• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Ik heb gecombineerd klassiek en teleruptors/dimmers. Waar het een meerwaarde heeft heb ik het gebruikt bv. waar veel schakelaars voor 1 lichtpunt zijn of in de living en keuken is alles dimbaar. Voor de rest zie ik echt geen meerwaarde in telerutors voor de wc of een berging.
In mijn geval gewoon een kwestie van consistent toepassen. Er zijn inderdaad tal van vereenvoudigingen mogelijk, maar 8 jaar geleden was het een stuk goedkoper als tegenwoordig in ieder geval.   Heb nog facturen liggen ; prijs van preflex 3x1,5mm² of 5x1,5mm² is gewoon x2 !! (en er zitten héééél wat rollen in onze woning...) Hetzelfde voor de BTicino afdekplaatjes "Graphite" => 70% duurder !! (omdat ik er vorig jaar nog 1-tje moest hebben)   Pffff amai...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Moeilijk is het wel. Een combi is eigenlijk ook niet aan te raden, bv als je zo'n alles uit wil... gaat dat al niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Tja als je nen alles-uit wil os dat ook ni evident met teleruptors hoor. Dan zit je echt in de domotica. Ik heb een tijdje de idee gehad een kleine Siemens S7 PLC te koppelen en had al wat concept-routines geschreven. Je moet de status van elk lichtpunt/schakelaar kennen wil je deftig werken.

Uiteindelijks niks van sturing gebruikt wegens niet 110% betrouwbaar. Nu op deze moment wel ZWAVE in gebruik voor verschillende lichten enz, tijdsgestuurde dingen, tuinverlichting etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Je kan misschien ook eens kijken naar Loxone. Kan je aansluiten op sterbekabeling, is redelijk goeikoop en makkelijk in te stellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Er zijn de laatste jaren veel spelers bijgekomen en de prijzen zijn lager tov 8 jaar terug op die domotica dingen. Voorzie gewoon 10k-20k in je budget en je kan al mooie dingen doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Graag jullie mening omtrent de inrichting van de badkamer !   Er moet inkomen bad, aparte douche, en dubbele meubel   Rekening houdend met het feit dat de muur tov de muur met de deur , een raam bevat in +- het midden en dat er links en rechts daarvan een schuine muur loopt vanaf het midden van het raam Rekening houden met dat links van de deur, te weinig ruimte is voor het bad te plaatsen (te smal)   Vaste badgrootte 1m90x90 (niet kleiner)   Dit zijn de opties (de schuine muur is zichtbaar maar venster niet):   Optie 1:   Bad en douche naast elkaar  
6LZXNrC.jpg
 
Rxz9Pwe.jpg
  Wel zouden we het muurtje dan niet tot tegen plafond doen, maar +- gelijk met de douchedeur, + er komt een nis in de muur voor shampoo enz     Optie 2 met iets ruimere douche (1m40 tov 1m)   Bad tegen de muur met schuine kant/venster. Inloopdouche rechts   Nadeel is dat je niet meer aan venster kan. Bad kan zowel links of rechts in de hoek, of gecentreerd en dan de tablet laten doorlopen tot beide muren  
UmeXNRs.jpg
 
fVa7wiZ.jpg
    Wat zouden jullie verkiezen?   Verwarming kan eventueel vloerverwarming of een kleine sierradiator
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Optie 1 lijkt me het handigste en mooiste.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Niet te dicht op elkaar allemaal? Ofwel die muur in glas doen ook? en de nis de tegenovergesteldde muur (muur vd deur)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Een glazen wand is een optie.   Ontwerp 2 is niet echt praktisch. De hoek, rechts onder in het bovenaanzicht, is zo verloren. In ontwerp 1 heb je gewoon veel meer (nuttige) ruimte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
In optie 2 kun je het kader van het bad over de volledige breedte doortrekken he   Het is kiezen tussen ofwel bad tegen de muur met schuine kant over de volledige breedte ofwel zo met de douche naast elkaar     We zien het liefste optie 1 maar de schrik zit erin, dat het gevoel geeft alsof het erop ingepropt is.. te druk... te krap...   en dat willen we niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Je moet er wel rekening mee houden dat je vanauit je douche toch wel wat afstand hebt tot de dichtstbijzijnde muur. Ook vanauit de lange kant va het bad is die afstand betrekkelijk ruim. Ik denk dat dat wel genoeg gevoel van ruimte rondom geeft. Dat zal volgens mij niet echt claustrofobisch aanvoelen hoor. Op de tekening/render kan je dat effect niet echt inschatten.   Een glazen wand tussen douche en bad kan het gevoel van opgesloten te zitten of van alles op elkaar gepropt te hebben wel verminderen. Het geeft een veel opener gevoel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Beetje vd hak op de tak, hoe dik is jouw lavabotablet rho?   Dan terug naar de 2 opties
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Met optie 2 heb je inderdaad een verloren hoek. Je kan de kader rond het bad doortrekken, maar wat ben je hiermee, je kan er dan enkel iets opzetten. Trouwens die 70cm is veel te klein als doorgang.   Optie 1 vind ik veel beter, want hier heb je naast het meubel nog plaats voor een kast, want dit ben je blijkbaar vergeten. Of je kan een zeer lang meubel laten maken over de hele breedte of toch een groot stuk.   Ivm die muur, ik zou hem tot tegen het plafond maken. In mijn appartement heb ik ook een muur gehad gelijk met de deur en dit is een stofnest. De achterwand in de douche kan je dan nog afwerken met bv. mozaïek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Als je toch voor optie 2 gaat, dan is dit misschien wel iets:
badkamermeubel-op-maat.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Nieuwe tekeningen   Optie 1 met glas ipv muur  
mL4DxGT.jpg
  Optie 2 met kader doorlopend + iets grotere douchebak  
k5iFAsr.jpg
 
IGNHynf.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Welke software gebruik je voor die tekeningen?   Optie 1 geniet nog steeds mijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Met optie 2 heb je inderdaad een verloren hoek. Je kan de kader rond het bad doortrekken, maar wat ben je hiermee, je kan er dan enkel iets opzetten. Trouwens die 70cm is veel te klein als doorgang.   Optie 1 vind ik veel beter, want hier heb je naast het meubel nog plaats voor een kast, want dit ben je blijkbaar vergeten. Of je kan een zeer lang meubel laten maken over de hele breedte of toch een groot stuk.   Ivm die muur, ik zou hem tot tegen het plafond maken. In mijn appartement heb ik ook een muur gehad gelijk met de deur en dit is een stofnest. De achterwand in de douche kan je dan nog afwerken met bv. mozaïek.
    True, je kan enkel iets op die kaderrand zetten. Onze lichte voorkeur is ook optie 1 eigenlijk. Maar wil toch nog jullie meningen. Hoe meer hoe liever. 70 cm doorgang is krap idd Naast het meubel plaats voor kast hoeft niet. We hebben nu al meer kastruimte dan in onze huidige toestand, en nu zitten dde kinderen nog bij ons, straks niet meer. Bovendien , maar dat kun je niet zien, willen we een meubel van 1m80 of zelfs 2m laten maken (3 schuiven) a la genre van rho met 2 waskommen op tafelblad. Meubel dat getekend is is kleiner.   Daarboven dan een spiegelkast voor 2 of toch een vlakke spiegel en ernaast dan een heel klein hangkastje (nog niet uit dat)   maar gewoon een meubel ernaast niet dus.   Muur tot aan plafond is dus nog een vraag.. of wel of niet en tot hoogte douchewand of helemaal niet en in glas zoals op foto.   Wand in mozaiekskes wilden we ook eerst doen, maar toen ik gisteren nr winkel ging, zeiden ze daar dat dat passé is. En toen ik thuis kwam zei mn vrouw dat we dat toch zouden doen, dus ook nog niet zeker lol   Looks van meubel wordt dus hout met groeven, idem voorkant bad. Bad komt in onderbouw, en die tablet (samen met tablet wastafel) komt in natuursteen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: