ga je een pak storingen
Mijn HUE zit op Kanaal25 (wat boven Channel11 van de Wifi zit). Ik heb van niks last, dus ik laat de setting op de HUE-controller rustig staan.
Ik zit op kanaal 15 voor de bridge, wat netjes tussen 1 en 6 valt. Daar had ik minder interferentie dan op 25. Vroeger was het soms eens unresponsive, maar na het “tunen” van m’n WiFi kanalen, was dit opgelost.

Skank Skank : Installeer een WiFi analyser en kies de optimale kanalen voor uw 2.4ghz WiFi (sowieso 20mhz). En kies dan een zigbee kanaal dat buiten de parabolen valt.

Er zijn genoeg artikels en filmpjes te vinden hoe je dat moet doen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ben ik net bezig:)

Wifi gemeten 2,4ghz (wifi heaven en earth zijn de mijne)


Gemeten wifi beneden (ook met 2 analyzers)









Zoals je ziet staat hij op kanaal 1 beneden (de AP), zendsterkte staat op auto, kanaalbreedte ht20

Gemeten boven





Deze AP boven staat op kanaal 6, zendsterkte auto, kanaalbreedte ht20

Bandsteering staat off.

Moeten je AP's niet best op hetzelfde kanaal staan?



Later de 5 ghz es tonen, maar voor hue is dit van geen belang dacht ik he
Ik kan wel al kort meegeven dat de 5ghz aps op kanaal 36 en 44 staan, en bandwith vht40 en autoo zendsterkte
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Uw ap’s moeten enkel op hetzelfde kanaal als je wireless uplink gebruikt. Anders kan je ze beter apart zetten. En zet ze fixed ipv auto, want anders verspringen ze na een reboot.
channel 1 en 6 zoals nu lijkt ok. Een van uw buren is wel een retard die 40mhz kanaalbreedte gebruikt en iedereen stoort. En dan nog een Pipo die op kanaal 2 zit.

zigbee channel 10 en 15 mag je niet gebruiken. 20 of 25 gaan het best zij in uw geval. Channel 25 lijkt me de beste van de 2 voor jou.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Uw ap’s moeten enkel op hetzelfde kanaal als je wireless uplink gebruikt. Anders kan je ze beter apart zetten. En zet ze fixed ipv auto, want anders verspringen ze na een reboot.
channel 1 en 6 zoals nu lijkt ok. Een van uw buren is wel een retard die 40mhz kanaalbreedte gebruikt en iedereen stoort. En dan nog een Pipo die op kanaal 2 zit.

zigbee channel 10 en 15 mag je niet gebruiken. 20 of 25 gaan het best zij in uw geval. Channel 25 lijkt me de beste van de 2 voor jou.

Ze staan nu fixed op he. Enkel auto sterkte.. hoe staat die bij u? Dus 1 en 6 laten en dan de hue op 25. Ok. Ik probeer die 2 buren te vinden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Maar zoiezo kies ik dus best voor de hub 25?
Waar zit die 25 dan?

En hoe zet ik zendsterkte nu? Auto, low, medium of high en dit voor 2,4ghz en 5 ghz?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik zie nu terug op zigbee 11
terug lampen die aan/af gaan
ik geef het echt op.. op kanaal 20 en 25 is het nog erger
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vreemd, mijn Bridge staat al jaren vrolijk te werken op een ongestoord kanaal 25 met een vast IP.
Je zal toch ergens een of andere stoorzender voor je Bridge moeten uitschakelen.

Zet je unifi ap ac pro allen eens op auto, en laat die eens zelf naar de beste kanalen zoeken.
Bij een score hoger dan 90% zet je de kanalen van iedere unifi ap ac pro inclusief het IP vast, hierna kan je Nog wat dieper in de instellingen duiken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Mn lampen inkom (2 stuks) die ook op glv net als bridge (kanaal 11) gaan constant buiten bereik, idem slaapkamer lamp 1 , rest van het huist blijft redelijk stabiel

Heb nu es mn AP's op auto gezet.. es zien.. zoiezo gaat de buur die ap heeft op kanaal 2 en breedte 40 gaat vanavond aanpassingen doen
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Op auto plaatst hij ze ook op 1 en 6 voor de 2,4 ghz
ik zie een proximus public wifi op kanaal 13 ook die in conflict komt met telenet op kanaal 11 (beide buren)

Die dat op kanaal 2 zat zie ik soms niet, dan weer wel... en die zend op 4mhz, maar gaat dus vanavond aanpassen.
 
Laatst bewerkt:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Op auto plaatst hij ze ook op 1 en 6 voor de 2,4 ghz
ik zie een proximus public wifi op kanaal 13 ook die in conflict komt met telenet op kanaal 11 (beide buren)
Ik veronderstel dat je de RF-scan al hebt uitgevoerd?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
das de scan van ap beneden





nu, er staat geen conclusie bij de scan

Nog es met een app op smartphone, analyze gedaan



bruin is ap beneden, paars op 13 is boven
 
Laatst bewerkt: